• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Maxlängd för elkablar (separerad från "Tips; hur man förvarar långa elkablar ......)"

BengtL

HBK Medlem
Inlägg
105
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
10016
Medlemskap
2024
Sv: Tips; hur man förvarar långa elkablar utan kabelvinda

Missförstod först din beskrivning och har därför redigerat mitt inlägg.
Att JFB löser kan bero på att ditt instrument inte är TRMS dvs du får en för hög ström genom instrumentet.

/BengtL
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50080

Guest
Sv: Tips; hur man förvarar långa elkablar utan kabelvinda

Missförstod först din beskrivning och har därför redigerat mitt inlägg.
Att JFB löser kan bero på att ditt instrument inte är TRMS dvs du får en för hög ström genom instrumentet.

/BengtL

...och jag som gick ut i kylan för att kolla det du skrev innan redigering...:wub:

Vad TRMS är vet jag inte, men ett sådant här instrument har en väldigt liten ström igenom sig och även den räckte som felström för att lösa ut jordfelet.

Hur som helst, även med belastning 2300 watt löste jordfelet ut omedelbart.
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Tips; hur man förvarar långa elkablar utan kabelvinda

Eftersom det är svårt att avgöra hur en förlängningskabel längre än 25 meter påverkar utlösningsvillkoret så finns ju möjligheten att man kompletterar med en portabel JFB ? Är det rätt eller fel?
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Tips; hur man förvarar långa elkablar utan kabelvinda

Intressant tråd. Speciellt raderna om att lita på vad någon skriver. Att lita på att någonting är sant överhuvudtaget kan man inte på ett internetforum... Även om Dethleffskvalitet nog vet vad han pratar om är det ändå bra att länka till den bestämmelse man skriver om.
Jag gjorde nyss ett litet experiment. Vi har en utegran, 300 watt, som är inkopplad med 75 meter elkabel, 1,5mm2, med tre skarvar. Vid spänningsprovning med en Steinel Master Check 1 A, löste jordfelet ut omedelbart vid mätning mellan fas och jord...
Borde inte detta var säkert?

Antar du menade mitt inlägg.

Då vill jag bara svara att jag förstår dig att du inte kan lita på vad som skrivs här eftersom du inte kan tillgodogöra dig den information som getts.
Kommenterar inte mer eftersom inget verkar gå in.;)
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Tips; hur man förvarar långa elkablar utan kabelvinda

hur man förvarar långa elkablar utan kabelvinda har tydligen blivit en helt ny tråd.
Så det kan bli.Undrar vad tråden kommer att handla om sedan?Kanske om en infiskad plats?Eller en ställplats någon stans.Vem vet??
HaDe Hasse
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.861
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Tips; hur man förvarar långa elkablar utan kabelvinda

Hej Krister.
Funderar om du är ute för att provocera eller inte.
Har nog aldrig övernattat i närheten eller utanför
någon camping. Ibland tar vi in på camping tar ström
ibland. Då kommer det största problemet elstolparna
står på fel ställen, vilket betyder att man måste ha
lång kabel. En annan sak är att du kan glädja dig åt några
tack.
Tommy R

Såklart inte. Jag brukar inte provocera..., inte medvetet i varje fall.

Vi står ofta på camping. Jag har aldrig varit med om att min 25 meters inte räcker i Sverige. Däremot har jag ibland behövt längre kabel utomlands. Då gäller det att begränsa strömuttaget till aktuell kabellängd. Men eftersom konsekvenserna snabbt kan bli katastrofala vid felräkning är Elsäkerhetsverkets regler livsviktiga.

:-/<rister
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Tips; hur man förvarar långa elkablar utan kabelvinda

hur man förvarar långa elkablar utan kabelvinda har tydligen blivit en helt ny tråd.
Så det kan bli.Undrar vad tråden kommer att handla om sedan?Kanske om en infiskad plats?Eller en ställplats någon stans.Vem vet??
HaDe Hasse

Är du på krigsstigen nu igen Hasse?
Att trådarna går lite slingrigt får man nog lära sig att leva med för att trivas, inte så tokigt för ofta nog hittar man oväntat över ett och annat guldkorn.

aake
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Tips; hur man förvarar långa elkablar utan kabelvinda

Är du på krigsstigen nu igen Hasse?
Att trådarna går lite slingrigt får man nog lära sig att leva med för att trivas, inte så tokigt för ofta nog hittar man oväntat över ett och annat guldkorn.

aake
Ja du nu blev det ett påhopp på mej istället för att handla om förvaring av kablar.
HaDe Hasse
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Tips; hur man förvarar långa elkablar utan kabelvinda

Håller med aake, den här urspåringen har varit till
nytta(25m regeln). Sedan om den går att följa är
en annan sak.
Tommy R
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Tips; hur man förvarar långa elkablar utan kabelvinda

Nåja, vem som hoppar på vem tycker jag vi överlåter åt övriga läsare att avgöra.

Trådskaparen skall i vilket fall ha ett varmt tack för sina bidrag till rubrikfrågan, värdefulla tips, tack. Vi torde vara fullärda nu.

Och apropå påhopp så tycker jag att Krinil och Ulf B förtjänar beröm för sitt tålmodiga accepterande av de avsnäsningar de fick som svar på sina frågor om vilket specifikt författningsstöd som fanns för detta med kabellängden. Jag tycker inte det är acceptabla svar att hänvisa till ett flera hundra sidor omfattande verk när man frågar efter en specifik författningstext, inte när som i detta fall den som blir frågad uppenbarligen är väl förtrogen med författningstexten.

Om någon exempelvis skulle fråga mig om huruvida man inom sjukvården måste vidta några särskilda åtgärder om man hittar fall av cryptosporidiumsmitta, så svarar jag (eftersom jag vet) att "smittspårning krävs" och att detta finns angivet i SOSFS 2012:2. Och om någon frågar om rutiner vid laddning av blybatterier för drift av fordon så hänvisar jag till AFS 1988:4 och berättar vid anfordran om hur texten lyder.
Att endast skriva "Läs på i Socialstyrelsens författningssamling" repektive läs på i "Arbetarskyddsstyrelsens författningssamling" är dels inte svar på frågan och dels ett långt ifrån artigt sätt att svara. Den som har kunskap bör dela med sig och helst förmedla kunskapen så lättillgängligt som möjligt.¨

aake
 
Senast ändrad:
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Tips; hur man förvarar långa elkablar utan kabelvinda

Att man ibland behöver ha mer än 25 m kabel utomlands är inte vanligt men förekommer. Själv har jag på 2 campingplatser en i Frankrike och en i Tyskland och på en ställplats behövt mer än 25 m för att få ström, den längsta var 45 m.

Tråden från början var intressant och där fick jag många goda tips att sedan tråden kommer att handla om annat är inte konstigt. När vi sitter vid en middag och pratar med folk så börjar vi någonstans och hamnar sedan någon helt annanstans i snacket.

Jag lyssnar på de som har kunskap om elsäkerhet och på ett forum lär man sig ganska snabbt vilka som är kunniga i ett ämne och vilka som tror sig kunna något. Läser man mycket här lär man sig sortera.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Tips; hur man förvarar långa elkablar utan kabelvinda

Tycker att tråden kommit fram till att det är klokt att ha max 25 meter anslutnings kabel.
Att ha skarvar på kabeln är inte bra, fick själv en kortslutning i en blöt skarv. Den låg ändå i ett skydd avsett för ändamålet.

Att man sedan kan dra flera hundra meter går ju också, men att testa att jordfelsbrytarna löser ut är inte nog. Man måste faktiskt även testa att säkringen löser ut vid överbelastning.


På tal om detta, nu har väl alla lärt sig hur man lindar upp en sladd i alla fall :spinny:
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Tips; hur man förvarar långa elkablar utan kabelvinda

Kabelns längd måste stå i relation till vilken effekt man plockar ut. Nu på vintern förbrukar min husbil 36 W till underhållsladdning. Då kan den nog vara hur lång som helst.

Men om man står på camping, drar på med aircond, microvågsugn, kaffekokare, äggkokare, brödrost mm samtidigt kan man inte ha längre kabel än 10 m.

Verkar stressat att använda allt detta samtidigt.
:)
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.861
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Tips; hur man förvarar långa elkablar utan kabelvinda

Verkar stressat att använda allt detta samtidigt.
:)

Men det är väl inte så ovanligt med exempelvis en elpatron på 2000 watt, en kaffebryggare på 800 watt och samtidigt drar man igång microugnen på 800 watt. Då drar husbilen 3600 watt.

Då krävs ett 16 A uttag och max 25 meter godkänd kabel. Förlusterna i den perfekta kabeln kan nog motsvara de 80 W som är till godo. Sedan blir det snabbt kritiskt.

Man ska ha klart för sig att säkringen i exemplet ovan inte löser förrän 3680 W överskridits. Dvs då kan en tunn lång kabel redan börjar smälta och brinna.

16 A är bra för ett uttag. Men det ställer också högre krav på att man ansluter rätt utrustning med rätt anslutningskabel.

Ett 3 till 6 A uttag på kontinenten klarar betydligt mindre belastning och säkringen löser också betydligt tidigare. Då kan det funka med en lång kabel med sämre area.

:-/<rister
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Tips; hur man förvarar långa elkablar utan kabelvinda

Visst, ökad konsumtion av elektriska installationer i husbilar.

Jag har lite intresse för den här tråden även om jag inte har använt el från camping eller ställplats sedan 2000.
Behov av fler konsumenter på en gång är känt, och jag tänker installera en extra 1000 w och separat 110 W inverter för batterier konditionering.
I alt 3 x inverter.

Jag har arbetat som el-installatör skyddat reparatör, och har kunskap i ämnet.

Har någon 2 x 16 A eller 3-fas ström ?
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Tips; hur man förvarar långa elkablar utan kabelvinda

Men det är väl inte så ovanligt med exempelvis en elpatron på 2000 watt, en kaffebryggare på 800 watt och samtidigt drar man igång microugnen på 800 watt. Då drar husbilen 3600 watt.

Då krävs ett 16 A uttag och max 25 meter godkänd kabel. Förlusterna i den perfekta kabeln kan nog motsvara de 80 W som är till godo. Sedan blir det snabbt kritiskt.

Man ska ha klart för sig att säkringen i exemplet ovan inte löser förrän 3680 W överskridits. Dvs då kan en tunn lång kabel redan börjar smälta och brinna.

16 A är bra för ett uttag. Men det ställer också högre krav på att man ansluter rätt utrustning med rätt anslutningskabel.

Ett 3 till 6 A uttag på kontinenten klarar betydligt mindre belastning och säkringen löser också betydligt tidigare. Då kan det funka med en lång kabel med sämre area.

:-/<rister

Crister du kan, fördela toppbelastning med batterier och nätverk samtidigt.
Därefter batterierna laddas från elnätet automatiskt.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Tips; hur man förvarar långa elkablar utan kabelvinda

Exempel: 3 A i 24 timmar = 72 Ah vid 230 volt = 16,5 Kwh
Vem använder så mycket på ett dygn ?

I korthet:
Låt batterierna med laddare och inverter vara buffertlösning.

Med endast 3A i 2,5 qmm kabel (spänningsfall i kabeln 1 volt) da kan man förvara < 25 m elkablar på kabelvinda.
:)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53009

Guest
Sv: Tips; hur man förvarar långa elkablar utan kabelvinda

Det är klart att vi skall använda de kablar som myndigheterna anbefaller, dvs max 25 m och med arean minst 2,5 mm2 . Jag vet inte hur man motiverar just 25 m som en lämplig maximal längd, men det kan inte vara att kabeln blir varm och kan börja brinna bara för att den är lång. En längre kabel blir faktiskt inte varmare, den blir svalare. Hur kan det bli så?

Tänk så här: En längre kabel har större elektriskt motstånd, större motstånd ger mindre ström som i sin tur ger lägre temperatur i kabeln.

Nu tänker jag låna krinils utmärkta exempel nedan. Gillar man inte siffror så hoppa över det. (Jag redovisar inte uträkningarna men har använt de vanliga formlerna om effekt och ohms lag.)

I exemplet är apparater som är märkta 230 V och sammanlagt 3600 W anslutna till 230 V-uttagen i husbilen. Om anslutningskabeln är mycket kort blir strömmen 15,7 A. Väljer vi en kabel som är 25 meter minskar strömmen till 15,3 A och med en kabel på 50 m blir strömmen 15,0 A. Alltså en strömminskning med längre kabel. Jag har räknat med att 25 m kabel med arean 2,5 mm2 har resistansen 0,344 ohm.

Men de 80 W som utgör förlusterna i kabeln adderas inte de till 3600 W? Nej, men till 3437 W och den summan blir 3517 W. Att effektuttaget i husbilen minskar från 3600 W till 3437 W beror på att spänningen i husbilen minskat med 5,26 V till knappt 225 V.

I 50 m kabeln blir förlusterna 154 W (inte 2*80 W) som skall adderas till 3285 W för att man skall få det totala effektuttaget som blir 3439 W. Alltså ingen risk för att kabeln skall smälta så länge den inte är hoprullad, men det gäller även 25 m kabeln.

Nackdelen är att spänningsfallet blir 10,3 V, dvs spänningen i 230 V-uttagen i husbilen sjunker till knappt 220 V, samma som vi hade fram till 1988. De flesta apparater har nog inget problem med detta men det kanske någon annan vet. Om det skulle bli kortlutning i någon apparat så utlöser ju 10 A säkringarna i husbilen så den ökade kabelresistansen (0,344 ohm) påverkar väl inte?

Visst kan det kan det bli kabelbrand om kabeln är skadad och en lång kabel riskerar ju att skadas oftare än en kort, om den ligger på marken där bilar kan tänkas köra.

OBS! Jag argumenterar inte för att vi skall använda långa kablar, men det känns på något sätt otillfredsställande att inte veta orsaken till 25 m-regeln. Vore bra om någon som vet kan förklara på ett enkelt sätt.


Men det är väl inte så ovanligt med exempelvis en elpatron på 2000 watt, en kaffebryggare på 800 watt och samtidigt drar man igång microugnen på 800 watt. Då drar husbilen 3600 watt.

Då krävs ett 16 A uttag och max 25 meter godkänd kabel. Förlusterna i den perfekta kabeln kan nog motsvara de 80 W som är till godo. Sedan blir det snabbt kritiskt.

Man ska ha klart för sig att säkringen i exemplet ovan inte löser förrän 3680 W överskridits. Dvs då kan en tunn lång kabel redan börjar smälta och brinna.

16 A är bra för ett uttag. Men det ställer också högre krav på att man ansluter rätt utrustning med rätt anslutningskabel.

Ett 3 till 6 A uttag på kontinenten klarar betydligt mindre belastning och säkringen löser också betydligt tidigare. Då kan det funka med en lång kabel med sämre area.

:-/<rister

Birger
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Tips; hur man förvarar långa elkablar utan kabelvinda

OBS! Jag argumenterar inte för att vi skall använda långa kablar, men det känns på något sätt otillfredsställande att inte veta orsaken till 25 m-regeln. Vore bra om någon som vet kan förklara på ett enkelt sätt.

Birger

Jag har inte läst allt i tråden men ett kort svar på varför du inte ska ha för lång förlängningssladd är att den påverkar utlösningsvillkoret för säkringen. Strömmen begränsas i en lång ledning vilket fördröjer att säkringen utlöser
 
F

F.d. 53009

Guest
Sv: Tips; hur man förvarar långa elkablar utan kabelvinda

Tack Håkand för svaret, anade väl att det skulle vara något som jag inte förstår. Förstår helt enkelt inte varför den kabel som är före säkringen inte räknas med, den kan ju vara ganska lång. Den kanske är så grov att man kan försumma dess impedans om man håller sig till 25 m.

Birger
 
Toppen