• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ledlist under markisen, med kabel genom kylskåpsventilationen

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Hur har ni gjort som dragit kablarna genom kylskåpsventilationen för ledlist?
Klämmer man kablen så buktar gallret ut och risk att vatten rinner in.
Ska man jacka ett litet spår?
En tanke Jag fick var om man kunde använda tunna eller platta kablar på nått sätt kanske...
Lägg gärna upp bilder på era installationer
 

BoBil333

FD HBK Medlem
Inlägg
517
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
6751
Medlemskap
2023
Sv: Ledlist under markisen, med kabel genom kylskåpsventilationen

Hej,
jag gjorde ett jack i det övre gallret på min Carthago i51, så att gallret inte skulle bukta ut, sedan tätade med sikaflex runt kabeln och i ledlisten framkant för att vinden inte skulle ta tag i den, det har fungerat bra för mig.

Bosse
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Ledlist under markisen, med kabel genom kylskåpsventilationen

Hej,
jag gjorde ett jack i det övre gallret på min Carthago i51, så att gallret inte skulle bukta ut, sedan tätade med sikaflex runt kabeln och i ledlisten framkant för att vinden inte skulle ta tag i den, det har fungerat bra för mig.

Bosse

Tackar, tror jag gör så också. Hålla lite koll bara så det inte läcker in.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Ledlist under markisen, med kabel genom kylskåpsventilationen

Jag hade nog valt att gå in med kabeln på undersidan av gallret. Blir visserligen en synlig kabel jämte gallret, men hellre det än riskera att vattnet kryper in
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Ledlist under markisen, med kabel genom kylskåpsventilationen

Nu är det gjort. Jag jackade lite i överkant på gallret. Håller lite koll...men tror inte det är nån större risk...skulle det följa kablen så droppar det av på plasten på gallret.
 

BoBil333

FD HBK Medlem
Inlägg
517
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
6751
Medlemskap
2023
Sv: Ledlist under markisen, med kabel genom kylskåpsventilationen

Hej,

Om du tätar med Sikaflex upptill där kabeln går in är det riskfritt, vi monterar nya båtmotorer på båtar och de nedre motorbultarna står emot vattnet, de är tätade med sikaflex runt bult och bricka, funkar det där så borde det täta en liten kabel...

Bosse
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Ledlist under markisen, med kabel genom kylskåpsventilationen

Jag ville jämn belysning under markisen, över hela markismattan. Har tre stycken sektioner ledlister monterade på tunn kabelkanal som jag sätter upp när jag kommit fram. En list längs raftern, sedan en list åt vardera hållet. Då har jag ljus under hela markismattan, från framkant hela vägen in.
Jag drar in kabeln genom fönstret, har sån tur att det sitter ett 12V uttag i överskåpet ovanför fönstret.
Ljusstyrka sköts med fjärrkontroll.


Inte lika praktiskt som att ha den fast monterad och bara "trycka på knappen", tar några minuter att sätta upp, men otroligt skönt att kunna få hela ytan under markisen belyst, framförallt över hela bordet.


Peter :)
 

Bilagor

  • DSC_0254.JPG
    DSC_0254.JPG
    133,2 KB · Visningar: 45
  • DSC_0255.JPG
    DSC_0255.JPG
    162,7 KB · Visningar: 42

Thomas o Karin

HBK Medlem
Inlägg
778
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
6008
Medlemskap
2024
Sv: Ledlist under markisen, med kabel genom kylskåpsventilationen

Ja det är lite det jag är orolig för att det inte håller, det finns kanske någon här som har en bra ide om hur man kan förstärka fastsättningen, hur många led är det i den?
 
Senast ändrad:
Toppen