• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solpanel och Regulatorer..

F

F.d. 53837

Guest
Hej..

Har precis bytt bil och på den nya finns ingen solpanel...
Kollar runt lite och priserna på panelen verkar vara rätt lika..
Har tänk mig runt 85-120 watt.
Men finns många olika regulatorer...
Har två olika jag funderar på... är de nån som har erfarenhet av dom...
Här kommer hemsidorna...
De dyra alternativet
solceller, solpaneler, laddningsregulator, solcell, solpanel, solcelladdare, lysdioder, led, ledlampa, solcellampa, Solar Lab Sweden
Den billigare..
osCommerce
Vore kul å höra lite åsikter...
Eller finns de bättre alternativ eller billigare???

MVH // Robban
 
F

F.d. 53837

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Tjenna.

Hur går de med monteringen Magnus???
Jag trodde du skulle bli klar före mig..... ;)
DSC00403.JPG
DSC00406.JPG
Kolla hur de laddar..... :twitcy:
Funkar perfekt.. Laddar som mest 8A...

Så här vart de på taket...
DSC00408.JPG
DSC00407.JPG
Tror ni att de håller???? :confused:

MVH // Robban
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Vi jobbar på det. Har skaffat bifogad Alu-profil från ALU-s på Hisingen (Elevator Nobody) på framsidan till undertecknad och till Stollen. Vi har båda besökt Kristinehamn och årsmötet i helgen. Inte mycke tid att montera än så länge...
 

Bilagor

  • profil.doc
    57 KB · Visningar: 284
Senast redigerad av en moderator:

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Hörru Robban din Rackare...;)
Kul att det är på plats och att det verkar fungera fint!

Några frågor om det är ok?... :
* Vilket lim använde du
* Vilken kabeltätning/genomföring
........................................................................................
Himla trevligt att se resultatet!
Om vi med denna panel får ett dygnssnitt på 30-40Ah är jag helnöjd.
Som du skriver, 8Ah som mest, inte illa, bilden visar ~3,5Ah även det är mer än inget.

Jag har räknat på vår sommar förbrukning, den är ca. 35-40Ah/dygn, då varken slösar eller snålar vi.
Så nog kommer denna panel inkl. MPPT regulatorn att ge oss ett gott tillskott med Ah.
Jag har alltid på lite "smygvärme" + laddning via 230V när bilen står,
framöver behövs ingen inkoppling av markström när tempen är över 5-6+gr.

Vi kan säkert räkna på den energivinst som panelen bidrar med i kronor & ören!
De lite dryga 7000:-/SEK blir alltså återbetalat i det lååååååååånga loppet. :)

Mvh. Magnus
 
F

F.d. 53837

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Halloj....

Jag körde med Casco super fix ska vara nått exremt starkt montagelim...:)
Insåg att skulle jag inte lägga alulist under skulle jag aldrig få bort panelen om den skulle pajja....
Sen vart de en vanlig kopplingsdosa för utomhus.
Borrade hål i taket å dosan limmade fast den sen la jag silicon runt å i hålet ner med kablarna....
Tror de kommer att bli heltät....

Hänger ju på hur urladdat batterierna är... I början var de full fart sen minskade laddningen...
De jag funderar lite över är spänningen in... Ibland var den uppe i 25 v å ibland låg den på 14v.:confused:
På kvällen då var den så lågt som 5v MEN ut är de 12-14 volt hela tiden....:wink:

För mig kommer de här å räcka kanon. Fricampar ju till 90%..
Har 2st 100ah batterier...

Ja du kommer nog inte ens upp i 7000:- å då har vi en anlläggnig på 175w....
Bara å tacka för de uppslaget jag fick av dig i början....:twitcy:

Hur är de man säger "Bra ideer ska man stjäla å sen utveckla dom"....:D

Mvh // Robban

Ps Håller precis på att instalera backkameran nu osså köpte jag via Ebay en led flexstrip med trådlös regulator...
Tänkte sätta dom vid taket å få lite mysbelysning.... :yes:

wdimmer.jpg

warmwhite.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Tänkte ta reda på var man köper Sikaflex - det finns tydligen ett drygt tiotal varianter av Sikaflex.

Nån som vet nåt om vilken Sikaflex som är bäst till att montera aluminiumlist på lackat aluminiumtak?

Om vi ska använda sikaflex till att fylla/täta kabelkopplingar och genomföringar har ju oxå el-ledningsförmågan betydelse - eller? Jag kan inte bedöma om de el-ledningsparametrar som anges i databladen har någon betydelse vid fyllning av kabelkopplingar från solpanel. Nån som vet?
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 17187

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Hej på er har laddat upp bilder på min montering

Köpet 2 k lim hos vår hos husvagns återförsäljare sitter som fan 440kr
Efter montering upptäckte jag att det svajade lite på mitten.
Stödena i mitten använde jag dubbelhäftande från min Audi mek, för lister på bil.
Laddar kanon både bil och bo batterierna.
Allt stitter som sten.
Måste man ha en genomföring för kablarna på taket kostar en sådan 150kr på kama.
Är ni Kaus eller Weinberg ägare och är fundersam hur man monterarar hör gärna av er så kan jag för klara.

Mvh Mats
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Tänkte ta reda på var man köper Sikaflex - det finns tydligen ett drygt tiotal varianter av Sikaflex.

Nån som vet nåt om vilken Sikaflex som är bäst till att montera aluminiumlist på lackat aluminiumtak?

Om vi ska använda sikaflex till att fylla/täta kabelkopplingar och genomföringar har ju oxå el-ledningsförmågan betydelse - eller? Jag kan inte bedöma om de el-ledningsparametrar som anges i databladen har någon betydelse vid fyllning av kabelkopplingar från solpanel. Nån som vet?

SikaFlex 221 - en bør også bruke en SikaPrimer (type avhengig av hva som skal limes 210 eller 215).

Selv bruker jeg i dag hovedsaklig Körapop 215 ofte sammen med Körabond HG 74 eller 77 (avhengig av materiale).
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Tack Knut,
nästa fråga.
Jag ska montera med en öppen aluminiumprofil (se inlägg 143 ovan). Börjar fundera på vindbrus och vilket som blir bäst: Måste montera panelen "på tvären" för att få plats - alldeles bakom stora Heki luckan. Nu är frågan -

ska jag montera profilerna längs med luftströmmen på panelens gavlar, och bara ha stöd mitt på, på tvären, så att luften kan strömma både över och under solpanelen

eller ska jag använda större delen av profilen för att "sätta igen" luftspalten framåt i färdriktningen - så att luften tvingas över/runt panelen i stället?

Nån som har erfarenhet av olik sätt att montera solpaneler och eventuellt vindbrus??
 
Senast redigerad av en moderator:

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Då vart det äntligen dax för att prioritera solpanels installation!
Först tvättades taket med grönsåpa, ett tak som vart mindre smutsigt en man kan tro efter 1,5år. Trevligt!

* Sedan mättes platsen upp för placeringen av solpanelen.
* De 2,5m alu-list blev 4 bitar, 2st X 80cm + 2st X 45cm
* Bostik Lim-O-Tät blev vårt val av montage lim.

En lätt "uppruggning" (sandpapper) av ytan på alu-listerna gjordes inkl. tvätt med T-röd.
Även utmätt placering på taket tvättades med T-röd

En IP44 kopplings dosa limmades fast vid väl valt läge för neddragning av kablage. Dosan kommer att tätas ytterligare efter håltagning genom dosans botten och ned i garderoben där EBL blocket står.

Återkommer efter montering av solpanel, kablage och MPPT regulator.

Mvh. Magnus
 

Bilagor

  • Tak1.jpg
    Tak1.jpg
    34,5 KB · Visningar: 2.078
  • Tak2.jpg
    Tak2.jpg
    39,5 KB · Visningar: 2.059
  • Tak3.jpg
    Tak3.jpg
    41 KB · Visningar: 2.060
  • MPPT1.jpg
    MPPT1.jpg
    45,5 KB · Visningar: 2.056
  • MPPT2.jpg
    MPPT2.jpg
    68,1 KB · Visningar: 2.060

Wally

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Växjö
HBK-Nr
82
Medlemskap
2025
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Hej på er
Ja nu har jag monterat vår solcell.
den var stor, 200W...men den fick plats...köpte den på PVE för 5000:-

Jag ska fota monteringen och visa min montering
Jag har rails och monterat den mellan dem....

jag fick laddning på över 12A när solen sken .....är mycket nöjd

Återkommer med bild

MVH
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Hej Walter,
Vore intressant se bilder på din konstruktion, då jag är inne på samma tankar på infästningen av panelen i "relingen" utan lim.
Mvh Owe
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Häftigt Walter!
200 Watt! Lite avundsjukt får jag väl konstatera att jag var för snål när jag köpte mina 165 W.
Jag fick i strålande solsken, i går, nästan 8 Ampére vid dryggt 20 Volt. Det ger faktiskt 160 Watt. Så jag är nöjd. Jag kan vinkla min panel ca. 45gr. men märker mitt på dagen ingen större skillnad mot liggande. Fördelen med möjligheten att kunna förbättra panelens vinkeln mot solen lär jag förhoppningsvis få till hösten/vintern. Har inte testad tillräckligt ännu, är inte uppe så tidigt på morgonen. :cool: Jag får dock intrycket att strömmen ökar något med bättre kylning, det var trots mycket sol ganska kallt i luften här vid havet. Men det kan vara inbillning, jag återkommer efter ingående tester längre fram. Lite bilder kommer senare under dagen.
Julian
 
Senast ändrad:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.656
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Jag har testat med panelen liggande på marken och jag har inte märkt nån märkbar skillnad från kl 9 till 15 om jag vinklar eller har den plant. Däremot märkte jag samma förändring som Julian att panelen blir effektivare när den är sval och det stämmer väl med specen som säger 0,47%/grad avvikelse från mätstandard.
 

Wally

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Växjö
HBK-Nr
82
Medlemskap
2025
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Hej igen
Jag har tagit lite bilder som utlovats
För att få det stadigt och inte svajit, så har fått sätta några stöttor mot taket.
Genomföring för kabel är Kamas.
 

Bilagor

  • Walter-solpanel-007.jpg
    Walter-solpanel-007.jpg
    134,3 KB · Visningar: 47
  • Walter-solpanel-013.jpg
    Walter-solpanel-013.jpg
    146,4 KB · Visningar: 39
  • Walter-solpanel-012.jpg
    Walter-solpanel-012.jpg
    194 KB · Visningar: 45
  • Walter-solpanel-004.jpg
    Walter-solpanel-004.jpg
    83,8 KB · Visningar: 32
  • Walter-solpanel-003.jpg
    Walter-solpanel-003.jpg
    82,3 KB · Visningar: 40
  • Walter-solpanel-001.jpg
    Walter-solpanel-001.jpg
    120,3 KB · Visningar: 51
  • Walter-solpanel-005.jpg
    Walter-solpanel-005.jpg
    110,9 KB · Visningar: 48

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Från plan till handling.
Målet att kunna justera panelens vinkel mot solen grundar sig i att vi vintertid vid Medelhavets norra kust, skall få maximal effekt vid friparkering minst sex dagar i följd.
Att ”hitta solen” är inget problem (Magnus!), ty vid min sida har jag en helautomatisk solföljare som aldrig skulle tillåta att husbilen parkeras med bodelsdörren åt något annat håll än söder. Hon kör dessutom mer än jag men det är en helt annan historia.
Som Esbjörn påpekar, har jag vid denna årstid heller inte märkt någon signifikant ökning av effekten vid panelens stående läge, än så länge. På den punkten vill jag dock återkomma längre fram när jag har fakta!
I lördagens strålande sol, med mycket kyla i luften, kom panelen (stående) som bäst upp i 8,5 A vid 22,5 V vilket är ungefär lika med 190 Watt !!! Så ryktet att PVEs Chinapanel skulle vara 20% sämre än deras motsvarande Koreapanel avfärdar, åtminstone jag, helt med kommentaren ”det vanliga skitsnacket”.:cool: Min 165wattare är nästan lika bra som Walters 200wattare (om det nu inte visar sig att den också ger 15% bättre effekt än specifikationerna).:)
Jag har använt 2x7 meter, 6mm2 kabel från panelen till regulatorn som kommer att hänga under och bakom högerstolen, nära batterierna och elblocket. Jag ändrade från planerade poppnit till rostfria maskinskruv M5. Limmet och rostfria gångjärnen kommer från Biltema, limmet heter Marine Sealant. Aluminiumprofil hittades i garaget och har anpassats efter behov. Rostfria dörrstoppen kommer från Clas i sjön, en stuck till skall monteras på motstående sida (om jag inte kommer på något bättre). Stormsäkringen (såväl stående som liggande) är uttänkt men inte monterat ännu.
Hela projektet betraktar jag som ett experiment. Alternativet hade varit att införskaffa något större panel och limma fast på taket, vilket alla andra har gjort! Det känns bra att vara lite udda någon gång.:rolleyes: För övrigt kan jag bara konstatera att panelen ligger minst lika bra som den kan stå upp och jag kommer åt den för att ställa upp den genom båda takluckorna.
Viktigaste målet, inga hål genom husbilstaket, är uppfyllt.
Hälsningar från Julian

SlPlHbk01.jpg
Det gäller att ta reda på var man skall borra!
SlPlHbk02.jpg

SlPlHbk03.jpg

SlPlHbk04.jpg

SlPlHbk05.jpg
Enda hål/genomföring i bodelen går genom markislådan.
SlPlHbk06.jpg

SlPlHbk07.jpg

SlPlHbk08.jpg

SlPlHbk09.jpg

SlPlHbk10.jpg
 
Senast ändrad:

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

JvanH!

Så snyggt så jag får ståpäls! ;)
Till ovan säger jag: Hatten Av!!! :D

Mvh. Magnus
Ps. Den >där< "helautomatiska solföljaren" Den modellen har jag med. :twitcy:
Dock aldrig bak ratten, + jag tipsade inte om ev. ökad eff. vid montering så strålande som din. Ds.
(platt på taket blir det ;););))
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Tack Magnus!
Min helautomatiska solföljare fungerar som autopilot också, jag bara ställer in kurs och waypoints och kommer dit jag vill emedan jag dricker Heineken eller Amstel :D. Den har helt klart stora fördelar!
Den har tidigare suttit i en buss, därav min fullständiga tillit och trygghet för apparaten.:cool:
Ha en himla god kväll!
Julian
 
Toppen