• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Peugeot J5 2,5 TD

Status
Stängd för vidare inlägg.

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Peugeot J5 2,5 TD

Hejsan alle og tak så hemskt mycket for dom goda råd i har kommet med.

Jeg skal også skifte min kobling og har köbt en Valeo kobling og vil derfor også skifte gearolie og ville helst bruge Omega men tycker at 1000 Dkr. er for dyrt.

Derfor kommer jeg at använde Redline men da jeg kan få to typer vil jeg gerne fråge om hvilken typ der skal brukes.

Visa bilaga 67273

Visa bilaga 67274

Står inget om gänglåsning så drag med rätt moment utan gänglåsning.
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Peugeot J5 2,5 TD

Oljan
dom har nog missat lite i översättningen. Den ena är troligtvis för lådor med diferintialbroms. Kolla där du köper.
bosse b
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.597
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Peugeot J5 2,5 TD

Hejsan nergaard, jag har kört med Red Line's oljor i min Fiatlåda rätt länge nu.

Först lyckades jag att hitta en rekommendation som sa att Red Line's MTL olja var den rätta till Fiatlådan, så jag köpte den. Efter ett år och lite mek. med tömd låda så ville jag (förhoppningsvis) byta upp mig ytterligare i kvalité.
Så jag skulle köpa Shock Proof i stället. Jag hittade inte någon rek. för den oljan till Fiatlådan men efter lite koll så motsvarar Light Weight oljan viskositeten/samma blaskighet som MTL oljan, så jag valde den. Heavy Weight är absolut tjockare än MTL. Jag vet att det även är andra här som valt just Light Weight - Shock Proof så jag är inte ensam.
En helt ovetenskaplig värdering efter två år är, lite tystare, särskilt när den är kall, och absolut mera lättväxlad.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Se upp lite om ni köper. Det finns även en tredje viskositet, Super Light, men den är alldels för blaskig, och brukar inte finnas hemma på hyllorna så ofta.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Peugeot J5 2,5 TD

En sista fråga- finns det något specialverktyg som Fiat verkstäder använder för att låsa remskivan med, eller använder de "mutterknackare" kanske, men om någon på detta eminenta forum vet hur det eventuella verktyg ser ut, ja lägg då ut en bild eller en förklaring på hur det fungerar,
vägkung
 
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Peugeot J5 2,5 TD

Hej igen!
Nu kanske ni tycker att jag tjatar, men jag fick ett privat meddelande från en forummedlem som gav mig ett tips, så här skrev han- går det inte att ta bort någon av de andra remskivorna för att kunna trä på den nya remmen?

Intressant tanke, men kanske remmen inte kan vare sig tas bort, eller sättas dit med mindre än att remskivan på vevaxeln tas bort?

Så vad tror ni? Men med min sedvanliga otur så ska inget vara lätt:swoon:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Peugeot J5 2,5 TD

Har for meg at en på noen av fiat-motorene kan ta bort spennrullen og bytte remmen.
Enkelte verkstader anbefaler bytte av denne rull samtidig som en bytte rem, og at det ikke betyr mer arbeidspenger!
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.597
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Peugeot J5 2,5 TD

Hejsan igen :).
Det finns ju lite olika modeller på dieselmotorer i husbilarna faktiskt, men problemet är oftast inte att kuggremsskivan på vevaxeln behöver monteras bort för att få dit en ny kamrem utan att ytterst sitter det en remskiva till "fläktremmen", i detta fall generatorn och ofta servostyrningen. Om man inte tar bort centrummuttern och den remskivan så är det för det mesta hopplöst att få bort kamremskåpan. Lyckas man ändå att få bort kåpan om den ev. är delad så blir det problem med att kunna se och kolla så kuggremskivan/vevaxeln står i rätt pos. och det är inte läge för "tror den står rätt" när man byter rem.

Angående låsning av vevaxeln. de verktyg som för det mesta finns är en klack med ett par kugg på som man monterar mot startkransen i stället för startmotorn, och som då låser fast hela vevaxeln i stumt läge.
Men om man tar bort startmotorn så går det att fixa en egen låsning. Lite svårt att förklara, men en plattjärnsbit, kanske bockad och lite vässad för kuggen enl. bild.
Kolla bara så kanten som den trycker mot håller för påfrestningen.

img0014-400-v.jpg

img0014-400.jpg

Om det inte går så kan du ju gråta ut här med ett inlägg, så skall vi trösta dig :D, och komma med nya friska idéer.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Peugeot J5 2,5 TD

Hej på er igen!
Ser verktyget ut så här kanske?
Jag får helt enkelt ta bort startmotorn för att låsa vid startkransen. Men det börjar att kännas som om man måste riva halva motorn för att byta en enkel remjä..l:swoon:
Och jag förstår vad du menar med kamkåpans "placering" och det viktiga att vevaxelns position inte rubbas.

Men nu är det fredag, och då ska jag dricka sprit:msn_drink::msn_beer: och gå på salong:wub:och ragga lite fräcka damer, gråta ut:msn_cry: här gör jag sen, men som redan sagts, med min sedvanliga otur så går väl raggningen åt helvete den med, precis som jag förmodar att mekandet går.




AMM573L-G[1].jpg
 
Senast redigerad av en moderator:

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Peugeot J5 2,5 TD

Skippa raggningen och ägna dig åt spriten.:p:
Det är J-V efektivt och nätdejta har jag hört har du både armar och ben får du garanterat nap:D
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Peugeot J5 2,5 TD

Är det inte snart dags att skaffa en verkstadshandbok, där brukar sådant här vara beskrivet. De brukar betala sig vid första misstaget man undviker?! :)
 
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Peugeot J5 2,5 TD

Hej Montreal!

Nej, det är INTE snart dags att skaffa en verkstadshandbok, dels beror det på att de böcker jag kollat i beskriver inte kamremsbyte utförligt, ämnet berörs väldigt vagt om alls.

Sen tycker jag att forumet fungerar alldeles utmärkt, här kan alla, du inkluderad, få tips och råd, precis som ett forum ska fungera.

De flesta som, med tips och råd, som försökt att hjälpa till har offrat sin tid och kunskap, och det ska ni ha mycket tack för, alla dessa människor har skrivit och berättat hur man kan göra, utan att för den skull förorda verkstadshandbok, det mina vänner är sann forumetik, och gammeldags "dela med sig mentalitet", precis så som det ska vara.

vägkung
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Peugeot J5 2,5 TD

Ja, tyvärr kan det bli gaska stor "pannkaka" när man blandar välmenade råd i sådana här sammanhang, och då kan det bli dyrt. Men "snålheten kan bedra visheten" är ju ett känt uttryck. :wideeyed:
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024

sören.h

HBK Medlem
Inlägg
141
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1289
Medlemskap
2024
Sv: Peugeot J5 2,5 TD

Prova om du kan låsa fast denvid svänghjulet och lossa remskivan
om någon har använt loctite innan så kanske det behövs lite värme.
MVH Sören
 

Bilagor

  • __www.autodata-online.net_Online_Chapters_UI_CommonPrintPr.pdf
    169,9 KB · Visningar: 70
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Peugeot J5 2,5 TD

Hej Sören!
Tack för "länken", problemet är bara att den visar Citroen, alltså inte Fiat Ducato.
Vad är autodata-online?
Provade att kolla på nätet, men det enda som dök upp var att jag inte har tillåtelse att besöka sidan.

vägkung
 

sören.h

HBK Medlem
Inlägg
141
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1289
Medlemskap
2024
Sv: Peugeot J5 2,5 TD

Hej Sören!
Tack för "länken", problemet är bara att den visar Citroen, alltså inte Fiat Ducato.
Vad är autodata-online?
Provade att kolla på nätet, men det enda som dök upp var att jag inte har tillåtelse att besöka sidan.

vägkung

Hej fick uppfattningen att det var en peugeot j5/ citroen c25 du hade.
Vad behöver du för uppgifter ?
MVH Sören
 
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Peugeot J5 2,5 TD

Hej!
Om du har lust att hjälpa mig, ja då vore det ju trevligt att få info (bilder/anvisningar från autodata-online ) på byte av kamrem på en Fiat Ducato 88:a diesel-motortyp 8144-67.

vägkung
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen