• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köpa ny GPS.....

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Köpa ny GPS.....

Kanske för att jag tillhör de otekniska som jag föredrar platta och navigeringsappar, helt enkelt mindre krångel!

Eller för att filhantering tar för lång tid när samma sak fixas med ett knapptryck.
Datorer med Windows och fasta GPS:er är för segt och omständligt nu när tiden blir en allt knappare resurs.

hahaha... vilket skitsnack :D

en garmin startar samtidigt som man startar bilen (typ 100 ggr snabbare än en platta) några sek senare säger man "röstkommando" och talar om vart man vill åka sen är allt klart, inte ett enda knapptryck, hur det kan bli krångel för en oteknisk är för mej en gåta
speciellt när tiden tydligen inte räcker till :wall::wall::wall:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Köpa ny GPS.....

image1-742589.PNG


image2-745011.PNG


image3-747184.PNG


Jag förstår att "Siri" är obekant!
Det enda som man behöver göra är att köra bilen men apptillverkarna jobbar på detta också.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Köpa ny GPS.....

Om det nu är som trådskaparen avsåg med att starta denna tråd, alltså en fråga om en GPS. Varför då "halka in" på allsköns olika navigeringsappar till telefoner & klösbrädor?

Bennie

Därför att appar och plattor klarar navigeringen bäst!
En upplysning till dem som inte känner till detta.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Köpa ny GPS.....

För några år sedan fick GPS-tillverkarna storhetsvansinne och byggde in allt möjligt i sina navigatorer, från kameror till musikspelare. Så är det inte längre.

En del navigatorer kan visa trafikinformation i realtid, men då måste navigatorn "låna" internetanslutningen från din mobil.

Några har fria kartuppdateringar och inlagda fartkameror för all framtid men det kräver att du kopplar in navigatorn till datorn. Det går inte att ladda ned kartorna direkt till enheten.

Använder man Google eller Apple Maps i mobilen finns i princip samma funktioner utan att det kostar någonting, mer än datatrafiken för att hämta kartorna.

Lite mer avancerade gps-appar kostar några hundringar och kan då hämta ned kartorna till mobilen så man kan åka utomlands utan att behöva oroa dig för höga telefonräkningar. I gengäld har betalapparna en mängd funktioner som den fasta GPS:en saknar. På köpet får man en överlägsen upplösning på skärmen både med telefonen och plattan.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Köpa ny GPS.....

I jämförelse med trafikmeddelande på en navigeringsapp ter sig TMC ganska statisk. Uder den halvtimme som jag studerade TMC-kartan kunde jag inte upptäcka någon ändring medan appens trafikmeddelande ändrades varje halvminut.

Min gamla GPS föreslog inte heller alternativ rutt vid trafikstörning men det var ju några år sedan. Appen föreslår direkt omväg, ibland innan du sätter bilen i rörelse.

image1-774019.PNG

TMC.nu

image2-776326.PNG

iGO
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Köpa ny GPS.....

För några år sedan fick GPS-tillverkarna storhetsvansinne och byggde in allt möjligt i sina navigatorer, från kameror till musikspelare. Så är det inte längre.

En del navigatorer kan visa trafikinformation i realtid, men då måste navigatorn "låna" internetanslutningen från din mobil.

Några har fria kartuppdateringar och inlagda fartkameror för all framtid men det kräver att du kopplar in navigatorn till datorn. Det går inte att ladda ned kartorna direkt till enheten.

Använder man Google eller Apple Maps i mobilen finns i princip samma funktioner utan att det kostar någonting, mer än datatrafiken för att hämta kartorna.

Lite mer avancerade gps-appar kostar några hundringar och kan då hämta ned kartorna till mobilen så man kan åka utomlands utan att behöva oroa dig för höga telefonräkningar. I gengäld har betalapparna en mängd funktioner som den fasta GPS:en saknar. På köpet får man en överlägsen upplösning på skärmen både med telefonen och plattan.

Var och en utgår väl från sin egen erfarenhet antar jag, åtminstone gör jag det.
Så, för en gångs skull håller jag med Knarrevik ...

Min egna erfarenheter ...

Alla bekanta och deras problem jag hjälpt med uppdateringar av TomTom och Garmin (kart- och versionsuppdateringar, koppling enhet-dator, mm) - och deras problem att förstå hur och varför
Min BMW navigator, min "Business Professional etc" eleganta inbyggda GPS - bra navigering, men inga externa POI, 1500-2000 kr för ny DVD
Olika appar i mobil/platta, CoPilot, Sygic och någon mer, enkla, med regelbundna versions-/kartuppdateringar, nästan utan användarinblandning - Enkla, naturliga, okay navigering, integration med reseplanerare som t ex Locus Pro

Så, om jag väger samman allt, framför allt inklusive prislappen: Navigationsappar i mobil och platta är helt överlägsna!

Så tycker jag!
 
J

Jarn

Guest
Sv: Köpa ny GPS.....

När det gäller trafik meddelanden både i appar och GPSer, så bör väl underlaget komma från samma ställe, dvs väghållaren eller Polisen.

När man sedan är utomlands då kör åtminstone jag min platta med Navi app i offline läge, det betyder att då får man ju inga trafikmeddelande alls...
Däremot kommer de snabbt i min Garmin.

Det är därför jag tycker det är perfekt att ha både min 5" Garmin och 10" platta att navigera efter när jag kör husbil.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Köpa ny GPS.....

Det är inte alla GPS enheter som använder FM-RDS för trafikinformation. Det finns även enheter med inbyggt sim-kort och därtill gratis obegränsad internettrafik och roaming under enhetens livstid.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Köpa ny GPS.....

Använder både Garmin och Samsungplattan med Sygic.
Garmin bättre på vägval längs landsvägen, Sygic ger bättre översikt och bättre detaljrikedom i städer. Dom kompletterar varann.
Planering görs oftast i plattan via Locus pro med ruttöverföring till Sygic. Kan också planera i pcn via Basecamp med överföring till Garmin, men Basecamp är lite knöligare, så det brukar bli Locus i första hand.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Köpa ny GPS.....

Det är inte alla GPS enheter som använder FM-RDS för trafikinformation. Det finns även enheter med inbyggt sim-kort och därtill gratis obegränsad internettrafik och roaming under enhetens livstid.

Det låter intressant, vilka är det? :)
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Köpa ny GPS.....

Bilstereon / Navigatorn i vår Mazda har ett fabriksmonterat SIM-kort för trafikuppdatering.
Någon annan nytta gör det inte, tror jag.
Enheten kör TomTom som navigator.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Köpa ny GPS.....

Vi skall nog inte blanda ihop fastmonterade originalsystem som bara använder viss teknik från Garmin, TomTom eller någon annan leverantör, integrerad i ett originalmonterat infotainmentsystem, med det vi diskuterar här, för de kan ofta bara hanteras via billeverantören eftersom de är en del i ett större system. :)
 
Toppen