• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nya Googlemaps, missnöjd!

F

F.d. 14324

Guest
Som rubriken lyder så är jag missnöjd med nya googlemaps i datorn och för några minuter sedan så växlade jag tillbaka till gamla maps och tänkte ta reda på hur man fyller i sina synpunkter i en rapport till google.

Sen slog det mig en sak, det kan ju vara jag som är problemet och därför tänkte jag dela med mig av mina bekymmer och det skulle ju kunna vara så att det finns inställningar och trix som jag missat.

Ta fram koordinater från kartan har jag inte lyckats med i "nya" vet någon om det går och i så fall hur man gör?
I "gamla" var det kanske inte enkelt med högerklick och "vad finns här" men det gick i alla fall.

Klicka på en koordinatlänk, tex i våran ställplatslista, i gamla var det en röd prick vid närmaste adress och en grön pil på platsen för koordinaterna, det funkade för mig men i "nya" så får jag bara fram röda pricken vid närmaste adress och så vill jag inte ha det.

Men visst, bilderna som presenteras i nya är kul så allt är inte skräp. :)

Har du synpunkter eller lösningar eller ännu större bekymmer än mig så tveka inte att skriva dem här.

mvh jocke
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Nya Googlemaps, missnöjd!

En lösnng på problemet är att installera MobilMaps (gamla Maps+) som visar koordinater och Streetview med Googles kartor.

image.jpg
Klicka för större karta
 
F

F.d. 53392

Guest
Sv: Nya Googlemaps, missnöjd!

Jag har precis samma problem som du. Söka på koordinater i nya Google maps går inte. Precis som du skriver får man en röd och en grön markering i gamla kartan. En på närmaste adress och en på koordinaten. I nya finns bara den röda på närmaste adress. Helt värdelöst! Markeringen kan hamna flera kilometer från rätt koordinat.

Jag skickade in en buggrapport till Google för några veckor sen. Har inte fått någon reaktion.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Nya Googlemaps, missnöjd!

Jag skickade en fråga till google via ett formulär om hur man ska bete sig för att kunna se koordinaterna, har väl inget större hopp i att de ska svara men man kan ju hoppas.
Det får bli gamla maps ett tag till, enklast så.

mvh jocke
 

Iréne och Kjelle

HBK Medlem
Inlägg
521
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
1305
Medlemskap
2024
Sv: Nya Googlemaps, missnöjd!

Hej
Jag ställde samma fråga för över en månad sen men inte fått något svar. :mad:
Frågade google alltså.
Har heller inte hittat någon lösning.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Nya Googlemaps, missnöjd!

Hittarv inte Mobilmaps på playbutiken. Är det en iosapp?
 
F

F.d. 53392

Guest
Sv: Nya Googlemaps, missnöjd!

Appen heter Mobimaps. Vet inte om den finns för android, dock.

Frågan gällde Google maps i datorn och då hjälper inga appar.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Nya Googlemaps, missnöjd!

Jag har samma problem i androidplattan - hittar inga koordinater i nya Google maps - därav frågan. Sorry om jag kapade tråden.
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Nya Googlemaps, missnöjd!

I bästa fall kommer det så småningom, i övrigt verkar den nya kartan bra. Men att inte kunna få fram koordinaterna lätt är en dealbreaker...

Jag var inne i denna tråd och "röstade upp" inlägget att de måste lägga till det:
Google Grupper

Ett av inläggen var lite lustigt i sambandet, han rekommenderade Bing Maps - Driving Directions, Traffic and Road Conditions för att få fram koordinaterna... :D

//Stefan
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Nya Googlemaps, missnöjd!

Jag gick också in kollade där i och röstade upp ett inlägg ja med.
Någon skrev att det ska fungera som i gamla om man har den senaste versionen av chrome, jag kollade i går och jag verkar ha den senaste versionen men ändå ingen framgång.

Skulle man vara i nödfall så finns koordinaterna i url:en i decimalform. De visar centrum på kartan och det är en väg att hitta dem, knappast den smidigaste lösningen.

mvh jocke
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Nya Googlemaps, missnöjd!

Man måste vara medlem för att se länken...

//Stefan
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Nya Googlemaps, missnöjd!

Mulig du kan registrere deg med et brukernamn av formen hbk99999 hvor tallet er ditt medlemsnummer i hbk - fungerte for meg for et par år siden, jeg er registrert som hbk994. Tipset Bredo viser til fungerer delvis for Chrome men ikke for Firefox for meg - har ikke testet Internet Exploder ennå, men ser at den benytter en lite versjon av det nye grensesnittet.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Nya Googlemaps, missnöjd!

Bredo, jag lyckas också med att placera en pinne på platser en bit i från vägar och adresser så "nya" fungerar bra att skapa en rutt i och att kunna se trafikläget är också fiffigt.
Men om jag tex trycker på en koordinatlänk i ställplatslistan blir det inte bra om närmaste adress eller väg ligger långt bort från aktuell koordinat.

:) Jag är inte helt missnöjd med nya googlemaps men blir det inte bättre på att ta fram koordinaterna så är det en dealbreaker för mig som Stefan sa.

mvh jocke
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Nya Googlemaps (fortfarande inte helt nöjd)

Det verkar inte bli bättre med att få fram koordinaterna i New maps, jag skickade ytterligare en kommentar till google idag.
Vet inte om man kan påverka nåt men det kan vara värt ett försök, om det är någon mer som saknar en enkel koordinatvisning så följ bara bilderna nedan och skriv vad ni tycker.

Newmaps 1.jpg

Newmaps 2.jpg

mvh jocke
 
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Nya Googlemaps, missnöjd!

En variant av Google Maps är Maps Pro som visar koordinater med mycket annat.

image.jpg
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Nya Googlemaps, missnöjd!

Det verkar det vara, tack! Konstigt att den inte kom upp när jag sökte på Maps Pro...
 
Toppen