• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Renoveringstråd - vattenskadad husbil

F

F.d. 55128

Guest
Sv: Renoveringstråd - vattenskadad husbil

Efter dagens arbete fick blev reglar runt fönster klara.

Hade tidigare inte tänkt att byta ut alla gammal isolering (skivorna), eftersom det kändes som att stora delar av ytterväggen bars upp av isoleringsskivorna.

Men nu när reglarna börjar komma på plats känns det som att ytterväggen håller formen. Även om jag sprayar och penslar med anti-mögel medel, så skulle det kännas tråkigt att behöva bryta upp och göra om utifall det kommer lukt i efterhand.
Bortsett från att få bort alla rester av de gamla skivorna är det svåra att få jämt tryck på skivorna som ska fästas mot aluminiumplåten.

Men visst är det härligt att våren är på väg :)
 
F

F.d. 55128

Guest
Sv: Renoveringstråd - vattenskadad husbil

Kärlek till en skruvdragare

Idag blev regelverket i alkovet klart!

Nu är det bara att fylla igen hålen med isolering och sen plywood och sen ge sig på nästa område…
Fick möjlighet att testa min nya Dewalt skruvdragare.

En speciell känsla infinner sig och visst är det så, ska man ha något verktyg som är ”lite” finare och bättre än de andra verktygen i lådan så är det skruvdragaren.

Är fortfarande kluven om isoleringen (de hårda skivorna), behöver de bytas om de en gång i tiden har legat mot dåliga/murkna plywoodskivor?
Någon som har något matnyttigt här, kan trä "murkna" utan att det angrips av mögel, samma gäller träreglarna?

Den gamla Isoleringen har inga spår av tillväxt eller mögelangrepp, plywooden som har legat emot isoleringen har inte heller några speciella spår av mögelangrepp, men de är delvist upplösta pga återkommande vattenkontakt.
Skarvar takreglarna, och ja, de gamla reglarna behöver bytas :)
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Renoveringstråd - vattenskadad husbil

Utan att vara expert så har jag för mig att det förekommer massvis med mögelsporer så med minsta lilla fuktighet blir det troligen lika eländigt. (hoppas att jag har fel i mitt antagande)
Avvakta på fler synpunkter innan du fortsätter.
 
F

F.d. 55128

Guest
Sv: Renoveringstråd - vattenskadad husbil

Är fullt medveten om att kringliggande absolut skall bytas om det förekommer mögel. Men om reglar och plywood mer har lösts upp/ruttnat pga hög fukt, behöver man byta exempelvis isoleringen även i detta fall?
Dvs, kan trä lösas upp/ruttna utan att bli angripet av mögel?
 
F

F.d. 55128

Guest
Sv: Renoveringstråd - vattenskadad husbil

Efter ett par timmars arbete har dåligt virke rensats bakom det bortplockade gasolskåpet.

Hittade en golvregel som var dålig, kapade bort den ruttna delen och skarvade med frisk virke. Limmade fast den nya delen och kommer senare att behöva förstärka under regeln.
Men positivt är att allt dåligt virke vid gasolskåpet nu är bortrensat och att golvet (på detta ställe) var i bra skick bortsett från den skadade regeln.

Här är en bild på reglar, viss skillnad på ny/gammal...

Byte av dålig golvregel:

Husvagn%20renovering%2088.jpg
 
F

F.d. 55128

Guest
Sv: Renoveringstråd - vattenskadad husbil

Kämpar vidare.

Hittade idag orsaken till att trappsteget svajade när man klev på det.

I ena änden hade skruvarna släppt i underliggande regel.
I den andra änden/fästet var träet i regeln ”slut”.
Sidan med de saknade skruvarna var lätta att fixa medan den andra sidan krävde att dåligt trä avlägsnades och nytt tillkom.

Passade på att förstärka strukturen med lite vinkeljärn.
Nu ska nog dåligt virke i höger sida av golvet och främre del vara avlägsnat och åtgärdat.
 
F

F.d. 55128

Guest
Sv: Renoveringstråd - vattenskadad husbil

Jobbat lite till på husbilen. Har bytt ut en stor del av regelverket på högra sidan fram.

Har ringt runt och försökt att få tag i 25mm cellplast isolering vilket inte verkar gå att få tag i?
Den som sitter installerad sen tidigare är blå och hård.
Var kan man hitta liknande?

Som innervägg är det på vissa ställen en väldigt tunn plywoodliknande material med träfaner/tapet klistrad på. Hade tänkt att köra med 4mm plywood, men inser att det blir att "bygga" för mycket.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Renoveringstråd - vattenskadad husbil

Den blå harde er en styropor kvalitet beregnet på isolasjon av grunnmur og andre steder med stor mekanisk belastning. Om den selges i 25 mm i Sverige vet jeg ikke.

Den tynne panelen høres ut som det en kaller asiapanel, total tykkelse ofte 3 mm med trefiner og 2,5 med papir/plast overflate. Var populært på 1970 tallet, men finnes fortsatt mange steder. Og du ikke finner denne så kan en få fatt på bjørkfiner ned til de samme tykkelser, men den koster vesentlig mer - ble tidligere brukt i seilfly.
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Renoveringstråd - vattenskadad husbil

Ett inlägg om rep av vattenskada.
I min husbil var väggen toautrymmet mjuk och bucklig. När jag rev ut väggen som hade en pålimmat våtrumstapet av plast såg jag att den har varit amatörmässigt rpad tidigar.
Fick tillverka ny reglar med mitt sågbord till rätt dimensiner.satte på en vägg av 4 mm plyvood som bara målades med vattenburen färg, som släpper genom eventuell fukt.
Påverkas inte när vi duschar, Vatten läckan utvändigt kom från längsgåend plåtskarv i höjd med fönstern, täckata av en aluminiumlist. vattnet kom in via skruvhålen.tätas noga med tätningsmedel.
På en så gammal husbil som min får man kolla tätningarna och förnya där det behövs.

Jägarn:spinny:
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Renoveringstråd - vattenskadad husbil

Nu när jag isolerade väggen i HB'n hittade jag inte styropor 1" (25mm) tjock så jag valde att öka upp reglarna till 30mm som är närmaste styroportjocklek. Att väggen var 1" beror på att bodelen är engelskbyggd. Man kan däremot köpa frigolit 25mm men klart sämre eftersom det inte isolerar lika bra & drar åt sig väta med sina öppna celler.

Bennie
 
F

F.d. 55128

Guest
Sv: Renoveringstråd - vattenskadad husbil

Känns inte som ett alternativ att bygga om till 30mm nu. Tar gärna emot tips om var jag får tag i 25mm styrofoam (XPS-cellplast) :)
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Renoveringstråd - vattenskadad husbil

Hej Paros, du skulle kunna slå en signal till Dalalaminat och höra om dom har cellplast i rätt tjocklek.
Det kan vara värt ett telefonsamtal i alla fall. :)

mvh jocke
 
F

F.d. 55128

Guest
Sv: Renoveringstråd - vattenskadad husbil

Hej Paros, du skulle kunna slå en signal till Dalalaminat och höra om dom har cellplast i rätt tjocklek.
Det kan vara värt ett telefonsamtal i alla fall. :)

mvh jocke
Deras xps cellplast inlusive lämnat på båda sidorna verkar gå att få i 30mm. Det är nära IAF :)
Ska ringa och kolla imorgon.
Mer tips tack!
 
F

F.d. 55128

Guest
Sv: Renoveringstråd - vattenskadad husbil

Sitter inte någon med vetskap om varifrån man kan köpa 25mm styrofoam (XPS-cellplast) och 3mm skivmaterial till väggarna?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Renoveringstråd - vattenskadad husbil

Du kan köpa 3mm skivor till väggarna hos en firma som renoverar husbilar & husvagnar. Det gjorde jag för ett par månader sedan. Priset var 600:-/skiva. Styroform säljs inte i 25 mm, jag var inne på att köpa 30 mm & ta ner den till 25 mm i en rikthyvel men valde att göra väggen 30 mm istället.

Bennie
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Renoveringstråd - vattenskadad husbil

Halloj igen, jag kollade av mitt reservlager och konstaterar att jag har spillbitar av cellplast i tjocklekarna:
  • 11 mm
  • 12 mm
  • 22 mm
  • 25 mm
  • 45 mm
  • 80 mm

Jocke 002.jpg

Dessvärre är jag inte helt 100% på var man köper det.
Men det jag har fick jag av en firma som bygger skåp till lastbilar och det överblivet emballage, laminatskivorna köper han oftast från dalalaminat som jag tipsade om tidigare och det var också därför jag tipsade om det. :)

Happy hunting!

mvh jocke
 
F

F.d. 55128

Guest
Sv: Renoveringstråd - vattenskadad husbil

Tack för hjälpen, det har löst sig med isoleringen.
Bara frågan om 3mm plywood kvar.
Jag har köpt 4mm plywood som jag får använda om det inte finns något bättre alternativ.
 

harmony

FD HBK Medlem
Inlägg
83
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
7210
Medlemskap
2022
Sv: Renoveringstråd - vattenskadad husbil

För fanns en firma i Arninge,de skar upp vilka mått som helst,Ivar
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
F

F.d. 55128

Guest
Sv: Renoveringstråd - vattenskadad husbil

Har kommit ett steg närmare målet.
Nu är högra sidan klar med reglar och isolering.
Fräser eventuellt ut spår för elkabel och lägger i utifall det ska till någon belysning senare uppe på alkovet.
Borde inte detta vara standard med lampa där uppe?
 
Toppen