• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nya Googlemaps, missnöjd!

F

F.d. 14324

Guest
Sv: Nya Googlemaps, missnöjd!

Det står Itunes preview på sidan jag länkade till så de kanske inte har lagt upp den på hyllan ännu.

mvh jocke
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Nya Googlemaps, missnöjd!

-> Jocke :)
Når du anvender PC, som jeg ser på dit bild, og den gratis Navigator 12 free kan du pege på stedet du ønsker koordinaten til.
Peg og klik Info - koordinaten- kopier koordinat.

AutoRoute kan også tricket med Ctrl Alt C.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Nya Googlemaps, missnöjd!

golddigger, i vänsterkanten på google maps finns det en bild där det frågas om man vill testa nya google maps.
Det är helt okej med några bra funktioner som tillkommit men jag saknar ett enkelt sätt att få fram koordinaterna i det och det är därför jag har startat denna gnälltråd.

Bredo, jag har en kamp med Navigator 12, jag har bara tagit en lång paus efter första halvleken som jag förlorat, men en dag ska jag besegra det. :D

Mitt problem är egentligen inget problem så länge gamla maps fungerar, det är när jag jobbar med att uppdatera garminfilen som det "nya maps" ställer till det.
När jag trycker på en koordinatlänk här på sidan i våran ställplatslista så skickas jag till gamla maps och det fungerar det skapligt, jag kan förstora upp bilden på kartan och placera muspekaren korrekt på den gröna markeringen och högerklicka fram koordinaterna som passar perfekt till Extra poi editor.

Men nu kom jag på en ny fundering?

Vad är det som avgör vilken karta som ska användas när jag trycker på en hbk-koordinatlänk här i hbk? :confused:
Är det forumet som bestämmer vilken karta jag skickas till? eller är det jag och mina datorinställningar som avgör vilken karta som man skickas till?

Skulle jag kunna påverka det själv så skulle jag ge den här sidan ett försök: Google Maps lat/long finder
Den skulle underlätta ett och annat. :cool:

mvh jocke
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Nya Googlemaps, missnöjd!

Forumet sender en url når en trykker på en
GPS: Søkestreng    - denne tolkes av https :// maps .google .com/maps?q=S%C3%B8kestreng&iwloc=A (jeg la inn et par mellanslag så du kan se hva som blir laget).

Husker ikke helt om det er i din google pålogging eller i en info-kapsel på din enhet at valget mellom gammel og ny utgave av maps ligger. Sjekket nå og byttet krever pålogging så det ligger i din profil hos google.

Så om du ikke har logget på hos google og trykker på en lenke så får du den gamle utgaven, er du pålogget og har valgt den nye så er det den som kommer.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Nya Googlemaps, missnöjd!

hej jocke
Er netop ved Fjaltring strand 56,47661° 8,12358° AutoRoute, og anvender skærmtastatur.
56°28'35.6"N 8°07'25.4"E Navigator.
resten må nok blive PM eller tips i Navigator.
OK :)

Downloadhastighed: 15843 kilobit per sekund
Uploadhastighed: 2864 kilobit per sekund
Ping: 74 millisekunder
16/9/2013 14.50.53
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Nya Googlemaps, missnöjd!

Knut, jag tror det ligger i datorn på något vis vilken variant av maps jag har valt, jag testade att logga av och på och har jag valt nya så blir det som visas oavsett in eller utloggad. Likadant om jag valt gamla.
Inget större problem att växla mellan dem för jag gillar ruttplaneringen i nya maps men jag måste ha koordinatvisningen i det gamla, så det blir en del byten.

Bredo, hade jag varit där du är nu så hade jag inte bekymrat mig om röda och gröna pilar på kartan! då hade jag ju redan varit framme på årets favoritplats och vi hade druckit ur gröna flaskor. :)
Kolla gärna om jag missade nåt viktigt i min undersökning av stället.

Navigator 12 ska få sig en omgång igen snart, den här gången kommer jag att lyckas... eller inte.

mvh jocke
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Nya Googlemaps, missnöjd!

Jocke, hva med å benytte en annen webleser med den nye og ha standard webleseren med den gamle - det burde fungere om det en infokapsel som styrer dette. Det at en må logge på for å veksle kan ha en annen funksjon :rolleyes::D;)
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Nya Googlemaps, missnöjd!

Det fungerar bra, chrome tar hand om gamla maps och Explorer får ta hand om nya.:)
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Nya Googlemaps, missnöjd!

Jag kollade in nya maps igen.
Jippie, de har ordnat så att det går att få fram koordinater med ett vänsterklick! :)
Synd att det har ändrat formatet mot gamla maps bara... Jag blir visst aldrig nöjd!

Jag har inte kollat på länge så det kanske är gamla nyheter, men nu ska jag ge det ett försök till.

Nya maps.jpg

Jag måste också undersöka om Extra poi editor kan svälja det här koordinat-formatet.

mvh jocke
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Nya Googlemaps, missnöjd!

Jag använder Maps Lab i gamla versionen...bra funktioner att testa
Maps Labs är ett testlaboratorium för experimentella funktioner som inte är riktigt redo att lanseras. Länken hittas på startsidan
Vill man spara ändringar så måste man gå in på Google kontot.

Rapportera ett problem - Maps Labs - Hjälp

Google Maps ‎ ‎ - ©2014 Google ‎ - Användningsvillkor - Sekretess
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Nya Googlemaps, missnöjd!

Tack Bosse, jag hade inte en aning om vad map labs var för nåt, nu har jag gått in och aktiverat alla funktionerna så får jag se om det är något som passar mig. :)

Någon som vet vad Maps Engine Lite är för något?
Jag har tryckt på den knappen några gånger men aldrig riktigt haft tid att kolla vad det är eller vad man kan göra med det.

mvh jocke
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Nya Googlemaps, missnöjd!

Lite er en forenkling av Pro utgaven som selges til bedrifter. Forskjellen går på mengden og typen data som kan vises på kartene. Leste litt om dette i forbindelse med en reiseplanlegging jeg gjennomførte før jul. Aktiverte også en utvidelse som koster pr. mnd. - bra dere minnet meg på det, jeg kan stoppe abonnementet nå :twitcy: - trenger det ikke på en tid.

Typisk meg - det var en "liten" sak jeg glemte å nevne, maps engine fungerer best i Chrome.
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Nya Googlemaps, missnöjd!

Den här sajten som en engelsman gjort är intressant på många sätt.
Dels via google maps fliken och Google Maps lat / long finder med street view
och Google Maps elevation for a route. Man får ha överseende med reklamen.

Google Maps lat/long finder
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Nya Googlemaps, missnöjd!

Ja den sidan är jättebra, tydligen gör adblocker sitt jobb bra också, för jag har aldrig sett någon reklam på den sidan. :cool:

Jag vet inte om det är möjligt men skulle det gå att mecka till nåt till datorn så att jag hamnar på den sidan när jag trycker på en kartlänk här i Hbk? istället för den version av google jag har valt.

Med den frågan har jag dessutom hamnat långt utanför mitt kompetensområde, men om man aldrig frågar så får man inga svar. :)

mvh jocke
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Nya Googlemaps, missnöjd!

Söker man på en koordinat i nya maps. så blir den röda markören på exagt rätt ställe, som den gröna var i gamla.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Nya Googlemaps, missnöjd!

Du har rätt Henrik!

Äntligen. jag missade tydligen den detaljen i går. :)


Det ser ut som de rättat till det som jag tyckte var bland det sämsta med nya maps när jag testade det i början.
Då visades närmaste adress och inte till platsen koordinaterna gick till, inte alls som jag ville ha det.

Skulle man bara kunna få fram koordinaterna i decimalform på ett enkelt vis nu i nya maps så kan jag nog lämna gamla maps i mitt arbete med garmin-filen.

Rubriken till tråden kan nog snart ändras, inte riktigt än men kanske snart! :D

mvh jocke
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Nya Googlemaps, jättenöjd!

Nu kan rubriken ändras! Jag är inte längre missnöjd, jag är faktiskt jättenöjd och glad nu! :)

Det jag hakade upp mig på tidigare var att jag inte på ett smidigt sätt kunde få fram koordinater i decimalform efter att man tryckt på en hbk:länk.

Det går enklare än enkelt nu!

Newmaps.jpg

Det kanske gick redan när Henrik tipsade om förbättringen med markören i januari men i så fall missade jag det då, efter det har jag inte använt "Nya" förrän för några dagar sen, men då i ett annat ärende.

mvh (nöjd) jocke
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Nya Googlemaps, missnöjd!

XXX XX XXXXXX! :mad: (jag blir visst aldrig nöjd :D)

Och med det sagt, nu har de ställt till det igen.
När jag bygger ställplatsfilen och tömningskartan har googles koordinathantering fungerat allt från bra till strålande i olika steg under ett par år, koordinathanteringen fungerar väl iofs fortfarande men nu har de ställt till det så att jag inte kan kopiera ut koordinaterna längre, jag kan inte vänsterklicka och markera längre:

Image 1.png

Koordinaterna vid pilarna kan jag inte längre markera och kopiera till clipboard, tidigare var de bara taskiga när de ändrade färgen till blått vid den nedre koordinaten som gjorde det svårare att se om man markerat rätt, markeringen ville också vara blå..

Någon mer som har samma problem som mig eller kan jag ha sån tur att det har hänt något med min dator?
Jag har testat att kopiera och klistra in från flera ställen och jag kan inte märka problemet någon annanstans.

Detta kanske inte är ett stort problem för någon annan än mig men det har fungerat så himla smidigt i ett par år nu i arbetet med ställplatsfilen och just nu verkar det som jag har fått ett nytt tyngre "Tractorpulling-släp" att släpa på.

mvh jocke
 

GertP

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1871
Medlemskap
2024
Sv: Nya Googlemaps, missnöjd!

Jag provade att kopiera genom att ställa cursern antingen först eller sist på kordinaten som jag vill kopiera, sen trycker jag ner 'shift' tangenten samtidigt som jag använder pil tangenten antingen till vänster eller höger för att markera sen kan jag kopiera.
#Gert
 
Toppen