• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köpa ny GPS.....

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Köpa ny GPS.....

Köpte nyss en NuviCam LMT-D GP som jag gillar skarpt. Magnet fäste mycket bra kamera 6 tum skärm. Har inte hitta nånting negativt på den.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Köpa ny GPS.....

Alla vill nog inte hålla på hela tiden med att krångla med appar hit och dit och betala dyra pengar för uppdateringar. HBK:s ställplatser i en Garmin så har du hela Europa "i en ask". Vill man lägga in fler ställplatslistor och andra pois så går det också bra.

Jappe

PS. Och lilla boka förståss!

Appar är till för att förenkla, inte skapa krångel!
iGO's navigeringsapp kostar några hundringar och uppdateringar är gratis.
Intressepunkter (POI) laddas ned med ett knapptryck till POIViewer som i sin tur har direktkoppling till de vanligaste navigeringsapparna.
Varför krångla till det?

image.png
Till och med lilla Moselboka finns med!
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Köpa ny GPS.....

Appar är till för att förenkla, inte skapa krångel!

Jag är enig men det känns som det är just krångel med dem som gör att folk inte riktigt kommer överens med dem: Uppdaterade gränssnitt som alltid blir sämre (i varje fall inledningsvis...;)) kartor försvinner, folk har slagit av platstjänst och en del verkar ha allmänt svårt för att förstå att det fungerar bäst med två appar som samarbetar (tex Igo+POIViewer eller Locus+Here mfl)
Vi har ett stort jobb med att fortsätta att att utbilda dem. :)

Det är här jag tror att många finner stabiliteten i tex en garmin som en stor fördel, man kopplar upp den mot datorn med internet nån eller ett par gånger om året och updaterar kartan samt förnyar hbk-filen, detta gör man mellan sina resor och när man ser att det fungerar så vet man att den kommer att gå som tåget till nästa gång man utsätter den för internet.

Själv har jag ännu en gång försökt motivera mig att skaffa en Ipad för navigering, jag har hållit på i flera dagar och vägt för och nackdelar långt ner på detaljnivå.
Jag ser för och nackdelar om jag ska styra över till Ipad, jag ser även för och nackdelar med min garmin. Vi får se om jultomten är snäll i år för även om Igo är billig så blir det rätt mycket pengar i slutändan med en Ipad och en vettig hållare, men visst jag kan ju använda den till mer saker.

mvh jocke
 

doggydoggen

FD HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023
Sv: Köpa ny GPS.....

Har en Garmin 2797, fungerar klockrent, denna har även auto light, dvs den känner när det är skymning/mörkt å växlar mellan night mode och day mode,bra när man kommer i en tunnel och när det blir skymning, denna funktion har man väl inte i ipad varianterna, eller?

Den är fullsmetad med appar där man med enkel knapptryckning får närmsta rutt till p-plats ställplats pizzeria restaurang sevärdighet etc etc
jag har då inte saknat någonting och tycker storleken 7" är "lagom"

Sen angående hållbarheten, min 2797:a har jag flyttat från husbil till bil, haft den i jobbet någon gång, tappat den i backen , mm och håller då ihop fortfarande..=)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Köpa ny GPS.....

Har en Garmin 2797, fungerar klockrent, denna har även auto light, dvs den känner när det är skymning/mörkt å växlar mellan night mode och day mode,bra när man kommer i en tunnel och när det blir skymning, denna funktion har man väl inte i ipad varianterna, eller?

Jorå, det har funnits i navigeringsapparna i minst fem år, kanske längre!
En del navigerar i tunnlar också som numera har begåvats med både avfarter, cirkulationsplatser m.m.
Plus en massa annat som inte finns i fasta GPS:er av förklarliga skäl.

image.png
Dessutom är det svårt att läsa tidskrifter och dagstidningar på en GPS även om den är lika dyr som en platta.
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Köpa ny GPS.....

Garmin har fördelar framför paddor och och plattor med appar. Det är väldigt enkelt att ladda ner ställplatserna. Jag minns tiden när jag hade iPad mini och hur jag spenderade timmar med att försöka knö in ställplatserna i den. Samma sak med androidplatta och Locus Pro.

För en stund sedan skulle jag försöka få in HBK:s ställplatser i en platta. Dumt nog tog jag bort tidigare nerladdade HBK-ställplatser på inrådan av någon HBK-guru på området. Efter ett himla krångel lyckades jag få dit ställplatserna men utan HBK-loggan och bilderna. Är man 75 år gammal vorden vill man inte hålla på i timmar och brottas med det mystiska it-språket och alla förbannade obegripliga symboler som ska ersätta riktiga namn på företeelserna.

:wall::wall::wall::wall::wall: :wall::wall::wall::wall::wall: :wall::wall::wall::wall::wall: :wall::wall::wall::wall::wall:

Jappe
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Köpa ny GPS.....

Jag kör en Garmin för den rena navigationen till en plats, och en 10" padda med Sygic för överblicken, det tycker jag är en perfekt kombination. :)

Jag använder en liknande kombination med min garmin och min telefon, garmin tar hand om den mesta navigeringen och planeringen sker mest med Locus i telefonen. Det fungerar hyggligt tycker jag, men man borde prata med garmin om en grej med deras app smartphonelink.
Smartphonelink trodde jag var en app som skulle "smörja upp" samarbetet mellan min garmin och telefonen, tyvärr verkar det inte gå att ordna men jag kan berätta om vad jag kommit fram till.

Smartphonelink är en app som tyvärr faller innan mållinjen för oss som använder Hbk2015, man kan alltså använda Locus för planering och istället för att skicka koordinaten till en navigator i telefonen så kan positionen skickas till din garmin, det vore perfekt om det fungerade men tyvärr så klarar inte min garmin av att hantera koordinaten från Locus via Smartphonelink och det verkar som att positionen måste finnas som favorit i garmin innan man kan få det att fungera.
En väg runt det som jag försökt mig på är att skapa en "Fil med favoriter" som förinstalleras, det sprack för gränsen verkar ligga på 2000 favoriter och hbk-filen ligger på 3600. Det man borde göra är att prata med garmin och gänget bakom Locus för att få detta att fungera, om det är möjligt att nå framgång vet jag inte.

Dessutom är det svårt att läsa tidskrifter och dagstidningar på en GPS även om den är lika dyr som en platta.

Jag håller med dig i sak att det går att köpa en ipad mini billigt och få till en lösning som fungerar bra för ungefär samma pengar som en bra garmin, med möjligheterna att göra fler saker.
Men varje gång jag räknar på det så varje misslyckas jag hålla budgeten!
Nästan 5000 för en Ipad mini 4 16Gb med plats för simkort och närmare 7000 för motsvarande med 128Gb (man bör ju ha plats för extragrejerna), sen ska man ha en hållare till det och på det området är jag nog kinkigare än de flesta...
Men ja, det går att köpa en äldre modell billigare, men det var möjligheten till dubbla fönster som triggade igång mig den här gången att jag verkligen behöver en Ipad, och om jag fattade det hela rätt så finns det bara på de senare? Dessutom ska jag vänta in rapporter om hur dubbla fönster fungerar för er andra med Igo och poiviewer innan jag bestämmer mig helt. :)


mvh jocke
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Köpa ny GPS.....

Det har väl alltid varit så, den som kan fixar allt billigt och bra. De andra köper dyrt och sliter sitt hår när det krånglar.
Det finns två sorters människor tekniska och otekniska.
De otekniska kan gå i timmar och njuta på ett konstmuseum de tekniska kan laga bilen vid vägkanten.....:msn_wink:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Köpa ny GPS.....

Det har väl alltid varit så, den som kan fixar allt billigt och bra. De andra köper dyrt och sliter sitt hår när det krånglar.
Det finns två sorters människor tekniska och otekniska.
De otekniska kan gå i timmar och njuta på ett konstmuseum de tekniska kan laga bilen vid vägkanten.....:msn_wink:

Kanske för att jag tillhör de otekniska som jag föredrar platta och navigeringsappar, helt enkelt mindre krångel!

Eller för att filhantering tar för lång tid när samma sak fixas med ett knapptryck.
Datorer med Windows och fasta GPS:er är för segt och omständligt nu när tiden blir en allt knappare resurs.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Köpa ny GPS.....

Det har väl alltid varit så, den som kan fixar allt billigt och bra. De andra köper dyrt och sliter sitt hår när det krånglar.
Det finns två sorters människor tekniska och otekniska.
De otekniska kan gå i timmar och njuta på ett konstmuseum de tekniska kan laga bilen vid vägkanten.....:msn_wink:

Jag är inte oteknisk egentligen. Datatekniken skiljer sig från alla andra tekniker såtillvida att den är besudlad av ett fikonspråk som tycks vara följden av dålig språkbehandling i allmänhet och usla översättningar till svenska i synnerhet. Därav alla xxxxx obegripliga symboler. De som vuxit upp med datatekniken klarar av att förstå språket men man får hoppas att dataspråket inte påverkar deras svenska skriftspråk alltför mycket.

Ibland undrar jag...

Jappe
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Köpa ny GPS.....

Jag har tänkt så här,
För att min sambo ska klara av det tekniska så har jag en fast monterad gps, i mitt fall en Garmin Camper 760 med garmins BT backkamera.
Hon kör även med en garmin i sin tjänstebil.

Hon har inga som helst problem att manövrera gps'en när hon är ute själv med husbilen, hon har även en egen ipad som hon kan ta hjälp av vid ev. planering m.m. samt en laptop som hon släpar med sig "överallt".

Jag själv är tekniknörd, och kan sitta i timmar och strula med div. appar som inte gör som jag vill, detta skulle ALDRIG funka för min sambo.

Jag kan heller inte tänka mej att släpa runt på en surfplatta som måste monteras hit o dit i olika fordon, nä en fast gps är enkelheten själv som startar när man vrider om nyckeln och sen är man på rull, självklart måste de uppdateras nån gång per år, och där kommer jag in.

Många fordon har idag egen fast navi.utr.inbyggd i HU, som körs under android och enkelt konfigureras av användaren/ägaren, jag tror även det i framtiden blir standard utrustning i de flesta fordon.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Köpa ny GPS.....

Stor eller liten iPad är en smaksak men inget navigeringshjälpmedel slår iGO!
Hittills är bäst att tillägga. Förvånansvärt att ingen apptillverkare kan matcha iGO trots flera års försök. Nu väntar vi bara på att kartorna (HERE Nokia) skall uppdateras sent omsider.

Till IGO-Android uppdateras kartorna 4gånger/år, är det annorlunda till iOS ?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Köpa ny GPS.....

Jag använder en liknande kombination med min garmin och min telefon, garmin tar hand om den mesta navigeringen och planeringen sker mest med Locus i telefonen. Det fungerar hyggligt tycker jag, men man borde prata med garmin om en grej med deras app smartphonelink.
Smartphonelink trodde jag var en app som skulle "smörja upp" samarbetet mellan min garmin och telefonen, tyvärr verkar det inte gå att ordna men jag kan berätta om vad jag kommit fram till.

Smartphonelink är en app som tyvärr faller innan mållinjen för oss som använder Hbk2015, man kan alltså använda Locus för planering och istället för att skicka koordinaten till en navigator i telefonen så kan positionen skickas till din garmin, det vore perfekt om det fungerade men tyvärr så klarar inte min garmin av att hantera koordinaten från Locus via Smartphonelink och det verkar som att positionen måste finnas som favorit i garmin innan man kan få det att fungera.
En väg runt det som jag försökt mig på är att skapa en "Fil med favoriter" som förinstalleras, det sprack för gränsen verkar ligga på 2000 favoriter och hbk-filen ligger på 3600. Det man borde göra är att prata med garmin och gänget bakom Locus för att få detta att fungera, om det är möjligt att nå framgång vet jag inte.



Jag håller med dig i sak att det går att köpa en ipad mini billigt och få till en lösning som fungerar bra för ungefär samma pengar som en bra garmin, med möjligheterna att göra fler saker.
Men varje gång jag räknar på det så varje misslyckas jag hålla budgeten!
Nästan 5000 för en Ipad mini 4 16Gb med plats för simkort och närmare 7000 för motsvarande med 128Gb (man bör ju ha plats för extragrejerna), sen ska man ha en hållare till det och på det området är jag nog kinkigare än de flesta...
Men ja, det går att köpa en äldre modell billigare, men det var möjligheten till dubbla fönster som triggade igång mig den här gången att jag verkligen behöver en Ipad, och om jag fattade det hela rätt så finns det bara på de senare? Dessutom ska jag vänta in rapporter om hur dubbla fönster fungerar för er andra med Igo och poiviewer innan jag bestämmer mig helt. :)


mvh jocke

Undrar ifall appen funkar mot Camper-modellerna, ser inte dem i listan?
vet någon ifall camper-xxx klarar flera BT-kopplingar samtidigt?

https://buy.garmin.com/sv-SE/SE/mobil-tracking/apps/garmin-smartphone-link/prod111441.html
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Köpa ny GPS.....

Vet faktiskt inte hur det är med campermodellerna, men appen är gratis och en test blir billig.

Tillägg, det ser ut som det finns en del möjligheter om man litar på den här sidan: Auto Bluetooth | Garmin

Jag gissar att tiden är inne för att gå ett varv igen med detta, det var ett halvår sen sist tror jag oc det kan ju hänt grejer under tiden.

mvh jocke
 
Senast redigerad av en moderator:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Köpa ny GPS.....

Vet faktiskt inte hur det är med campermodellerna, men appen är gratis och en test blir billig.

Tillägg, det ser ut som det finns en del möjligheter om man litar på den här sidan: Auto Bluetooth | Garmin

Jag gissar att tiden är inne för att gå ett varv igen med detta, det var ett halvår sen sist tror jag oc det kan ju hänt grejer under tiden.

mvh jocke

Jag får helt enkelt ta med mej en tur till HB en dag och testa detta, verkar vara ett intressant tillägg/hjälpmedel till garmin gps'er
 
Senast ändrad:
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Köpa ny GPS.....

Ja det är den vi menar, finns både till android och Ios, jag har gjort flera försök under 1,5-2 år men aldrig riktigt fått till det hela vägen.
Min telefon ligger på bordet och min garmin ligger bara ett par meter bort... Återkommer om jag gör framsteg. :)

mvh jocke
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Köpa ny GPS.....

Ja det är den vi menar, finns både till android och Ios, jag har gjort flera försök under 1,5-2 år men aldrig riktigt fått till det hela vägen.
Min telefon ligger på bordet och min garmin ligger bara ett par meter bort... Återkommer om jag gör framsteg. :)

mvh jocke

även jag har plockat ur min garmin under vintervilan, men måste prova på plats i hb om den klarar flera BT-enheter samtidigt, blir en tur till Tumbo :)
 
Toppen