• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Så var det dags igen...Nya protester mot husbilar på Öland

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Så var det dags igen...Nya protester mot husbilar på Öland

Är det ändå inte så att tidningsartikeln genomsyras lite av den Svenska avundsjukan?

Nu menar jag inte att vi som åker husbil är felfria, vi kan alla bli bättre på allt.

Men är det inte så att som på flera andra platser runt om i landet så finns det folk, politiker, boende m.fl. som inte kan skilja på parkering och camping?

Utan att vara säker till 100% så är det fri parkering under dagtid men att den är avgiftsbelagd mellan kl 16.00 tom 11.00 dagen efter.

Kanske dags för Gomers grupp att kontakta ordföranden i Sandviks Byalag, och även Maria Alåsen på tidningen.

//Tommy
 
L

Lotta och Jan

Guest
Sv: Så var det dags igen...Nya protester mot husbilar på Öland

Vi förstår inte att man hela tiden måste tänja på gränserna. Om man har förmånen att kunna "parkera" överallt på offentliga parkeringsplatser, så varför plocka ut stolar och grillar. Varför inte bara vara tacksam och parkera som lagen säger och inte provocera. Det är ju så i samhället att det är missbruk som föder nya lagar. Använd istället befintliga inrättningar. Vi vill inte heller tvingas in i lagstiftning som ex.vis i Österrike där lager begränsar övernattningar i husbilar på parkeringar. Husbilsklubben bör istället ta fram moraliska riktlinjer som vi bör propagera för.
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: Så var det dags igen...Nya protester mot husbilar på Öland

Hej på er...

Som trogna Ölands turister (41år) så skrev jag ett svar på tidningsartikeln. Det är nog bara så att de Ölanska campingägarna (som övriga svenskar) är lite stela. De tror att husbilarna lever samma liv som husvagnarna de har inte fattat skildnaden!!? Så enkelt är det, tror jag! Om några år så tror jag det mesta har fallit på plats.

Ställplatsen i Sandvik är ju OK men aldeles för liten. Byalaget har ju inte fattat hur många husbilar det finns! Sandvik kunde ju med lätthet göra Öland största ställplats och bli centrum för husbilsturismen om det bara fatta den potential de har!

Sänder med mitt svar på artikeln i helhet, förväntar mig inte att alla tycker lika som mig men ett visst mått av sanning tror jag den innehåller (skulle önska jag besatt hela sanningen men så är det tyvärr inte)! Kanske kan den medföra något gott(hoppas det).

Svar på artikel i Östran:

Hej Maria

Är nu en man som snart fyller 56 år, min första resa till Öland gjorde jag som femtonåring på moped när inte ens bron fanns! Har sedan dess utan uppehåll besökt ön varje år(bor på västkusten), mestadels som turist med min familj minst 3 veckor varje år ibland hela sommarlov och under några år som sommararbetare. Jag har alltid känt mig välkommen till Öland det är min familjs sommarparadis och har så varit sedan jag var 20 år då jag och min fru fann varandra i tidig ålder.

Vi har bott i tält, vi har bott i stuga, vi har bott i både ny och rufflig husvagn men för några år sedan så lyckades vi uppfylla vår dröm en HUSBIL! Tänk äntligen kunde vi få åka omkring på vår älskade ö och stanna precis var vi vill, äta var vi vill sova var vill, bada var vi vill, handla var vi vill osv. Precis som alla andra år så spenderar min familj hela sin semesterkassa på Öland, fast nu har en del pengar som tidigare blev campingavgifter och stughyra blivit shopping, krogbesök, gokart, fisketurer mm (för semesterkassan har inte blivit mindre den går bara till andra näringsidkare på Öland).

Vad jag vill säga med mitt brev till dig är att lyssna inte för mycket på stela campingägare och byalag som inte hänger med i svängarna när turisterna ändrar betende. Många campingägare skriiiiker högt över husbilsägarna istället för att anpassa sin verksamhet till verkligheten. Som husbilsägare behöver du inte stå varje natt på camping (för du har så mycket mer med dig av vatten, toalett och dusch du klarar galant 4-5 dagar utan camping), detta betyder inte att vi hatar camping men vi vill inte heller betala för service vi inte utnytjar. En husbilsägare betalar gärna 80-100kr för en natt på en enklare ställplats men inte 300kr på en camping. Varje camping kunde med lätthet ordna detta om viljan fanns men den saknas helt hos vissa, själva har vi använt oss av Bödagårdens Camping (norra Öland) som tidig försåg sin camping med tömningstation för husbilar. Ibland har vi stannat en vecka ibland bara en dag för tömning/fyllning och tvätt. Visserligen har de ingen Quick Stopp men ett fantastiskt läge vi Bödabukten och då kan det vara värd några hundralappar för en natt.

Nu älskar vi Öland så mycket att några gnällande campingägare aldrig skulle få oss därifrån men i den husbilsklubb som jag är medlem(över 5000 medlemmar) höjs röster allt oftare att "strunta i Öland" om de inte vill ha oss där!! Detta är ett budskap som jag inte tror att någon Öläning vill skall slå rot, ibland är skillnaden på seger och nederlag liten och då jag efter snart fyrtioår känner många Öläningar vet jag att detta vore förödande för mångas verksamhet!

Som familj kan vi ibland känna att efter att våran dröm gick i uppfyllese (husbil) är vi inte lika välkomna till Öland, samtidigt förstår jag byalaget i Sandvik för inte är piren i Sandvik bästa läget för någon (möjligen de få husbilar som där får plats). I Sandvik finns ju gott om plats de skulle lätt kunna göra Ölands största ställplats utan att använda sig av piren, de som kom på piren tror jag inte fattade hur många husbilar som de kan få till en ställplats i Sandvik.

Hoppas Maria att du kan få ut något gott av mina rader till dig, kanske kan du förmedla något till campingägarna (och byalaget i Sandvik), turisterna älskar Öland men en del av dem har ändrat beteende så nu får de ändra sin verksamhet. Försök få alla campingägare, gårdsbutiker, nöjesfält, gocartbanor mm till att göra atraktiva husbilsplatser där vi lätt kan köra in och ut och med hårdgjort underlaget och priset som avser begränsad service och tid, så blir detta till seger för många av Ölands näringsidkare och tveklöst kommer det att förlänga turistsäsongen både vår och höst då husbilsåkarna använder sina fordon betydligt mer året runt än husvagnsägarna. Ofta åker husbilsägaren en tur över helgen bara.

Hälsningar Torbjörn, Uddevalla en ständigt återkommande turist.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Så var det dags igen...Nya protester mot husbilar på Öland

Om vi inte lär oss att respektera de regler som finns vad gäller övernattning så kommer vi alla att bli hänvisade till campingträsket. Jag tycker att det kan vara OK med möbler och grill MEN man skall städa och ställa in dessa INNAN man lägger sig för att sova för att åk till nästa plats imorgon. Jag avskyr campingträsket och därför åker vi husbil. Hjälp oss att kunna leva vårt liv som många av oss vill leva.

:mcride:Kan du precisera vad det är med campingplatserna som gör dem så avskyvärda?

Lyfter upp eftersom jag fortfarande är nyfiken.
 
B

Byggare Bob

Guest
Sv: Så var det dags igen...Nya protester mot husbilar på Öland

:mcride:Kan du precisera vad det är med campingplatserna som gör dem så avskyvärda?

Lyfter upp eftersom jag fortfarande är nyfiken.
Men snälla nån, måste man nu här på forumet motivera varför man har en åsikt??

Att det kallades campingträsk tror jag var ett olycksfall i arbetet men samtidigt tror jag också att många av oss HB:are ibland kan få den känslan då man glider in på någon camping.

Så är det med det!
Lasse J
 

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: Så var det dags igen...Nya protester mot husbilar på Öland

Stela campingägare som inte hänger med i utvecklingen? Det är väldigt många här som sluter upp kring inlägg om campingägares ljumma inställning till husbilsturismen. Hur många av er har tagit sej tid att sätta sig in i deras situation eller försökt förstå den ibland negativa inställningen? Samtliga campingäagre jag träffat med har mött mej med största respekt och tillmötesgående. Vi ett tillfälle hade jag ett ganska långt samtal med en campingägare för att förstå hur en campingägare kan se på husbilsturismen. Jag försöker återge den berättelsen efter bästa förmåga. Ungefär så här resonerade han.

"Det finns idag c:a 6 ggr så många husvagnar som husbilar. På campingen här idag så är det kanske 1 husbil per 40-50 husvagnar. Av dessa så är de flesta långliggare. Det är alltså den största gruppen. Det är också den som är grunden i vår verksamhet. Jag skulle gärna öka ut området med fler platser men det är praktiskt omöjligt. Campingen försöker alltid hänga med den senaste tekniken. Våra gäster kan nu bl.a boka in sig via internet och man kan där välja ut den plats som önskas (om den är ledig). Tyvärr så kan vi inte ta emot alla som vi vill idag. Det är praktiskt taget fullbokat under högsäsongen. Ibland dyker det upp någon husbil som vill få en plats över natten för att fylla på med färskvatten och ström till batterier. De är alltid välkomna i mån av plats. Jag får ibland höra från dem att husvagnar är på väg ut till förmån för husbilar. Det är kanske möjligt i ett längre perspektiv men för dagen ser jag inget sådant scenario på denna campingen och det är i den verkligheten jag lever. Nyligen gjordes en undersökning om hur nöjda mina campinggäster är. Enligt den var de mycket nöjda !! Trots det jobbar vi hela tiden med förbättringar enligt de visioner som gjort campingen mycket populär. Det viktigaste för fortlevnaden är nöjda campinggäster! Så länge de är det kommer jag hålla fast vid mitt koncept. De husbilgäster som tycker att jag borde ändra min inrikting måste jag tyvärr rekommendera andra alternativ än min camping. Den dagen då denna inrikting är en nödvändighet så har säkert den nye ägaren insett det och därmed också banat en lämplig väg för detta."

Alla gör vi våra inlägg i forumet med utgång ifrån våra erfarenheter. Detta är min erfarenhet från campinglivet.

Nu har jag lagt min erfarenhet i vågskålen som motvikt till alla er som skaffat er omvända andra erfarenheter. Min förhoppning är att alla ni också sett det hela från campingägares synvinkel innan vi dömmer. Det är ju först då som vi kan förbättra villkoren för samtliga parter.

Som husbilsägare så prioriterar jag bästa möjliga relation med såväl företrädare för campingplatser som ställplatser. Det kommer jag att fortsätta att verka för även i framtiden

Jag är en sann anhängare av demokrati. Är det så att majoriteten här i Husbilsklubben inte prioriterar goda relationer gentemot våra logiansvariga så får jag väl avsluta mitt medlemskap efter 2011. Det viktigaste för mej är att följa de värderingar man har i livet livet och kunna se sig själv i spegeln. Ingen estetisk tilldragande händelse men likväl en godkänd bild i mitt sinnelag.

Avslutningsvis vill jag tacka alla de som på ett konstuktivt sätt jobbar för att bygga fler ställplatserna samt göra så att statusen på dessa blir så bra som möjligt. Det behövs! Mycket bra!
Det bästa vi andra kan göra är att verka för bästa tänkbara relationer gentemot de grupper som HBK:s företrädare är i kontakt med då de driver ställplatsfrågor m.m.
 
Senast ändrad:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Så var det dags igen...Nya protester mot husbilar på Öland

Jag tror dig Tommy, men varför ska då herrar campingägare lägga krut på att ifrågasätta ställplatser om dom är nöjda med husvagnar på sin camping? Det känns dubbelbottnat! Dom gör ju ris åt egen rygg!
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Så var det dags igen...Nya protester mot husbilar på Öland

Men snälla nån, måste man nu här på forumet motivera varför man har en åsikt??

Att det kallades campingträsk tror jag var ett olycksfall i arbetet men samtidigt tror jag också att många av oss HB:are ibland kan få den känslan då man glider in på någon camping.

Så är det med det!
Lasse J

Hej Lasse! Jag kräver verkligen inte att någon på forumet skall behöva motivera sin åsikt. Jag har heller inte några synpunkter på ordet "campingträsk". Däremot vill jag gärna känna till även riktigt dåliga campingplatser så att jag kan undvika dem. Det gäller både platsen som sådan vad gäller t.ex. renlighet och service. Att bli illa bemött av personalen hör också till mindre trevliga upplevelser.

Inlägget tyder på att man råkat illa ut på ett eller annat sätt många gånger. Skadar kanske inte att vi får reda på sådant här i forumet lika väl som från insändare i branschtidningar.

Så var det med det.
/Alve
 

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: Så var det dags igen...Nya protester mot husbilar på Öland

Det kan man fråga sig Esbjörn. Som jag skrev så bygger ju varje inlägg och uttalande man gör på den egna erfarenheten. Tydligen så bygger deras erfarenhet på dålig erfarenhet av oss husbilsturister. Kanske på den kategori människor som på ett egoistiskt sätt skor sig på andras bekostnad. De anser inte att andra människor också ska ha rätten att tjäna pengar utan sniker till sig campingens faciliteter utan att betala för sig. Kanske förhåller det sig så. Jag lovar att återkomma med ett korrekt svar om jag kommer i kontakt med någon campingägare som på ett öppet sätt motverkar oss husbilsturister. Under tiden så får vi alla verka på ett sådant sätt att våra företrädare för HBK får en så fri rygg som möjligt då jobbar med våra logifrågor.
 
B

Byggare Bob

Guest
Sv: Så var det dags igen...Nya protester mot husbilar på Öland

Hej Lasse! Jag kräver verkligen inte att någon på forumet skall behöva motivera sin åsikt. Jag har heller inte några synpunkter på ordet "campingträsk". Däremot vill jag gärna känna till även riktigt dåliga campingplatser så att jag kan undvika dem. Det gäller både platsen som sådan vad gäller t.ex. renlighet och service. Att bli illa bemött av personalen hör också till mindre trevliga upplevelser.

Inlägget tyder på att man råkat illa ut på ett eller annat sätt många gånger. Skadar kanske inte att vi får reda på sådant här i forumet lika väl som från insändare i branschtidningar.

Så var det med det.
/Alve
Hej Alve!
Tack för ditt påpekande. Jag är ledsen om jag missuppfattade ditt inlägg :bye:
Så det kan bli...
Lasse J
 

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: Så var det dags igen...Nya protester mot husbilar på Öland

Så var det då dags att lägga på lite mer ved på brasan. Jag hoppas verkligen att gemene man tar avstånd från husbilisternas uppträdande i artikeln. Tyvärr så finns det många som t.o.m i sömnen upprepar sin mantra "Var och en gör väl som den själv vill" Det är precis det som är problemet. Jag har vid flera inlägg påtalat vikten av att vi uppträder på ett korrekt sätt när vi är ute i svängen. Vi måste följa gällande lagar och föreskrifter så att vi blir respekterade dit vi kommer. Nu lägger jag ned den biten och hoppas att andra fortsätter att driva den linjen.
Personligen tycker jag att det borde vara ett minikrav för ett beviljat medlemskap att man lovar respektera gällande lagar och förordningar. Precis på samma sätt som vi måste följa dem då vi skriver på hemsidan. Men som sagt var.... Nu får de som känner sig manade driva den biten utan min medverkan.
 
F

F.d. 7502

Guest
Sv: Så var det dags igen...Nya protester mot husbilar på Öland

Jag tycker att ett bra exempel på hur husbilsbilister kan vara är på själva ställplatsmekkat i Heilegh. i Tyskland som är så populärt, där står bilar på korsan och tvärsan, tre bilar tar enkelt och självklart upp plats för åtskilligt flera och mutar in med hundar cyklar och bord och stolar, och får en egen liten borggård.
Tycker nog att husbilsfolk generellt är lika bra eller dåliga kålsupare som alla andra.
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Så var det dags igen...Nya protester mot husbilar på Öland

det inn lägget tackar jag förr det är inte bara där dett förekommer även i sverige fins den avarten den fins inte ens i kampingträsket,
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Så var det dags igen...Nya protester mot husbilar på Öland

Under den vackra devisen"Frihet och Valmöjlighet" kan man sortera in i stort sett vad som helst! Och många gör det också.
 
F

F.d. 16087

Guest
Sv: Så var det dags igen...Nya protester mot husbilar på Öland

Det kanske är på sin plats att vi inom HBK trycker upp en dekal med texten.
Vi värnar om miljön och konfliktfri fritid.
Att fästa på fordonet. Texten är ett förslag.
MVH. Gunnar S
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.533
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Så var det dags igen...Nya protester mot husbilar på Öland

Nya inlägg idag om ställplatser på Öland. (läs Barometern).:confused:

Hej McLouis

Jag kan inte hitta något i Barometern. Jag till och med sökte på ordet husbilar men ingen ny artikel kom upp. Kan du skicka med länken också.

Eller var det så att det bara fanns i papperstidningen ??
 
Senast ändrad:
I

Iveco 35

Guest
Sv: Så var det dags igen...Nya protester mot husbilar på Öland

Försökte också, men är tydligen bara i papperstidningen. I tidningen står insändarna under regagera.
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Så var det dags igen...Nya protester mot husbilar på Öland

Hej Frankia. Gå in på Barometern och sök på irriterad husbilsägare så kan du läsa. Olle.:yes:
 
Toppen