• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Peugot J5 Alpha Jet 540-89

F

F.d. 22252

Guest
Funderar på att köpa en husbil Peugot J5 Alpha Jet 540-89 efter att jag insett att långresor med min lilla Caddy inte fungerar, man behöver ju lite bekvämlighet och hemkänsla. Men jag hittar inga uppgifter om den verkar ovanlig med bara två soffor på bilderna inget bord hur bäddar man osv.
:twitcy:Nån som vet??
Bengt

 

Bilagor

  • !cid_195.jpg
    !cid_195.jpg
    130 KB · Visningar: 368

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Har äntligen lyckats få in Poi filerna i Go 60 men inte lyckats med den lilla bmp bilden som ska vara ikon nu är det en tom cirkel. Har Hbk 2015, tömningplatser och camperkontakt inladdat.
Man måste alltså skicka filerna till tomtom och sedan ska Go 60 ladda hem dom från tomtoms server, allt krångel har vad jag förstår bara ett syfte att hindra kopiering likt Apple och Steve Jobs.
Min uppfattning är att tomtom blivit sämre och menyn är ett exempel på det, ska därför sälja den trots 6" skärm och gratis uppdatering av kartorna och gratis fartkameror till april.
Provade att möblera en Usoffa det följde ju med dynor till det, men fattar inte riktigt hur man tänkt sig det hela eller så saknas det någon dyna vilket det kan göra. Måste snart ta ett seriöst beslut hur jag ska göra med det hela.
Ska få allt i ordning så att det ska gå att seriöst resa någonstans, borde nog testbo lite först.

Den ser mysig ut din bil och gott om plats, mvh håkan
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Din bil är smart. Håller med om sängen. Gör en bra säng till vänster ( bakom föraren. Den andra sidan kan du ju korta av för att få bättre passage.

Några veckor när jag fixade med bodelsbatterierna körde jag utan passagerarstolen , rymden och luftigheten var helt annorlunda. Jag tänker på passagen bak! Bara några enkla tankar , lycka till.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Jag funderade lite på passagerarstolen, kan ju i nödfall låta folk åka med därbak det är den ju konstigt nog godkänd med.
Men det blir ju lite kallare eftersom man som det är nu kan avskärma bodelen, vet inte hur bra fönsterskydd fungerar och dörrarna är helt oisolerade.
Dörrarna får bli ett sommarjobb eftersom jag inte vill stå ute och jobba nu när man inte vet när snön kommer.
Finns ju helintegrerade bilar och har läst diskussionen om sängarna fram som man sänker ned, en del har ju bara dom som fast bädd utan att krångla med dinetten. Verkar inte roligt alls.
En fast bädd som man kan använda när man vill utan krångel känns viktig, har t.o.m. funderat att minska hyllan på högra sidan, därinnanför finns två gasoltuber och det räcker ju med en tror jag fast man är ju mindre bunden till att jaga gas med två. Ska reda på hur gasolvärmen fungerar.
Ska till och beställa ett specialmedel att hälla i växellådan http://www.rvs.se/ Har använt det till caddyns växellåda som hade problem med att synka på trean, problemet kvarstår men växellådan går så lätt nu att det inte känns som något större problem och inget har blivit sämre under 3000mil!
Det är lite ljud i växellådan på alla växlar men just vid strax över 90 kom det ett lite högre ljud dom bara hördes vid en speciell hastighet och försvann när jag rörde gasen, kan inte skada att hälla i medlet och se vad som händer, har också svårt att få i 2an och speciellt 1an .
Det som skrivs verkar för bra för att vara sant, frånsett hemsidan så går adressen till ett äldre bostadsområde där en man med utländskt namn 66 år har sin bostad och säljer via hemsidan.
Har snurrat runt på diverse forum och det har skrivits mycket och det har nästan en religiös prägel med känslosamma inlägg, det är i alla fall inget vanligt medel som förbättrar smörjningen utan det verkar bli en beläggning på slitytorna som är väldigt slät, vilket borde minska friktionen i lagren, synkringarna får ju knappast någon beläggning eftersom de används så lite men snurrar kughjulen lättare synkar det ju snabbare vilket är min teori varför caddyns låda numera är väldigt lättarbetad mot när jag köpte den.:bye:
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Ja det låter ju märkligt att RVS skulle fungera, tog bara en chans med caddyn visste ju om problemet med lådan när jag köpte den, men om jag växlar ner nu så skrapar det nästan inget som det gjorde förr även om den inte synkat som den ska. Ska naturligtvis rapportera här när jag testat, kommer nog flytta fram avställningen ett tag nu när det mesta fungerar är den så trevlig att köra att man gärna tar en tur, var idag och besökte ställplats GLAN som jag besökt för många år sedan med en segeljolle på taket, trevligt ställe och gratis med en liten sandstrand för bad.
Finns spaltmeter att läsa på nätet, noterbart är att i stort sett alla som har synpunkter emot och är kritiska har inte testat själva, förespråkarna är de som köpt en sats på vinst och förlust där det fungerat över förväntan.
Firman som säljer hade en omsättning 2012 på 900 000 kr så det verkar ju finnas folk som köper, alla kan ju inte vara dumma.
Testade Slick för många år sedan och de pengarna kunde jag sparat märkte ingen som helst skillnad.
Hade en folkabuss som jag blandade ren molybdendisulfid i lite olja och slog i oljan, efter några sekunder så ökade tomgången ganska mycket så jag fick justera ner med skruven till spjället, det knepiga var att jag aldrig behövde inte justera upp tomgången efter det. Vid lugn körning drog den 0,9L bensin så det gjorde nog lite där också. Men folkamotorerna med luftkylning och liggande cylindrar är ju lite speciella cylindrarna har ju en tendens att bli ovala med tiden.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Jaha nu har jag fått specialmedlet från RVS kom på ett par dagar med ett rek.
Skruvade bort backkontakten på lådan och tryckte i det med sprutan, gav motorn några droppar också.
Sen ska man ju köra i en timme och växla mycket och köra på de växlarna som låter mest och i de varvtal som är kritiska.
Jag åkte till Norrköping och när jag kom upp i 90 så kommer plötsligt ett oljud som kan komma från lådan det minskar vid ökande varvtal.
Vid hemfärden hördes inte det ljudet längre men det kan bero på något annat det får tiden utvisa, lådan är lättare att växla nu med distinkta lägen när jag växlar de klickar i liksom.
Det ska ta 40mil innan det är någorlunda färdigbehandlat jag har bara kört 7mil men redan bättre, drog på lite när jag körde hem drygt 110km på mätaren lite fortare än när jag testade för en månad sen. Ska rapportera om växellådan när jag kört lite mer, trivs mer och mer med att köra husbilen vartefter den blir bättre med styrning och växling.
När jag kände på framdäcken så var bägge varma på yttersidan och yttre delen av slitbanan alltså för mycket toein, justerade ett halvt varv på styrleden och bilen gick Mycket lättare att köra, behövde inte passa hela tiden, men fortfarande lite varma på utsidan så jag får justera lite till, har en ir-temp mätare så jag ska kolla med den. Vill inte betala en massa pengar när det bara är något varv på en skruv det hela landar i. Tror man kan sätta en laserpekare på framhjulen och göra märken på en husvägg på olika avstånd och där det blir samma avstånd nära och en bit ifrån så är det noll.
Köpte en ledlist 5m med 150lysdioder och fjärrkontroll där man kan ändra ljuset och färgen på Lidl, den är för 220 volt men eliminatorn lämnar 12v volt så det passar ju perfekt till batteriet.
 

Bilagor

  • IMG_20151027_210053.jpg
    IMG_20151027_210053.jpg
    1 MB · Visningar: 33
  • IMG_20151025_230855.jpg
    IMG_20151025_230855.jpg
    859,1 KB · Visningar: 29

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Köpte en ledlist 5m med 150lysdioder och fjärrkontroll där man kan ändra ljuset och färgen på Lidl, den är för 220 volt men eliminatorn lämnar 12v volt så det passar ju perfekt till batteriet.
----------------------------------------------------------
Hejsan bengtic, kul att knutarna börjar lösa sig för dig, och bilen blir ju bättre och bättre.
Den verkar bara vara ett typiskt fall av "småfel" som växt lite vartefter för de inte har åtgärdats på en gång.
Tyvärr så hittar man ju inte en del av sådana fel innan man får köra och använda bilen ett tag. Men det är ju en bra ursäkt för att ta lite onödiga åkturer med husbilen :p:.

Jag ville mest bara göra dig uppmärksam på styrningen till ledlisten. Det finns en del styrningar som inte tål mer än de ca. 12V som eliminatorn lämnar vet jag :wall:.
Om nu just din är en sådan vet jag tyvärr inte, men det finns en del styrningar som pajar när man matar dem med max laddspänningen från ex. batteriladdaren m.m. Man kan köpa en enklare 12V spänningsbegränsare och montera innan boxen.
Tyvärr så vet man ju inte förrän det är för sent om det funkar på >14V eller inte. (I o.f. det är ju minst ett års garanti på boxen :oops:.)
Men på Lidl har man ju problemet att om varan inte längre finns tillgänglig, så måste man lämna tillbaka allt och få pengar tillbaka i stället.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Det står 12 -24v på inspänningen, kollade det eftersom jag vet att det skulle bli närmare 14v.
Skruvade lite på justeringen vi P-änden igen och nu gick bilen perfekt, kunde köra hands off i över 90.
När jag kollade däckstempen så var det fortfarande lite varmare på yttersidorna men mindre än tidigare, så jag ska skruva ett halvt varv till.
Fick värma med en blåslampa eftersom det är fullt med rostskyddsmedel i gängorna.
Nu känner jag att man skulle kunna våga att köra en längre sträcka, ska limma ljudisolering under huven ska ju bli varmt ute så man kan passa på att jobba.
Har ett problem med att lampan på instrumentbrädan inte lyser när jag blinkar bytte lampan så det är antagligen fel på reläet, den slutade blinka efter några hundra meter när jag åkte hem efter köpet.
Det sitter en farthållare i bilen har inte forskat i det än men det saknas en vajer som ska kopplas ihop med gasvajern, så förmodligen är det något fel på den. Men den ska lagas och användas!
Testade att köra 7mil idag och det verkar som om ljudet som hördes från växellådan igår verkligen har minskat betydligt. Tankade blankdiesel och fick i 40L och har kört 34 mil så det är lite mer än jag tänkt mej, men det har ju blivit mycket kortkörning inne samhället.
När det går uppför känner man att den är klen även fast den är olastad.
Men den går bra på vägen så det märks att den är lite strömlinjeformad.
Det är ju bara 73Hk, det var ju lågt sotvärde så det finns en viss marginal för att ställa upp pumpen.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Var lite missnöjd med sista justeringen av toein idag gjorde jag om det med en rak trälist och det var toeout nu, så jag hade passerat det läget som var bra. Nu har jag 2-3mm toein, skulle kanske jusera mot noll men den styr väldigt bra nu.
Klistrade ljudisolering på motorhuven och dieselknattret minskade, höga toner är lättast att dämpa och jag kommer jobba vidare med ljuddämpning.
Obs! varning för reklam.
Klistrade 2 dekaler på bilen idag den ena fick ersätta en gammal dekal från en Husbilsfirma, så nu kan ni känna igen bilen på vägen.:msn_sunglasses:
 

Bilagor

  • IMG_1144.JPG
    IMG_1144.JPG
    1,3 MB · Visningar: 59
  • IMG_1146.JPG
    IMG_1146.JPG
    745,6 KB · Visningar: 56
  • IMG_1145.JPG
    IMG_1145.JPG
    922,4 KB · Visningar: 54
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Har inte gjort så mycket på Husbilen mest hållit på med appar till surfplattan och telefonen för att kunna navigera säkert. Lite snickeri har det dock blivit gjorde en hopfällbar skiva för att lägga en dyna till sängen på.
Gjorde en huvudgavel och en fotgavel till sängen, fotgaveln är lite smalare till förmån för soffan.
Ryggdynan är kapad ihopsatt med knappar och allt så sängen är snart färdig.
Jag ställde av bilen för att spara lite pengar kommer nog ställa på den i feb / mars då jag hoppas åka söderut i europa beror på vädret och andra omständigheter. Måste börja undersöka hur värmaren fungerar och se hur jag ska ordna med gasen, har två P11 flaskor en av stål och en komposit, måste lista ut hur jag bäst ska kunna fylla på svensk ventil passar väl knappast.
Toaletten och varmvattenberedaren är ju också något jag inte undersökt eller vet funktionen på.
Minusgrader nu så jag har tömt allt vatten hoppas jag.
Räknar med att det kan finnas problem någonstans eftersom jag inte med säkerhet vet hur bilen förvarats eller om vattnet verkligen tömts för att undvika frostsprängning.
En del problem kommer säkert uppstå under resan men värme måste man ju ha speciellt innan man kommer till varmare trakter.
Ska skilja av hytten med en skiva och isolerande förhänge så att blir varmt
när man kör och varmt därbak när man kör på gasol.
Måste hitta en kran till handfatet på toaletten den gick av, väldigt spröd plast, låsningen till kylskåpsdörren var också trasig. Verkar som om husbilsplast går sönder efter 25år i varje fall de delarna som är speciellt avpassade för husbilsbruk. Har en fläktkamin som hängt med i 45 år och som används regelbundet och fungerar utan anmärkning, skulle den vara tillverkad för husbil hade den säkert varit skrotad nu.
Har börjat leta efter en liten lätt moped att hänga på stället bak för utflykter, letar främst efter en vespa ciao eller crescent 1238 som ju är en minicykel med motor väger 37kg vilket jag borde få upp på stället ensam, man får väl använda talja och block annars.
 

Bilagor

  • MCB1238.jpg
    MCB1238.jpg
    24,9 KB · Visningar: 558
  • ciao.jpg
    ciao.jpg
    15,5 KB · Visningar: 557
  • IMG_1147.JPG
    IMG_1147.JPG
    1 MB · Visningar: 38
  • IMG_1148.JPG
    IMG_1148.JPG
    1 MB · Visningar: 36
  • IMG_20151115_144211.jpg
    IMG_20151115_144211.jpg
    1,5 MB · Visningar: 43

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Det är roligt att läsa om dina framsteg med HB'n. Lite jävlar anamma & uppfinningsrikedom bäddar för ett gott resultat. Ägandet av en äldre HB gör att förbättringspotentialen är hög & ger en tillfredställande sysselsättning. Fortsätt berätta om dina åtgärder med HB'n, det är trevligt & genererar ideer & tips som vi med äldre fordon kan ha nytta av.

Bennie
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Det hela blir prydligt och bra.
Det bästa med äldre bilar är att man behöver inte längre ta hänsyn till andra handsvärdet utan man kan helt kompromisslöst anpassa bilen till de egna behov.
Värme och kyla är viktigt. Jag ville inte vara beroende av gasol av många orsaker, så jag satte dit en Webbasto vattenvärmare från tyskland 4.2 kw och kostade 6500kr ny med 2 års garanti. Därifrån går värmen till en gammal 25liters expansionskärl som numera fungerar som VVB. Därifrån till elementen som man köper husvagsskroten för 100kr/st. Jag slängde också en 2kw elpatron där emellan. Soppan kommer från bilens tank. Vilken värme, tyst och varmt. Kompressorkyl beg för 1500kr ger mycket kyla och drar lite ström. Man kan behålla en 6kg gasoltub för kokning om man inte är fanatiker.
Om du behöver gasol grejjer, ifall något inte fungerar som det skall och du envisas med gasol, så vet du varifrån du kan få grejjerna billigt. Har kyl, värme (truma) och passande bredare och elektronik. Även många olika gasoltuber...
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Jag har bara använt gasol i en gammal husvagn för många år sedan, har ingen aning om hur jag ska göra men jag får se till kostnaden.
Den resa som jag vill göra tidigt i vår kommer jag bara försöka få det jag har att fungera eftersom jag har bilen utomhus senare skulle jag gärna vilja ha dieselvärmare om den är tyst och inte luktar.
För min ekonomi blir det skroten som hovleverantör om han har någon dieselvärmare.
Jag tackar för erbjudandet men hoppas det jag har är helt, har inte startat något med gasol än så det blir en del att lära.
Jo Bennsan jag försöker få till en bil som passar mej för en längre utlandsresa så det blir inga familjelösningar, men någorlunda bekvämt och hemlikt vilket är viktigt för mej. Har ingen lust att vänta på sommaren för lite äventyr och då vill man ju helst vara i sverige för varmt söderut.
Har jobbigt med kyla och mörker men har en mindre handoperation bokad till dec och lite andra problem med kroppen och min far att skjutsa till tandläkaren annars skulle jag forcerat och åkt med det snaraste till.:msn_sun:
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Har haft elcykel och har nu en elektrisk sparkcykel som tyvärr lagt av för tillfället, problemet är om man vill ta en längre tur speciellt om det är backigt.
Roligt att åka upp bland byarna i bergen och när man inte känner vägen är det tveksamt med husbil, sedan är det roligt med tvåhjulingar, blir också mycket billigare än en ny elcykel. En begagnad har dåligt batteri efter några år och de är väldigt dyra.
icon_moped.png
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Hej har nu läst igenom hela tråden, tog en stund. Om du vill bli av med det sista glappet till växlingen, så sitter det några plastbrickor/bussningar innanför v-spaken som brukar bli slitna. Kolla på det, är lätta att byta o kostar inga större slantar.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Det blir lite långt ibland, skriver nog hellre än bra.
Tack för tipset har tänkt göra det efter tips från Jankro om en o ring som blir sliten. Funderar på att modda den eftersom fyran tar i knäet. Problemet med växellådan har varit att få i de lägsta växlarna speciellt 1 an .
Efter behandling med RVS har det blivit bättre men har bara kört 30 mil och blir det som med caddyn blir det gradvis bättre under flera tusen mil.
Har ställt av den för några veckor sedan, provstartade i kylan idag och den startade och gick bra.
Vet du om det är standard med en summer till blinkersen? Indikatorlampan till blinkersen fungerar inte fast den är bytt, men reläet hänger löst under handskfacket och en kabel går till en summer och där saknas en kabel.
:bye:
 
Toppen