• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nackdelar med höjd totalvikt ?

Hasses Dethleffs

FD HBK Medlem
Inlägg
388
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
20410
Medlemskap
2022
Sv: Nackdelar med höjd totalvikt ?

Jag är en nybliven hb ägare , när vi kikade på bil så hade vi en kravlista
som vi utgick ifrån . När vi hade kikat på ett antal bilar insåg vi ganska snart att det måste bli en lite tyngre och större som passar våra ändamål.

Hasse
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Nackdelar med höjd totalvikt ?

En anledning kan vara att det står hundratals 3,5 tons bilar till salu med en last vikt som gör att de aldrig borde tillverkats.
Att så enkelspårigt torgföra att det bara är fördelar kan lura ovetandes som oftast verkar vara dom som till slut står med dessa bilar på sin uppfart.
Sedan har jag givetvis inget emot 3,5 tons bilar om det är tillräckligt med last vikt men än har jag inte sett någon som i verkligheten uppfyller mina krav.
Pratat med flera säljare som säger att det inte är några problem man blir aldrig vägd hur dom nu kan lova det,sett på Facebook flera denna vecka som frågat hur man gör när man väger upp sina bilar så kan man välja ordentlig last vikt från början på en ny bil är det att föredra tycker jag.


lars

Men ni torgför ju precis lika ensidigt att bilar över 3,5t är det enda rätta? Det går ju alldeles utmärkt att åka 3,5t om man köper rätt bil och sedan utrustar den med lite tanke, varför inte acceptera det? Helintegrerade bilar med 600-700Kg verklig lastvikt finns, det fungerar utmärkt om man vill!
 

stavgård

HBK Medlem
Inlägg
310
Kommun
Haninge
HBK-Nr
14919
Medlemskap
2026
Sv: Nackdelar med höjd totalvikt ?

Ekonomiska? Tack vare en hög totalvikt blev min bil skattebefriad vilket gör cirka 38000 på fem år,så det finns och blir över till vägavgifter och annat.
ser att du i andra tråden inte kommenterat detta faktum men du har väl en egen sanning.


Lars

Skattebefriad trodde jag det var åldern på bilen 30 år jag har skatt på mina 15 ton :wub:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Nackdelar med höjd totalvikt ?

Ekonomiska? Tack vare en hög totalvikt blev min bil skattebefriad vilket gör cirka 38000 på fem år,så det finns och blir över till vägavgifter och annat.
ser att du i andra tråden inte kommenterat detta faktum men du har väl en egen sanning.


Lars

Jag tror inte att du skall spendera dom där pengarna, skevheten i reglerna har tydligen redan uppmärksammats, jag kan inte tänka mej att en sådan uppenbar felaktighet kan bestå något längre tag.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Nackdelar med höjd totalvikt ?

Men ni torgför ju precis lika ensidigt att bilar över 3,5t är det enda rätta? Det går ju alldeles utmärkt att åka 3,5t om man köper rätt bil och sedan utrustar den med lite tanke, varför inte acceptera det? Helintegrerade bilar med 600-700Kg verklig lastvikt finns, det fungerar utmärkt om man vill!

Instämmer!
Vi två klarar oss med 200 kg tillgodo trots cyklar, sommarlast och full vattentank med en ordinär 7-metrare.

I gengäld slipper jag bekymmer med avgifter och allehanda begränsningar, sådant som lägger sordin på reseupplevelsen.

Med navigeringsappen iGO kan jag ställa in ej betalväg och får i gengäld uppleva sevärdheter vid sidan av motorvägsdiket.
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Nackdelar med höjd totalvikt ?

Rent löjlig var listan över hur mycket saktare man ska köra med en tyngre bil, redogör i st för de hastigheter som gäller

För tunga hb menar du? En sådan har du redan fått av mig: http://www.husbilsklubben.se/forums/t90001-2/#post745387

Men är minnet kort kan du få den igen, det kan ju vara någon annan som missat den. För husbil över 3,5 ton i Europa gäller för de flesta länder lastbilsfart, samma som för den tunga trafiken, med några undantag:


Hastighetsgränser i Europa med husbil > 3,5 ton

Belgien: 90 km/h

Bulgarien: Landsväg 70 km/h, motorväg 100 km/h

Danmark: Landsväg och motortrafikled 70 km/h, motorväg 80 km/h

Estland: 90 km/h

Finland: 80 km/h

Frankrike: Landsväg 80 km/h, motortrafikled 100 km/h, motorväg: 110 km/h

Grekland: 80 km/h

Holland/Nederländerna: 80 km/h

Irland: 80 km/h

Italien: Landsväg och motortrafikled 80 km/h, motorväg 100 km/h

Kroatien: Landsväg och motortrafikled 80 km/h, motorväg 90 km/h

Lettland: 90 km/h

Litauen: 80 km/h

Luxemburg: Landsväg 75 km/h, motortrafikled och motorväg 90 km/h

Norge: Landsväg normalt 70 km/h om ej annat skyltas, motortrafikled och motorväg 80 km/h

Polen: Landsväg 70 km/h, motortrafikled och motorväg 80 km/h

Portugal: Landsväg 80 km/h, motortrafikled 90 km/h, motorväg 100 km/h

Rumänien: Landsväg 70 km/h, motortrafikled 80 km/h, motorväg 90 km/h

Schweiz: Landsväg 80 km/h, motortrafikled och motorväg 100 km/h

Serbien: 80 km/h

Slovakien: Landsväg och motortrafikled 80 km/h, motorväg 90 km/h

Slovenien: 80 km/h

Spanien: Landsväg 70 km/h, motortrafikled 80 km/h, motorväg 90 km/h

Storbritannien: Landsväg 40 mph/60 mph (65 km/h/95 km/h) beroende på skyltning, motortrafikled och motorväg 70 mph (110 km/h)

Tjeckien: 80 km/h

Tyskland: Landsväg 80 km/h, motorväg 100 km/h

Ungern: Landsväg och motortrafikled 70 km/h, motorväg 80 km/h

Österrike: Landsväg 70 km/h, motorväg 80 km/h

(Med reservation för ändringar sedan listan skrevs)
 

inbart11

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
18322
Medlemskap
2024
Sv: Nackdelar med höjd totalvikt ?

Ja det finns många åsikter om vilket är bäst, finns som vanligt för och nackdelar. Behöver ju inte bli prestige, viss tid passar Max 3500 kg, en annan 4250 kg. I vilket fall så har jag bestämt mig, det blir 4250 kg! Har kollat upp det här med att bl.a köra i Österrike, bara att skaffa en EasyGO+ och registrera den till min Brobizz/Öresundsbron. Ev, hastighetsbegränsningar får man väl stå ut med, det är ju inte alltid att vi är så laglydiga när det gäller den lagen. Det främsta argumentet att ha 4250 kg är att slippa oroa sig för övervikt ( på bilen). Tackar för alla tips. Mvh Ingemar
 

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Sv: Nackdelar med höjd totalvikt ?

Ja det finns många åsikter om vilket är bäst, finns som vanligt för och nackdelar. Behöver ju inte bli prestige, viss tid passar Max 3500 kg, en annan 4250 kg. I vilket fall så har jag bestämt mig, det blir 4250 kg! Har kollat upp det här med att bl.a köra i Österrike, bara att skaffa en EasyGO+ och registrera den till min Brobizz/Öresundsbron. Ev, hastighetsbegränsningar får man väl stå ut med, det är ju inte alltid att vi är så laglydiga när det gäller den lagen. Det främsta argumentet att ha 4250 kg är att slippa oroa sig för övervikt ( på bilen). Tackar för alla tips. Mvh Ingemar

För oss var det lastvikten som på nuvarande bil blev avgörande.
Det gav oss en beräknad lastvikt på 1000kg. (4250 totalvikt)
Alltså ingen oro för övervikt.
Hastigheten är inte alls lika viktigt för vår del.
Nästa bil kommer få en lastvikt på ca. 1200kg. (4500 totalvikt)
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Nackdelar med höjd totalvikt ?

För tunga hb menar du? En sådan har du redan fått av mig: http://www.husbilsklubben.se/forums/t90001-2/#post745387

Men är minnet kort kan du få den igen, det kan ju vara någon annan som missat den. För husbil över 3,5 ton i Europa gäller för de flesta länder lastbilsfart, samma som för den tunga trafiken, med några undantag:


Hastighetsgränser i Europa med husbil > 3,5 ton

Belgien: 90 km/h

Bulgarien: Landsväg 70 km/h, motorväg 100 km/h

Danmark: Landsväg och motortrafikled 70 km/h, motorväg 80 km/h

Estland: 90 km/h

Finland: 80 km/h

Frankrike: Landsväg 80 km/h, motortrafikled 100 km/h, motorväg: 110 km/h

Grekland: 80 km/h

Holland/Nederländerna: 80 km/h

Irland: 80 km/h

Italien: Landsväg och motortrafikled 80 km/h, motorväg 100 km/h

Kroatien: Landsväg och motortrafikled 80 km/h, motorväg 90 km/h

Lettland: 90 km/h

Litauen: 80 km/h

Luxemburg: Landsväg 75 km/h, motortrafikled och motorväg 90 km/h

Norge: Landsväg normalt 70 km/h om ej annat skyltas, motortrafikled och motorväg 80 km/h

Polen: Landsväg 70 km/h, motortrafikled och motorväg 80 km/h

Portugal: Landsväg 80 km/h, motortrafikled 90 km/h, motorväg 100 km/h

Rumänien: Landsväg 70 km/h, motortrafikled 80 km/h, motorväg 90 km/h

Schweiz: Landsväg 80 km/h, motortrafikled och motorväg 100 km/h

Serbien: 80 km/h

Slovakien: Landsväg och motortrafikled 80 km/h, motorväg 90 km/h

Slovenien: 80 km/h

Spanien: Landsväg 70 km/h, motortrafikled 80 km/h, motorväg 90 km/h

Storbritannien: Landsväg 40 mph/60 mph (65 km/h/95 km/h) beroende på skyltning, motortrafikled och motorväg 70 mph (110 km/h)

Tjeckien: 80 km/h

Tyskland: Landsväg 80 km/h, motorväg 100 km/h

Ungern: Landsväg och motortrafikled 70 km/h, motorväg 80 km/h

Österrike: Landsväg 70 km/h, motorväg 80 km/h

(Med reservation för ändringar sedan listan skrevs)

Ja, den listan är ju en klar förbättring och betydligt mer informativ, särskilt för de som inte har den tidigare.
 
F

F.d. 50340

Guest
Sv: Nackdelar med höjd totalvikt ?

Finns det verkligen någon som köper husbil för att ta sig fram så fort som möjligt??:spinny:
Känns som lite sandlåda....:spinny:
Jag vill tro att de flesta köper nåt som de trivs i och med! Husbilen gör att man kan uppleva saker tillsammans....då bör det kanske inte gå alltför fort!:wideeyed:
Hoppas att ni ger er tid att njuta oavsett hur ni valt att satsa era pengar!
Det finns aldrig en sanning....:)
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Nackdelar med höjd totalvikt ?

Det är kanske inte helt avgörande men visst är möjlig marschfart viktig. Att ligga i 80-90km/h och nöta mil tycker jag är ansträngande. Jag ligger gärna runt 110-130km/h om möjligt.
Jag vaknar fortfarande till på nätterna ibland alldeles genomsvettig efter mardrömmar om min gamla MB508 jag hade på 90-talet där 80-85km/h var marschfarten. Då är det trevligare med den plåtis jag har nu.
Vad som är fort och stress är också olika för alla. Det går inte att sätta en exakt siffra på det.
 

//GG

HBK Medlem
Inlägg
144
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
20059
Medlemskap
2024
Sv: Nackdelar med höjd totalvikt ?

jag upplever en stor nackdel i att man måste besiktiga varje år,dessutom är antalet stationer som tar bilar över 3,5 ton starkt begränsat.Men skall man alltid köra omkring och tänka på överlast så tar man den nackdelen.Utan att kollat tror jag dessutom att bes.är dyrare på den tyngre bilen.Har själv en tyngre bil och f.o.m.i år har ju även DEKRA höjt sitt pris


men fenomenet att INTE behöva besiktiga upphör ju efter 3 år...

en "gammal" 3.5a ska väl besiktigas varje år. Dessutom regnummer styrt datum.

en 3.5a + så år det per 12 mån intervall dvs jag själv bestämmer när.
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Nackdelar med höjd totalvikt ?

Finns det verkligen någon som köper husbil för att ta sig fram så fort som möjligt?

Någon finns det väl säkert, men det som det handlar om är om man vill kunna köra med husbilen utomlands som man kör med den i Sverige, dvs efter personbilsregler istället för efter lastbilsregler. Att kunna följa trafikrytmen obehindrat och slippa omkörningsförbud, 3,5-tons-förbud, parkeringsförbud i städer, det administrativa krånglet med kilometerskatt och dosor i Polen, Österrike, Schweiz, m fl länder och ha tillgång till sgs alla besöksmål och stadskärnor som man har tillgång till med personbil. Det utöver de små skillnaderna som finns även i Sverige, som besiktningsregler och B-kort efter 1996 (detta är väl den enda enskilda skillnaden som separat är en dealbreaker), utgör den totala helhetsbilden som man som påläst bör ha framför sig om man står och överväger bilar runt 3500 kg.
 
F

F.d. 50340

Guest
Sv: Nackdelar med höjd totalvikt ?

Det är kanske inte helt avgörande men visst är möjlig marschfart viktig. Att ligga i 80-90km/h och nöta mil tycker jag är ansträngande. Jag ligger gärna runt 110-130km/h om möjligt.
Jag vaknar fortfarande till på nätterna ibland alldeles genomsvettig efter mardrömmar om min gamla MB508 jag hade på 90-talet där 80-85km/h var marschfarten. Då är det trevligare med den plåtis jag har nu.
Vad som är fort och stress är också olika för alla. Det går inte att sätta en exakt siffra på det.

Jag tror du är inne på rätt spår nu, människor är olika! En del mer rastlösa än andra....många har nervösa problem som styr deras handlingar!
Efter allt kuskande i bil genom S-e, oftast med bilar som klarade 250km/t, så upptäckte jag att medelhastigheten höll sig runt 80km....när jag hade varit inne på nåt fik o stressat ner en kopp kaffe, så körde jag efter ett tag om samma lastbilar igen!
Så konsensus blir: kör gärna mindre bilar, men försök för er egen skull att varva ned lite! Väldigt ofta sitter det andra familjemedlemmar i bilen och undrar varför det är så nödvändigt att ligga i omkörningsfilen hela tiden. Det är inte många som kan uppskatta ett högt tempo som passagerare!:spinny:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Nackdelar med höjd totalvikt ?

I princip håller jag med, men att behöva köra 70-80km/tim på större vägar om jag skall någonstans en bit bort, skulle jag nog uppfatta som ganska irriterande. Med vår bil är snarare 90-100 en behaglig marschfart. Sedan är det ju så att om man jobbar har man ju begränsat med tid, och vill ändå kunna komma till platser lite längre bort över en helg! :)
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Nackdelar med höjd totalvikt ?

Det är just vad man upplever vara ett högt tempo som är olika från person till person eller t.o.m. från familj till familj. Det kan vara lätt att tycka att andra stressar eller är rastlösa bara för att dom håller en högre fart än en själv men tempot kan vara avslappnat och lugnt för dem.

Jag tycker mig faktiskt också märka på mig själv att åldern påverkar vilket tempo man tycker är ”bekvämt” och lagom. Förr hade jag betydligt mer bråttom iväg vid rödljusen och höll högre hastigheter i princip överallt. Det var också viktigare att försöka ligga i den fil som rullade på bäst när det var köer. Mer och mer märker jag att min inställning till bilkörning blir mer ”passiv” och saker får ta längre tid.
Jag tror inte det har med mognad eller rutin att göra utan enbart för att kropp och hjärna växlar ner i hastighet i takt med åldern.
 
F

F.d. 50340

Guest
Sv: Nackdelar med höjd totalvikt ?

Någon finns det väl säkert, men det som det handlar om är om man vill kunna köra med husbilen utomlands som man kör med den i Sverige, dvs efter personbilsregler istället för efter lastbilsregler. Att kunna följa trafikrytmen obehindrat och slippa omkörningsförbud, 3,5-tons-förbud, parkeringsförbud i städer, det administrativa krånglet med kilometerskatt och dosor i Polen, Österrike, Schweiz, m fl länder och ha tillgång till sgs alla besöksmål och stadskärnor som man har tillgång till med personbil. Det utöver de små skillnaderna som finns även i Sverige, som besiktningsregler och B-kort efter 1996 (detta är väl den enda enskilda skillnaden som separat är en dealbreaker), utgör den totala helhetsbilden som man som påläst bör ha framför sig om man står och överväger bilar runt 3500 kg.

Hej!
Oavsett, så gälle det ju att anpassa sig.....regler finns överallt och ser oftast olika ut.
Trafikrytmen fungerar oftast bäst i lägre hastigheter och störs mest av de som missbedömer den egna "raketens"prestanda.

Man måste också väga in möjligheten till att cykla/gå lite när man helt riktigt med större bilar oftast får parkera en bit ifrån, det är ju då du spontant kan stanna vid något intressant/känna dofter, som säkert lätt missas när man känner tvånget att ta sig ända fram!

Omkörningsförbud kan man istället se som en möjlighet till en stunds avkopplande körning!

Besiktning varje år är förvisso en merkostnad, men betyder även att man då förmodligen kör med bilar som är i bättre skick generellt,än de som besiktigas mer sällan.

Upplevs administrativa saker som problem,så kan man ju undvika det landet eller använda sig av ett charteralternativ.

Avslutningsvis, så bör man ställa sig frågan: varför vill vi ha husbil??
Är den viktigaste parametern att ta sig så snabbt från A till B, som möjligt....??
Ja då finns ju flyget som oslagbart alternativ.
Är det att ta vara på lediga tiden, njuta o umgås.....slippa vardagsstressen??
Då väljer man en husbil som passar familj o ekonomi.
Det viktigaste är att man inser vilken typ av semester/rekreation som familjen (inte bara föraren) vill ha.
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Nackdelar med höjd totalvikt ?

I princip håller jag med, men att behöva köra 70-80km/tim på större vägar om jag skall någonstans en bit bort, skulle jag nog uppfatta som ganska irriterande.

För oss som bor vid danmarksgränsen är transportsträckan genom Danmark den där just hastighetsskillnaden har störst betydelse, där är stor skillnad på att behöva hålla 80 istället för att kunna hålla trafiktempot. Visst, kör man där bara en gång om året så kan jag väl till viss del förstå de som hävdar att de gärna vill uppleva motorvägen genom Danmark i 80 istället för 130, men för oss som bor här och kör igenom där mer eller mindre varje långhelg så har man sett den motorvägen tillräckligt många gånger och vill hellre tillbringa den tiden vid resmålet i Jylland, Tyskland, Holland eller var det nu må vara just den helgen, än att göra det på motorvägen i 80... :D
 

ZZigge

HBK Medlem
Inlägg
193
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
20106
Medlemskap
2025
Sv: Nackdelar med höjd totalvikt ?

Jag kan inte tycka att omkörnings förbudet liksom hur fort man får köra skulle vara något riktigt bra argument heller.
Är det någon som har koll på hur många km väg det handlar om i dom få länder i Europa där HB över 3.5 T jämstelles med lastbil och omkörnings förbudet gäller
 
Toppen