• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Miljözoner med plakett

F

F.d. 839

Guest
Sv: Miljözoner med plakett

Knausen,

Skillnaden mellan ett plakett för € 5 - och en sticker som är dyrare ? Tyvärr har jag inget svar på det, ska forska lite och återkommer ifall jag hittar något.

1. En stad kan bestå utav flera olika zoner. Yttre delen av staden kan vara tillåten för t.ex gula fordon medans närmare centrum kan det grön. Detta ska framgå utav skylten när man närmar sig en miljö zone.
Autobahn ska vara helt miljö sticker fritt, frågan är bara "för hur länge" :holly-1-icon:
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Miljözoner med plakett

Jag ställde en fråga till M, om man via dem kan skaffa en miljöplakett.
Här är svaret:
Hej Robert

Systemet med miljöplaketter är under införande och har ännu inte “satt sig” i alla sina detaljer. Men en sak är klar – det är inte konstruerat med tanke på utländska bilturister och andra tillfälliga besökare i utlandsregistrerade bilar, trots att miljöplakettkravet omfattar även dem. För det har tyska myndigheter fått mycket kritik.

På vår hemsida Motormannen index läser du om systemet och om hur du skaffar en Feinstaubplakette för din bil. Gå in under Resan, klicka Bila i Europa och sedan Avgifter & Restriktioner. Vi uppdaterar uppgifterna allteftersom vi får in nya. Om du inte har alltför bråttom att resa iväg råder jag dig att vänta ett tag och ta en ny titt på sidan om ett par veckor. Då har läget förhoppningsvis klarnat.

Nej, man kommer inte inom överskådlig tid att kunna beställa plaketterna genom M. Bilens papper måste godkännas av en myndighet eller en ackrediterad verkstad. I nuläget verkar det som om att detta bara kan ske i Tyskland.

Hälsningar
 
Senast ändrad:
G

Göran T625

Guest
Sv: Miljözoner med plakett

Betr. Belgiens inlägg 080101 "TüV-Nord...."

Att få tag i plaketter via TüV-Nord i Göteborg är inte heller någon variant. Vi samtal med dom i dag sade man att det inte går att lösa utan att man får fixa det när man kommer ner till Tyskland.

HBK-hälsningar

Göran 292
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Miljözoner med plakett

Brigitte & Göran,

Vadå, kan du inte få den på den givna adressen i Göteborg ? Då fattar jag ej vitsen varför dom sätter ut adressen med informationen :holly-2-icon:
 
G

Göran T625

Guest
Sv: Miljözoner med plakett

Helt rätt! Svaret är att man måste fixa plaketten själv när man kommer ner till Tyskland.

HBK-hälsningar

Göran 292
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Miljözoner med plakett

Hej Belgien 1!
Kan inte inse varför det skulle bli dyrare (= merkostnad) att "hämta" dessa dekaler i Tyskland, på det sätt och på de platser som de tyska myndigheterna anger!

Dekalerna behövs ju inte förrän man kommer till Tyskland och då på samma gång/resa tar jag naturligtvis ut dessa dekaler (/plaketter), om jag behöver dom!

Man behöver inte göra "problemet (?)" konstigare och mer komplicerat än vad det är! Nu behövs dekalerna bara i 3-4 st väl utpekade stadskärnor. Jag vill påstå att det inte är spec många av oss som åker just till dessa utpekade stadskärnor i Tyskland!

Rekommendation; Läs de tyska bestämmelserna, det är de som gäller! Göran 292 har ju varit snäll och översatt dessa till svenska i klargörande syfte, inget problem alltså. Hämta dekalerna när och om du behöver dom på din resa!
/ Ha det bra, Bengt 333

PS; I Sverige behövs fö Miljömärken för Miljözonerna i Stockholm, Göteborg, Malmö och Lund - de erhålls gratis! Hur många husbilar (över 3,5 ton) har de dekaler som erfordras här hemma (gällde redan from 2007-01-01)?
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Miljözoner med plakett

Umwelt betyder miljö. Jag var tvungen att slå upp detta magiska ord…

Ja så här långt efter att jag startat och läst i denna tråd kan jag nog konstatera att bestämmelserna och de olika fordonsklasserna är snåriga. För en utländsk besökare framgår inte klart vilka papper som behövs och vilken plakettfärg man kan erhålla.

Man ska nog kunna styrka bilmärke, modellbeteckning, årsmodell/första registreringsdatum och typgodkännandenummer vilket går att utläsa av registreringsbeviset del 1.

Då kommer det en undran hur tyska bilprovningen eller andra ackrediterade bilverkstäder tolkar typgodkännandenumret? Vad kan man utläsa av detta nummer?

Plaketten kostar 5 Euro om den köps i Tyskland. Det är vi nog rätt säkra på. Plaketten gäller tills bilen skrotas. På nätet har det dykt upp privata företag som säljer miljödekaler till ett betydligt högre pris än 5 Euro och när någon har köpt plaketten på detta sätt ser jag gärna fram emot en rapport. Man bör beakta att det är en viss prisskillnad om man köper två plaketter (personbil + husbil) för 10 Euro eller 80 Euro som det kan kosta...

Som jag läser det hela så ska dieselfordonet ej vara tillverkat på 1990-talet eller äldre för då kan man inte få en gul plakett, vilket man bör sikta på om man nu inte kan få en grön plakett. Redan 2010 kommer bilar med röd plakett bannlysas i vissa städer om jag fattat det rätt.
Rätta mig gärna om jag har fattat fel.

Denna tråd berör säkert bara ett fåtal av oss men inte desto mindre viktig för de som vill ha plaketten.

Mer fakta mottages tacksamt.

Knausen
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 839

Guest
Sv: Miljözoner med plakett

Kicki & Bengt,

Göra problemet konstigare och mer komplicerade !!! Låter som du arg / förbannad ? Det är rätt som du skrev att det inte behöver bli dyrare om man köper on line men se för dig själv på deras on line site, detta är helt indivuellt. Den som vill ha den tidigare beställer den on line dom andra som Er själva köper den i Tyskland, simpel eller hur ???

Egentligen spelar det ingen när du kommer att åka till en av städerna som redan har införd inträdesförbud, dekalen gäller vad jag har förstått för bilens livslängd så vad spelar det för roll om du köper dekalen nu eller när du redan är i Tyskland ? Skillnaden är om du ALDRIG kommer att åka in i dessa städer då kan du strunta i det men var säkert att många städer kommer att följa efter. Nu är det fortfarande relativ lätt att skaffa dekalen, vet ej hur lätt / svärt det kommer att bli i framtiden med kanske ytterligare andra tester som ska göras.

Till sist vill jag påpeka att mitt bidrag i detta ämnet är endast av informativ natur, var och en gör vad han vill :holly-1-icon:

Update 080114

Nya städer som implementerar dom ny regler.

Augsburg - Berlin - Freiburg im Breisgau - Hannover - Heidelberg - Ilsfeld - Karlsruhe -Köln - Leonberg - Ludwigsburg - Mannheim - Mühlacker - München - Neu Ulm - Pforzheim - Pleidelsheim - Regensburg - Reutlingen - Schwäbisch-Gmünd - Stuttgart

Det välkända Ruhtområde blir näst.
 
Senast redigerad av en moderator:

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Miljözoner med plakett

Hej Belgien 1!
Blir nästan aldrig arg, i varje fall inte för detta ska du veta!

Jag måste väl inte acceptera hela ditt resonemang speciellt om jag nu inte har samma uppfattning som just du har betr detta - då blir det ju inte ens någon diskussion och det är väl inte syftet?
/ Ha det bra, Bengt 333
 
J

Jarn

Guest
Sv: Miljözoner med plakett

Jag är nu tillbaks efter en shoppingweekend i Hamburg.
Passade då på att besöka Dekra i Lübeck (2 min från Autobahn) för att köpa Miljöplaketter eller som det heter på tyska, Feinstaubplakette.

Jag köpte till min personbil, husbil och till två kompisar. Jag hade med mig del 1 av svenska registeringsbeviset för samtliga fordon, vilket krävs.
Damen suckade lite när hon förstod jag var svensk och visade upp de svenska reg.bevisen, desto gladare blev hon när jag sedan visade upp kopior på de tyska registreringsbevisen. Samtliga var tidigare köpta i Tyskland.

På de tyska bevisen kunde hon nämligen enkelt se vilken typ av miljöklass bilen tillhörde, så det gick snabbt att få dekalerna.
Jag frågade då om de svenska räckt, svaret var att visst det gick, men då fick hon leta lite mera i datorn efter typgodkännandenumret som står under punkt "K" på svenska beviset.

Min PB var diesel med partikelfilter MK 2005 PM = Grön dekal
Min husbil Fiat -07 2,3 utan partikelfilter = Grön dekal
Kompis1, Pb bensin med katalysator = Grön dekal
Kompis2, Pb diesel utan katalysator Mk 2005 = Grön dekal.

På vanligt tyskt vis fick man också till varje dekal ett papper med stämpel o underskrift att förvara i bilen.

Pris 5 Euro/ st.

Jag råder alla som skall till Tyskland att köpa en plakett, även om man inte planerar att köra in i områden som nu kräver det.
Dels blir det flera efterhand, men framförallt är det bra om något oförutsett händer, kanske man behöver besöka läkare, veterinär, polis, apotek eller konsulat, de brukar ju ligga centralt.
Då är det bra om man inte samtidigt behöver bry sig om att tänka på denna dekal.

Är ju också väldigt lätt att skaffa och det finns ju en TÜV eller Dekra station lite överallt, se mitt tidigare inlägg med länkar.

// Roland
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Miljözoner med plakett

Hej Roland.

Tack och nu vet vi att det funkar i praktiken också.

Kanon!

Hälsningar
Knausen
 
F

F.d. 2436

Guest
Sv: Miljözoner med plakett

På Motormännens hemsida kan man nu läsa om ytterligare ett alternativ att skaffa miljödekalen:
  • Mejla en beställning på engelska eller tyska till kfz-zulassung@labo.verwalt-berlin.de Ange bilmärke, modellbeteckning, årsmodell/första registreringsdatum och typgodkännandenummer. Scanna den blå delen av registreringsbeviset och bifoga som en bilaga till mejlet. Så småningom får du svar med en begäran att betala in expeditionsavgiften 6 € till ett tyskt bankkonto. Dekalen skickas sedan hem till dig med post.
Det verkar vara ett bra alternativ om man vill fixa dekalen innan man kommer till Tyskland.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.674
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Miljözoner med plakett

En lite dum fråga,Följer märket med bilen vid ev. byte?:spinny:
Gäller det hur länge som helst?
 
Senast ändrad:
F

F.d. 2436

Guest
Sv: Miljözoner med plakett

Motormännen säger:

"Dekalen behöver bara skaffas en gång och gäller till bilen skrotas."
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Miljözoner med plakett

Hej.

Märket tillhör bilen och gäller tills bilen skrotas.

Förlåt, såg ej att tråden var besvarad och det hade blivit 2 sidor.

/Knausen
 
Senast redigerad av en moderator:

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.674
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Miljözoner med plakett

Kan någon språkkunnig lägga ut hur man ska skriva i meilen ,så man kan kopiera det?
Vår skrivna tyska är inte den bästa.Så vi kan beställa detta märke.:swoon::spinny:
Hasse
 
F

F.d. 7103

Guest
Sv: Miljözoner med plakett

Ja, det gäller hela bilens livslängd.

Jag har beställt ett direkt från Tyskland. Det kostade 6 Euro, men det besvärligaste var att betala till den tyska banken. Det kostade 40 kr.

PeterA
 

Maggan o Åke

HBK Medlem
Inlägg
198
Kommun
Gagnef
HBK-Nr
1409
Medlemskap
2024
Sv: Miljözoner med plakett

hej
ringde han som vi köpte husbilen av och han var villig att hjälpa oss att få tag på ett. märke det kallar jag service.
mw3231
 
Toppen