• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Miljözoner med plakett

F

F.d. 3426

Guest
Sv: Miljözoner med plakett

Om jag fattat detta rätt så kan vi som kör med gamla bilar strunta i att skaffa den röda skylten som ju inte har någon funktion eftersom vi inte får köra in i några miljözoner överhuvudtaget. Enda orsaken skulle väl kunna vara om man blir bötfälld €80 istf €40 om man inte har en plakett.

Men vi som funderar på att köpa begagnad bil måste ta detta med plakett i beaktande. En rödskyltad bil verkar bli klart problematisk. Som vissa nämnt så lär detta sprida sig exponentiellt. Snart vill varje liten by vara ekologiskt omtänksam och sätta ut skyltar.

Partikelfilter har börjat dyka upp som kan installeras i efterhand men egentligen bara på dom nyare (sent 90-tal).

Min nuvarande är en 85:a. Rött, rött, rött.
 
F

F.d. 11346

Guest
Sv: Miljözoner med plakett

Det är väl olika miljöklasser grön.gul.röd, men det är tillåtet att köra med inom miljözonerna med alla 3.
Schild-Umwelt_m_tcm8-154899.jpg
Dom som inte tilldelas någon har ett litet problem
s.gif
 
Senast redigerad av en moderator:
J

Jarn

Guest
Sv: Miljözoner med plakett

Till Maggan & Åke,
om ni menar säljaren i Tyskland, då kan det bli ett litet problem, så fort ni fått den reggad i Sverige.

Då stämmer ju inte regnumret på dekalen. Det är också lackat över reg.numret för att man inte skall kunna ändra det.

När det gäller röda o gula eller gröna färger, så gäller alla än så länge.

Det kommer att succesivt att stramas åt. T.ex Berlin kommer endast att godkänna gröna dekaler efter 1 jan 2010.
 
Senast redigerad av en moderator:

Maggan o Åke

HBK Medlem
Inlägg
198
Kommun
Gagnef
HBK-Nr
1409
Medlemskap
2024
Sv: Miljözoner med plakett

det var den svenska säljan som fixade för oss och det står det svenska regnr på. kom efter ett par dagar

mvh maggan o åke
 
F

F.d. 6530

Guest
Sv: Miljözoner med plakett

Hej är det någon som vet vad för slags plakett jag skulle på en Fiat Ducato 2,5 tdi cat -98. Bilen har ju en katalysator, men betyder den något i detta fallet. Mvh Nilsman
 
F

F.d. 25057

Guest
Sv: Miljözoner med plakett

Tack Rolandn, gick in på DEKRA - Standortsuche och beställde miljömärke,bifogade kopia av reg.bevis, kostade 6 Euro+bank avg. 55 kr. allt klart på 10 dagar.
Hälsningar Guy

:yes::spinny:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 839

Guest
Sv: Miljözoner med plakett

Kurre & Kicki,

Jag har köpt det omtalade märket i Holland på genom genomresa. Visade endast registrerings beviset på husbilen, åkte därifrån 15 minuter senare med ett gult märke och siffran 3 i mitten och € 18,75 fattigare :mad:

På märket står maskinskrivet registrerings nummer och chassinummer.
 

Kicki & Kurre

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
811
Medlemskap
2024
Sv: Miljözoner med plakett

Belgien!

Då blev det lite dyrare än vad det ska kosta i Tyskland... vi ska ner till Celle i påsk för att köpa ny markis och då ska vi skaffa ett märke. Ska bli spännande att se vad det blir för färg men enligt vad jag har förstått ska det bli grönt :)

//Kicki
 

Kånnkård

HBK Medlem
Inlägg
331
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
1408
Medlemskap
2024
Sv: Miljözoner med plakett

Jagbeställde på Umweltplakettes hemsida i förra veckan.. I går kom den. Jag fick en gul till vår bil. Renault Master 3.0 -05:a
Bara som info till er som funderar.
Att avstå från att köpa en plakett kommer nog att innebära massor med problem i framtiden. Har myndigheterna upptäckt en "inkomstkälla" så inte tänker man avstå från den frivilligt.
Vad som kan irritera mig är att man gömmer sig bakom en sk miljöplakett. Säg istället att vi behöver mer pengar till något. Skall det vara så att pengarna förbättrar miljön så är det OK för mig. Men vi lär inte köra mindre och på så sätt spara miljön utan det är bara ytterligare en merkostnad.Vi får betrakta den lite som fordonsskatten och försäkringen.
Glöm inte Gunnar Strängs OMS. Den skulle så stort försvinna efter något år. Det är statens största inkomstkälla idag.
Mbh
Delteff
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Miljözoner med plakett

Kurre & Kicki,

Grön märket är endast för dom nyare bilar, med nyare menar jag f.o.m 2007. Min husbil har en Mercedes Benz motor med CommonRail dvs utsläpper ut samma mängd som en 2007 men fick en gul ;) tack vara att bilen är av EURO klass 3.

I Tyskland finns dom märke nästan i varenda stad det är TUV som handskas med registreringen. I Tyskland är dom kanske lite billigare, det finns två typer av märke, det vanligaste är att uppgifter om bilen är handskriven (dom är billigast) vill man ha maskinskriven kostar det € 10 extra. Jag blev aldrig tillfrågad utan fick helt automatisk maskinskriven därför den högre avgiften. Tycker ändå att det ser snyggare ut maskinskriven för märket ska sitta där hela livslängden så lika bra ha det snyggt :rolleyes:
 

Kicki & Kurre

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
811
Medlemskap
2024
Sv: Miljözoner med plakett

Belgien!

Vi har en 07:a så då borde vi få grön. Visste inte att man kunde välja på handskriven och maskinskriven men får vi välja så får det nog bli den dyrare... precis som du skriver ska den sitta där i många år och då kan det vara värt att betala lite mer.

Mvh
Kicki
 

Karin & Dick

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Ronneby
HBK-Nr
819
Medlemskap
2024
Sv: Miljözoner med plakett

Hej
Jag har en 2006:a och fick en GRÖN. Enl. M gäller det f.o.m 2005.
Jag gjorde enl. följande och det tog ca 1 vecka:

Mejla en beställning på engelska eller tyska till kfz-zulassung@labo.verwalt-berlin.de Ange bilmärke, modellbeteckning, årsmodell/första registreringsdatum och typgodkännandenummer. Scanna gärna den blå delen av registreringsbeviset och bifoga som bilaga till mejlet. Så småningom får du ett svar med begäran att betala in expeditionsavgiften 6 € till ett tyskt bankkonto. Dekalen skickas sedan hem till dig med post.

Bilnummret var skrivet för hand.

Karin & Dick
 
J

Jarn

Guest
Sv: Miljözoner med plakett

Kicki & Kurre, se mitt inlägg # 32 i denna tråd.
Ni fixar ett märke på 5 min när ni passerar Lübeck.

För 5 Euro st.
 
F

F.d. 52953

Guest
Sv: Miljözoner med plakett

Jag gjorde som Eva o Bernt sa. Jätte enkelt. Jag fick svar direkt och skickade 6 € inga problem
 

kurtj98

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
1619
Medlemskap
2024
Sv: Miljözoner med plakett

Skicka ett e-mail till
kfz-zulassung@labo.verwalt-berlin.de

med följande text (ändra husbilens namn och reg nummer till din bil) så får du svar att du skall betala 6 euro till Berlinmyndighetens bank varefter klistermärket kommer efter någon vecka

Order of a colured windscreen sticker for the following motorcaravan:

Fiat Ducato 2.3 JTD with Diesel engine
Fiat Dethleffs Advantage T6501 B
Modelyear 2004
First reg.date 25 May 2004
Reg.number UPB285
Attached document is a copy of the reg. document from the Swedish Road Administration
 
Senast ändrad:

Home-car

HBK Medlem
Inlägg
132
Kommun
Västerås
HBK-Nr
857
Medlemskap
2024
Sv: Miljözoner med plakett

Hej!

Vi har ett Renault-chassi 2007 2,5 cDi 146 hk m partikelfilter. Vi fick ett grönt märke.

MVH

Home-car
 
Toppen