• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

SHL

F

F.d. 30553

Guest
Sv: SHL

Så rätt, så rätt så.
Nu när mitt Hv slickar såren.
 

Solviva

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Piteå
HBK-Nr
7744
Medlemskap
2024
Sv: SHL

Grattis Växjö till finalplatsen. Tacka Luleå. Frölunda orkade inte riktigt efter holmgången med Luleå. Det kan nog bli en bra och spännande finalserie med två fantastiskt bra målvakter.
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: SHL

Rätt avslagen match, saknades en dimension när Welch var borta. Det var en typisk taktisk seger, komponerad av Hallam som fick revansch för förra årets semifinaluttåg som han inte kunde släppa. Men nästa match tror jag Lakers kan ställa upp med fullt lag, med både Laakso och Welch tillbaka, den ser vi fram emot! :) Men på typiskt Lakers-manér så lär de känna sig för första matchen gissar jag, precis som de gjorde premiären i både kvarten som semin då de inledde med förluster innan Hallam ställt in laget och taktiken rätt. ;)

I vilket fall så kan jag garantera att Lakers inte bara är nöjda med att vara i final, som Färjestad tycktes vara förra året. Det är guldet som hägrar, och även om Skellefteå är stora favoriter så kommer Lakers inte att sälja sig billigt. Härligt att finalen äntligen börjar! :)
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.480
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: SHL

Grattis Växjö det blir tuff final tyvärr tror jag på 4-3 i matcher till SAIK hoppas jag får rätt, norrlandslag med en spelstil som jag gillar mest.

Undrar vem som står på tur i SAIK hoppas ingen tittar neråt :D

/Pelle
 

Solviva

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Piteå
HBK-Nr
7744
Medlemskap
2024
Sv: SHL

Ett par timmar till nedsläpp. 12 importer mot 9 spelare ur det egna ledet. Borde ju bara kunna sluta på ett sätt, eller....??

Det är verkligen kontrasternas SM-final. Växjö med spelare från alla möjliga håll i hockeyvärlden mot Skellefteå med nästan enbart egna förmågor och från närområdet.

Spännande blir det och Växjö verkar ju vara det lag som passar SAIK sämst. Det kan nog bli en liten skräll ikväll (anser att SAIK är favoriter därav ordet skräll). Nilstorp har ju verkat hur stabil som helst, kan bli en svår nöt för Holmström o CO att överlista.
 

Solviva

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Piteå
HBK-Nr
7744
Medlemskap
2024
Sv: SHL

Nu har nog SAIK fått något att tänka på. Bra genomförd match av Växjö. Imponerande att de stod emot SAIKs forcering. Spännande fortsättning om 2 dagar.
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: SHL

Hehe, nästan lika tyst här som det var i arenan igår efter slutsignalen när 6001 personer sitter i chock och undrar vad det var som egentligen hände :D

Jag hade fel, trodde att det skulle krävas en match innan Lakers fått kläm på Skellefteå, men Hallam hade en fungerande taktik för en svår inledande bortamatch klar direkt. Taktisk fullträff men Lakers spel lämnade en hel del att önska, mycket slarv och framförallt många mycket onödiga utvisningar (plus några alldeles för billiga sådana). Men SAIKs omtalade 30-procentiga powerplay stod sig slätt mot Lakers boxplay, det var positivt att se. Frågan om hur det omvända kommer att se ut återstår att få svar på då Lakers inte fick en enda utvisning med sig, men den som väntar på något gott... ;)

Skellefteå har Pesonen men Lakers har Welch! Igår var han tillbaka vilket Skellefteå fick erfara, snygg propp och snyggt mål (även om Rakshani fick det i protokollet).

Imorgon är jag övertygad att det blir en helt annan slags match och matchbild, första hemmamatchen blir första riktiga testet, härligt! Ska bli spännande att se hur den blir :)
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: SHL

12 importer mot 9 spelare ur det egna ledet.

Det är verkligen kontrasternas SM-final. Växjö med spelare från alla möjliga håll i hockeyvärlden mot Skellefteå med nästan enbart egna förmågor och från närområdet.

Anders Öman mfl bestämde sig med nya föreningen för att börja från andra hållet för att vinna år av tid, att först skapa produkten, ryktet och dragplåstret som i sin tur skapar intresset och ungdomsverksamheten.

Att man redan på fjärde året i SHL slåss om SM-guldet är det bästa som kan hända för att påskynda utvecklingen av Lakers juniorverksamhet, hockeyfebern kring Lakers lockar barn och ungdomar till klubben som aldrig förr, på ett helt annat sätt än om man harvat i botten. Framgång föder framgång på alla plan.

Det här med "köpelag" har många vinklar och bottnar, hade man i en så ung och ny förening som Lakers använt vad som fanns att tillgå på naturlig väg s a s hade man harvat i botten utan attraktionskraft och det hade tagit en evighet att få en sådan bredd och klass på juniorsidan som man är på väg att få nu, genom att just köpa ihop ett elitlag som är "the best money can buy", inom rimliga gränser (det är långt ifrån Percy-nivå, och man ska absolut inte förringa Evertssons skicklighet att göra det bästa av de begränsade budgetar han fått, genuin fingerkänsla när det gäller att få ihop rätt personligheter). Även om det innebär att Hallam måste snacka engelska i omklädningsrummet. ;)

Vill nog påstå att Lakers är ett skolexempel på hur man bygger upp en solid komplett fungerande hockeyverksamhet från scratch på snabbaste sätt (utan att ha ett dammigt pokalskåp som dragplåster att luta sig mot)

Även om de är importer så är de _våra_ importer, som ungdomarna älskar: Murphy förlänger med Lakers - blir sedan spelarutvecklare - Smålandsposten
 
Senast ändrad:

Solviva

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Piteå
HBK-Nr
7744
Medlemskap
2024
Sv: SHL

Min kommentar om olika lag var inget negativt gentemot Växjö, om du nu trodde det. Bara att det var intressant att två så olika lag möts i en SM-final. Skellefteå har under många år kunnat bygga upp ett lag, när konkurshotet vändes för x antal år sedan. Utan Magnus Wernblom och Anders Söderberg hade de aldrig tagit sig upp till SHL på många år.

Jag förstår fullt ut att det är enda sättet för Lakers att så snabbt som möjligt etablera sig i toppen av SHL, om man har de ekonomiska musklerna, att göra på detta vis. Det skall förresten bli spännande att se hur Luleå Hockeys satsning blir med alla sponsorpengar som enligt uppgift är på väg in.

Sam är en bra tränare/coach. Jag känner honom sedan tiden i en annan klubb. Däremot hade jag ingen koll på hans engelska kunskaper, förutom de vanliga svenska orden som Power play, box play, icing mm!!

Hur som helst så blir det spännande att se om Växjö klarar av trycket på sina axlar. Nu är de ju helt plötsligt favoriter till SM-guldet. Det finns alltid en fara att börja tänka att "Vi är ju bra" och vips så fattas 2%. Det räcker för att förlora en match. Men det är ju Sams uppgift att se till att sådant tänk inte kommer in i skallen på någon (inte ens materialaren)!
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.480
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: SHL

Får hoppas att SAIK har läst av Växjös spel framför eget mål då blir det mycket svårare för dom att försvara sig, sen måste jag ge Växjö en stor eloge för sitt sätt att genomföra matchen, imponerande.

/Pelle
 

Whippetägare

HBK Medlem
Inlägg
263
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
3511
Medlemskap
2024
Sv: SHL

Har varit borta på hundutställning så jag missade matchen GRATTIS Växsjö till segern. Nu är det bara att bryta i hop och ladda om för tisdagen!:dog:
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: SHL

Kvällens match känns oerhört betydelsefull inför fortsättningen. Vinner Skellefteå så är vi tillbaka på status quo, med Skellefteå som stora favoriter med hemmaplansfördel. Vinner Lakers däremot så hamnar vi i ett väldigt intressant läge med ett Skellefteå som för första gången får en mental press på sig inför fortsättningen.

Spännande och oförutsägbart, som det ska vara! :)
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: SHL

Japp, det får inte bli en tävling i speed skating utan Lakers får se till att det tävlas i ishockeyns andra grenar istället ;)
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: SHL

Grattis Skellefteå, de var rejäla idag. Var Lakers var vet jag inte men inte var det i Vida. Mängder med individuella misstag som Skellefteå utnyttjade skickligt och skoningslöst varje gång. Är egentligen bara nöjd med Stefan Steen som nu fick vara med i slutspelet.
 

Solviva

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Piteå
HBK-Nr
7744
Medlemskap
2024
Sv: SHL

Håller med, SAIK var för bra idag, eller VLH för dåliga. Kan ha kommit in i skallarna på Växjö spelarna "Vi är ju bra" efter vinsten i Skellefteå. Nu tror jag att vi kommer att få se SAIK ungefär så här som de spelade ikväll resten av finalspelet. Frågan är om götalänningarna har en extra växel att peta in. Om inte då blir det 4-1 till SAIK.
 
Toppen