• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Maxlängd för elkablar (separerad från "Tips; hur man förvarar långa elkablar ......)"

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Tips; hur man förvarar långa elkablar utan kabelvinda

Ja va bra, det är mycket krångligare att göra fel. I inlägg 23 finner du svaret om du klickar dig vidare.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.861
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Tips; hur man förvarar långa elkablar utan kabelvinda

Ja va bra, det är mycket krångligare att göra fel. I inlägg 23 finner du svaret om du klickar dig vidare.

Nej, det gör jag inte. Jag kan inte se kravet 25 meter någonstans! Inte heller hos Caravan Club. Arean och anslutningsdonen är föredömligt beskrivna men inte att kabeln får vara max 25 meter?

Jag har stor respekt för Elsäkerhetsverket och syftet med deras verksamhet. Däremot kan jag inte hitta var de beskriver anslutningskabelns längd. Hjälp mig att hitta föreskriften!

:-/<rister
 
C

Cat3208

Guest
Sv: Tips; hur man förvarar långa elkablar utan kabelvinda

Nej, det gör jag inte. Jag kan inte se kravet 25 meter någonstans! Inte heller hos Caravan Club. Arean och anslutningsdonen är föredömligt beskrivna men inte att kabeln får vara max 25 meter?

Jag har stor respekt för Elsäkerhetsverket och syftet med deras verksamhet. Däremot kan jag inte hitta var de beskriver anslutningskabelns längd. Hjälp mig att hitta föreskriften!

:-/<rister


Mulig dette er plassen,
Elinstallationsreglerna SS 436 40 del 7 Fordringar för särskilda slag av installationer eller utrymmen
721 anger fordringar för installationer i husvagnar och husbilar. Installationen ska skyddas av jordfelsbrytare högst 30 mA. Dessutom krävs skyddsutjäm‐ ning. Stickpropp för anslutning vid gästplats ska vara av industrityp. Anslut‐ ningskabeln ska vara 25 m lång och ha en minsta area av 2,5 m2 vid märk‐ strömmen 16 A. För större strömmar anges i tabell minsta area. Till avsnittet hör bilagor med detaljerad information om anslutningsdon etc.

Detta sammandrag ersätter inte behovet av Elinstallationsreglerna SS 436 40 00 och Elinstallationsguiden.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Tips; hur man förvarar långa elkablar utan kabelvinda

krinil
Vad är ditt problem? Du litar inte ett skit på vad jag skriver. I denna tråd i inlägg 23 så kan man klicka sig vidare till tråden Hur lång kabel är normalt? i inlägg 6 har jag skrivet av vad där står i Elinstallationsreglerna och var man hittar texten i den boken. Boken kan du köpa här Standard - Elinstallationsreglerna. Elinstallationer för lÃ¥gspänning - Utförande av elinstallationer för lÃ¥gspänning - SS 4364000 + R1(bok) - SIS.se och kostar1210:- kronor.
Hur mycket tid har du lagt på att leta på Caravan Club hemsida? Tycker dom är rätt så tydliga här Caravan Club of Sweden - Elsäkerhet

Cat3208
Även om där står Elinstallationer i husvagnar och husbilar så är där ett undantag så därav så gäller bara SS436 40 00 anslutningskabeln fram till intaget. I husbilen gäller helt andra regler, som jag skrivet om här tidigare.
 
C

Cat3208

Guest
Sv: Tips; hur man förvarar långa elkablar utan kabelvinda

krinil
Vad är ditt problem? Du litar inte ett skit på vad jag skriver. I denna tråd i inlägg 23 så kan man klicka sig vidare till tråden Hur lång kabel är normalt? i inlägg 6 har jag skrivet av vad där står i Elinstallationsreglerna och var man hittar texten i den boken. Boken kan du köpa här Standard - Elinstallationsreglerna. Elinstallationer för lÃ¥gspänning - Utförande av elinstallationer för lÃ¥gspänning - SS 4364000 + R1(bok) - SIS.se och kostar1210:- kronor.
Hur mycket tid har du lagt på att leta på Caravan Club hemsida? Tycker dom är rätt så tydliga här Caravan Club of Sweden - Elsäkerhet

Cat3208
Även om där står Elinstallationer i husvagnar och husbilar så är där ett undantag så därav så gäller bara SS436 40 00 anslutningskabeln fram till intaget. I husbilen gäller helt andra regler, som jag skrivet om här tidigare.

Hei Dethleffskvalite
Jeg forsøkte å svare på spörsmålet ref: "Däremot kan jag inte hitta var de beskriver anslutningskabelns längd" Dette ble vel besvart ?
Det jeg ikke besvarte er: Ref:Hjälp mig att hitta föreskriften. Jeg opfatter at en regel eller standard ikke er "Föreskriften"

Realiteten og kjernen til spørsmålet er vel:
Bakgrunnen for 25 meter er at det er spenningsfall i kabelen som regulerer lengden og at den ikke skal være eksempelvis 15 meter + 10 meter hvor beregning av spenningsfall ikke ønskes å være avhengig av kvaliteten på skjøten mellom 15m og 10m. Beregningen gjøres også med basis i at kabelen kan oppnå 70 grader C og alikevell ikke overstige beregnet spenningsfall.

Jeg har droppet å skrive svorsk i redsel for å bomme på uttrykk
"Skjøt er vel det samme som skarv"
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Tips; hur man förvarar långa elkablar utan kabelvinda

Vi har varit långliggare med husvagn(Norrfällsviken) hade då 100meter
kabel från sista elstolpen, då var var(11 år sedan) inget snack om
ev längd. Och allt fungerade för ett normalt husvagnsboende.
Tommy R
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Tips; hur man förvarar långa elkablar utan kabelvinda

Tack Tommy R vilket bra inlägg, varför inte ta till rejält och dra 200m kabel. Är du inte på en camping med CEE-don så leta efter ett trefasuttag med ett blått schukouttag så har du 16A att tillgå för säkerhets skull. Kommer att fungera hur bra som helst. Det är här problemet uppstår med min information. Att få en liten batteriladdare att fungera eller en lampa att lysa är sällan några problem, men säkerheten då? Kommer säkringen att lösa ut vid fel? Du har inte tagit till dig min information alls. Man skall inte behöva vara el kunnig alls och veta något om olika effekter, ström, spänning, spänningsfall, kortslutningsström, utlösnings tider på säkringar och jordfelsbrytare, beröringsspänning vid förväntad kortslutningsström utan allt detta är redan uttänkt för snart 20år sedan just angående anslutningskabeln.
Det ända ni behöver veta är att man skall ha en kabel med sig som är max 25m. Kan det vara enklare?
En jämförelse, det finns massor med säkerhet inbyggd i vår vardag, men måste man veta hur biltillverkaren gjort för att man inte kan lägga växelväljaren i drive utan att hålla på bromsen.
Eller om gasollågan skulle blåsas ut på gasolspisen så stängs gasolen automatsikt. Inte behöver man veta hur Junkers safety valvet magnet fungerar. Nä naturligtvis inte.
Kom gärna med fler inlägg, jag ger inte upp än. Men det är nära.
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Tips; hur man förvarar långa elkablar utan kabelvinda

Dethleffskvalite!
Tack för din uthållighet att hjälpa till att informera om faran med el, är själv bara så utbildad så jag vet farorna med densamma.
Att Du besitter kunskaper råder för mig ingen tvekan om, att det finns dåliga kunskaper och för all del visst dåligt omdöme framgår i denna tråd.
Har tappar vi lite av det fina med detta forum när lekmän ifrågasätter dem med kunskaper som vill informera oss.
Ni som ifrågasatt har väl nu blivit övertygade eller? Gör då som Jag och tacka för värdefull information.
Tack för värdefull och saklig information Dethleffskvalite.

Ha de Lars
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Tips; hur man förvarar långa elkablar utan kabelvinda

Ja du Dethleffskvalitet, förstår inte vad du menar med ditt inlägg.
Om du tycker att jag inte har i tråden att göra så är det OK.
Jag bara talade om att behövde 100 meter kabel tiil vår
plats och att det fungerade utan problem.
Tommy R
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Tips; hur man förvarar långa elkablar utan kabelvinda

Känns lite omotiverat att tjafsa i detta ämne. Lyssna på Dethleffskvalite, el är inget att leka med.

Det är inte frågan om att det går eller inte att ha 100 meter kabel, det är säkerheten det handlar om.

Det går att köra 220 V i en kabel för högtalare med, men inte så värst länge.;)
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Tips; hur man förvarar långa elkablar utan kabelvinda

I min bruksanvisning står det.
Elledning för den externa anslutningen:
- en spänstig gummiledning med tre poler (3x2,5 kvadratmm)
- högst 25 m lång
- 1 jordad kontakt
- 1 skarvstycke med jordad kontakt.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Tips; hur man förvarar långa elkablar utan kabelvinda

Det er faktisk felles europeiske regler som sier maks 25m kabel.

Og det at en på campingplasser for fastliggere noen steder benytter lengre kabler forbedrer ikke situasjonen. Min verste oppdagelse på en slik camping var av type plastkabel for smålamper innendørs. Varslet resepsjonen og eieren av plassen kom og beslagla kabelen - han hadde gitt advarsel til vedkommende tidigere. Vi tok en runde og fant flere slike kabler - 0,75 kvadrat uten jord! Noen hadde vært så varme at plasten hadde smeltet enkelte steder!

Har sett lignende på andre campingplasser, ett sted slo jordfeilbryten ut i bilen når vi koblet oss til stolpen. Litt kontrollmåling og det var en varm kontakt i samme stolpe, nedgravd 1,5 kvadrat 3-leder plastkabel som hadde forvitret. Ut med denne og ingen problemer for andre - eieren av vognen og kabelen fant det merkelig at det var feil på hans kabel den hadde fungert i flere år!

Nå prøver jeg å unngå campingplasser med fastliggere - de faste har gjerne dannet klikker og ønsker ikke nykommer på plassen, sammen med risikoen for merkelige el-løsninger er årsaken.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.861
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Tips; hur man förvarar långa elkablar utan kabelvinda

krinil
Vad är ditt problem? Du litar inte ett skit på vad jag skriver. I denna tråd i inlägg 23 så kan man klicka sig vidare till tråden Hur lång kabel är normalt? i inlägg 6 har jag skrivet av vad där står i Elinstallationsreglerna och var man hittar texten i den boken. Boken kan du köpa här Standard - Elinstallationsreglerna. Elinstallationer för lÃ¥gspänning - Utförande av elinstallationer för lÃ¥gspänning - SS 4364000 + R1(bok) - SIS.se och kostar1210:- kronor.
Hur mycket tid har du lagt på att leta på Caravan Club hemsida? Tycker dom är rätt så tydliga här Caravan Club of Sweden - Elsäkerhet

Ursäkta dröjsmålet med mitt svar. Har varit på resande fot och suttit fast med både tåg och flyg. Tacka vet jag husbil!

Först och främst har Dethleffskvalite helt rätt i sina tolkningar. Jag påstår att han är förbaskat kunnig i ämnet.

Du har också rätt i att mitt problem är att inte automatiskt lita på andras uttalande. Jag vill gärna själv titta på lagtexter och regelverk. Det var inte lätt men efter ha skummat drygt 400 sidor av bl a "Elinstallationsreglerna" ovan kan jag konstatera att en anslutningskabel ska vara precis som Dethleffskvalite säger!

Den praktiska konsekvensen för oss är att kabeln ska vara max 25 meter av godkänd kvalite, den ska ha 3-ledare med minst 2,5 mm2 ledningsarea och försedd med CEE-don i båda ändar. (Köper man färdig kabel är jorden regelmässigt gul/grön, vilket också är ett krav) Kabeln får inte vara skarvad på något sätt.

Så nu är det inte bara gråvattnet som ska hanteras rätt, se över era anslutningskablar också! När vi träffas blir det inspektion! :D (Bara skoj!)

:-/<rister
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Tips; hur man förvarar långa elkablar utan kabelvinda

Hör av mig Krinil när jag har mina 100m ute,
fast numera är dom 50+30+20meter.
Tommy R
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.861
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Tips; hur man förvarar långa elkablar utan kabelvinda

Tommy! Om du ställer upp inne på campingen kan du har kortare kabel..., fast då kostar det förstås! :D

:-/<rister
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Tips; hur man förvarar långa elkablar utan kabelvinda

Hej Krister.
Funderar om du är ute för att provocera eller inte.
Har nog aldrig övernattat i närheten eller utanför
någon camping. Ibland tar vi in på camping tar ström
ibland. Då kommer det största problemet elstolparna
står på fel ställen, vilket betyder att man måste ha
lång kabel. En annan sak är att du kan glädja dig åt några
tack.
Tommy R
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Tips; hur man förvarar långa elkablar utan kabelvinda

Tommy

Det är kutym att tacka när någon är rolig. Jag har svårt att tro att någon tolkar detta skämt som att du är en verklig eltjuv.

aake
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Tips; hur man förvarar långa elkablar utan kabelvinda

Hej Krister.
Funderar om du är ute för att provocera eller inte.
Har nog aldrig övernattat i närheten eller utanför
någon camping. Ibland tar vi in på camping tar ström
ibland. Då kommer det största problemet elstolparna
står på fel ställen, vilket betyder att man måste ha
lång kabel. En annan sak är att du kan glädja dig åt några
tack.
Tommy R

Jag blir ju lite fundersam över de campingar du besöker, där det är så glest mellan elstolparna att bortåt 100m kabel behövs? Eller kan man inte ställa sig lite närmare? :)
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Tips; hur man förvarar långa elkablar utan kabelvinda

Jag blir ju lite fundersam över de campingar du besöker, där det är så glest mellan elstolparna att bortåt 100m kabel behövs? Eller kan man inte ställa sig lite närmare? :)

Sådant förekommer. Senast på en camping i Mecklenburg, vid sjöområdet ca 10 mil norr om Berlin. Alla eluttag samlade vid hygienbyggnaden, vi fick användning av 50 + 20 m elkabel.
På min sedan många år infiskade camp i Nordtröndelag går det lika mycket kabel för att kunna njuta av strandtomt.

aake
 
F

F.d. 50080

Guest
Sv: Tips; hur man förvarar långa elkablar utan kabelvinda

Intressant tråd. Speciellt raderna om att lita på vad någon skriver. Att lita på att någonting är sant överhuvudtaget kan man inte på ett internetforum... Även om Dethleffskvalitet nog vet vad han pratar om är det ändå bra att länka till den bestämmelse man skriver om.
Jag gjorde nyss ett litet experiment. Vi har en utegran, 300 watt, som är inkopplad med 75 meter elkabel, 1,5mm2, med tre skarvar. Vid spänningsprovning med en Steinel Master Check 1 A, löste jordfelet ut omedelbart vid mätning mellan fas och jord...
Borde inte detta var säkert?
 
Toppen