• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Parabol för Europa

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.611
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Parabol för Europa

Hej.
Så roligt vi bor ju nästan grannar, bara ett stenkast. Vi valde en Oyster Cytrac från JR i Lindome. Snipe gick bort pga många klagomål. De större tallrikarna har vi sett ha problem i starka vindar. Därför blev det den plattare fyrkantiga antennen. Den har alltid fungerat suveränt med Canal Digital och vi är mycket nöjda.

Hör av er så får ni gärna se hur den fungerar i verkligheten, hälsar Björn o Lena.

PS. Nu drar vi till Tyskland i en vecka för julmarknader mm. Gott att ha parabolen på taket.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Parabol för Europa

Jag funderar också på att köpa en ny digital parabol men har ingen aning om vilken. Jag skall kunna koppla en Viasat-box till mottagaren. Min tanke är att ev. köpa & installera den i Tyskland när vi åker dit. Tar tacksamt emot tips om både märke, modell & inköpsställen.

Bennie
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Parabol för Europa

Inte svar på frågan , men det finns en tråd om att göra om parabolen till solfångare.

Internet tv kommer starkt och det är en mycket mer prisvärd lösning och man slipper stora ingrepp i bilen.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Parabol för Europa

Jag har pratat med JR Larmcenter & dom rekommenderar Oyster Vision I 85 som kostar 21869:- + montering som kostar 3000:-. På Blocket hittade jag denna Oyster 85 Digital Ci för 9500:- (kanske förhandlingsbart?) som skulle passa plånboken lite bättre. Därav min fråga enligt nedan.

Går det att använda Oyster 85 Digital Ci tillsammans med min Viasatmottagare för att kunna titta på Viasat's utbud i HB'n? Se länkar till annonsen & manualen.
Jag har läst att Viasat har kommit ut med en C/A-modul men så är inte fallet. Det är en TV-modul som bara fungerar ihop med nyare TV-apparater av märke Panasonic, Philips & Samsung utan internet eller parabol. Viaplay, On demand & utrikes mottagning är inte hellr tillgängligt med denna modul.
Jag skulle vilja ha ett så uttömmande svar som möjligt eftersom detta med TV-mottagning via parabol i HB inte är min starka sida.

Om det vill sig väl så kanske man lär sig något.:)

https://www.blocket.se/trelleborg/Oyster_85_Digital_Ci_70158445.htm?ca=16&w=3&last=1

http://www.jrltrading.se/userFiles/myPDFs/oyster-digital-bedienungsanleitungsep05_s.pdf

Bennie
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Sv: Parabol för Europa

Hej!
JR har monterat åt mig just det du söker! Jag har den antennen du tittar på och en viasat mottagare kopplad till Parabolens mottagare, fungerar perfekt!
Problemet är nog att hitta en 12 Volt Viasat mottagare i dag, den jag har är en liten(Som en A4) och har några år på nacken, men visar i HD.
Men om jag inte minns fel har JR andra mottagare som kan lösa problemet åt dig.
MVH
Bengt
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Parabol för Europa

Hej Bengt

Jag har 2 (fick en ny förra veckan) av Viasat's inspelningsbara (PACE) HD-boxar & båda matas med 12V via transformator så det lär ju fungera. Men,vilken parabol är det du har? Oyster Vision I 85 eller Oyster 85 Digital Ci?

Bennie
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Parabol för Europa

Ut fra teksten på parabolen på blokket burde det være med en Digital CI boks med 2 plasser for CA-moduler. Disse har og Sat Out kontakt som benyttes for en kabel over til Viasat boksen. Eneste bokser fra Oyster som ikke har denne mulighet er de nye HD boksene.
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Sv: Parabol för Europa

Oyster HD helautomatiska system med inbyggd mottagare. Viasatboxen är ansluten till Oyster mottagaren som om det vore en "Bandspelare/DVD/CD till Av anslutningen" på parabolmottagaren. När parabolen har hittat en Viasat (Astra 4) kanal och låser . Då trycker man in AV på Parabolens fjärrkontroll och startar Viasatboxen( får inte vara på under sökning, stör) sen gör man kanalbyten på Viasboxens fjärrkontroll så länge man vill se sina svenska program.
Vill man kolla på andra program stänger man av boxen och AV läget på parabolmottagaren och använder Parabolens mottagare och fjärrkontroll för alla andra tusentals kanaler man kan hitta.
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Sv: Parabol för Europa

Ut fra teksten på parabolen på blokket burde det være med en Digital CI boks med 2 plasser for CA-moduler. Disse har og Sat Out kontakt som benyttes for en kabel over til Viasat boksen. Eneste bokser fra Oyster som ikke har denne mulighet er de nye HD boksene.

Det är rätt som du tänker, men problemet är att Viasat inte släpper någon CA-modul,som fungerar, då måste du köra med Cmore(Canal digital) då fungerar den lösningen och är smidigast.
 

Jack & Eva

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
15760
Medlemskap
2024
Sv: Parabol för Europa

Jag valde en Oyster 85 "Skew" HD. Fungerar alldeles utmärkt. Och i HD-kvalité! Vi har Canal Digital. Men söder om halva Frankrike, så når inte Thor-satelliten oss längre. Har hört att norrmännen (som ägare) har vridit satelliten till Svalbards förmån!! Så efter halva Frankrike fungerar SVT World på Eutelsat 9-satelliten, alldeles utmärkt. Ända långt ner i Afrika. Det är där som "Skew" kommer in. Vilket betyder att det även sitter en motor på parabol-huvudet, som vrider densamma efter jordens avrundning. Helt automatiskt! Dyr? Ja! Men fungerar klockrent!
M.V.H. Jack43
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Parabol för Europa

Jag har läst att Viasat har kommit ut med en C/A-modul men så är inte fallet. Det är en TV-modul som bara fungerar ihop med nyare TV-apparater av märke Panasonic, Philips & Samsung utan internet eller parabol. Viaplay, On demand & utrikes mottagning är inte hellr tillgängligt med denna modul.
Jag skulle vilja ha ett så uttömmande svar som möjligt eftersom detta med TV-mottagning via parabol i HB inte är min starka sida.

Bennie


Jag köpte en Viasat modul på vinst och förlust fast min tv inte var med på listan. Tog en stunds diskuterande innan de godkände att skicka den, men den funkar med Alden TV som vi har i vår husbil från 2015.
Vet även att den funkar med en Grundig tv så testa att beställa modulen. Funkar det inte så har ni 14 dagars returrätt.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Parabol för Europa

Det är lite konstigt att killen på Viasat inte var bättre informerad. Tydligen skall det gå att få in en del av Viasat's utbud helt utan antenner (hur det nu skall gå till). Han sa också att modulen bara fungerar inom Sverige. Återkom gärna & berätta hur det gick.

Bennie
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Parabol för Europa

Det är rätt som du tänker, men problemet är att Viasat inte släpper någon CA-modul,som fungerar, då måste du köra med Cmore(Canal digital) då fungerar den lösningen och är smidigast.

Du har selv fullført løsningen i innlegget foran dette, og sat out kontakten sørger for at du ikke behøver å slå av og på Viasat boksen.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Parabol för Europa

Mitt letande efter en prisvärd lösning på parabolproblemet har efter att jag talat med JR Larmcenter & Satellitptoffsen fått mej att slå den begagnade Oystern ur hågen. Den var 8 år gammal & ingen HD vilket gjorde att den inte var prisvärd (9500:). Istället har jag tittat på Snipe Pro Max. Har någon erfarenhet av denna?

Bennie
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
805
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Parabol för Europa

Har de ändrat footprint nyligen ? Brukar få SVT till Narbonne,dock ej HD .någon gång har jag fått in SVT på parkeringen utanför centro commercial i La Jonquera. Har oyster 85 utan skew.Har bytt till ganska känsligt twin parabolhuvud, en kabel till oystermottagaren och vidare tillcanal digital mottagaren via sat out, den andra antennkabeln genom takluckan direkt till Canal digitalmottagaren med hårddisk. Då har jag möjlighet att se på en kanal och samtidigt spela in en annan , dvs som hemma.
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Sv: Parabol för Europa

Det är lite konstigt att killen på Viasat inte var bättre informerad. Tydligen skall det gå att få in en del av Viasat's utbud helt utan antenner (hur det nu skall gå till). Han sa också att modulen bara fungerar inom Sverige. Återkom gärna & berätta hur det gick.

Bennie
Jag hade fel och kände inte till att Viasat släppt en CA modul. Har bråkat med dem i minst 10 år om detta. Äntligen!

Här går det att läsa hur Viasat själva säger om CA modulen!
https://www.viasat.se/tv-modul
https://www.viasat.se/kundservice/nyheter/2016-06-01/nu-lanseras-viasat-tv-modul
Men om de passar och fungerar som C-more i Sattelitmottagarens uttag för CA-modul framgår inte kräver mer jobb och test.
 
Senast ändrad:

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Parabol för Europa

Jag hade fel och kände inte till att Viasat släppt en CA modul. Har bråkat med dem i minst 10 år om detta. Äntligen!
....
Men om de passar och fungerar som C-more i Sattelitmottagarens uttag för CA-modul framgår inte kräver mer jobb och test.

Ja de funkar på samma sätt som Canal Digitals modul. Jag bytte från CD till Viasat då jag har Viasat i huset och tyckte det var onödigt att ha ett separat abonnemang till husbilen. Nu räcker det med tvilling abonnemang.

Nedan är min konversation med Viasats kundtjänst så det borde ha gått fram.

"Hej Mikael,
Tack för ditt mail.
Vad kul att höra att det funkar, jag ska se till så att berörd avdelning får ta del av informationen!
Om du har några övriga frågor eller funderingar så är du välkommen åter.
Ha en trevlig helg!

Med vänlig hälsning,
xxxxxxxx
Viasat Kundservice "
------
Hej, Införskaffat er CI+ modul till husbilen. Er support trodde inte den funkade då tv:n inte finns i er lista. Lovade att återkomma med besked efter test och den funkar kanon med följande tv som är vanlig bland husbilar. http://www.alden-deutschland.com/wp-content/uploads/2016/03/AIO-HDCI_automatisch.pdf . Alden A.I.O. TV 18,5 manuell mit integ. HDTV-BIP-Receicer, 799,00 &eu

Mvh Micke
 
Toppen