• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

SCR - Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.774
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: SCR - Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation

Hyreskostnader hit och dit för lägenheter i Stockholm påverkar knappas campingplatsernas ändring av avgifter, vare sig uppåt eller neråt. Det är bara vad de som tar in på campingen är beredda att betala som avgör. Sätter de avgiften för högt får de färre gäster helt enkelt.

Det stämmer nog bara till viss del, eftersom huvuddelen av kunderna hos campingplatserna är husvagnsägare, troligtvis med barn, så uppskattar de många faciliteter och är beredda att betala ganska bra för det. Vi husbilsägare är i kraftig minoritet, och vill ju ofta bara använda campingen som en "pitstop" d.v.s. tömma, fylla, duscha, tvätta och sedan åka vidare igen. Detta gör ju inte oss till en särskilt intressant målgrupp för campingägaren egentligen, vi utnyttjar campingen så hårt det går på kortast möjliga tid. dessutom verkar ju många här inte vilja betala för den service som bjuds, utan det klagas hela tiden på priset. Tänk om en campingägare läser på det här forumet, han kommer ju aldrig att vilja satsa på oss som målgrupp?! :wideeyed:
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: SCR Sveriges Campingars Riksförbund

SCR kollar försäljningsstatistiken och finner där att husbilar ökar kraftigt medan husvagnar tappar. SCR är inte dummare än att de förstår att om de inte gör "något" så krymper deras "affärsomfattning/ide" succesivt, dvs det de tjänar pengar på.

Detta leder till omprövningar inom branschen och hur hantera detta, det har ännu bara börjat. Jämför med ett företag när kundunderlaget viker. Därför tror jag att SCR måste revidera en del av sina hittillsvarande "heliga kor" och kanske tänka i nya banor, inte bara debatten husvagnar/husbilar utan även ex;
# hur ta ut kostnader, per fordon (bil+husv), familj/individ, läge, vad som utnyttjas ....
# "enklare och kanske automatservade campingar" belägna på platser inte bara på platser för badande eller fritidsfolk ... utan för bredare intressegrupper (inkl äldre grupper bestående av både husbils- och husvagnsburna intressegrupper
# kanske andra definitioner av "campingbegreppet" måste prövas ...

Vem vet vad dessa omprövningar slutligen leder till men förändringar blir det vare sig SCR vill eller ej men nuvarande campingbegrepp har förmodligen överlevt sig självt!
Jag vidhåller vad jag skrev bla ovan, vilket per automatik kommer att inträffa av överlevnadsskäl utan "yttre" påhopp!

Mot den bakgrunden förstår jag inte; det "ekonomiska intresse" kring campingar från dem som efter vad de själva skriver, inte besöker eller ens behöver dessa campingar .... (= företag). Det finns ingen företagare, av naturliga orsaker som vill eller kan bedriva en verksamhet som inte går ihop sig. Alla företagares villkor är, vinst = för att fortleva, resp förlust = leder till konkurs/nedläggning!

Om nyfikenhet/intresse(?) finns i tillräcklig mängd, så kan man med fördel använda offentliga fakta om resp (camping-)företags bokslut, mm! Sådana fakta finns och är helt gratis att använda sig av, för den "nyfikne spanaren", fakta tycker jag alltid är bättre än spekulationer, gissningar .... och tro som "ofta vilar på lösan grund".

Ex på en sajt där man kan hämta gratis officiella fakta om ett företags bokslut, mm är http://www.allabolag.se/ via denna sajt kan man även ex kolla husbilsföretag före köp av husbil, etc innan man gör affär!

Slutligen låt oss inom HBK koncentrera oss på att skapa/få fram enkla centrala "ställplatser", ett arbete som fö pågår och som många av oss HBK'are sagt sig ha behov av! Dessa "ställplatser" finns inte på gängse campingar! För att underlätta arbetet med "enkla centrala ställplatser" vinner vi inom och utom HBK på att behålla resp skapa vänner inte på att "skapa motsättningar/fiendskap" med andra grupper inom "campingsektorn"!
 
F

F.d. 16087

Guest
Sv: SCR - Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation

Det här med hur man ska bedöma det rätta eller felaktiga sättet att bedöma priserna som campingar och hyresvärdar på Strandvägen tar ut och ska anses berättigade till eller ej anser jag vara ointressant.

Läs Krinil´s inlägg nr 10 i denna tråd, han kan som alltid sätta fingret på det väsentliga! Men även många andra har vid det här laget nästan till leda upprepat den viktiga principen, att det ska finnas valfrihet att välja det alternativ, som passar en själv.

Nu tänker du egoistiskt, om du accepterar ett pris så leder det till vad du är beredd att betala. Som kanske leder till begränsningar för vad andra anser som sin smärtgräns, eller om någon kommer efter dig som är beredd att acceptera än ännu högre nivå som leder till att du tvingas till att avstå från ett liv med husbil. Är detta acceptabelt.
Jag säger detta utan att ha en egen åsikt, utan bara att i syfte att väcka tanke.
MVH. Gunnar S
PS. Tänk på att det finns andra som är anknutna till HBK.
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: SCR - Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation

Ett sätt vore att ta betalt på enhet och inte som nu en klumpsumma ett pris för bilen efter storlek och en symbolisk summa per person vill man sen an vända mer såbetala för det det hade blivit mer rättvist då kunde man välja vad man ville anväda betala för det och iiget annat.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: SCR - Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation

Jag har varit egen företagare i 35 år. Jag tror mig veta under vilka villkor näringsidkare lever under. Dessutom är jag aldrig betalningsanmärkt.
MVH. Gunnar S

Nu tänker du egoistiskt, om du accepterar ett pris så leder det till vad du är beredd att betala. Som kanske leder till begränsningar för vad andra anser som sin smärtgräns, eller om någon kommer efter dig som är beredd att acceptera än ännu högre nivå som leder till att du tvingas till att avstå från ett liv med husbil. Är detta acceptabelt.
Jag säger detta utan att ha en egen åsikt, utan bara att i syfte att väcka tanke.
MVH. Gunnar S
PS. Tänk på att det finns andra som är anknutna till HBK.

Pia o Gunnar, du säger dig varit egen företagare i 35 år (?) .... enl vad du själv skriver och dessutom att Flat Mates i det här fallet tänker egoistiskt!

När du drev "ditt företag(?)",
¤ betalade kunderna dig verkligen efter vad de ansåg sig ha råd med?
¤ eller det du begärde/behövde för att ditt "företag skulle kunna gå runt"?

Jag begriper inte vart du vill komma, speciellt som du inte har en egen åsikt (= som statskyrkoprästerna), vad vill du ha sagt - att det är fel i hela vårt samhällssystem i västvärlden eller vad då?
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: SCR - Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation

Allt väsentligt är redan sagt och upprepat många gånger om. Vi är olika, vill olika kräver och värderar olika standard och serviceutbud olika för de olika övernattningsalternativ vi väljer och vi har olika god eller dålig ekonomi. Och så vidare i all oändlighet och aspekter.

Mig kan ingen mer locka in i den här ping-pong-liknande debatten - allra minst Pia o Gunnar! Ni vann i uthållighet med 10 - 0!
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: SCR - Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation

Det går bra för SCR. Förra sommaren hade svenska campingplatser sex miljoner gästnätter i juli månad. Det är den högsta siffran någonsin för den perioden, och en ökning med 5,5 % mot året innan. Rekordsiffran presenteras i ny statistik från Tillväxtverket/SCB. Läs hela pressmeddelandet här Färsk statistik från förra året visar att camping fortsätter öka: All time high för svensk camping förra sommaren | Cision Wire
V-backen :wink:
 
F

F.d. 50209

Guest
Sv: SCR - Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation

Det var ju en väldig diskussion som utbrutit här. Många som vet bäst :swoon:

Vi åkte en sväng till GBG i höstas när säsongen var över och det mesta var stängt. Tänkte stanna i Götet över natten och det enda som var öppet var Lisebergs camping som låg i utkanten av stan. Jo då det fanns plats sa en flicka i receptionen och det kostar bara 450:- ??? för en natt i egen husbil i höstmörker när ingenting var öppet. Ocker tyckte vi och vi hittade en jättetrevlig liten camping vid en mack i Hindås. Inte ens halva priset,

Såg att någon i början skrivit F-katalog, vad är det och var hittar man en sådan??
 
Senast redigerad av en moderator:

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: SCR - Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation

Hej Arne.

Det är tidningen Husvagn & Camping som ger ut den, ska finnas i årets upplaga fr.o.m. 10 mars att köpa i tex kiosker, som prenumerant på tidningen får du den med posten.

// Tommy
 
F

F.d. 50209

Guest
Sv: SCR - Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation

OK Tommy Tack!
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.657
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: SCR - Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation

Den kan va lite svår att hitta. Här är den, sök efter campingkatalogen
 
Senast ändrad:
T

Teddi

Guest
Sv: SCR - Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation

måste berätta ett par campingplatshändelser. hökensås camping-semesterby. var där för nåra år sedan o fiskade. fiskekorten gäller 24tim. alltså dygnet runt. de e nåra mil o köra mellan sjöarna från campingen. en del fiskar på nätterna.bl.ann. ja själv. vid tolvtiden på kvällen knackar de på dörren till bilen. utanför står en man som påstår att man inte får campa vid sjöarna pga naturreservat. ja frågar om vi skall gå hit med tanke på att vi har denna bil. han tittade en stund sen bad han om ursäkt i nuläget e vi många som ligger över vid sjöarna. ett husbilsplus..----ugglarps camping falkenberg..finns många fina ställen att stå utmed havet. de kommer en man ock kör omkring o sätter lappar på husbilar.vi va i bilen så han knacka på. de finns en camping i närheten där skall ni ta in sa han. här får ni inte övernatta. vi åkte bort dit senare för lugnets skull. vem står i receptionen om inte han. 350spänn-högsäsong. du kan ta din camping ock,,,,,,,,,sa ja. ett husbilspluss till. vi har en regel som heter 24timm,regeln. sköt den på ett bra sätt så kan dom bomma igen sina campingplatser.
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: SCR - Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation

Självutnämnda poliser & parkeringsvakter finns det nog lite varstans, en bra början om det kommer en civilperson och spelar dum...fråga efter hans förordnande för den lokala orten?

Naturligtvis endast om du vet att du följer lokala föreskrifter.

//Tommy
 
T

Teddi

Guest
Sv: SCR - Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation

tjena tommy. naturligtvis hade dom en förankring till dessa sk. rikscampingar. den ene va ju campingägare--den andre anställd. mycke närmare s.c.r-s smaklösa arbetsmetoder kan man knappast komma. annars hade denna åsikt varit helt utan värde.
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: SCR - Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation

Kritiken och synpunkterna från oss husbilsturister på SCRs agerande beträffande hanteringen av husbilsplatsfrågan kan ha fått en viss öppning. I detta pressklipp från Norran den 2 mars 2011 Svensk camping lockar utlänningar - Norran gör VDn Lars Isacson följande uttalande:
"– Vi har också märkt att husbilarna blir fler på campingplatserna och det gäller för oss att ge den service man vill ha, säger Isacson."
V-backen :wink:
 
Senast ändrad:
Toppen