Sv: Nackdelar med höjd totalvikt ?
Betr hastighetsbegränsning så är det ingen större skillnad
Här följer en sammanställning av skillnad i tillåten hastighet för husbilar över resp under 3,5 ton (dvs hur mycket en uppviktad husbil måste sänka hastigheten i respektive land):
Belgien:
Motortrafikled & motorväg: - 30 km/h
Danmark:
Landsväg och motortrafikled: - 10 km/h (på vissa sträckor - 20 km/h)
Motorväg: - 30 km/h (på vissa sträckor - 50 km/h)
Frankrike:
Landsväg och motortrafikled: - 10 km/h
Motorväg: - 20 km/h
Italien:
Landsväg: - 10 km/h
Motortrafikled och motorväg: - 30 km/h
Kroatien:
Landsväg: - 10 km/h
Motortrafikled: - 30 km/h
Motorväg: - 40 km/h
Litauen:
Landsväg och motortrafikled: - 10 km/h
Luxemburg:
Landsväg: - 15 km/h
Motorväg: - 40 km/h
Norge:
Landsväg: - 10 km/h (annan skyltning förekommer)
Motortrafikled och motorväg: - 20 km/h (annan skyltning förekommer)
Portugal:
Landsväg och motortrafikled: - 10 km/h
Motorväg: - 20 km/h
Rumänien:
Motortrafikled: - 10 km/h
Motorväg: - 30 km/h
Schweiz:
Landsväg och motorväg: - 20 km/h
Slovenien:
Landsväg: - 10 km/h
Motortrafikled: - 20 km/h
Motorväg: - 50 km/h
Tjeckien:
Landsväg: - 10 km/h
Motortrafikled/motorväg: - 50 km/h
Tyskland:
Landsväg: - 20 km/h
Motorväg: - 30 km/h eller mer (vid fri fart för lätta husbilar)
Österrike:
Landsväg: - 30 km/h
Motorväg: - 50 km/h