Sv: Problem med partikelfilter och oljelarmet i Fiat Ducato
Det ska bli spännande!
Nu på fredag 10 november ska bilen (FIAT Ducato Multijet 130 ny inköpt 2014.) för första gången besiktas. Jag utgår ifrån att det inte kommer att vara något problem med partikelfiltret.
Däremot är jag helt emot att snåla med oljebyten! Bilen har nu gått 5.500 mil och det är 4:e omgången motorolja i den. Jag gör jobbet själv. 1:a omgånger var vid nyköp, 2:a vid 2.600 mil, 3:e vid 3.900 mil och nu fjärde vid 5.500 mil. Jag menar att problem med partikelfiltret har direkt samband med oljan. Oljan 5W-40 syntet som klarar ACEA C2 köper jag i Tyskland där den kostar ungefär hälften och olje- och luftfilter kostar en bråkdel jämfört med hemma om man köper dem via nätet.
Det som var mycket irriterande i sammanhanget var att oljebyteslarmet kom igång exakt vid 4.500 mil. Det har alltså FIAT programmerat in och de vill givetvis att man åker till en verkstad och betala dyrt. För det första vill inte jag vänta och åka 4.500 mil med sammma olja och för det andra säger det sig självt att jag inte åker till en verkstad och betalar 2.500:- för ett oljebyte när oljan bara hade gått 600 mil. Jag ringde FIAT-verkstaden i Uppsala eftersom oljelarmet fortsatte att terrorisera mig vid färd.
"Om vi ska nollställa det, så måste vi byta olja åt dig. Annars får vi inte göra det". "Nej tack, oljan bytte jag nyss!" sa jag, råkade resa till Göteborg och hittade en verkstad som fixade det för en hundring. Sedan köpte jag en ELM327 OBDII-adapter med USB-anslutning för 70:- på nätet och fr o m nu kommer jag att kolla och nollställa alla funktioner själv. Jag hade innan också kollat runt på nätet och där finns många inlägg från förtvivlade husbilsägare som vill få tyst på oljelarmet.
Det är dock så att tricket med att vrida om nyckeln till startläge och sedan "överlista" elektroniken genom att hålla vissa knappar nertryckta inte längre fungerar vid nyare modeller.
Ny är jag i vart fall herre över min bil...