• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

På väg mot Portula - Spanien.

F

F.d. 55554

Guest
Sv: På väg mot Portula - Spanien.

Nyårsfesten 2015
Korkar upp champagnen
Leo o Nonne 151231.jpg

Leo 151231.jpg
Leo1 151231.jpg
Leo2 151231.jpg
Förrätt 151231.jpg

Huvudrätt.
Huvudrätt 151231.jpg

Efterrätt
20151231 efterrätt.jpg
Fler foto kommer under kvällen.
Det bästa var när jag kom på att jag kunde styra Leos tv via min platta. :twitcy:

Natt natt, nu vänta snart en stund på stranden för att se på fyrverkerierna från Monte Gordo och Manta Rota.

Jojje
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55554

Guest
Sv: På väg mot Portula - Spanien.

160101

God fortsättning på det nya året.
Efter gårdagens nyårsfest i glada vänners lag, vilket inte sker varje dag,
går nog dom flesta på halvfart.
Fyrverkerierna var bra som vanligt , inga smällar hördes, bara ett svagt muller,
vi såg det hur bra som helst, bäst var det i Monte Gordo.

Som ni sett på bilderna så var det mat i överflöd, för mycket mat tyckte många.
Jag orkade inte äta upp all min mat, jag blev både trött och mätt,
det är botten även i den fattige. :twitcy:

Ett stort tack till Leo med fru, vi återkommer till nästa nyår,
antar att många även går dit och äter hennes jättegoda revben med pommes. :yes:

Nu står vi i VrSA, (Vila Real) med el eftersom det är dåligt med sol idag igen.
Just nu 15.00, regnar det, igen.
I morgon drar vi mot Spanien och Fuengirola.

jojje
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: På väg mot Portula - Spanien.

Ska bli roligt att se lite från Fuengriola där jag var för några år sedan med flyg och hotell. Hoppas kunna återvända med husbil.
Tack för att du delar med dej av din resa, följer den nogsamt.
 
F

F.d. 55554

Guest
Sv: På väg mot Portula - Spanien.

160102

Så är det dags att ta farväl och på återseende av Portugal för denna gång, och alla vi känner som är kvar,
vem vet, kanske lockar karnevalen i Loulé, det är ju inga långa sträckor att köra från Malaga trakten och dit.

Vi säger hej till Spanien, Sevilla är ett nödvändigt ont att passera för att komma vidare mot Malaga.
Planerad väg (brukar inte stämma) efter Sevilla, genom eller förbi,
Arahal, La Pueblo de Cazela, Osuna, Estepa, Loja de Estepa, La Roda de Andalusía, Casabermeja, Malaga, Fungirola.

IKEA lockar inte med sin dåliga parkering.
"Sand i skorna staden" El Rocio skippar vi denna gång,
Gittan hade pratat om sandstaden, jag vet inte vad jag förväntat mig att se, men jag blev besviken.
Jag HADE sand i skorna.

I Tarifa fick jag på skallen så det blir inget besök där, något pundhuvud skulle sno mitt rep jag har på cykelstället.
Gibraltar lockar inte denna gång, La Linea är väl fortfande stängd, så den kör vi nog förbi på vägen mot Fuengirola.

Det var planerat med ett besök i La Cala de Mijas innan Fuengirola där vi skall lämna in Gittans platta på service hos Daytona där vi köpt den.
Det var även inplanerat ett besök på SuperSol i La Cala de Mijas, dom brukar ha 3 olika sorter Abbassill och KallesKaviar, (våren 2015).
Kinesrestaurangen vid ställplatsen brukar ha buffé som är populär av Svenskarna, själv har vi inte hunnit prova den, det kommer.
I våras när vi var där var det ett bygge igång för Aldi,s räkning, det sista vi hört är att den öppnats.
Gittan skulle till Kinesen och köpa garn

La Cala de Mijas har tyvärr fått ändrade regler.
"Du skall anmäla dig hos polisen mellan 09.00 och 14.00 med pass och papper på husbilen,
då kan du parkera på platsen i 2 dygn, du får inte komma tillbaka på 10 dagar.
Det får inte finnas fler än 30 husbilar där samtidigt".

En klar försämring för alla, antar att affärer och restauranger/barer kommer att märka av ändringen genom minskade inkomster.

Nu blir det Fuengirola först, stannar där över marknaderna tis/lördag/tis beroende på vilken dag vi kommer dit.
Allt beroende på om det finns plats, givetvis blir det ett besök hos Anders på la Chispa,
kanske behöver vi fylla på lite varor på Casa Nordica med dubbla priset mot hemma.
Det kostar att ligga på topp.

Givetvis blir det inköp av grillad kyckling på järnvägsgatan i Los Boliches, lika lockande är Wienerschnitsel hos Dansken (Happy Days),
och hans buffé. Restaurante Happy Days | Restaurante Danés en Fuengirola.
Finns även ett ställe i hamnen "Kudamm", som serverar Wienerschnitsel, den slår rekord i storlek,
men det blir bara en liten kladd med potatis till, mätt blir man, annars finns ju BurgerKing. :) Kudamm Fuengirola | Bar Restaurant in Fuengirola, Malaga
Crispy cod Home Crispy Cod på strandprommenaden nästan borta vid borgen har god fish n ships, ca 30 min gångväg från ställplatsen.
Mitt på sträckan finns en restaurang som serverar buffé på söndagar, ät så mycket du orkar för 10-11€, tror jag det var i våras.
Alltid lång kö dit.
Skulle man blir törstig så finns många ställen att avhjälpa det, tänk på att ölen är dyrast i centrum, lägsta pris är 1€ längst bort.
Talar av erfarenhet.

Här kommer en bild av våra turer sedan vi kom till Silves, lite hit och dit med slut i VrSA (Vila Real), som vanligt.
Under bilden finns det en KML-fil som ni kan öppna i GoogleEarth.

Silves - VrSA.jpg

Kmlfilen
Visa bilaga Silves-VrSA.kml

Jag uppdaterar efterhand så ni vet var vi är eller har varit, gäller bara att skaffa internet!

PS
Detta är upplagt 04.00, tro nu inte att jag är morronpigg, det är så att internet här på ställplatsen är kass dagtid.
Därför offrade jag min skönhetssömn för att ladda ner det senast i POI på Hbk och lägga upp detta.
Kan var lite stavfel, men det bjuder jag på.
Nu kallar sängen,s goda värme igen. :yes:
DS


Kvällen avslutades med en regäl regnskur, tur att vi stod på el så batterierna blev fullladdade.
Stod sidan om Rose/Janne som vi inte ville störa på morgonen.
Lämnade VrSA 09.20 Portugisisk tid efter att fyllt/tömt samt tankat på InterMarché,
15.30 Spansk tid var vi framme i Fuengirola, det gick fint att köra även genom Sevilla.
Marknadern på Feriaplatsen var slut när vi kom fram och det fanns bara plats i andra raden för oss,
det var ren tur för det fanns många husbilar här.
När vi stod och pratade med Rosita/Kurt och Birgit/Hardy så skulle en husbil vid muren åka så jag tog den platsen som fotot visar.
På fotot Hardy/Birgit med Lassie längst fram, Gittan med Rappe och Rosita/Kurt.

Fuengirola 160102.jpg

Foto av parkeringen vi står i högra raden som 8,e husbil närmast muren mot parkeringen

Fuengirola P160102.jpg

Sitter nu hos Anders på la Chispa och tar en öl och har tillgång till internet,
nu blir det Masmovil eller nått annat internetföretag på måndag för att fixa eget internet.

.Jojje
 
Senast redigerad av en moderator:

Birglas

HBK Medlem
Inlägg
2.246
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2024
Sv: På väg mot Portula - Spanien.

Hittade detta på nätet daterat i mars "Mijas inför restriktioner för husbilar
Publicerad 2015-03-06 13:00
MIJAS Mijas kommun har genom ett dekret fastställt en rad förordningar för bruket av husbilar.
Det är de första bestämmelserna i sitt slag i Mijas. Bland annat krävs att husbilsförare registrerar sig hos kommunen. Dessutom begränsas tiden för parkering vid feriaplatsen i La Cala de Mijas till maximalt två veckor och endast under lågsäsong. Platsen har på senare tid blivit omåttligt populär, då den bland annat är gratis.". Vi var där i november och märkte ingenting av detta. Stod där i fem dygn.:confused::spinny:
Birgitta
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: På väg mot Portula - Spanien.

160102
Jag uppdaterar efterhand så ni vet var vi är eller har varit, gäller bara att skaffa internet!

Sitter nu hos Anders på la Chispa och tar en öl och har tillgång till internet,
nu blir det Masmovil eller nått annat internetföretag på måndag för att fixa eget internet.

.Jojje

När du knallar in på Masmovil, kan du fråga om plan Zero? Det ska vara 4 GB i hela Europa för 30 €/mån. Jag är lite Intresserad av det. Speciellt för Frankrike.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: På väg mot Portula - Spanien.

När du knallar in på Masmovil, kan du fråga om plan Zero? Det ska vara 4 GB i hela Europa för 30 €/mån. Jag är lite Intresserad av det. Speciellt för Frankrike.
Sir! FYI: vi har Orange 5 GB (6 månader) för 4€ i Frankrike och är mycket nöjda med uppkopplingen. Nu har vi några GB kvar även för hemresan... Klockrent! Ha det : )
PS. Även vår ZTE dog i Portugal så vi köpte en nyare Huawei hos LoH bröderna som ska testas snart. Den gamla ZTE'n kommer att "lagas" och då har vi en router i reserv. DS.

Gittan & Jojje! Tack för trevlig och detaljrik reseskildring! Ha en bra fortsättning : ) Önskar R&M från Portugal...
 
F

F.d. 55554

Guest
Sv: På väg mot Portula - Spanien.

160104

Sitter utanför Turismo och använder deras internet, var inne på Movitel som jag använde i höstas, då hade jag 10 Gb/månad.
Kommer inte på hur mycket det kostade..
Nu har dom bara 20Gb/månad för 50€, startavgift är 25€.
MEN betalningen räknas från den 15 till den 16?
Skall gå till Masmovil och kolla vad dom kan erbjuda.

Här Funkan blåser det ordentligt, husbilen gungade regält inatt, men solen skiner. :yes:

Ha en bra dag och en bättre i morgon.

Jojje
 
F

F.d. 50279

Guest
Sv: På väg mot Portula - Spanien.

Hej på er husbilsresenärer.
God fortsättning på det nya året.
Tack för fina bilder från era platser ni
är och har varit på. Har precis uppdaterat
min dator till Windows 10,hade lite klabb i början
men nu har jag lärt mig hur den fungerar.
Vintern har slagit till efter nyår, burr burr,-12grader
i skuggan, nä på nätterna. Annars är allt som vanligt.
Ha det, sköt om er och ha de bra,Jojje o Gittan o alla dom andra.
Hälsningar Kalleoankie.
 
F

F.d. 55554

Guest
Sv: På väg mot Portula - Spanien.

1660105

@Kalle,
Detsamma till er, regn här i natt, lite blåsigt och moln, hoppas solen kommer upp med lite värme.
Vi har just nu +19 i skuggan.

Gårdagen var ingen bra dag, blev av med min mobil, upptäckte det i husbilen,
det blev långa benet före till Turismo där jag misstänker jag blev av med mobilen.
Satt nämligen där och skrev gårdagens inlägg.
Nä ingen mobil, talade med personalen, glömd mobil är det nog ingen som lämnar in,
men kolla på upphittat på lokalpolisen, full fart dit, som vanligt ingen som kan Engelska.
Det är en bra bit från Feriaplatsen till polishuset rakt nedanför biblioteket.
Har inget stor hopp om att få tillbaka mobile, men skall göra nya besök på polisen.
Ringde Telenor och spärrade simkortet, dom skickar ett nytt till sonen som får skicka det till Anders på la Chispa.

Var nästan kaos redan i går kväll då flera husbilar försökte hitta en platst på parkeringsplatsen,
mellan 50-55 husbilar trängs på platsen, det parkeras i 3 rader på i mitten,
det är marknad idag och då blir det fullt av personbilar som försöker hitta en plats att stå på.
Har inte sett så många husbilar här tidigare när vi varit här.
Frågan är "när får polisen besked om att röja".
Att det är så många husbilar beror nog på ändringen i La Cala de Mijas.

Feriaparkeringen 160105.jpg
Feriaperkrringen 1 160105.jpg

Jag var på Daytona i går för att skaffa internet, allt det jag läst om Masmovil av Ralph tog jag upp,
inget av det stämde enligt Peter i butiken.
4Gb , 30€ var för mobilen och man riskerade extra kostnader, 8Gb, 28€ stämde inte,
fick uppfattningen att han inte ville sälja Masmovil till mig.
När vi kommet fram till vad jag skulle ha och betala med mitt X-trakort så var det kortet stängt i Europa.
Det är ett x-tra bankkort med lite pengar på.
Få ser hur det går med Internet/Masmovil abonnemanget i dag, måste finnas fler som har internet till bra pris och villkor.
Fick gå till Anders på la Chispa för att gå in och öppna det.
Skall till Daytona i dag och lämna in Gittans platta, spännande att få veta hur lång tid det tar att fixa den.

Detta fick jag gå till Turismo för att lägga.

Jojje
 
F

F.d. 55554

Guest
Sv: På väg mot Portula - Spanien.

@Lenmar

30€ ville han kontant, sedan kostar det 16€/4Gb/månad, men, dom kan inte dra 16€ utan dom drar 20€/månad,
antar att det regleras efter 4 betalningar =4x4=16€.
Sedan kostar det varje månad för att ha kortet aktivt, kommer inte i håg summan,
kanske runt 1.30€/månad, stod inget om summan i kontraktet.
Dessutom sa killen att använder man kortet utanför Spanien så blir det andra kostnader beroende på land.
Otroligt att det skall vara så svårt att skaffa internet.
I Portugal var det -5€/15Gb/15 dagar, tydligen var det stora problem eftersom dom slutade sälja just det.
Alternativet som husbilsklubben har är inget för vår del, 1Gb/månad är för lite för min del..

160106
Kvällen i går blev kylig och lite regn, karnevalen var inte intressant för vår del,
i stället delade vi en flaska Cava som inte gick åt till nyår, med Rosita och Kurt.
Dagen verkar bli bra solen värmer och ger ström till batterierna.
Husbilar börjar köra iväg och andra kommer och tar deras plats eller flyttar sig till bättre plats

Restaurangen jag skrev om i tidigare inlägg, som hade buffé heter Versalles ligger 2.7km från Feriaplatsen,, öppet 12.30 - 18.00, pris 9.90 enligt rutan till vänster i bild.

Versalles1 160106.jpg

Dagens lunch blev hos Crispy Cod, ligger läte längre motborgen.
Bilderna pratar för sig själv, kolla storleken mot gaffeln.
2 små öl + mat 19.90€

Crisppy Cod 160106.jpg
Crispy fish 160106.jpg

Vi var även en runda ner förbi borgen, det stod 6 husbilar där, 5 var Svenska kostar -€att parkera där.

Borgen 160106.jpg

Glömde internet adressen till restaurangen Versalles, kommer här.
Både den och Crispy Cod ligger på paseon på väg mot borgen.
www.versallewokbuffet.com



Jojje
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55554

Guest
Sv: På väg mot Portula - Spanien.

160108

Inget uteätande på 2 dagar, men vi lever gott på det husbilskocken bjuder på, alltså jag själv, kokt broccoli/blomkål och köttkorv gick ner hur lätt som helst
Några nya matställen finns, skall kollas när det gäller mat och pris, det är inga lyxställen utan passar oss med liten börs.
Var en runda hos Policia Local för att kolla om min mobil lämnats in, sådan tur hade jag inte.
Passade på att gå vidare till Eroski Miramar, dom har "don Simon" vitt vin i plastflaskor, skramlar inte, går inte sönder, endast 1.25€/l, 11%,
köpte även Philadelphia,s "Laxost, con Salmón" god att ha på bröd eller i olika maträtter, kostar" 1.81€/150 gram.
På väg till husbilen gick jag in och beställde fotvård till mig kl 16.00 och Gittan kl. 17.00 hos Chantal,
ligger i samma hus som fd. SuperSol, huset med blåmålade rutor,på väg mot centrum kostar 20€, värd varenda €.

Fortfarande många husbilar här, just nu ca 45 st, några åker, nya kommer,
Policia Local kom förbi strax innan 18.00, dom körde sakta förbi raden av husbilar vid muren,
föraren pekade på vissa husbilar och diskuterade med den andra polisen,
frågan är om det är dags att bli bortkörda, vi lär upptäcka det i så fall.

Gittan skall lämna Rappe för tvätt/klippning på måndag kostar 20-25€ mot 600Skr hemma,
hon klarar inte av att göra det själv med sina dåliga armar.

Lördag, ny loppmarknad, kanske finns min mobil till salu där.
Inte mycket plats för personbilar här på parkeringen.


Jojje
 

Jimmydean

FD HBK Medlem
Inlägg
42
Kommun
Hjo
HBK-Nr
35058
Medlemskap
2023
Sv: På väg mot Portula - Spanien.

Roaming i EU nya regler Detta måste ju underlätta för alla som reser lite kors och tvärs!:) Men samtidigt kan man ju undra vad som menas med
"Inga roamingavgifter
längre när du tillfälligt använder mobilen utomlands.
Operatörerna kan fortfarande ta ut en avgift om du permanent
använder ditt SIM-kort i ett annat land".
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55554

Guest
Sv: På väg mot Portula - Spanien.

160109

Marknadsdags.
Eftersom det är lördag är det marknad med sedvanligt kaos bland personbilar och husbilar.
En Spanjor körde fram sin husbil mitt på parkeringen och släppte sitt gråvatten vid sidan om brunnen,
sedan backade han tillbaka till där han stod innan med gråvattnet rinnde ur bilen.
Det blev diskutioner mellan föraren och andra Spanjorer om vad har sysslat med.
Någon gick och hämtade Policia Local, 2 st kom och diskuterade med personerna runt platsen.
Det blev inget mer av det hela just nu utan poliserna gick i väg
Efter ett tag kom en polisbil körande och kollade läget, sedan har det varit lugnt.

Vi gick till Bar & Cafeteria El Rocio för att käka dagens rätt, först får man grönsakstallrik och bröd sedan dagens rätt,j
i dag fläskschnitsel med pommes och grönsaker för endast 6.50€ exklusive dryck, vill man äta soppa med bröd kostar det 4.50€.
Baren ligger till höger på lokalgatan C/San Pedro, strax innan C/Acapulco,

Grönsakstallrik 160109.jpg
Fläskschnitzel 160109.jpg

går man rakt igenom öppningen mellan husen så kommer man ut på Avenida de Jesús Cautivo, där ligger stället man köper grillad kyckling för 12€,
då ingår bröd, potatis och någon form av dricka, vi brukar ha mat i 2-3 dagar :yes:

Grillad kyckling1 160109.jpg

Detta började jag skriva runt kl.10.00, men blev avbruten hela tiden,
kaffe, marknad, gäster, mat, kaffe, gäster, öl borta, inte konstigt att det tar tid att bli färdig.
Nu är klockan strax 18.00 och jag gör ett försök att lägga in detta och foto.

Ha en bra dag och en bättre I morgon.
Jojje
 
Toppen