• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jag skämms!

F

F.d. 55446

Guest
Jag skämms! att vara husbilsägare
Står nu på ställplatsen i Mariefreds gästhamn och betalar självklart 200:- för att få tillgång till Vatten,latrin toa och dusch,det tar inte mer än en kvart så kommer en icke betalande och frågar kan jag snika koden av dej till servicen!! nej svarar jag den får man betala för .Snyltaren ger sig inte utan snabbt haffar några små flickor och får då koden.Dom använder självklart allt som går och dessutom så tömmer dom sin latrin i toaletten!!.Under kvällen rasar det in husbilar och det första dom, gör är att fråga dom" snikande bilarna"(för dom är flera) om koden som dom givetvis får,för det verkar som att många husbilsägare inte tycker att dom behöver göra rätt för sig.Är det konstigt att vi husbilar blir illa ansedda när vi kommer med ekipage för många,många hundra tusen kroner och inte kan betala för att tömma sin SKIT!!.Som tillägg "snikarna" skyltar med sin Husbilsklubbs dekal och nummer,jag har både reg och hbk nr på snikarna men jag tror inte att det behövs för dom borde känna igen sig ändå.Skämms på er!!!! Jag är glad att jag inte har hunnit sätta på mitt hbk märke

Mimmi
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53149

Guest
Sv: Jag skämms!

Tycker också det är tråkigt med snyltarna du berättar om.
Vad jag också reagerade mot var att det kostade 200:- att stå där utan el!?
Visserligen är det fint där i hamnen, men ganska trångt då det dyker upp
ganska många bilar och parkerar.
Campingen en bit utanför Mariefred tar 40:- för tömning av gråvatten o latrin
samt påfyllning av vatten. Fick reda på det genom Turistbyrån som ligger och
flyter där i hamnen. Sedan hittar man alltid ett bra ställe att stå på. Har du då
cyklarna med dig också så kan man ta sig överallt i den lilla staden.
Åsså slipper man de där snyltarna!


/Mariarne
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.877
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Jag skämms!

Hej mimmi!

Vi husbilister har lite olika syn på det här med husbilslivet. Jag är nog lite extrem på mitt sätt men har, precis som du, förbannat liten förståelse för de som bara är intresserade av den snåla vägen. Som har som sport att göra av med så lite pengar som möjligt på sin "husbilsdrift", genom att vältra över kostnaderna på andra husbilsägare och skattebetalare. Inte nog med detta, dom angriper miljön agressivt, dom skapar dessutom onödigt dåligt rykte för alla husbilister, vilket i sin tur skapar onödiga restriktioner och oförståelse för husbilslivet. De verkar ha en filosofi: "Har jag en husbil har jag min själ rätt att fylla på och tömma var jag vill". Jag tycker det är en väldigt tråkig och skev inställning.

Jag har inga problem med att du publicerar de regnummer och ev HBK-nummer du sett, här på forumet. Jag skulle t o m gilla det! :cool: För den som "skitar" ner, särskilt med HBK-dekal, skitar ner för oss alla..., å jag gillar inte att ta andras skit!

Krister N

PS! Men mimmi, du ska vara stolt över att vara husbilsägare. Du ska också vara stolt över att vara med i HBK. Det är här vi hjälps åt att hitta samsyn och förståelse för hur vi samverkar, både med varandra och övriga samhället! Det bidrar du till! :)
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: Jag skämms!

Efter att snikarna var på Basterviksholmarna så kom det upp en bom, så nu är det förstört. Rapportera dem till de som skall hålla ordning på respektive plats, så kanske vi får stopp på dem. Det behövs ju bara ett telefonsamtal.

Mvh Torbjörn :mad:
 

Peterpan

FD HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022
Sv: Jag skämms!

Bedrövligt! Jag känner flera liknande fall.
Det finns t o m husbilsägare som försöker pruta när de kommer till en campingplats.
Jag har sett klubbmedlemmar som ställer upp utanför campingplatsen och slinker in i servicehuset när betalande gäster går in eller lämnar toan.
Vilka hjältar som ratar campingar!
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Jag skämms!

Finns där ingen som kontrollerar vem som har betalt eller sker det med sedelautomat?
 
F

F.d. 2944

Guest
Sv: Jag skämms!

Jag håller helt med tidigare talare. Visst är det uselt att uppföra sig på det sättet.
I Kommungruppen har vi jobbat med att ta fram ett betalsystem där man använder telefonen som betalterminal och sedan belastas valfritt kreditkort.

Nu till det fina! Systemet genererar engångskoder. Det finns alltså ingen kod att lämna ut. Dessutom kan en parkeringskontrollant se vilka bilar som betalt för platsen via en internetuppkoppling och bötfälla buset.

Jag hoppas att vi skall ha något klart att presentera efter nyår.

Buss på snåljåparna, tala om vad ni tycker när ni dyker på dom.

Gomer/Kommungruppen
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Jag skämms!

Håller fullständigt med Bedrövligt att snylta på platser. Vill man inte betala, ställer man sig någon annanstans, det tycker jag är självklart.

Men jag blir också beklämd över utropen om att "hänga ut" medlemmar som uppför sig illa. Det är över gränsen. Säga till vad man tycker när man ser dem, Absolut! Skapa inlägg här om förhållandet, Absolut rätt det också.

Men att hänga ut medlemmar som gör fel skapar en otrevlig spiral. Vem skall bestämma vad som är korrekt uppförandekod och vem skall bestämma att någon bryter mot den? I detta fallet verkar det lätt att dra slutsatsen, men nästa gång kanske det inte är lika lätt.

//Stefan
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Jag skämms!

Så här står det i stadgarna "8§ Uteslutning och överklagande Medlem som underlåtit att betala beslutade avgifter, bryter mot HBK:s stadgar, skadar eller motarbetar klubbens intresse, trakasserar medlemmar, styrelse eller funktionärer i tal eller skrift kan av styrelsen uteslutas. Uteslutning skall, om den uteslutne så önskar, prövas av medlemsmöte, där den uteslutne, har rätt att närvara under frågans behandling och beslut, och har då yttrande och förslagsrätt." Jag läser:Skadar eller motarbetar klubbens arbete. Så det är väll bara för dig Plucko att skicka in uppgifterna till styrelsen så prövas det med uteslutning av dom medlemmar som motarbetar och skadar husbilismen. Gurra
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.166
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Jag skämms!

Jag instämmer i allt som skrivits i denna "tråd". Beteendet är helt förkastligt och förmodligen även straffbart. Det kan betecknas som "snyltbrott" eller bedrägligt beteende. De som gjort så här kan polisanmälas. Just så här är det ofta i vårt moderna samhälle. I anonymitetens skydd begås oftast brotten. Risken att bli ertappad, åka fast, är ofta minimal, och då begår många brott, visserligen oftast små förseelser som inte av alla uppfattas som brottsliga handlingar. De som bevittnar brotten, vill inte "bli inblandade" utan bara förfasar sig och tycker att polisen borde göra något åt saken. Men hur skall polisen kunna lagföra någon om få vill vittna.

Nu är kanske denna händelse inte så allvarlig, så att polisanmälan och lagföring måste genomföras, men gränsen måste dras någonstans. Så därför håller jag med Gurras uppmaning att rapportera det hela till styrelsen, så det blir någon reaktion på det inträffade.

Johan K
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Jag skämms!

Den här typen av människor finns ju överallt i vårt samhälle, både med och utan husbil vi har döpt dom till parasiter
Tror inte att det har något med deras ekonomiska status att göra, dom är helt enkelt maniska snåljåpar
Skulle man påpeka deras beteende på plats blir det ett jäkla liv och en massa bortförklaringar
Normalt folk skulle skämmas ordentligt om man ertappades på detta vis och
skulle aldrig göra om det
Polisanmälan hamnar bara i papperskorgen för den ringa ekonomiska skadan den orsakat
För egen del har jag använt fantasin och hittat på egna små bus som beskådas på avstånd ( mer avslöjas ej ;-)
Kanske inget att rekomendera men kul var det
En sak håller jag inte med om, skulla aldrig någonsin komma på tanken att skämmas för sådana PARASITER

Hej / P-zon
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.656
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Jag skämms!

Med såna vänner behövs inga fiender.
Dålig attityd kan man förändra, men dåligt omdöme går inte att ändra på. Om inte HBK-dekal satt så hårt, så skulle man slita bort den! Hoppas att det inte är därför som många medlemmar kör utan dekal:confused:
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Jag skämms!

Du behöver inte skämmas:

"Skämmas, må dåligt emedan man anser sig ha handlat /moraliskt/ fel, t ex om man gjort någon annan person ledsen eller om man begått ett misstag som orsakat besvär för andra, speciellt om misstaget var "pinsamt"; känna skam"

Dom som borde skämmas är:

* Argumentera med svordommar.

* Parasiterna på båda sidorna, även turistnäringen.

* Kommunledningar som inte tar sitt lagstadgade ansvar utan hittar på diverse undanflykter.

* De som eldar på och sprider misstämning utan att ens försöka hitta lösningar.

Hade vi varit där hade vi omedelbart gjort campingägarna uppmärksamma på händelsen.

På Gotland gjorde vi en gotlänning uppmärksam på att man kör i högervarv i en rondel.

Att betala eller inte betala - det är priset
 
T

Teddi

Guest
Sv: Jag skämms!

kör med dekal,,en stolthetsstatus,,inget att skämmas för,, men när de gäller äggkorgar så finns en del ruttna sådana,,dom skall plockas bort,, rötägg..
annars finns risken att allt jobb som läggs ner får ett motsatt syfte,,

den dagen vill ja inte uppleva,,no no teddi,,
 
F

F.d. 2944

Guest
Sv: Jag skämms!

Äntligen
Så som jag väntat på dessa initiativ!
Nu kanske styrelsen tar sitt förnuft till fånga och skapar arbetsgruppen som alla väntat på.

HBK-Polis

Tänk va bra att äntligen få ordning och reda. Men för att underlätta arbetet måste vi ju göra några ändringar i stadgarna förstås men det fixar vi på nästa årsmöte.

För det första måste alla HBKare ha sitt medlemsnummer både fram och bak med minst 20 cm. höga bokstäver så även en gammal grinig gubbe kan läsa utan glasögon. Förresten, sätt siffror på taket så kan HBKs bevakningshelikopter även identifiera bilen.

Det var bilen det, nu till innehållet. Självklart skall det finnas med att medlem under husbilsutövning skall bära orange T-shirt med medlemsnummer både fram och bak. STORA siffror så även en gammal grinig gubbe kan läsa.

Nu kan det riktiga arbetet börja. Först måste vi fylla arbetsgruppen med medlemmar men det blir inte så svårt tror jag med tanke på alla som skriker på agerande från styrelse och myndigheter i olika trådar. Säkert ställer dessa vänner av ordning upp som lagens och moralens väktare i husbilssammanhang.

Innan vi kan börja banna, bötfälla och helst utesluta måste vi ju ha något att luta oss emot.
Självklart! Vi gör en poänglista!

Kissat i offentliga duschen
Inte gjort rent toan i gästutrymmet
kört för fort på motorväg
svurit åt grannen och vägrat bjuda på mer whisky
kissat i buske klockan fyra på morgonen när blåsan var full
tömt gråvatten i dike
glömt att betala ställplatsen
glömt att stänga gråvattentanken på campingplats
inte hejat på HBK-Polis
staten har fordringar hos fogden på medlemmen
medlemmen finns i straffregistret

Ja listan kan säkert bli MYCKET längre. Självklart skall alla HBK-Poliser ha en läsplatta så man kan utesluta direkt på plats. Samt fotanglar i bilen så man kan stoppa fartsyndare och andra medlemsmarodörer

Jag ser verkligen fram emot er motion till årsmötet, för det kommer ni väl på så goda och rättskaffens medlemmar som ni är. Själv hinner jag inte vara med i gruppen eftersom jag har fullt upp med att skapa fler, bättre och billigare ställplatser i kommungruppen. Jag är övertygad om att ni klarar det här jobbet själva, ni glada goa, mysiga vänner av ordning. Tänk va kul ni skall ha, eller, har ni över huvud taget något kul?

Gå nu ur bilen, skippa den här tråden, krama om grannen och bjud honom/henne på en tår och njut av sensommarvädret.

Trevlig helg till alla!

Ledsen vänner, jag har tidigare fått tagit mycket bajs för min ironi men kunde faktiskt inte hålla fingrarna i styr så som den här tråden utvecklats.
Inte skall dessa fåtalet som förstör för oss alla vara ett fall för styrelsen. Däremot kan vi med en smula självkurage säga till, påtala som privatpersoner.
Någon HBK-Polis vill i alla fall jag inte se.

Som sagt, skippa den här tråden, det mesta om dessa snyltare är nog redan sagt. Gå ut i solen och mys istället. Det tänker jag göra nu.

VIKTIGT!
Detta är givetvis skrivet som medlem inget annat.
Gomer
 
Toppen