• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ledlist under markisen, med kabel genom kylskåpsventilationen

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Hur har ni gjort som dragit kablarna genom kylskåpsventilationen för ledlist?
Klämmer man kablen så buktar gallret ut och risk att vatten rinner in.
Ska man jacka ett litet spår?
En tanke Jag fick var om man kunde använda tunna eller platta kablar på nått sätt kanske...
Lägg gärna upp bilder på era installationer
 

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
462
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Sv: Ledlist under markisen, med kabel genom kylskåpsventilationen

En liten fundering kring fastsättningen.
Den är ju förberedd med lim på baksidan räcker det verkligen för att hålla den på plats, tänker på fartvind,slask,regn ,kyla mm?
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Ledlist under markisen, med kabel genom kylskåpsventilationen

Än sitter den fast... Men får ha koll. Annars får jag limma hela listen. Har limmat lite i framkant på listen för inte fartvinden ska få tag i den
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Ledlist under markisen, med kabel genom kylskåpsventilationen

Till Trevik:
Har du kört mycket med den hittills?
Det var någon i en annan tråd som hade erfarenhet av att högt IP-nummer, med tjockare plast över lysdioderna, gav högre värme och därmed sämre ljusutbyte efter en tids användning. Har du märkt något av detta?
EssoJ
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Ledlist under markisen, med kabel genom kylskåpsventilationen

Hur kopplas listen in , verkar som kontakten är i änden på listen men om man går ut från kylskåpsluckan kommer ju kabeln i mitten...

//Niclas

Linders Belysning & Bengt-Åke Linder fixar list, montage på bästa sätt och det till bra pengar.

//Tommy
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Ledlist under markisen, med kabel genom kylskåpsventilationen

Hur kopplas listen in , verkar som kontakten är i änden på listen men om man går ut från kylskåpsluckan kommer ju kabeln i mitten...

//Niclas

Man kan kapa komtakten i ändan & försegla. Mellan var 3:dje led kan man kapa om man vill anpassa längden, där finns också små kontaktbleck märkta + & - som man kan skrapa bort plasten & löda in trådarna till 12-volten. Var man gör detta på slingan har ingen betydelse bara man ansluter på kontaktblecken & har rätt polaritet. Efter lödning förseglar man så att inte fukt ställer till med problem.

Bennie
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Ledlist under markisen, med kabel genom kylskåpsventilationen

Vi har använt listen några gånger bara, men ingen försämring av ljuset. Måste dimma ner ordentligt för det inte ska bli för starkt ljus. Mycket nöjd med denna listen!
Jag borrade ett litet hål fram på markisboxen och ett hål ovanför kylen så drog jag kabel inne i markisboxen i en kabellist. Blev hyfsat snyggt med.
 

Wallströmarna

HBK Medlem
Inlägg
316
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
10403
Medlemskap
2024
Sv: Ledlist under markisen, med kabel genom kylskåpsventilationen

DSC_0918.jpg

Kabel ner till kylskåpsgallret, inget läckage, inga släpptendenser å vi åker året runt. Köpt från Linder med matarkabel pålödd på önskat ställe.
>Blasse
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Ledlist under markisen, med kabel genom kylskåpsventilationen

Visa bilaga 103583

Kabel ner till kylskåpsgallret, inget läckage, inga släpptendenser å vi åker året runt. Köpt från Linder med matarkabel pålödd på önskat ställe.
>Blasse

Snyggt!!
Blir så bra belysning på kvällen. Kommer vara standard på markiser om nått år
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Ledlist under markisen, med kabel genom kylskåpsventilationen

Hade LED list på vår förra bil köpt av Bengt Åke här i klubben satt som berget i fem år tills vi sålde bilen. Den sitter fortfarande fast.
Sitter nu även fabriksmonterad på vår Niesmann och nu efter ett år inga problem.
Vid funderingar kontakta Bengt Åke så får ni exakta svar på era frågor. Han kan sin sak.
 

gorana

FD HBK Medlem
Inlägg
210
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
7761
Medlemskap
2023
Sv: Ledlist under markisen, med kabel genom kylskåpsventilationen

Har monterat ledlist på min markis också och har någon decimeter ner till kylskåsgallret men borrade istället ett hål så nära underkant av markisen som möjligt så stort att kablarna gick in. Inga problem att täta samtidigt som det blir snyggt.
Varför gå på utsidan till gallret som så många gjort här i forumet?
 
Toppen