• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

SCR - Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.773
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: SCR - Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation

Det är ju "bara" att köpa en camping, så får du ju själv se om du kör ihop en årslön plus kostnader på 2 månader? För övrigt har många campingägare ett annat jobb också! :cool:
 
Senast ändrad:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: SCR - Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation

Öninge camping utanför Ödeshög lär ha gått i konkurs.
Gyllene? tillfälle för den som vill göra snabba? pengar. :confused:

För övrigt en väldigt fin camping, men den ligger lita avigt till.
 
T

Teddi

Guest
Sv: SCR - Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation

en natt utanför elgiganten utan nödvändighet handla en platt.tv.två nätter utanför coop.bara inköp av mat o lite pilsner.vips-tjänat en tank diesel.ja tror inte att valmöjligheterna e så stora som en del vill göra gällande ang..alternativ.50-000 bilar i stadigt ökande antal kräver sin plats.därför har vi ju nåra eldsjälar som jobbar för detta .låt oss invänta resultat av detta eller lite mer hjälp på traven till dom av oss alla andra som bara har synpunkter att komma med i detta ämne.sen e de ju inte fel att sätta åsikter.inget ont menat.bara lite logik.jobbar själv med detta.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: SCR - Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation

Citat:
Ursprungligen postat av Michael Johansson
Jag har eller snarare hade en kollega som driver en camping i närheten av Ystad. Han får in såpass mycket under de månader den är öppen att han lever på överskottet resten av året.
Du har helt rätt, jag gjorde en kostnadsjämförelse.
Campingen ifråga har 97 platser. Låt säga att snitt priset är 200:- Under 5 månader. Det gör en nätt summa på ~3milj. Övrig tid misstänker jag att anläggningen är en uppställningsplats.
MVH. Gunnar S

Tycker att diskussionen spårat snett, varför bidra till att utse "fiender"? Lösa insunationer leder enbart till motsättningar med resten av "campingsverige" och det ligger knappast i vårt/HBK's intresse! Alla måste få ha rätten att leva som de vill på sitt levebröd och ev överskott, så även de som kommer att skapa framtida ev ställplatser - bara det "förtjänats på lagliga grunder", då har jag inga problem.

Tro och spekulation ... fd kollega, som driver camping 3 mån/år inte särskilt .... vad sägs konkret? Kollegan har kostnader för sin verksamhet under årets alla 12 mån .... också! All verksamhet, handlar om tillgång, efterfrågan och egna prioriteringar! Kollegan är inte ensam i "smeten" om försörjning, hans verksamhet/lönsamhet/prissättning löser sig med automatik i konkurrensen, kanske han därtill vunnit på lotteri eller ärvt pengar - vilket har vi inte med att göra? Med "fel prissättning" skulle säkert kollegans camping stå tom ... under säsongen!

Kalkyl på 3 milj Sek(?) är ingen "höjdare som kalkyl" sett,
¤ campingen är öppen i 5 månader(?), till skillnad mot föregående (= samma?) som bara är öppen i 3 mån? Skollovet i Sve som styr det mesta av turistnäringen varar 2½ mån! Före och efter skollovet är det mesta stängt eller i varje fall mycket dåligt utnyttjat/fungerande av naturliga skäl, enligt min egen erfarenhet som "turist" i Sverige!
¤ "kalkylen" är tydligen baserad på enbart perfekt väder för camping under hela perioden varje år(?) och dessutom närmast fullsatt hela tiden?
¤ Hyres-, investerings-, underhålls-, drifts-, personalkostnader, oförutsett, skatter, mm som måste räknas av från kalkylens 3 milj saknas, vilken verksamhet/vinst kan bedrivas på sådana premisser (ente ens svartarbete!)?

Vi husbilister har fria val att utnyttja campingar, ställplatser, vildcampingar, eller att stanna hemma - det är utmärkt, jag ser inga problem med det!
Förslagsvis lägg "krutet" på sådant som tillför oss HBK'are något positivt, ex fler centralt belägna/enkla ställplatser som vi behöver fler av men utan motsättningar - campingplatserna finns redan och de är inte förbjudna att frivilligt använda sig av (hoppas jag i alla fall)!
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: SCR - Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation

Någon som är intreserad att köpa Camping? Talluddens Camping Färjestaden är till salu. Utgångspris 27,5 mille.:D
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.265
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: SCR - Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation

Tro och spekulation ... fd kollega, som driver camping 3 mån/år inte särskilt .... vad sägs konkret? Kollegan har kostnader för sin verksamhet under årets alla 12 mån .... också! All verksamhet, handlar om tillgång, efterfrågan och egna prioriteringar! Kollegan är inte ensam i "smeten" om försörjning, hans verksamhet/lönsamhet/prissättning löser sig med automatik i konkurrensen, kanske han därtill vunnit på lotteri eller ärvt pengar - vilket har vi inte med att göra? Med "fel prissättning" skulle säkert kollegans camping stå tom ... under säsongen!

Självklart har min referede campingvärd dragit av kostnaderna för hela året från intäckterna för de ca fem månader som campingen är öppen. Det skulle väl bli lite missvisande om han bara drog kostnaderna för fem månader från intäckterna för dessa fem månader. Det begriper till och med jag att han har kostnader för hela året i form av arrenden, kapitalkostnader och viss mått av underhåll även när det är stängt. Sedan vet jag inte vad dessa .... som du stoppar in här och var i din text betyder. Jag har dock bortsett från dessa i mitt svar.

Vad jag ville ha sagt är att det kanske inte är så synd om dem som driver campingar, åtminstonne om de har rätt läge och lagom storlek på anläggningen.
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.790
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: SCR - Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation

Hej Michael Johansson!
Ursäkta jag måste skjuta in.
Kom att tänka på "ICA-Handlarna" dom skaffar sej en ansenlig förmögenhet på "diverse", under en relativt kort tid mat måste vi ha det vet dom!!!
Men campingplatser det är lättare att undvika än så länge, & det skall vi jobba för!

Jag har eller snarare hade en kollega som driver en camping i närheten av Ystad. Han får in såpass mycket under de månader den är öppen att han lever på överskottet resten av året. Det han tjänade på sitt andra jobb hade han enbart till besparingar och långa utlandsresor. Därmed tror jag att en camping kan vara mycket lönsam.
 
F

F.d. 16087

Guest
Sv: SCR - Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation

Hur kommer det sig att de två campingarna vi diskuterar har de bästa lägena. Om dom går back så skulle de övriga ej existera. Vilket de av någon oförklarlig anledning gör.
Sedan att det finns de som går dåligt är helt naturligt. Start vid fel tidpunkt. Lånebild mm.
Jag hakade på tråden av den anledningen att jag tyckte en prishöjning med 110:- var orealistisk.
Med det läge campingen har och i och med detta, borde den vara välfylld. Jag åkte nämligen förbi slutet av September. Där var inga större luckor.
MVH. Gunnar S
 
Senast redigerad av en moderator:

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: SCR - Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation

Någon som är intreserad att köpa Camping? Talluddens Camping Färjestaden är till salu. Utgångspris 27,5 mille.:D
Bra fråga och ett bra exempel MC-Louise! Vet inte om det är dyrt eller billigt för den campingen men stora pengar blir det i alla händelser (för många campingar)!
Bara "netto ränte-kostnad" uppgår ju till runt 900000 kr/år som måste "smetas ut" på totala antet campinggäster/år (3 "aktiva månader), tillkommer alla övriga kostnader - tror inte det finns många som vill, törs eller kan äventyra sin ekonomi med sådana investeringar (spec som nu med stigande räntor)!
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29925

Guest
Sv: SCR - Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation

Vi borde kanske starta en insamling till alla campingplatser som inte bär sig:twitcy:
 
F

F.d. 28371

Guest
Sv: SCR - Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation

SCR campingene unviker jeg. De aksepterer ikke det CCI kortet som aksepteres over hele Europa utenom Sverige. Det er godt at F-campingene finnes i Sverige. De krever ikke noe campingkort.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: SCR - Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation

SCR campingene unviker jeg. De aksepterer ikke det CCI kortet som aksepteres over hele Europa utenom Sverige. Det er godt at F-campingene finnes i Sverige. De krever ikke noe campingkort.



Samma här.
 
F

F.d. 16087

Guest
Sv: SCR - Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation

Jagtycker nog inte att man behöver lasta campingägara för att en husbil kan kosta uppåt eller över en miljon, det väljer man själv. Sedan tror jag inte campingplatser alltid är någon guldgruva, alla kostnader och investeringar skall köras in på i bästa fall några månader per år? Annars är ju lösningen enkel, passar inte priset, åk inte dit? :)


Snälla du detta rör inte Camping ägarna utan dom egna omkostnaderna.
Vi kan för enkelhetens skull ta bort kostnaden för husbilen.
Kvar står kostnaden för campingplatsen 8400:- månaden För max 50/ kvadrat.
Denna kostnad överstiger vad du får betala för motsvarande månadhyra för ett boendeyta på strandvägen i Stockholm.
PS. Där får du vatten varmt o kallt uppvärmning sophämtning, wc inomhus EL-osäker.
På camping, 50 kvadrat (friluftsliv)utan någon form av service. Ge mig en motivation till 110:- prisökning.
MVH. Gunnar S
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.773
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: SCR - Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation

Motivationen är väl att de låg väldigt lågt tidigare, och behöver/vill ha in mer pengar, kanske för att investera i alla de faciliteter som campinggäster vill ha numera, badrum, pooler, ävetyrsgolfbanor m.m. På västkusten verkar det som att de allra dyraste och mest välutrustade campingarna är mest fullbelagda, så det verkar vara den vägen som är rätt? Men då kostar platsen 400-500 kr/dygn. :cool:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.773
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: SCR - Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation

Snälla du detta rör inte Camping ägarna utan dom egna omkostnaderna.
Vi kan för enkelhetens skull ta bort kostnaden för husbilen.
Kvar står kostnaden för campingplatsen 8400:- månaden För max 50/ kvadrat.
Denna kostnad överstiger vad du får betala för motsvarande månadhyra för ett boendeyta på strandvägen i Stockholm.
PS. Där får du vatten varmt o kallt uppvärmning sophämtning, wc inomhus EL-osäker.
På camping, 50 kvadrat (friluftsliv)utan någon form av service. Ge mig en motivation till 110:- prisökning.
MVH. Gunnar S

Jag skulle gärna vilja se en hyresrätt på Strandvägen för 8400:- /månad? Snarare är det väl en bostadsrätt i så fall med en insats på 5 miljoner eller mer? ;)
 
Senast ändrad:
T

Teddi

Guest
Sv: SCR - Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation

detta e ett ämne som ständigt engagerar,ock e ständigt aktuellt.ja tycker de e bra.de måste vara bland de viktigaste att få fram bra övernattningsmöjligheter åt oss alla utan att de kostar skjortan.men om de nu e så att så många som skriver har så mycke bra synpunkter o åsikter om detta.plus alla som läser måste ju också tycka.vi tar med oss de positiva med detta när säsongen nu börjar o omsätter de i aktivt medverkande när vi rullar runt i detta avlånga land..så tror i varje fall jag att de resulterar i ett antal platser som vi kan ta del av..
 
F

F.d. 16087

Guest
Sv: SCR - Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation

Du valde bort initisialkostnaden på husbilen. Jag tillgodogjorde dig det bortvalet ca: initialt ~1- 1,5 milj hyran därefter brukar hyran vara ganska låg. Motsvarar vad jag angivit. Tycker du fortfarande att kostnaderna för campingplatserna är relevanta.
MVH. Gunnar S
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 2621

Guest
Sv: SCR - Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation

Det här med hur man ska bedöma det rätta eller felaktiga sättet att bedöma priserna som campingar och hyresvärdar på Strandvägen tar ut och ska anses berättigade till eller ej anser jag vara ointressant.

Läs Krinil´s inlägg nr 10 i denna tråd, han kan som alltid sätta fingret på det väsentliga! Men även många andra har vid det här laget nästan till leda upprepat den viktiga principen, att det ska finnas valfrihet att välja det alternativ, som passar en själv.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.265
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: SCR - Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation

Hyreskostnader hit och dit för lägenheter i Stockholm påverkar knappas campingplatsernas ändring av avgifter, vare sig uppåt eller neråt. Det är bara vad de som tar in på campingen är beredda att betala som avgör. Sätter de avgiften för högt får de färre gäster helt enkelt.
 
F

F.d. 16087

Guest
Sv: SCR - Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation

Det är ju "bara" att köpa en camping, så får du ju själv se om du kör ihop en årslön plus kostnader på 2 månader? För övrigt har många campingägare ett annat jobb också! :cool:

Jag har varit egen företagare i 35 år. Jag tror mig veta under vilka villkor näringsidkare lever under. Dessutom är jag aldrig betalningsanmärkt.
MVH. Gunnar S
 
Toppen