• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Peugot J5 Alpha Jet 540-89

F

F.d. 22252

Guest
Funderar på att köpa en husbil Peugot J5 Alpha Jet 540-89 efter att jag insett att långresor med min lilla Caddy inte fungerar, man behöver ju lite bekvämlighet och hemkänsla. Men jag hittar inga uppgifter om den verkar ovanlig med bara två soffor på bilderna inget bord hur bäddar man osv.
:twitcy:Nån som vet??
Bengt

 

Bilagor

  • !cid_195.jpg
    !cid_195.jpg
    130 KB · Visningar: 368

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Jula har to modeller, en på ca 3 m og en lengre. Kjøp samtidig en lengde rørisolasjon stor nok til å tre utenpå slik at det ikke sliter på kanten på husbilen. Har selv slitt ut en kostbar telesteps stige (svenskprodusert!), den holdt i 8 år. Jula stegen lang modell viser ingen slitasjeproblemer etter 5 år.

Teleskopstige hører hjemme i en husbil!
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Tack PeterK och Knut!
En sån stege kan jag lätt få med mej, kan vara bra att ha om det händer något, Julas var ju billigare och mer avpassat till längden, jag är ju medlem där och ska passa på nästa gång det blir erbjudande.
Hade funderingar på att parkera vid en mjölkpall men sånt finns väl knappast nuförtiden
Känns ju nästan bättre att fixa lite i värmen söderut och så har man något vettigt att göra, bara slappa äta och dricka blir ju lite segt ibland.
Tror jag delar den uppfattningen med många här som är handlingens män med mer kunnande och något mindre plånbok än de som lämnar allt på verkstaden. Är rädd att bli semesteralkoholist och få problem med kroppen igen.
Själv är jag en sådan som lyssnar på motorn, vibrationer och kollar instrumenten ofta, vis av erfarenheten.
Blir nervös av såna människor som bara låter servicepersonalen lyfta på motorhuven.
Men det kanske går att göra med nya bilar, och vad kan man göra med en stor plastkåpa och en massa elektronik?
Det känns tryggt på något sätt med en gammal motor som tuffar och går man vet lite var man har den och blir det problem så kan man oftast fixa eller man vet någorlunda vad som hänt.
Lyfte ner batteriet idag, limmet verkade härdat och eftersom solpanelen bara är ett par mm hög så blir det inget vindfång. Ska se om jag kan hitta ett sätt att få ner kabeln, men vädret verkar bli sämre.
Har en lista på allt som jag ska göra men det känns som det tar emot, men när man väl kommit ut i bilen och slagit på kaminen känns det bättre.
Läser alla reseberättelser för att bli peppad att bli färdig men tyvärr så verkar det livet ganska enahanda, precis som en charteresa oftast blir.
Kanske svårt att skildra det man upplever, mina finaste upplevelser har ju varit på kanarieöarna med en hyrd moped så en ciao på cykelstället känns viktig den är ju så lätt att jag borde kunna få upp den.
Jämförde min bil med ärevördige gamle Sir McLean den första han hade och det är nästan exakt samma storlek som hans Boxstar. Om något är nog min rymligare pga en annan planlösning och eftersom jag är ensam så blir den riktigt rymlig. Så man kalla den för en plastplåtis.
Stort tack till LarsN och Stellplatz som gav mej information om denna sällsynta bil och främst naturligtvis till Plastpelle som körde från borås till götet och besiktade farkosten.
Orsaken att jag jämför är att Mr MacLean bott i sin bil långliga tider utan stora problem, jag kan visserligen inte hålla hans fart men jämfört med en trött vwbuss som det vimlar av i tyskland så är den bra.
Känner mej lite besläktad med Jappe faktiskt är jag lika duktig på att hitta fel på allt och han bor ju i lika stor bil.
Har förstått att en del som skriver och skruvar här är lite av husbilens bryggseglare, själv ser jag husbilen som en möjlighet att komma ut och speciellt undvika den mörka kalla årstiden.
Hade tänkt använda datorn att titta på tv men fick inte in några kanaler på min senaste charteresa och det berodde på att jag bara kunde ta emot digitala signaler och europa har analogt. Så nu är det tv som gäller utan tv och dator blir livet svårt. Läser mycket numera på läsplatta som passar bra i husbil, laddar ner från biblioteket och sen tar jag på ett väldigt enkelt sätt bort drm skyddet och kan läsa dom hur länge jag vill bra att ha ett lager, har 350 böcker på läsplattan så jag klarar mej ett tag.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Jag har kommit en bit på vägen på projekt Ciao.
Varför ciao, jo det är mest vikten och enkelheten och så finns det nog ingen verkstad som inte fixar den söderut.
Vikten var viktigast man är ju inte ung längre och cykelstället tar bara 50kg och det verkar som om däcken passar bra i stället de är ju smala.
En växel och remdrift, vad kan gå fel?
Jag har plockat bort så mycket onödigt som finns trampor behöver jag inte bromsen sitter i handtagen och trampor behövs bara för att starta, det går lika bra att dra igång den om motorn är i ordning.
Skärmarna behövs inte ska inte köra i regn.
Pakethållaren behövs inte har man grejer där kan de bli stulna så det blir en fjällräven kånken istället.
Ljudämparen är inget trim egentligen men jag vet att man kan modifiera dämparen så det blir väldigt tyst och det är jag ute efter, det ska inte låta något när man kör.
Lampor blir ledlampor för cykel kopplar bort strömbrytaren, det ska lysa hela tiden så fort motorn går. Så enkelt som det går att göra.
Fotpinnarna kommer från en motorcykel från 50-talet och är fällbara så att det blir lätt att hänga upp den.
 

Bilagor

  • IMG_1166.JPG
    IMG_1166.JPG
    1,4 MB · Visningar: 30
  • IMG_1165.JPG
    IMG_1165.JPG
    1,4 MB · Visningar: 32
  • SAM_0012.JPG
    SAM_0012.JPG
    4,4 MB · Visningar: 34
  • IMG_1167.JPG
    IMG_1167.JPG
    1,3 MB · Visningar: 34

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Bengt

Denna stege skulle nog passa bra. Den är 2,8m & kostar 699:- på Bauhaus. Jula's kortaste är 3,2m & kostar 1199:-.
TELESKOPSTEGE 2,6M 8 STEG - Stegar - Järnvaror - Verktyg & Arbetskläder

Billigaste rörisoleringen köper du på Biltema, eller på Bauhaus (beroende på dimensionen). Bauhaus största dimension är 22mm inv. men finns i 1 meters längd.
Rörisolering - Biltema

Eller på Bauhaus (beroende på dimensionen)
Rörisolering - Frostskydd & Värmekabel - Rörinstallation - VVS


Bennie
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Ja bennsan den har jag redan hittat på nätet, den jag har nu är precis lika lång så det är den på bauhaus jag ska ha, kanske skulle handla den nere i tyskland får kolla priserna där. Ska nog passa på att byta taklucka kanske hittar någon bra därnere, den i toaletten verkar mycket konstigt monterad.

Vägde min moped med en digital badrumsvåg och den stannade på 33kg men kopplingen och plastkåporna ska dit så 34kg är nog ett riktigt värde på vägen. Borde gå bra att lyfta upp på stället utan skärmar och med infällda fotpinnar så kanman ju ställa upp framhjulet och häva upp bakänden, lossar bulten på styret och sätter det på tvären så sticker det inte ut heller.
Undrar om jag ändå måste ha skylt i spanien, det måste finnas någon regel om hur långt det får sticka ut bak.

Under det är nog svårt att komma, funderade på en viktoria påhäng men det hade blivit dyrare och sämre. Ciao har jag haft och de går riktigt bra de verkar stora i spanien så det blir lätt att få hjälp, hade en tanke på att handla där men man vill ju inte sitta och meka inne i husbilen även om det går i min.
Funderar på att ta ut pluggen men ganska bökigt, hade det på förra med en annan rem och skiva och den gjorde mellan 45 och 50 som en eu-moped.
Men kommer inte byta remskiva eftersom den behöver orka i backarna.
Det finns ju en dyrare version med variomatic men enl. en mopedhandlare så var det mycket problem, min är från -76 gissningsvis av döma av färgen och annat som fanns mellan 76-77.
Vill passa på och önska alla som följt mej på forumet ett gott nytt år!
Har haft en mycket stor hjälp från er med olika råd hade det inte varit för er så hade jag inte haft någon husbil nu, tack också för alla resberättelser som jag följt och som gjort att jag kämpat när problemen hopat sig hoppas jag får träffa några av er söderut.
Jag tycker att det är ett fantastiskt bra forum och det ser man ju på medlemssiffrorna. Heder åt dem som jobbar med det och fått det att fungera så utomordentligt bra!:applaus:
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Har blivit ett avbrott pga. kylan skickar upp några bilder från det sista jag gjorde, ledlisten lyste bra och det gick bra att få mysbelysning med fjärren.
Men efter några dagar ramlade den ner det var dåligt lim men eftersom det var dubbelhäftande så är det lätt att limma upp med kontaktlim. vid tjänligt väder.
Sängen klar med gavlar dyna och en kapad bäddmadrass.
24" tv som jag glömde när jag parkerade om bilen så den slog i golvet men fungerade utan synliga skador.
Ska skruvas i ett stativ i väggen.
Har äntligen fått Kina ledlampor, ger mer ljus än de gamla 10w spotlamporna.
Nästan som en 20w glödlampa, Bytte på toaletten där det satt 2 20w och sex lampor i bilen. De lyste inte först fick byta polaritet på kabeln så nu är svart plus, men ville inte in skruva vid varenda lampa.
En 10w drog 0,9A 20w drog 1,7A led drog 0,12A så det blev skillnad, och det är ju svåra att finna varmvita lampor. Beställde fel beställde 14st eftersom det var två i varje paket det blir 15kr st!
Bytte rörlamporna i hytten också blev mycket ljusare, förmodligen behöver jag aldrig mer byta lampor inne, och slipper vara livrädd för att glömma någon lampa på.
Har ju ställt av caddyn och så fort det var klart så blev det problem med clion, den läcker glykol från skarven i termostathuset, böt ju termostat och kvaliteten från mekonomen på packningen var "runt hörnet" såg samtidigt att oljetryckskontakten läckte olja också den ganska nybytt, packningen såklart samma där.
Idag i kylan har jag använt gammal hederlig permatex eftersom bilen måste användas att skjutsa min far till sjukhuset för att kolla upp pacemakern imorgon. Verkar hålla tätt.
 

Bilagor

  • IMG_1173.JPG
    IMG_1173.JPG
    1,1 MB · Visningar: 48
  • IMG_1175.JPG
    IMG_1175.JPG
    1,1 MB · Visningar: 48
  • IMG_1169.JPG
    IMG_1169.JPG
    1,1 MB · Visningar: 46
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Hej Bentic.
Undrar lite hur det går? Kommer du i väg?
Jag skulle också vilja veta om den där mirakelmedicinen du hällde i växellådan. Basala saker bara, var köper du det, vad kostar det, hur mycket skall man blanda i, är den lämpligt för mitt problem?
Orsaken är min winnebago som har renault driveline, S8U plus en trafik låda. (från 1997) Lådan med diffen är kända för att orsaka problem. Båda har samma olja 75W-90. alltså standart växellådaolja. Speciellt diffen som har endast 0.6liters volym i olja. Den går i skuggan av framaxeln och får förmodligen en dålig kylning. Likaså växellådan som har en volym på 2.2 liter (5 växlad) Symptomen i dagsläget är att man får en resonans ljud med femman i fartregistret 65 - 73 km/h. Under och över är det tyst. Är irrriterande och man vill inte ignorera det heller. Renault lådorna brukar paja med buller och bång, det bara smäller. Om du eller någon vet vad som orsakar denna resonansljud så vore jag tacksam att få veta det...
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Jag gav upp en resa över vintern som planerat mycket beroende på att jag behövdes hemma av min far. Satsar till sommaren och ska slutföra det invändiga så fort det blir bra väder. Har ju en moped som ska hänga bakpå som trilskas.
RVS har en hemsida där all info du söker finns.
Min växelåda känns redan lite bättre den var svårväxlad, men den var ju inte mycket körde heller.
Har ett vibrerande ljud runt nittio som kommer och går lite, men det har minskat betydligt sedan jag hällde i medlet men hann inte köra många mil innan avställningen.
Den stora förändringen är ju i min caddy där jag räknat med att få byta lådan, har kört 3000mil och den går bättre än den gjorde från början, 3an skrapade ganska ofta vid uppväxling och nedväxling till 3 undvek jag helt.
Om jag dubbeltrampar går det alltid perfekt att växla ner, uppväxling går bra om jag inte forcerar in växlarna.
En stor förändring är att det är knappt något motstånd i växelspaken och växlarna går i väldigt lätt, inga lagerljud kan höras, det är ju känt problem samma som fiat att det är för lite olja från början enligt nivåpluggen.
Sökte på rvs danmark de har en färdigblandad olja till motorn med rvs tänkte köpa därifrån eftersom det svenska medlet är väldigt dyrt till motorn, tänkte hälla i motorn för att få ner förbrukningen genom att minska friktionen. Det är alltså inget smörjmedel utan ska bli ett skikt av något lågfriktionsmaterial.
Jag köpte till caddyn enbart för att slippa byta lådan snarast.
Jag misstänker utan att vara särskilt kunnig att ljudet kan bero på stora lagerspel någonstans så att axlarna kan röra sig radiellt, blir det lite resonans vid vissa varvtal så blir det oljud. Borde inte vara diffen om det kommer enbart på 5 växeln utan förmodligen lokaliserat till de delarna som är unika för den växeln. Verkar vara vanligt att 5 växeln ofta drabbas låg oljenivå har jag läst om på olika forum man får en känsla av att många tillverkare lagt till femman i en 4 växlad låda utan att bygga nytt.

Du har ju inget att förlora på att göra ett försök med rvs kostnaden är ju låg jämfört med alternativet, du har ju skruvat ganska mycket och ska du på och riva igen lagom till semestern blir det väl livat hemma...
Kanhända får du byta oljan om du redan nu har något specialmedel i.
Men allt står på hemsidan, men man känner att det är för bra för att vara sant men det fungerar ju för mej. Det verkar ju alla fall vara bevisat att det blir en ickeledande beläggning på slitytorna med lägre friktion än den ursprungliga. Borde ju även finnas i andra länder kanhända finns det billigt på ebay under annat namn.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Jag problem med en sak som jag inte trodde jag skulle behöva fråga andra om efter så mycket limmande med mer elller mindre farliga saker.
Min Ledlist med 150lysdioder och fjärrkontroll ramlade ju ner när man tagit bort skyddstejpen och limmat.
Tejpen av vanlig dubbeltejp släppte lika gärna den från underlaget, provade sen med kontaktlim som jag testade en kort bit på.
Den släppte direkt när den torkat ettt par dagar.
Ena sidan av ledlisten verkar vara silicon andra sida är vit och där löper elslingan och kan vara teflon.
Finns det något som fäster på detta material sika elller liknande elller ska jag ge upp det hela. Tror inte på klammer eftersom jag kan förstöra ledningarna.
Skulle gärna ha samma material på bilen då skulle den alltid vara ren eftersom inget fäster.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Är det småfix bara med limmet, så brukar jag använda sk. "sekundlim" fast då den som är i gelform, den andra rinner och man förstör saker. Har alltid med mig en sådan tub. Biltema har lim som kallas multibond, finns i olika färger. Är så där lagom seg och fäster bra, men inte jätte snabbt.
Kineserna har inte lärt sig elementära saker som för oss är självklara. Ibland tillverkar de prylar som är mest avsedda att säljas. Inget att bygga upp något varumärke kring...
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Antar ni menar cyanoakrylat lim som biltema säljer finns en sprayflaska med för att härda snabbt.
Sånt har jag använt massor av men det blir ju hårt och skört.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.599
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Hejsan, när inget vanligt lim verkar fästa på en hal yta så kan det kanske ev. gå med en patron typ Sika som man limmar solcellsfästen med bl.a.
Biltema har något liknande som säkert duger att pröva med, BT MULTIBOND RAPID, finns svart eller vit. Rapid står för att den är lite snabbare och biter bättre än den vanliga.
På hala ytor så krävs det dock lite sliphjälp med ett grovt papper. Om materialet inte duger att limma på, så kan man ev. få en så grov yta så det ändå fäster i slipreporna om man har tur.
Det är ju hur kladdigt och dj...... som helst, men om du tar maskeringstejp och drar två bredvid varandra med kanske några m.m. bredare spår mellan än vad ledstripen är, och sedan trycker dit den i en kladdrand, stryker ut överflödet med ett blött finger på maskeringstejpen och avslutar med att dra bort tejpen innan kladdet har torkat helt, så kan det se bra ut, och kanske håller.

Det kan nog vara idé att prova lite, både om det funkar som limning och går att få snyggt innan montering på plats. För om ledstripen inte fäster i kladdet, så sitter säkert kladdet fast i inredningen.

OBS ingen garanti för lyckat resultat :oops:.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Ja jag förstod att det var sånt lim, men sånt ha jag i kylskåpet och det kommer säkert spricka sönder eftersom ytan är flexibel. Skulle inte förvåna mej om det inte fäster heller. Tror nog på sika eller liknande variant, men blev förvånad över kontaktlimmet det fäster ju på allt men det var en transparant sort som kanske är annorlunda. Helst ska det ju hugga som sika verkar göra när jag satte upp solpanelen.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Ska jag göra ett försök med casco kontaktlim som fungerat bra till allt hittills det har en helt annan specifikation, det ena köpte jag på coop och det andra på ica. Så får vi se hur det avlöper.
 
Toppen