B
Byggare Bob
Guest
I maj månad 2011 fick vi levererat ut vår nya husbil, en KABE 880 LT. Drivlinan i bilen, Fiat Ducato 250 men 157 Hkr motor. Bilen levererades med partikelfilter vilket jag uppskattade av miljömässiga skäl.
Att det i övrigt skulle vara några skillnader mot en likadan bil utan partikelfilter fanns det ingen information om och i texten i Fiats service- handhavandebok finns ingen diskrepans mellan dessa båda alternativ, förutom att man på något ställe informerar att bilen har partikelfilter.
I övrigt framgår att servicetillfällen och vidhängande oljebyte skall ske första gång vid ca 4 000 mil.
Fram till detta första servicetillfälle utgår man från att det naturligtvis kan bli behov av fylla på mer olja, på egen bekostnad, eftersom viss förbrukning faktiskt sker.
Så var alltså informationen i såväl i servicebok som den vi fick från återförsäljaren.
Verkligheten skulle visa sig helt annorlunda.
Redan vi 600 mil började oljelampan blinka och vid kontakt med Fiat fick jag informationen att vända mig till en auktoriserad Fiat verkstad där man bara med datorns hjälp skulle släcka oljelampan. Så skedde också, det hela var avklarat på några minuter.
Vid nästa tillfälle detta åter hände var i Tyskland, på motorvägen ca 50 km från Munster. Bilen hade då rullat totalt ca 1600 mil. Inte utan man blir skräckslagen när oljelampan börjar blinka, så vi körde in på en rastplats, lät bilen svalna i hopp om att vi kanske kört varmt.
När vi åter startar motorn fortsätter oljelampan blinka och nu är paniken än högre, i synnerhet efter ha kontrollerat oljestickan som visar på full nivå.
Ringde Fiats Camperservice i Sverige där man inte kan svara på mina frågor eftersom man inte har sådan teknisk kunskap, det enda man kan bidra med är att beställa en bärgare för vidaretransport till verkstad.
Så skedde också och eftersom det var lördag eftermiddag fanns ingen verkstad öppen, så vi fick tillbringa en helg på ett industriområde utanför Ivecos verkstad i Munster i väntan på verkstaden skulle öppna måndag morgon.
Måndag morgon och vi kom till i verkstaden ganska omgående, tack vare en välvillig och trevlig personal. Teknikern som tog emot oss sa med en gång vi kom in, att visste vad felet berodde på, partikelfiltret. Detta hade han varit med om vid ett flertal tillfällen tidigare.
Han gav oss alternativet att enbart släcka lampan eller så kunde han byta olja och oljefilter men menade att det inte var någon risk att fortsätt färden med samma olja.
Jag tyckte det skulle vara säkrast att byta olja och filter vilket också skedde. Betalade ca 195 Euro för olja och arbete. Allt frid och fröjd och vi åkte vidare.
Eftersom vi hade fått information från andra vilka drabbats av samma fenomen och efteråt fått ers för sina utlägg, kontaktade jag Fiats serviceorganisation här i Sverige så fort vi kommit hem och informerade vad som hänt.
Här visade man sig mycket välvillig och bad mig kontakta vår närmste auktoriserade Fiatverkstad, där man skulle se till att mina utlägg ersattes. Så skedde också helt utan problem.
Efter detta trodde vi så klart att NU skulle allt vara helt OK.
Så var det också fram till juli månad i år. Strax innan vi kom fram till Gällivare började åter oljelampan blinka. Då hade bilen rullat ca 2600 mil.
Tog telefonkontakt med en auktoriserad Fiatverkstad som åter utan problem med datorns hjälp släckte den blinkande oljelampan. Också denne mekaniker hade tidigare varit ute för problemet med bilar med partikelfilter. Efter detta fortsatte vår färd mot Norge.
I september detta år var vi på hemfärd från en lång resa genom Europa. Strax innan vi var hemma började åter oljelampan blinka. Bilen hade då rullat ca 3200 mil. Kontaktade Agroma i Billesholm, som är en av Fiats auktoriserade verkstäder här i Skåne. Fick tid och körde bilen dit upp.
Pratade med deras servicerådgivare om problemet. Vi diskuterade om det skulle vara lämpligt att också byta olja och oljefilter men han menade att eftersom det snart var dags med den första servicen skulle detta var en onödig utgift och oljebytet därför kunde anstå till det var dags med service. I synnerhet eftersom en sådan service skulle gå löst på mellan 5 och 7.000:- inkl oljebyte.
Man skulle nöja sig med att köra en felsökning via datorn och rätta till ev felaktigheter samt släcka oljelampan.
Efter ha hämtat ut bilen kommer faktura från Agroma på 2.835:- inkluderande
Oljefilter, olja 8 liter, arbetstid 1,1 tim och moms.
Allt detta ett arbete som jag INTE beställt.
På fråga till servicerådgivaren ang arbetstiden menade han att i den tiden har också ingått felsökning med dator samt regenerering av partikelfilter. Märk väl att felsökningen var en garantiåtgärd.
Så här i efterhand menade han också att oljan bör bytas på denna typ av bilar med 1 000 mils mellanrum, en uppfattning som han inte hade då jag lämnade bilen. Dessutom stämmer detta dåligt med Fiats rekommendation som säger första service och oljebyte 4 000 mil.
Min uppfattning är att Fiat måste ta sitt ansvar och stå för dessa uppkomna kostnader.
Har i mail till Fiat framställt dessa krav men det enda svar jag får härifrån är att: ”när oljelampan blinkar skall oljebyte ske, oavsett hur långt bilen rullat sedan förra oljebytet.”
Detta nöjer jag mig inte med.
Därför skulle jag önska att om det finns flera än jag själv som drabbats av samma problem, höra av sig till mig. Är vi flera innebär också detta större påtryckning på Fiat att försöka rätta till problemet.
Lars Jacobsson
Vill lägga till att Agroma i Billesholm, innan detta publiceras, läst och godkänt skrivningen.
Att det i övrigt skulle vara några skillnader mot en likadan bil utan partikelfilter fanns det ingen information om och i texten i Fiats service- handhavandebok finns ingen diskrepans mellan dessa båda alternativ, förutom att man på något ställe informerar att bilen har partikelfilter.
I övrigt framgår att servicetillfällen och vidhängande oljebyte skall ske första gång vid ca 4 000 mil.
Fram till detta första servicetillfälle utgår man från att det naturligtvis kan bli behov av fylla på mer olja, på egen bekostnad, eftersom viss förbrukning faktiskt sker.
Så var alltså informationen i såväl i servicebok som den vi fick från återförsäljaren.
Verkligheten skulle visa sig helt annorlunda.
Redan vi 600 mil började oljelampan blinka och vid kontakt med Fiat fick jag informationen att vända mig till en auktoriserad Fiat verkstad där man bara med datorns hjälp skulle släcka oljelampan. Så skedde också, det hela var avklarat på några minuter.
Vid nästa tillfälle detta åter hände var i Tyskland, på motorvägen ca 50 km från Munster. Bilen hade då rullat totalt ca 1600 mil. Inte utan man blir skräckslagen när oljelampan börjar blinka, så vi körde in på en rastplats, lät bilen svalna i hopp om att vi kanske kört varmt.
När vi åter startar motorn fortsätter oljelampan blinka och nu är paniken än högre, i synnerhet efter ha kontrollerat oljestickan som visar på full nivå.
Ringde Fiats Camperservice i Sverige där man inte kan svara på mina frågor eftersom man inte har sådan teknisk kunskap, det enda man kan bidra med är att beställa en bärgare för vidaretransport till verkstad.
Så skedde också och eftersom det var lördag eftermiddag fanns ingen verkstad öppen, så vi fick tillbringa en helg på ett industriområde utanför Ivecos verkstad i Munster i väntan på verkstaden skulle öppna måndag morgon.
Måndag morgon och vi kom till i verkstaden ganska omgående, tack vare en välvillig och trevlig personal. Teknikern som tog emot oss sa med en gång vi kom in, att visste vad felet berodde på, partikelfiltret. Detta hade han varit med om vid ett flertal tillfällen tidigare.
Han gav oss alternativet att enbart släcka lampan eller så kunde han byta olja och oljefilter men menade att det inte var någon risk att fortsätt färden med samma olja.
Jag tyckte det skulle vara säkrast att byta olja och filter vilket också skedde. Betalade ca 195 Euro för olja och arbete. Allt frid och fröjd och vi åkte vidare.
Eftersom vi hade fått information från andra vilka drabbats av samma fenomen och efteråt fått ers för sina utlägg, kontaktade jag Fiats serviceorganisation här i Sverige så fort vi kommit hem och informerade vad som hänt.
Här visade man sig mycket välvillig och bad mig kontakta vår närmste auktoriserade Fiatverkstad, där man skulle se till att mina utlägg ersattes. Så skedde också helt utan problem.
Efter detta trodde vi så klart att NU skulle allt vara helt OK.
Så var det också fram till juli månad i år. Strax innan vi kom fram till Gällivare började åter oljelampan blinka. Då hade bilen rullat ca 2600 mil.
Tog telefonkontakt med en auktoriserad Fiatverkstad som åter utan problem med datorns hjälp släckte den blinkande oljelampan. Också denne mekaniker hade tidigare varit ute för problemet med bilar med partikelfilter. Efter detta fortsatte vår färd mot Norge.
I september detta år var vi på hemfärd från en lång resa genom Europa. Strax innan vi var hemma började åter oljelampan blinka. Bilen hade då rullat ca 3200 mil. Kontaktade Agroma i Billesholm, som är en av Fiats auktoriserade verkstäder här i Skåne. Fick tid och körde bilen dit upp.
Pratade med deras servicerådgivare om problemet. Vi diskuterade om det skulle vara lämpligt att också byta olja och oljefilter men han menade att eftersom det snart var dags med den första servicen skulle detta var en onödig utgift och oljebytet därför kunde anstå till det var dags med service. I synnerhet eftersom en sådan service skulle gå löst på mellan 5 och 7.000:- inkl oljebyte.
Man skulle nöja sig med att köra en felsökning via datorn och rätta till ev felaktigheter samt släcka oljelampan.
Efter ha hämtat ut bilen kommer faktura från Agroma på 2.835:- inkluderande
Oljefilter, olja 8 liter, arbetstid 1,1 tim och moms.
Allt detta ett arbete som jag INTE beställt.
På fråga till servicerådgivaren ang arbetstiden menade han att i den tiden har också ingått felsökning med dator samt regenerering av partikelfilter. Märk väl att felsökningen var en garantiåtgärd.
Så här i efterhand menade han också att oljan bör bytas på denna typ av bilar med 1 000 mils mellanrum, en uppfattning som han inte hade då jag lämnade bilen. Dessutom stämmer detta dåligt med Fiats rekommendation som säger första service och oljebyte 4 000 mil.
Min uppfattning är att Fiat måste ta sitt ansvar och stå för dessa uppkomna kostnader.
Har i mail till Fiat framställt dessa krav men det enda svar jag får härifrån är att: ”när oljelampan blinkar skall oljebyte ske, oavsett hur långt bilen rullat sedan förra oljebytet.”
Detta nöjer jag mig inte med.
Därför skulle jag önska att om det finns flera än jag själv som drabbats av samma problem, höra av sig till mig. Är vi flera innebär också detta större påtryckning på Fiat att försöka rätta till problemet.
Lars Jacobsson
Vill lägga till att Agroma i Billesholm, innan detta publiceras, läst och godkänt skrivningen.