• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jag skämms!

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.877
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Jag skämms!

Roger och Stefan. Ni har båda en människosyn jag högaktar. Jag önskar intensivt att alla människor gjorde sig förtjänta av era värderingar. Som jag ser det är så inte fallet. Att inte använda återkoppling för att den som förstör för oss andra möjligen inte har språk eller intellekt för sitt försvar, håller inte. Återkoppling eller kritik eller svar på tal eller vad vi vill kalla det, gör vi dagligen i varenda tråd.

Du skriver Roger: "Däremot tycker jag inte att det är rätt att använda forumet som ett verktyg där enskilda medlemmar tillåts anklaga andra namngivna medlemmar för något som ur deras perspektiv inte är korrekt." och "Vem vill vara med i en förening om man skall tvingas försvara sig inför alla medlemmar bara för att en annan medlem har gjort bedömningen att man gjort fel"

Det här gör vi faktiskt hela tiden. Den enda skillnaden är att någon reagerar på mitt beteende istället för på mitt inlägg. Är det verkligen så stor skillnad?

Jag tror inte det.., men jag har haft fel förr, fast inte så ofta! :)

Krister N
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Jag skämms!

6000 medlemmar, 6000 olika åsikter? I teorin kanske det skulle fungera att läxa upp olydiga medlemmar här i forumet men i praktiken skulle det bli ett blodbad.
Diskutera olika åsikter så att vågorna går höga är en sak men att anklaga varandra för "brott" och sedan frossa i någon form av forumrättegång.... nä

Krinil, jag tror att du just nu har ett av de där ögonblicken som du nämner;)
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Jag skämms!

Det är en sak att ta upp det med personerna ifråga i lugn och ro mot att lägga ut allt i ett forum. Det skulle bli nästintill mobbing, alla mot en, där de allra flesta bara har en fragmenterad bild av sanningen där den som anklagas kommer att få svårt att komma till tals på ett schysst sätt.
Särskilt som många inte har lika lätt för att uttrycka sig i skrift som vi har (eller för den delen förmågan att trots allt behålla diskussionen på en sansad nivå).

Jag tror det skulle göra mer skada än nytta.
Visst vore det bra om vi kunde hantera dessa "incidenter" på något sätt, men jag tror inte detta är det rätta sättet.

Jämför med ett företag. Det är usel personalpolitik att konfrontera en anställd som har misskött sig på ett morgonmöte för alla anställda. Det skapar mer konflikter än det löser...

//Stefan
 
Senast redigerad av en moderator:

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Jag skämms!

Vad är problemet med att ta upp det som Vi inte samtycker kring i realtid, på plats?
Att skriva av sig i forumet, visst en del ser det som en enklare väg...

Ser jag något som jag Inte, med mina värderingar gillar, (som inte behöver vara det rätta)
då öppnar jag åtminstone munnen och talar om detta på plats! Med förbehåll att rådande omständighet ger mig möjligheten... ;)

Jag har hängt på forumet ett tag, vart innan dess med MHCS, gick över till HB klubben för att det är mer aktivitet här...
Men tycker att den %-entuella delen av inlägg på HB forumet börjat öka gällande att starta en tråd kring något som "vi misstycker" kring... :cool:

När jag gick med så var det för att finna mer kunskap, teknik intresse, ställplatser, nya vänner å allt det trevliga som det innebär! :)

Min fru brukar säga att jag har fel, ang. Mitt påstående: att endast runt 25% av befolkningen har sunt förnuft... Hoppas hon har rätt...
Men efter att de senaste 10 åren haft förmånen till ett par tjänstemanna roller i de "övre" regionerna + utöver det 25år i nöjes branschen, tvivlar jag ibland på mänskligheten...

Är vi en ökande andel egoister gällande att bre ut oss, skräpa ned, snylta etc? Eller är det okunskap där många skulle bättra sig om de bara får informationen till sig? :bye:

Vänligen, Magnus
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.877
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Jag skämms!

Jag tror fortfarande inte på dramatiken i era uppfattningar Roger och Stefan. Att vi på forumet skullle förvandlas från dagens klubbkamrater, med högt i tak, till blodtörstiga galningar.

Tror inte vi kommer längre i frågan och eftersom jag både är i minoritet och har en lösning som inte är politiskt korrekt, kommer det antagligen aldrig att bli aktuellt. (Vilket kanske är bra! :))

Jag tror ändå att oviljan mot min "återkoppling" på forumet beror på att vi är ovana att hantera sånt här. Att vi hellre knyter näven i fickan och ler mot varandra, när det istället är något vi skulle behöva tala ut om. Att vi på nån sorts svensk manér tror att det alltid finns någon auktoritet, eller någon annan, som tar tag i sånt här. För då slipper jag.

Jag ser dock gärna att vi alla reagerar när vi ser sådant beteende som skadar husbilismen. Det handlar inte om "olydiga" medlemmar, eller mobbing mot någon, eller vad du nu än är för grundskolesyn på de som aktivt och medvetet förstör för andra, som ibland har redovisats här. För fortsätter samma flathet som idag, blir priset vi redan betalar allt högre.

Krister N
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.877
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Jag skämms!

Det är en sak att ta upp det med personerna ifråga i lugn och ro mot att lägga ut allt i ett forum. Det skulle bli nästintill mobbing, alla mot en, där de allra flesta bara har en fragmenterad bild av sanningen där den som anklagas kommer att få svårt att komma till tals på ett schysst sätt.
Särskilt som många inte har lika lätt för att uttrycka sig i skrift som vi har (eller för den delen förmågan att trots allt behålla diskussionen på en sansad nivå).

Jag tror det skulle göra mer skada än nytta.
Visst vore det bra om vi kunde hantera dessa "incidenter" på något sätt, men jag tror inte detta är det rätta sättet.

Jämför med ett företag. Det är usel personalpolitik att konfrontera en anställd som har misskött sig på ett morgonmöte för alla anställda. Det skapar mer konflikter än det löser...

//Stefan


...det behöver det inte alls göra Stefan! Allt fler beteenden löser man idag inom arbetsgruppen. Det är en tuff resa men skapar mycket större sammanhållning och ansvar, inte bara för sig själv, utan även för de andra gruppmedlemmarna!

Krister N
 
T

Teddi

Guest
Sv: Jag skämms!

6000 medlemmar, 6000 olika åsikter?

någon skrev detta,,får man hoppas i detta ärende att det pekar åt samma håll,,
får man också hoppas att nån tar ett snack med vederbörande,,

de kanske e läge för detta för trådskaparen,,den om någon vet ju hur de gått till eller hur?

hbk ser ja som en seriös förening,,har en fot inne i en myndighet som har delar av våran sysselsättning på sitt bord,,en stor framgång,,ock positiv sådan,,
då skall vi inte sopa detta under mattan,,

i kroksjön där skiten slängdes lite varstans så protesterade ja på plats,,

jag va där,,tillfället kunde inte vara bättre,skräp,tanten gick t,o,m. runt min bil,,ock titta på bilnummer o dekaler,,

så vårat varumärke skall vi vara rädda om,,då skall vi inte fega ur utan ta tag i skiten på plats,,

från en helt vanlig medlem,,tack så mycket,,
 
Senast redigerad av en moderator:

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Jag skämms!

Tycker man att man har råd att köpa en husbil, så har man också råd att betala avgiften.
Jag tycker att man utan att blinka kan sätta ut nummer på husbilsklubbmedlemmen.
Är man en sådan snikare skall man inte vara med i husbilsklubben.

En affärsuppgörelse föregås av ett erbjudande och en accept. Om jag inte accepterar priset så köper jag heller inte den varan eller tjänsten.

Jag tycker inte att alla som har köpt husbil ska göda den negativa, dyra delen av turistnäringen. Då är det bättre att lägga pengarna på något som är värt priset. Vi är alla olika. De som vill slösa kan ju göra det.

"Att betala eller icke betala - det är priset."
 
F

F.d. 8227

Guest
Sv: Jag skämms!

HBK-Polis, Nä Ve o Fasa!!!

Åsikterna går isär och svävar i väg. Så är det och därför är det oerhört viktigt att FEED BACK är och skall brukas för vad det är och vid rätt tillfälle.
FEED BACK Betyder återkoppling till en händelse som JUST hänt. SKALL också ges på rätt sätt och efter satta regler. Regler som uppfattas lika av ALLA. Således inte skapade av enskilda personers värderingar. Kort ex: För endel pers är det ok att gå mot rödgubbe. För andra helt tabu. Det finns inget som säger att min åsikt är mer värd än din. Utveckling sker först då man tar in många olika människors kompetens, erfarenhet och värderingar och gör något av det.
Men sen finns det alltid några översittare som brukar sin egen kompetens med att trycka ner andra. Ex med ordets makt ngt som jag har sett fruktansvärda övergrepp av. Därför är ett KONSENSUS förvarande då Feed back regler sätts en fantastisk åtgärd. Omöjligt med detta medlemstal om alla 6000 skall komma tilltals men går via en styrelse där ett konsensus förfarande brukas vid viktiga frågor. Dvs en styrelse som fattar beslut i viktiga frågor via Konsensus förfarande KONSENSUS= Med känsla. Min uppfattning är att så görs i denna styrelse. Efter som man har ett öppet forum som detta som ex.
Människor som snyltar på andra som detta handlar om förstör för alla och faktiskt omöjlig kommungruppens arbete med att ta fram nya och bättre STÄLLPLATSER. Betalar vi ALLA inte för de TJÄNSTER som kostar så kommer ingen att INVESTERA i oss HUSBILSÅKARE. Därför så är min absoluta uppfattning att SNYLTARE skall man ge FEED BACK omg och som ex:
När du inte betalar för dessa tjänster. Så kommer vi att betraktas som parasiter. Vilket gör att Husbilar inte är Välkommna någon stans. Det gör att du tar bort en livsmöjlighet för 10 tusentals människor. Betala som vi andra eller så anmäler jag dig......
Kanske Teknik Lasse o Emma kan ta fram en dekal som vi som betalar frivilligt kan sätta på bilen med en slagkraftig text. EX: WE PAY if WE USE it This DAY!! Vi möts tackvare våra likheter. Men utvecklas av våra olikheter.
Ett förslag bara.
KEEP IT ROLING!!!
Stefan Källbäck
 
Senast redigerad av en moderator:
B

Byggare Bob

Guest
Sv: Jag skämms!

Nu räcker det väl med förslag, vissa bra andra mindre bra och en del lite tossiga.:cool:

Konsensus= Samstämmighet mellan parter som har olika intressen.
Fortsatt trevlig söndag,:D
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Jag skämms!

Ang mitt inlägg nr 16
Har fått frågor om vad våra så kallade små bus består av, för det inte ska missförstås
kan jag bjuda på det sista buset
Råkade höra vad bilen närmast sa när tjejen skulla inkassera avgiften, vi hade bara tänkt rasta hunden och åker sedan vidare hmm tänkte jag han har ju stödbenen nere.
Mycket riktigt vid midnatt stod bilen kvar
Råkade snubbla på en stödhjulsvev som jag lämnade som upphittad på hamnkontorets trapp.
Vid hålet där veven sätts i satt jag en postit klisterlapp var veven fanns och kunde hämtas mot nattavgiften om den nu inte var betalt
Pengarna fanns i brevlådan på fm även en ursäkt
Ordningen var återställt.;)

Bra el dåligt, det vara mitt sätt att påverka :rolleyes:

Hälsningar /P-zon
 
F

F.d. 2591

Guest
Sv: Jag skämms!

Hej, husbilsvänner .

Har läst denna artikel, och tycker det är bedrövligt av de som snylltar. Men jag måste ju ändå säga att jag reagerar starkt på en sak.
Jo nämligen att "Har du råd att betala si o så för en husbil så har du råd att betala för att stå också".
Visst, men det får ju finnas något tak. Jag tycker att det får bara inte acepteras att betala 200:- för en natt utan el, vart slutar det hela, snart så kommer det kanske att kosta 450:- per natt att övernatta. Är vi beredda att betala det ? Även att vi har en husbil som kostar si o så mycket. Jag är så otroligt trött på att höra det snacket. Vi måste reagera för vad det kostar för en övernattning, annars skenar det iväg utan att kunna göra någonting. men enligt min åsik är det inte värt varenda krona att betala 200:- utan el, för en övernattning med husbil.

Stig B.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Jag skämms!

Till HBK-ambassadören Stefan Käldebäkk vill jag i all välmening och utan ambition att agera språkpolis säga följande:

Tyvärr, men jag kan inte med bästa vilja i världen förstå innebörden i ditt inlägg!
Använd gärna utländska uttryck och ord, t ex från latinet, som är ett minst sagt pregnant språk, men gör det rätt!! Annars blir det galet. (Ex: consensus = samförstånd)

Det här är en mycket viktig tråd och ämne; inläggen hoppas man därför är klara och begripliga, och i synnerhet från en HBK-ambassadör. Innan man skickar iväg sitt inlägg kan man och bör man "granska sitt inlägg" så, att detsamma blir så begripligt som ö h t möjligt.

En läromästare för oss alla anser jag vara Krinil, av honom kan vi lära mycket inom konsten att ge konstruktiva förslag till hur vi ska vårda vårt forum, vår klubb och principer för hur vi ska kommunicera med varandra.
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Jag skämms!

Knappen kontakta oss hör man ju ofta att man skall använda, här är väll rätt läge att trycka på den och skriva regnummer klubbnummer och vad man har brutit mot för klubbregler. Klubben kan kontakta medlemmen, som då får chans att bemöta stadgebrottet därefter beslutas om uteslutning. Skall vi ha ett fritt husbilsliv kan vi inte ha medlemmar som retar upp resten av befolkningen som inte åker husbil. Gurra
 
F

F.d. 8227

Guest
Nu skäms även jag! (hög tid!!!)

Ja jag skäms å det grövsta. Hur kunde jag skriva som jag skrev i Forumet "Jag skäms". Jag skulle ju absolut begripit att jag skulle haffas av Språk Polisen.
Storebror ser en. Att jag sen har gått en "Unik management kurs hjälper ej" Till råga på allt elände så står det HBK Ambassadör. Jag hade absolut ingen OND avsikt med vad jag skrev och givet vis var det ej som HBK Ambassadör jag skrev.
Den rollen tog jag bara för att kunna hjälpa till att ordna nya ställplatser. Ett passande uppdrag då jag har personlig anknytning till turismen i både Orsa, Mora Älvdalens och Härjedalens kommun. Men jag tar mitt ansvar för en sådan Ambassadör skall HBK ej ha. Som inte kan göra sig förstådd menar jag. Det är tur att jag är sjukpensionär sedan ngr år. Så jag inte kan skada människor i min tid yrkesroll där vi ofta arbetade med Personlig Interaktion ngt som är omöjligt på nätet.
Vad jag avsåg var att den HBK medlem som tillfrågades av den SNYLTANDE HBK medlemmen. Direkt kunde tala om att det är inte aktuellt här att INTE göra rätt för sig. Att alla vi som har HBK märket på bilen MÅSTE göra rätt för oss (som alla andra). Att det är än viktigare för oss som har HBK märket på bilen då det arbetas för fler "Prisvärda Ställplatser"
I min iver som tidigare arbetade med muntlig kommunikation så var min önskan att alla medlemmar reagerar direkt och ger en korrekt FEED BACK på situationen. anm: I min värld så betyder Feed Back återkoppling el om man så vill återmatning. Ett ord som kommit in i det svenska språket. Men jag tycker att det är bättre att göra det direkt och på ett korrekt sätt. Dvs det skall vara uppbyggande och till nytta. Får inte vara ett personligt påhopp.
Jag trodde i min enfald att vi skulle värna om klubbens både anseende och pågående arbeten. Samt att de beslut som fattats har fattats med känsla och
att styrelse arbetet och arbetet i arbetsgrupperna fattas i Konsensus (förlåt)
Consensus. (Ett nytt låne ord.) Att hoppas att syndare läser allt som ev kan skrivas om de samma på nätet tror inte jag på. Utan att det är bättre och säga ifrån direkt. Utan att därmed skapa problem.
"Vi som gått den unika management skolan" Brukade helt tokigt förstås säga att då man talar om samarbete så är det bästa tillfället att omg reagera om man vill uppnå konstruktiva resultat. Särskilt vid en konflikt situation om man etablerar följande förhållanden:
*Personlig Interaktion. *En Vänskapspotential. Och *Stöd från huvudmännen. I detta fall HBK som klubb.
Vad jag avsåg var bara en konstruktiv Feed back för att underlätta för klubben och dess syfte och arbeten.
Att pennfäktas är inte min modell. Trots att jag arbetat med NLP: Enl många århundradets beteendevetenskapliga genombrott. Vilket det är om det brukas rätt. Tror Krinil håller med mig.
Nu skall jag återgå till att skämmas. Har plockat ner alla speglar och satt på mig mörka solglasögon. Jag kan inte se mig själv i ögonen. Nu skall jag bränna mina skolbetyg. Alla, även Högskolebetyget, referenser och vitsord både från arbetsgivare, uppdragsgivare och tid kunder. Allt förflutet, ev tar jag tillbaka mitt gamla samiska namn el emigrerar.
Att redovisa mina utbildningar, kurser eller arbetsgivare gör jag ej nu men kan återkomma även med en litteratur förteckning om så kräves för fortsatt medlemskap. Som jag skrev tidigare så tar jag konsekvensen av min enfald och lämnar uppdraget. Självklart. Jag kommer att kontakta Gomer så han kan ta över påbörjat arbete. Dekalen tog priset. Fy fasen va dumt att frivilligt sätta upp en dekal där det står att man gärna bet för service. El ngt liknande. Skit dumt!!! Tänkte att dom som arb med dekaler kunde komma på ngt. Dumt.
Jag har alltid värnat om EQt framför IQt. EQt ger en möjligheter och relationer. IQt en position.

"Förmågan att tänka annorlunda än igår skiljer den vise från den envise"

Tack så mycket för mig. Jag skäms så mycket så nu slutar jag att skriva ngt mer. Jag kommer att fortsätta gå in på sidan även i framtiden. Jag hoppas verkligen att ingen tar illa vid sig. Den anonyme som ringde och hotade mig på Göteborgska lyckades jag tala till rätta. Hoppas jag. Jag vill ej kränka någon det är min ärliga avsikt. Tack igen.
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: Jag skämms!

Hej Stefan

Då jag och du är med i samma klubb har vi troligtvis något gemensamt?!!

Men nu till problemet, är en vanlig bondgrabb med högst normala betyg. Har större delen av livet arbetat som egenföretagare och med detta försörjt mig och min framilj. Men av din text fattar jag inget?! Trög? Dålig utbildning? Vad vet jag!

Kan man få en uttydning om vad det handlade om? Är bara nyfiken och vill förstå!

Torbjörn som lungt rullar vidare även om han inte förstår... :mh2:
 

Monaco

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Västerås
HBK-Nr
6560
Medlemskap
2025
Sv: Jag skämms!

Önsketänkande..............Är det inte så att det har blivit en liten hobby i detta forum att missförstå och klanka på varandra? Tråkigt? JA!!! Det var bara min känsla över mycket jag läser, kommenterar absolut inte allt för det varken hinner jag eller har inte lust till. Ska vi inte bara bestämma att vi ska försöka vara snälla mot varandra det blir så mycket trevligare då.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.877
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Jag skämms!

Önsketänkande..............Är det inte så att det har blivit en liten hobby i detta forum att missförstå och klanka på varandra? Tråkigt? JA!!! Det var bara min känsla över mycket jag läser, kommenterar absolut inte allt för det varken hinner jag eller har inte lust till. Ska vi inte bara bestämma att vi ska försöka vara snälla mot varandra det blir så mycket trevligare då.

Jag förstår ärligt talat inte vad du menar! :oops:

Krister N
 
Toppen