• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Peugeot J5 2,5 TD

Status
Stängd för vidare inlägg.

nergaard

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Danmark
HBK-Nr
9296
Medlemskap
2024
Sv: Peugeot J5 2,5 TD

Hejsan alle.

Jeg tog bort gearkasse i går for at skifte koblingen og blev noget overrasket da jeg så hvilken stand den var i.

Det støtteleje der sidder på svinghjulet mangler adskillige kugler samt tätningerne på både sidorne som man kan se på billedet, selve koblingen er også i mycket dårlig stand og slidt igennom ved flere av fjedrene.


Det eneste der var i nogenlunde god stand var själva tryckfoten, så nu er det bare at bestille dom delerne og naturligvis lejet for tryckfoten.

Jeg har også gjort en 36 mm nyckel for at lösna krumtaps mötrikken og svejst den på et langt stykke fladjern og gjort et stop til at sätte på svänghjulet.

Nu kommer jeg inte at göre nogot på bilen för om 2 veckor da jeg skal på campingudstilling i näste weekend.

Ferie for Alle - Skandinaviens største feriemesse
 

Bilagor

  • PICT0003.JPG
    PICT0003.JPG
    1,8 MB · Visningar: 12
  • PICT0002.JPG
    PICT0002.JPG
    1,8 MB · Visningar: 10
  • PICT0004.JPG
    PICT0004.JPG
    1,9 MB · Visningar: 8
  • PICT0007.JPG
    PICT0007.JPG
    1,9 MB · Visningar: 6
  • PICT0008.JPG
    PICT0008.JPG
    1,8 MB · Visningar: 4

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.597
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Peugeot J5 2,5 TD

Hejsan, det är ju på sätt och vis skönt när man hittar fel på undangömda delar, då behöver man ju inte tveka på om man skall köpa nytt eller om det är en onödig utgift.

(Är du säker på att centrummuttern är 36 m.m. Peugeot brukar bråka med folk och ha en udda 35 m.m. mutter där. Men det brukar funka i alla fall.)

M.v.h. JANKRO.
 

nergaard

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Danmark
HBK-Nr
9296
Medlemskap
2024
Sv: Peugeot J5 2,5 TD

Hejsan

Idag gik jeg videre med at få møtrikken løs, jeg havde lånt en 3/4 tum luftnyckel
og troede at så skulle det nok lykkedes. Men men så nemt skulle det ikke gå ligegyldigt hur mycket jeg forsögte ville den inte gå lös.

Jeg tog istedet og låste svinghjulet prövede med min hemgjorde 36 mm nyckel
som jeg havde Laserskåret (Den er gjort i 6 mm rustfristål) på jobbet og sandelig om det ikke virkede og mötrikken gik lös......Jubi

Jeg rengjorde derefter hele siden af motorblokken og märkede alle hjulene til kamremmen. Desvärre fandt jeg også ud af at simmerringen til krumtappen sidder lidt skävt så den kommer jeg til at skifte för montering af den ny kamrem og strammere.

Er der nogen der känner reservedelnumret på denne simmerring så jeg er sikker på at det er den rette jeg bestiller, jeg tror det er denne her:Simmerring Kurbelwelle vorne - Autoteile Augustin

Jeg har også måttet dreje en bösning til svinghjulet da det gamle leje havde drejet rundt så når man pressede det ny leje i klemte det ikke ordentligt på svinghjulet og jeg kunne faktisk trykke det i med tummen.

Håber at denne modificering kommer at funke.

Så til sidst et par frågor til alle i dyktige hemmemekare

Er det den rigtige simmerring jeg har funnit og er der nogon der känner oe-nummeret.

Går det at skifte simmerringen uten at ta bort remhjulet og hvis det inte går hur får man då remhjulet af.

Hoppes ni forstår mit forsök på at blande dansk med lite svensk.

Ha en riktig bra helg
 

Bilagor

  • IMAG0495.jpg
    IMAG0495.jpg
    479,6 KB · Visningar: 7
  • IMAG0496.jpg
    IMAG0496.jpg
    420,9 KB · Visningar: 7
  • IMAG0498.jpg
    IMAG0498.jpg
    412,3 KB · Visningar: 12
  • IMAG0502.jpg
    IMAG0502.jpg
    434,3 KB · Visningar: 11
  • IMAG0501.jpg
    IMAG0501.jpg
    336,2 KB · Visningar: 6
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.597
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Peugeot J5 2,5 TD

Hej igen och tack för bildena, Jag har aldrig plockat med Peugeot's dieselmotor tyvärr. Men kuggremhjulet brukar "bara" sitta med nollpassning och en kil på vevaxeln så det borde funka med lätt våld för att få bort det. Akta bara så plåtbrickan som sitter ytterst på kuggremhjulet och styr remmen inte lossar.

Det verkar vara rätt tätning. Jag vet inte om du tittar med dansk text på Ax. Aug. Men om man klickar på den tyska flaggan så kommer det upp mycket mera information än på danska eller engelska och det dyker t.o.m. upp mycket mer delar till en del bilar som man tyvärr missar på andra språk än tyska

Med den tyska texten så står det..... CRD 75x90x11,5..... som mått på packboxen. Den borde finnas att köpa på en vanlig kullagerfirma.

Så får du bort den gamla, så kan du mäta om det är rätt före best.

Lycka till. JANKRO.
 

nergaard

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Danmark
HBK-Nr
9296
Medlemskap
2024
Sv: Peugeot J5 2,5 TD

Jeg har idag modtaget en tätningsring (på dansk hedder det en simmerring) fra Axel Augustin og undres om der er noget galt med den fordi den har et stykke gummi på på ca. 20% av insiden som vender mot motorblokken og jeg undres om det er en fel eller om den skal se sådan ut.

Kanske det skal vende nedad for at hålle kvar en smule olja for källstarter. der er også en makering på fremsiden af tätningsringen ca. midtfor denne gummikant:confused:

Hoppas ni kan se på billederne hvad det er jeg mener
 

Bilagor

  • PICT0002.JPG
    PICT0002.JPG
    1,9 MB · Visningar: 2
  • PICT0003.JPG
    PICT0003.JPG
    1,9 MB · Visningar: 1
  • PICT0001.JPG
    PICT0001.JPG
    1,7 MB · Visningar: 5
  • PICT0004.JPG
    PICT0004.JPG
    1,8 MB · Visningar: 8

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.597
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Peugeot J5 2,5 TD

Hej igen :).
Jag har träffat på den extra gummiläppen två gånger på originalpackboxar, rätt ofta har jag köpt på kullagerfirmor och då aldrig träffat på den.
Jag vet inte heller, men har dragit samma slutsats som du, och vänt läppen nedåt så lite olja står kvar och väntar på att axeln skall börja snurra, så det finns lite smörjning vid start.

Vi i norr om Öresund brukar också kalla packboxar/radialtätningar/ för simmerringar. Men det namnet kommer (tror jag) från stortillverkaren av packboxar som är SIMRIT, som kallar sina för simmerringar, och det klassiska sker, ett fabrikat blir ett allmänt namn på varan, trots att många andra fabrikat tillverkar varan.

M.v.h. JANKRO.
 

nergaard

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Danmark
HBK-Nr
9296
Medlemskap
2024
Sv: Peugeot J5 2,5 TD

Jaha da kom simmerringen på plads ....det var en smule tricky da jeg måste göre et liten specialverkyg til at presse den i med
Jeg havde gjort det så det gik at spände den i med vevaxlens mötrik et lite smule ad gangen for at have möjlighed
for at kontrollere at den gik rakt i og hjälpe den invendige tätning over vävaxlen

Derefter var det bare at komme dom nye kamremme på og siden skrue det hele ihop i den ende af motoren
PICT0005.JPG[/ATTACH]
 

Bilagor

  • PICT0004.JPG
    PICT0004.JPG
    1,8 MB · Visningar: 11
  • PICT0002.JPG
    PICT0002.JPG
    1,7 MB · Visningar: 13
  • PICT0003.JPG
    PICT0003.JPG
    1,9 MB · Visningar: 6
  • PICT13.jpg
    PICT13.jpg
    885,8 KB · Visningar: 16
Senast ändrad:

nergaard

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Danmark
HBK-Nr
9296
Medlemskap
2024
Sv: Peugeot J5 2,5 TD

Så lykkedes det igen at få gjort noget på motoren, jeg fik monteret koblingen på det modificerede svinghjul og fik monteret gearkassen og det gik hur bra som helst. Nu mangler jeg bare at fylde ny olie på gearkassen og montere ny o-ring på skifteakselen jeg skal bare laserskäre en specialnyckel for at få bösningen lös.

Når dette er overstået skal motoren på plads i vognen igen hvilket jeg gläder mig hemskt mycket til.
 

Bilagor

  • PICT66.JPG
    PICT66.JPG
    1,9 MB · Visningar: 9
  • PICT64.JPG
    PICT64.JPG
    1,8 MB · Visningar: 8
  • PICT62.JPG
    PICT62.JPG
    885,5 KB · Visningar: 4

nergaard

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Danmark
HBK-Nr
9296
Medlemskap
2024
Sv: Peugeot J5 2,5 TD

Så er turen kommet til Intercooleren som jeg skal have gjort färdig stumperne til den er klar så nu skal jeg igang med at svejse den ihop. Cooler elementet er från en Fiat Ducato 2,8 JTD hvor jeg har taget plastenderne bort og skurit kanterne rene i begge enderne af den.
 

Bilagor

  • PICT0002.JPG
    PICT0002.JPG
    1,8 MB · Visningar: 2
  • PICT0003.JPG
    PICT0003.JPG
    1,8 MB · Visningar: 1
  • PICT0004.JPG
    PICT0004.JPG
    1,8 MB · Visningar: 3
  • PICT0006.JPG
    PICT0006.JPG
    1,8 MB · Visningar: 2
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.597
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Peugeot J5 2,5 TD

Hej nergaard, jag måste bara fråga eftersom det verkar som att du håller på att kolla genom hela bilen (som jag har gjort med min).
På dina bilder i garaget så är din bil originalvit, men på avatarbilden så verkar den omlackad med gråa nyanser.
Har du lackat om hela bilen eller "bara" moderniserat utséendet med det gråa på sidorna.

Nyfiken. JANKRO.
 

nergaard

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Danmark
HBK-Nr
9296
Medlemskap
2024
Sv: Peugeot J5 2,5 TD

Hej Jankro.

Sidste vinter fixede jeg alt rust der var på bilen skærmkanter+paneler inderskærme+torpedoplat+vinduesramme+vanger og efter jeg havde fixad det reparerede jeg en større fugtskade der var i alkoven da jeg købte bilen for 3 år siden. Jeg har derfor fjernet ruden på framsiden af alkoven hvor vandet var kommet ind og erstattet den med en glasfiberplade som jeg støbte over en aluminiumplade jeg laserskar.

På denne plate limade jeg skrift samt de felter der ses på billedet ovenpå så der er et fremspring på 2,5 mm og derefter lavede jeg en form og støbte i denne form den færdige plade som jeg brugte til at lukke hullet fra framruten.

Efter denne var malet skar jeg skrift og felter i svart vinyl og satte det på alle fremspring og klarlackede slutlig denne hvorefter den blev limat på fremsiden af alkoven

Jeg udskiftede hele bunden i alkoven og udskiftede også alt trä i siderne af alkoven og det udvendige plåt på sidorne af alkoven og blændede slutligen bagruden og reparerede en fugtskade der var i bagenden.

Jeg avslutede med at lacka hele bilen, det var en större omgang som jeg kanske kan göre en artikel om hvis der er nogon der er interesseret i at läse om det.
 

Bilagor

  • 7.jpg
    7.jpg
    253,6 KB · Visningar: 7
  • 2.jpg
    2.jpg
    503,4 KB · Visningar: 6
  • 4.jpg
    4.jpg
    400,2 KB · Visningar: 7
  • 6.jpg
    6.jpg
    234,3 KB · Visningar: 8
  • 3.jpg
    3.jpg
    539,3 KB · Visningar: 3
  • 5.jpg
    5.jpg
    526,9 KB · Visningar: 12
  • 8.jpg
    8.jpg
    232,8 KB · Visningar: 9
  • 9.jpg
    9.jpg
    135 KB · Visningar: 8
  • 0.jpg
    0.jpg
    711,9 KB · Visningar: 6

Jes och Lillian

HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Eksjö
HBK-Nr
9283
Medlemskap
2024
Sv: Peugeot J5 2,5 TD

Hej Nergaard

Jeg avslutede med at lacka hele bilen, det var en större omgang som jeg kanske kan göre en artikel om hvis der er nogon der er interesseret i at läse om det.

Jeg, og sikkert mange andre, er interesserede i at læse om den del af dit projekt. Der dukker altid noget op man ikke tænkte på, ikke vidste etc, så gerne, skriv løs.
Hilsen
Jes
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Peugeot J5 2,5 TD

Mycket snyggt arbete!
Imponerande, vi vill läsa mer!
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Peugeot J5 2,5 TD

Hej Jankro.

Sidste vinter fixede jeg alt rust der var på bilen skærmkanter+paneler inderskærme+torpedoplat+vinduesramme+vanger og efter jeg havde fixad det reparerede jeg en større fugtskade der var i alkoven da jeg købte bilen for 3 år siden. Jeg har derfor fjernet ruden på framsiden af alkoven hvor vandet var kommet ind og erstattet den med en glasfiberplade som jeg støbte over en aluminiumplade jeg laserskar.

På denne plate limade jeg skrift samt de felter der ses på billedet ovenpå så der er et fremspring på 2,5 mm og derefter lavede jeg en form og støbte i denne form den færdige plade som jeg brugte til at lukke hullet fra framruten.

Efter denne var malet skar jeg skrift og felter i svart vinyl og satte det på alle fremspring og klarlackede slutlig denne hvorefter den blev limat på fremsiden af alkoven

Jeg udskiftede hele bunden i alkoven og udskiftede også alt trä i siderne af alkoven og det udvendige plåt på sidorne af alkoven og blændede slutligen bagruden og reparerede en fugtskade der var i bagenden.

Jeg avslutede med at lacka hele bilen, det var en större omgang som jeg kanske kan göre en artikel om hvis der er nogon der er interesseret i at läse om det.

Fantastiskt fint
//Bror
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.597
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Peugeot J5 2,5 TD

Tack så mycket nergaard. Det är klart att det finns många som gärna vill se mera om din karossrenovering, så skriv mycket och visa så många bilder som du orkar.

Jag och säkert många andra tackar på förhand.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Peugeot J5 2,5 TD

Jeg gør mit bedste for at forstå, og jeg ser frem til din beskrivelse, google är min kompis! :D

mvh jocke
 

nergaard

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Danmark
HBK-Nr
9296
Medlemskap
2024
Sv: Peugeot J5 2,5 TD

Hejsan

Så blev der igen tid til at jobba lidt på "Peupel" som vores camper kaldes i daglig tala, dette skyldes at jeg köpte den af en Tysker som var helt vild med Opel GT
som han havde nogle stykker af og da det jo er en Peugeot havde han döbt den Peupel (Peu fra Peugeot pel fra Opel)og den bliver altid omtalt sådan af alle.

Peupel.jpg

Jeg startede med at skifte o-ringen på gearakslen og heldigvis virkede min hemgjorde nyckel perfekt så det var bare at bytte med en ny og så var sluppetväk fra denne aksel.

PICT0002.JPG

Så var jeg sådan set klar til at putte motoren tilbage i det rengjorte motorrum

PICT0001.JPG PICT0004.JPG

Jeg havde også drejet nye bösninger til selve skiftearmen da de gamle var meget slidte som man kan se på billedet så nu funker gearskiftet
helt perfekt

PICT0009.JPG PICT0010.JPG

Er der ikke en der kan forklara hur man kan få tekst ind imellem billederne
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen