• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Så var det dags igen...Nya protester mot husbilar på Öland

F

F.d. 8036

Guest
Sv: Så var det dags igen...Nya protester mot husbilar på Öland

Om det nu står parkering från 1600 till 1100 kan man väl bötfälla de som står där på andra tider och få stopp på ofoget.

Men det är förbaskat tråkigt och inte så lite nonchalant också mot alla husbilsåkare att bara strunta i bestämmelser och bre ut sig som vore det en campingplats.
På det viset kan vi ju inte räkna med att få någon förståelse för vår argumentation för ställplatser i allmänhet

Nej, skärp er och respektera dom bestämmelser som finns.
 
Senast redigerad av en moderator:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Så var det dags igen...Nya protester mot husbilar på Öland

Tyvärr kommer ju sådant beteende att fördärva mycket av det som jag tycker är kul med husbil, och ju fler vi blir ju mera märks det ju hur vi uppträder. Men det verkar som att en del tycker att alla regler och all hänsyn upphör när man har husbil?! :mad:
 

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: Så var det dags igen...Nya protester mot husbilar på Öland

Jag har i tidigare inlägg drivit frågan om "Etik och Moral". Senast nu under ämnet "Saknade ämneskatekorier" där Håkan(Web) lovade en kampanj i det aktuella ämnet. När den kommer vet jag inte och jag börjar faktiskt tappa intresset. HBK har existerat i drygt 4 år och fortfarande saknas denna viktiga klubbetikett. Hursomhelst så såg mitt troligen sista försök ut så här när det gällde "Etik och Moral":
Saknade ämneskategorier - 2011-01-31, 19:41



Även om ämneskategorierna är många så tycker jag ändå att 3 viktiga ämnen saknas och vill därmed också ge exempel på varför de bör vara med:
1. Moral-etik: Vid en campingplats såg jag en skylt med texten" Ni som har för avsikt att inte checka in på campingen men ändå utnyttja dess faciliteter. Vänligen kontakta receptionen omgående!" Naturligtvis vänder sig inte skylten till någon medlem i HBK. Vi är ju alla ärliga och vill göra rätt för oss. Betänk dock att de som är upphov till skylten söker sig till klubben. Sätter sedan på HBK-dekalen på sin husbil och ignorera denna skylt! Hemska tanke! Kanske skulle texten under Moral-etik få vederbörande på bättre tankar.

2......
 

Carina och Jan

HBK Medlem
Inlägg
135
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1324
Medlemskap
2024
Sv: Så var det dags igen...Nya protester mot husbilar på Öland

Det positiva är att dom säger att både husbilar och campare är välkomna till Öland. Det innebär att dom förstår att vi inte campar när vi parkerar på en ställplats. Men det är förbaskat synd att det finns husbilsåkare som inte kan följa de regler som finns. Tiden 16-11 som nu är tycker jag känns OK, men det vore synd om det blev 19-9.Det skulle innebära att man inte kan få en lugn eftermiddag samt att man måste sätta klockan på väckning för att inte försova sig innan man skall åka och väckarklockan vill jag inte använda när jag har semester. Tyvärr är det väl också så att dom som inte sköter sig nu kommer inte att sköta sig sedan heller. Så det blir väl vi som försöker hålla oss till de regler som finns som blir drabbade.
Jan
 
M

Majja

Guest
Sv: Så var det dags igen...Nya protester mot husbilar på Öland

Håller med dig Skipper alla måste hålla sig till dom bestämmelser som finns och det gäller även alla husbilsåkare. Men jag tycker att vi som gillar att åka husbil börjar bli lite som andra klassens m..... Vi skiter i att besöka Sandvik på Öland och kanske ska vi strunta i Öland som resmål.
Vi söker oss ut i Europa på ställen där vi är välkommna istället.

Blir bara så less

majja:twitcy:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Så var det dags igen...Nya protester mot husbilar på Öland

Det är ju inte Öland som är skyldiga i det här fallet, utan de husbilsåkare som inte förstår att de fördärvar för alla när de inte visar hänsyn. Lång uppställning med alla tillbehör, markiser, möbler, grillar o.s.v. hör hemma på Campingplatser, inte på de korttidsparkeringar med övernattningsmöjlighet som en ställplats är, och skall vara! Om man önskar en egen tomt kan man hyra en sådan på en Campingplats! :wideeyed:
Öland har ju hitills varit mycket bra mot husbilar! :)
 
Senast ändrad:

jasno

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
5229
Medlemskap
2025
Sv: Så var det dags igen...Nya protester mot husbilar på Öland

Om vi inte lär oss att respektera de regler som finns vad gäller övernattning så kommer vi alla att bli hänvisade till campingträsket. Jag tycker att det kan vara OK med möbler och grill MEN man skall städa och ställa in dessa INNAN man lägger sig för att sova för att åk till nästa plats imorgon. Jag avskyr campingträsket och därför åker vi husbil. Hjälp oss att kunna leva vårt liv som många av oss vill leva.
 
Senast ändrad:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.587
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Så var det dags igen...Nya protester mot husbilar på Öland

På parkeringsplats eller ställplats för husbilar skall man vara mycket restriktiv med att sätta ut bord och stolar och absolut inte elda grillar.

Ett exempel har vi redan läst om i forumet, Höllviken, där kommunen och brandförsvaret genast ville förbjuda husbilar på parkeringsplatsen.

Gör man så i Frankrike kommer andra husbilsägare att omedelbart släcka grillen och i värsta fall ser de till att vederbörande åker därifrån.

Gunnar /medlem
 

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: Så var det dags igen...Nya protester mot husbilar på Öland

Om vi inte lär oss att respektera de regler som finns vad gäller övernattning så kommer vi alla att bli hänvisade till campingträsket. Jag tycker att det kan vara OK med möbler och grill MEN man skall städa och ställa in dessa INNAN man lägger sig för att sova för att åk till nästa plats imorgon. Jag avskyr campingträsket och därför åker vi husbil. Hjälp oss att kunna leva vårt liv som många av oss vill leva.


Jag håller med dig rörande respekten människor emellan. Det betyder också att vi husbilsåkare som valt campingplatsen som en skön plats för rekreation och socialt umgänge ska respekteras. På samma sätt ska vi respektera de som ex. valt en asfaltsplats som övernattningsställe.

Vi måste alla, oavsett område, uppträda så att vi får den respekt som vi önskar.
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Så var det dags igen...Nya protester mot husbilar på Öland

Om vi inte lär oss att respektera de regler som finns vad gäller övernattning så kommer vi alla att bli hänvisade till campingträsket. Jag tycker att det kan vara OK med möbler och grill MEN man skall städa och ställa in dessa INNAN man lägger sig för att sova för att åk till nästa plats imorgon. Jag avskyr campingträsket och därför åker vi husbil. Hjälp oss att kunna leva vårt liv som många av oss vill leva.

"Campingträsket"?

Jag har bott 5 veckor på en camping i Santa Pola nu och det är sannerligen inget träsk! Tvärtom! Det är faktiskt skönt ibland att dra sig tillbaka från det ständiga ställplatssökandet och vila ut på en camping.

I Tyskland och Frankrike är det sällan problem att hitta bra ställplatser. Spanien däremot börjar bli som Sverige. Eftersom många husbilister har burit sig illa åt på olika sätt så börjar lokalbefolkningen tröttna på våra fasoner och reagera spontant negativt! Inget konstigt med det!

Jappe
 

maro

HBK Medlem
Inlägg
946
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2024
Sv: Så var det dags igen...Nya protester mot husbilar på Öland

Handen på hjärtat - hur många tycker det är mysigt att stå på en ställplats en fin sommarkväll om man inte får ställa ut sina stolar och t ex ta en kopp kaffe? Vi står nästan aldrig på camping numera men skulle man aldrig få lov att ställa ut sina stolar utanför hb på en ställplats så är det inget alternativ för oss. Nu hårddrar jag ju det hela så är det naturligtvis inte tänkt. Vad gäller om en personbil kommer och tar ut sina campingstolar och sätter sig och tittat på havet?
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Så var det dags igen...Nya protester mot husbilar på Öland

Att respektera andra människor och iakttaga god etik och moral borde även omfatta dem som driver campingar och dem som föredrar att med sin husbil vill stå på dessa med alla de fördelar, som de finner där och är beredda att betala för.

Att kollektivt kalla dessa människor för "campingträsket" och på detta forum uttrycka att man hatar den delen av det rörliga friluftslivet, anser jag vara synnerligen olämpligt och bidrar knappast till att förbättra någon ömsesidig respekt, snarare till att hetsa på en otrevlig attityd.

Tämligen ofta, när vi checkar in på någon camping ser vi hur andra fordon stannar utanför och gör sig ärenden in till campingens reception eller butik för att köpa kvällstidningen, cigaretter eller andra småsaker som man hade kunnat köpa var som helst, och då använder sig av campingens toaletter eller för att bli av med sopor. Tro mig, detta undgår nog aldrig personalens uppmärksamhet; de har varit med om de flesta sådana "listiga" besökare, som naturligtvis kan vara av skilda nationaliteter.

För en bra utveckling av husbilismen behövs respekt från många håll inom turismen och hos kommun och stat. Att kasta osakliga glåpord på alla dem som utövar och deltar i camping och dessutom lever efter sådana omdömen, gagnar inte sådan utveckling.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.587
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Så var det dags igen...Nya protester mot husbilar på Öland

Kanske dags att, inför klubbens arbete med kommunkontakter och ställplatser, sammanställa ett uppförande kodex för hur vi skall uppträda vid besök på ställplatser/parkeringsplatser med våra husbilar?


Gunnar /medlem
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Så var det dags igen...Nya protester mot husbilar på Öland

Jag anser inte att det är tillåtet med möbler eller grill på en
parkeringsplats!

Jag tycker nog att det kan vara möjligt, men beror på var och hur parkeringsplatsen är belägen! Självklart skall man inte breda ut sig på parkeringsrutan bredvid och dessutom veva ut markisen, men om det finns en gräsplätt framför eller bakom bilen där man inte stör någon bör det ju gå bra. Sedan tar man naturligtvis in möblerna så snart man är klar, släcker grillen som ju har stått på något lämpligt så att den inte skadat gräs eller rastplatsmöbler, och tar den med sig eller slänger den i lämplig soptunna. Jag vet inte hur många engångsgrillar jag har tagit vara på, ibland så nära soptunnan som ca 5 meter, både när jag åkte båt, och nu med husbilen. :confused:
 
T

Teddi

Guest
Sv: Så var det dags igen...Nya protester mot husbilar på Öland

Handen på hjärtat - hur många tycker det är mysigt att stå på en ställplats en fin sommarkväll om man inte får ställa ut sina stolar och t ex ta en kopp kaffe? Vi står nästan aldrig på camping numera men skulle man aldrig få lov att ställa ut sina stolar utanför hb på en ställplats så är det inget alternativ för oss. Nu hårddrar jag ju det hela så är det naturligtvis inte tänkt. Vad gäller om en personbil kommer och tar ut sina campingstolar och sätter sig och tittat på havet?


ja håller med marie. vi e helt enkelt inte accepterade som fritidsfolk.de finns ju ställe att sätta sej utanför bilen utan att de skall uppstå komplikationer.i bua i varberg t. ex. kan du möblera framför bilen utan att störa.ja tycker inte att du hårddrar detta på nåt vis utan de handlar i stora drag om de att de e svårt att få accepstans för denna fritidssysselsättning..ja tycker inte att de finns några undantag utan idag e de snarare en regel.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Så var det dags igen...Nya protester mot husbilar på Öland

Om vi inte lär oss att respektera de regler som finns vad gäller övernattning så kommer vi alla att bli hänvisade till campingträsket. Jag tycker att det kan vara OK med möbler och grill MEN man skall städa och ställa in dessa INNAN man lägger sig för att sova för att åk till nästa plats imorgon. Jag avskyr campingträsket och därför åker vi husbil. Hjälp oss att kunna leva vårt liv som många av oss vill leva.

Kan du precisera vad det är med campingplatserna som gör dem så avskyvärda?
:mcride:
 
T

Teddi

Guest
Sv: Så var det dags igen...Nya protester mot husbilar på Öland

nu börjar ja bli tjötig.men under alla dessa år som ja har hållit på me denna sysselsättning så har ja tillsammans med fru o hund ofta varit ute själva.har ja haft möjlighet att fråga markägaren om lov så har ja gjort detta.men de finns ju ingen självklarhet att man vet var han bor.men de har alltid varit utan problem.men idag e vi så många så ibland har vi varit två tre bilar som samlats.då inbillar ja mej att folk ser detta som lite organiserad uppställning.ja vill poängtera att vi alltid har följt gällande bestämmelser.de e ju inge roligt o vakna me ett krav på en femhundring på morran.ja tror att vi får ta oss an detta s.k. problem på ett sätt som vi inte vill acceptera men som måste ändå gå igenom.parkerar ja regelrätt men ändå då får ta skit så ser varje fall ja de som jätteviktigt att lösa detta..
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Så var det dags igen...Nya protester mot husbilar på Öland

Om man tittar på bilden från Öland, så finns bord utplacerade att användas. Det finns ingen anledning att sätta ut sina egna möbler på parkeringsplatsen, för då får vi givetvis restriktioner.
 
Toppen