• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

På väg mot Portula - Spanien.

F

F.d. 55554

Guest
Sv: På väg mot Portula - Spanien.

160121

Dagen började bra, 06.35 gick jag upp för att ge Rappe mat och gå på toa, sen blev det sängen och täcket upp till haka.
07.20 gick gaslarmet igång, orsak? Ingen aning.
Det var bara att stiga upp, Gittan skulle duscha, sen skulle vi åka mot Sanlúcar.
Strax runt 9 körde vi från p-platsen, otroligt vilken trafik det var på vägen upp till A7:an.
Vi näst sista rondellen blev jag trängd på höger sida, drog automatiskt ratten lite till vänster,
kände att det skrapade emot i refugen, eftersom det var mycket trafik så var det bara att åka vidare till Repsol gasoldepå,
väl där såg jag märket på "kjolen", nedersta löstagbara biten på sidan, försökte öppna gasolskåpet för att ta ut flaskan.
Jag kunde inte öppna luckan, kanten till luckan var skadad så luckan gick inte att öppna.
Var tvungen att plocka fram verktygslådan och bända med en flat skuvmejsel för att få upp luckan.
Likadant när jag skulle stänga luckan.
Jag har inte hittat någon skada på högra sidn av husbilen.
Vi bytte tub, kostade (11.60€), och körde mot la Cala de Mijas och LIDL för att handla innan vi körde i väg.
Nog om det, ca 14.30 var vi framme, körde upp sidan om Rosita och Kurt och tutade,
han tittade ut och önskade oss välkomna, resten av gänget spelade boule.
Efter en sen lunch blev det 20 minuters siesta.
För er som är hemma i Sverige så kan jag berätta att det är mulet och +19° :yes:

Ha en bra dag och en bättre I morgon

Jojje
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: På väg mot Portula - Spanien.

Hur är det med gångjärnen till luckan? Går det att justera till lite.
Såna där mygghistorier finns att köpa lite överallt för nästan inga pengar.
Elektrisk flugsmälla är bättre om man slår sig själv gör man garanterat inte om det och är man inte vaken så blir man.
:)
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: På väg mot Portula - Spanien.

Finns lite youtube där man använder kylspray och värme för att ta ut skador både på kaross och plastkofångare. Biltemas kylspray kostar 99kr och man kan också fylla på ac med den. Men se upp en del har gasol i kylsprayen dock inte biltema än. Tror kylfirmorna jobbar för det eftersom man kan fylla ett helt system för 2 -300kr med biltemas gas.
 
F

F.d. 55554

Guest
Sv: På väg mot Portula - Spanien.

160123

Så var ytterligare en dag gången i Sanlúcar de Barrameda, en underbar sådan med strålande sol.
Lunchen bestod av råstekt tärnad potatis, fläskfilé och sås bestånde av stekt gul lök, campinjoner , bacontärningar och 3dl matgrädde.
Såsen fixade jag redan i går, bara att blanda i grädde och koka samman.
Fläskfilé fick puttra en stund ovanpå såsen.
Nästa gång skall jag testa att koka köttet först och sedan steka, fläskfilé hemma är mörare.

Eftermiddagen tillbringades i sällskap med Rosita och Kurt, det blev Zoégas kaffe med Gittans nybakade nötkaka och en kladdig kaka från LIDL.
Den sista totalt onyttigt.
Efter kaffet blev det vitt vin och chips/jordnötter och tittande på alla husbilar som kom.
Fler sådana dagar önskar vi, 19.30 var vi dock tvunga att gå in då det började bli kyligt (17,5°)
Det är minst 100 husbilar här, många Spanjorer naturligtvis, det fortsätter komma husbilar.
Har aldrig sett så många husbilar här innan.

Vi har beslutat att skippa karnevalen i Loulé eftersom det är kaneval samtidigt här.
Efter karnevalen, eller när vi känner för det, åker vi mot "Funkan" igen, men längs kusten och besök på olika platser,
det finns en del platser att besöka innan vi kommer till Tarifa, då är det dags att tvätta kläder igen, kanske fylla/tömma.
Eroski blir ett av ställen vi skall till, dom säljer Don Simon vitt vin i 1 liters plastflaskor, perfekta att hantera i husbilen.
Inget skrammel eller glasflaskor som går sönder, vinet är det inget fel på, det rinner ner.:twitcy:

Ha en bra dag och en bättre I morgon.

Jojje
 
F

F.d. 55554

Guest
Sv: På väg mot Portula - Spanien.

160127
Godmorgon.
Dimman ligger tät över Sanlúcar, vindstilla, +8 ute, det blir nog bättre framåt dagen.

Dagarna går och vi med den, man blir en dag äldre var dag, tänker man på alternativet så är det ok.
Den dag man inte vaknar behöver man inte bry sig.
Det har blivit mindre husbilar här, någon Svensk har kört ny/nya kommer.
Vi spelar boule kl 14.00 varje dag, vi är 5 som spelar ihop, 2 damer, 3 klot var, 3 herrar, 2 klot var.
Hur det nu blir så vet jag inte, men damerna vinner oftast, är vi gentlemän, nä, tror mer på kvinnornas hantering av kloten och givetvis tur.

Annars sker det inte mycket här, men jag får rapport från kompisar på Costa del Sol

"Polisen kör bort Euturisterna.
Efter många besök av både policia civil och gardia med både fotografering, uppskrivning och filmning körde vi från Rincon i söndags, trist.
Körde till vattenkillan i Salobrena, rycktet sa att ibland fick man stå där ibland, ibland inte,
i söndagskväll var vi många bilar där och på morgonen kom polisen med papper o penna igen, gav oss 2 timmar att packa på.
Nu är vi i fiskehamnen i Adra, fotograferade av hamnpolisen och local kör rundor här, även här många bilar i natt.
Står kvar om vi får sen kör vi till nya ställplatsen i Balerma, 5,5 km från Guardia Viejas.
Blir inte klok på vad det kostar, många olika rabatter men verkade trevligt när vi var där på besök.
Nya bet.stp. i Almeria får tummen ner, ingen service och ligger i en håla.
Hoppas ni har det bra i södern, skakade här i går tidig morgon.
Vi sov men grannen vaknade av att bilen skakade rejält.
Ha det"


Så illa är det inte här i Sanlúcar, ännu.
Det är verkligheten just nu, vet inte hur mycket flyktingarna påverkar det hela.
Vill jag gömma mig som terrorist, vad passar bättre än i en husbil bland alla andra.
Det är troligare att flyktingarna kommer in via Solkusten än här
Tyvärr ser inte politikerna oss som en inkomstbringande kategori.
Bara som gräshoppor/kackerlackor.
Bara att beklaga.

Ha en bra dag och en bättre I morgon.:yes:

Jojje i dimmornas stad
 
F

F.d. 50279

Guest
Sv: På väg mot Portula - Spanien.

Hej Jojje o Gittan.
En liten uppdatering från Sverige.
Vi börjar med vädret som alla andra gör.
Efter en mycket kall januari med massor av snö
och kallt som bara attan ner till -16,5C vissa nätter
har det vänt, snön är borta, nu lite sol men nu blåser det.
Bättre de en massa snö i varje fall. Annars går det som
vanligt. Ni har ju tur med vädret om man ser till hela Europa.
Ha de bra till nästa gång vi hörs. Klappa vakthunden från oss.
Kalleoankie i de fagra BJUV..
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: På väg mot Portula - Spanien.

160127
Jag får rapport från kompisar på Costa del Sol
"Polisen kör bort Eu-turisterna".

Så illa är det inte här i Sanlúcar, ännu.
Tyvärr ser inte politikerna oss som en inkomstbringande kategori.
Bara som gräshoppor/kackerlackor.

Jojje

Hei där "näre"!

Man har ju endel bekanta som övervintrar i Spanien,nogra veckor här,
nogra väckor där,men aldrig hört talas om att dom blir kört bort?!

Man vet väl häller aldrig den egäntliga orsaken till att man körs bort?!
Slår man kanskje läger på olagliga ställen,kring varuhus,hamnar m.m,är
det kanskje inte konstigt.Mycket utav dom platser är ju olagliga här med.

Man undras ju om det inte vore bättre att ta inn på ordinarie ställplatser,
campingar m.m,då man väl inte blir bortkört,eller........??
 
F

F.d. 55554

Guest
Sv: På väg mot Portula - Spanien.

160131
Januaris sista dag bjöd på en sol på väg upp efter ytterligare kylig natt, ca +7, nästan vindstilla.

Det händer normalt inte mycket här på platsen.
I förrgår blev det lite väsen på en del, allt beroende på för många husbilar,
följden blir att det blir ett litet mellanrum mellan husbilarna.
Ja inte alla, en del brer sig som om dom var ensamma på platsen.
En stor husbil hade 3m minst på en sida, 4 meter på den andra, men där stod hans motorcykel.
På kvällen kommet en husbil och körde in på 3 meters sidan, då blev det väsen på gubben i den stora bilen.
Det blev bara höga toner, den andra husbilen stod kvar, samma sak med motorcykel.
Samma sak mellan 2 andra husbilsägare, den förste har ett stort täckt släp ca 2m från sin bil, sidan på släpet går att fälla upp som en markis.
På andra sidan fanns det lite plats mellan hans husbil och den som kört in, resultat, höga röster.
I går blev en plats ledig på andra sidan släpet och den som stod vid sidan om husbilen flyttade sig.
Det gick en del rykten om vad som hänt under dagens, han med den storahusbilen flyttade inte sin motorcykel.
Han med släpet, fick skulden av folk att han bankat med en plastgrej på den husbil som stor så nära hans släp,
det påstods också att han tryckt in superlim i låset till bakluckan.
Men som vanligt, ingen vet vad som hänt, ingen vet om det hänt, ingen har sett det hända.
Det behövs bevis på att det hänt.
Han som fick superlim i låset ville inte ringa polisen, "då kunde alla bli bortkörda".
Straffet för han med släpet blev en husbil parkerad framför hans front.
Det är otroligt hur folk kan parkera sin husbil, trots att det är fullt redan innan.
Skulle det bli en brand i mittraden då går det åt helvete med många husbilar/folk.
I går kväll räknades in 155 husbilar, troligen blev/blir det fler, det finns husbilar parkerade på gatan.
Foto från taket avgår husbil som står i mitten vid muren.

Foto åt vänster.
Vänster 160131.jpg

Foto ett steg åt höger
Ett steg höger 160131.jpg

Foto mot mitten.
Mitten 160131.jpg

Foto ett steg åt höger från mitten .
Ett steg högrer 1 160131.jpg

Foto längst till höger.
Höger 160131.jpg

Ibland brukar vi leta upp tvättinlämning där vi är om vi skulle behöva det.
Tvättinlämning finns på Calle Mar.

En Svensk husbil körde mot mot Portuögal och Alagoa.
Hasta luego

Jojje
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55554

Guest
Sv: På väg mot Portula - Spanien.

@Ralph

Ser inget om camping i det jag lagt upp.

Men du skulle hur det ser ut här i bland, tvätt hängande utanför husbilen, mellan stängerna på markisen, grill, solstolar.
Han med markisen ute fick snabbt reda på att det fick man inte.

@Leif46
Det kan fråga sig, den ställplats som finns här kostar
12€, 10€ och 8€ beroende på säsong, inkl. töm/fyll och wifi
el 3€, 2€, 2€ samma som ovan.,
tvättmaskin 3€
Camping är ännu dyrare.

Jojje
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: På väg mot Portula - Spanien.

Trist med sådana "breda pojkar" som tar onödigt stor plats fast det är trångt. Är det sådana med Morelo, Concorde, osv. som är överrepresenterade i fråga om att ta plats.
Jag tycker att och de med äldre och mindre bilar samsas något bättre.
Ang. gaslarmet som du skrev tidigare om, hur såg menyn ut kvällen innan? ;)
 
F

F.d. 55554

Guest
Sv: På väg mot Portula - Spanien.

160201

Dagen då cirkusen kom till byn.
Ja, cirkus har vi haft vissa dagar då husbilsägare letat plats.
Nu är det en riktig cirkus, dock utan vilda djur.
En hel del husbilar har fått lämna platsen och åka till en annan grusplan uran töm/fyll,
https://goo.gl/maps/HFFwfPz1N9J2

Vi har tur för vi står vid muren, kanske tills polisen kommer och kör bort oss.
Blir en spännande fortsättning på dagen.

Hasta luego :yes:

Jojje
 
Toppen