• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

ICKE RÖKARE

F

F.d. 50741

Guest
ååå vad jag önskar att hela världen slutade röka............ja i alla fall låta bli att slänga fimpar överallt. Varje vacker rastplats är full av dom, och tyvärr också full av snusloskor.............det är äckligt.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: ICKE RÖKARE

Detta håller jag verkligen med dig om! Det är ett krav att man inte ska slänga sina äckliga filterfimpar på marken utan dom ska man så klart själv ta vara på.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: ICKE RÖKARE

Det är brottsligt att slänga skräp på gator och torg, dock inte fimpar och tuggummi!
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: ICKE RÖKARE

Märkligt att fimpar irriterar folk så mycket. Jag ser också dem, men får inga ticks, däremot tycker jag att hundbajs är ett problem. Jag vet att det är lika med idioti att röka och i vissa fall nekas tom. vård om man inte slutar. Ser man icke redigerade tv debatt från 70 talet märker man tydligt skillnaden mot idag. Då var bilden immig ovanför midjan av rök och många hade både pipa och cigarett samtidigt. Nu skall det joggas och tuggas grönsaker. 70 talet var också solidaritet ett populärt ord, liksom man skulle inte berömma sig själv. Nå, ja. Vi vet ju hur det är idag. Samhället förändras. Under 70 talet var problemet mellanölet och dess förpackningar, det retade många. Liksom de retade sig ännu mera åt kommersialismen och kapitalismen. Idag är alla kapitalister, tom gamla proggare som mobbade ABBA är idag kapitalister. Undras vad som kommer härnäst? Jag tycker nog att alkoholen ställer till mer besvär än tobaken, totalt sett...
 
F

F.d. 50741

Guest
Sv: ICKE RÖKARE

Av de 6000 miljarder cigaretter som röks i världen varje år uppskattas att cirka 75% slängs på marken. Tobaksrelaterade produkter som fimpar, cellofanpapper och cigarrettpaket utgör nästan hälften av allt skräp i svenska stadsmiljöer trots att endast 26% av svenskarna röker. Den genomsnittlige svenska rökaren slänger 1,7 fimpar på marken per dag. 23 procent uppger att de skulle fortsätta fimpa på marken trots att de visste att fimpen skadar miljön.

Filtret, som ofta är det som finns kvar, innehåller bland annat cellulosaacetat och kadmium. Nedbrytningstiden är mellan ett och fem år.Regn och vind för ofta fimpar till vattendrag där de påverkar vattenlevande djur och växter som fiskar, musslor och alger. De små kräftdjuren daphnier, som utgör en viktig del i den marina miljön, är mycket känsliga för fimpar. En fimp i 8 liter vatten dödar daphnierna i vattnet...............att tvingas inandas andras ovanor är inte kul för en allergiker..
Självklart är inte hundbajs bra heller, men jag tror att de flesta hundägare plockar upp efter dem..........
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: ICKE RÖKARE

En lösning vore att förbjuda filter på cigaretter, då gör det ju inte så mycket att de sprider fimpar omkring sig, så som de gör idag.

Farligt är det ju oavsett. Helt frivilligt likaså.

//Stefan
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: ICKE RÖKARE

Du har helt rätt om fimpar och rökning, inte på tal om annat. Jag försökte inte försvara rökare eller fimpar, kanske sätta det i relation till annat. Eller? Jag röker ju själv kanske 3 -5 om dagen då det är så gott med kaffe och efter maten.
Idag känner man sig nästan som brottsling om man röker och då gör man det i smyg så inte folk retar sig. Fast de gör det ändå, då lukten sitter i ganska länge. Men fimpar slänger jag inte i naturen, var så säker. Jag kan också vara utan rökning om jag anstränger mig och läget och platsen inte är lämpligt. Jag tror att många döljer idag att de röker, just pga. att andra är så negativa.
För mig, som är trött på eviga kompromisser, kom saken till sin spets med barnbarnen. Jag fick inte träffa dem om jag luktade rök. Detta efter att jag lovade att inte röka i deras närhet, eller om de besökte mig. Jag tyckte där gick gränsen. Enl. dem. (deras föräldrar, varav den ena min enda son) så satt lukten i kläderna. Jag skulle vara tvungen att byta kläder vid samröre med dem eller barnbarnen. Annars får jag inte träffa dem. Vad säger man? För mig som kan vara utan rökning, var det mer fråga om principer, huruvida de kan ställa ultimatum och var inte mitt sällskap mer eftertraktat än så.
Varje fall, sedan dess är det sällan vi ses, borta är gemensamma jular och farsdagskort från deras sida, och jag svarar med samma mynt... Ibland funderar jag om det inte finns något annat i bakgrunden och detta med cigarett lukt är ett svepskäl, men nix, finns inget annat.

Tur att man har hunden, husbilen och alla dessa böcker....
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: ICKE RÖKARE

Principer. Jag tycker att det är gott med röka ibland. Och anser, om jag sköter det diskret att det är min sak om jag röker eller inte.
Det kunde lika gärna varit vitlök som folk retar sig, fast det är inte min last, liksom ej heller alkohol. Det där med barnbarnen är knepig fråga. Jag trodde länge att jag var udda, men har läst lite på familjeforum och där finns hårresande intolerans just mot föräldrar.
Alltså, jag röker inte i deras närvaro, eller ens på samma dag om vi skall träffas, men det räcker inte då kläderna luktar...
Och likadant är deras är deras inställning mot min hund och katt fast de är alltid rena och har vettig beteende..
 
F

F.d. 52919

Guest
Sv: ICKE RÖKARE

Jag stod i hissen i Västerås då klev det in en Blondie å tände cigaretten "Röker du så fiser jag" hon klev av vid nästa våning! Samma sak när jag stod utanför en affär å vänta på hustru! Det hördes ett grymt så försvann personen!
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: ICKE RÖKARE

Jag förstår vad du menar, men ibland är ju frågan vad principen får kosta? :wideeyed:

Principer kostar alltid något, på bägge sidor. Men så tycker jag att man kan inte lägga sig platt i en relation utan man borde vara jämbördig. Jag tog faktiskt mest illa vid mig för hundens skull. Som det nu är så är hunden och katten viktigare än barnbarnen...
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: ICKE RÖKARE

Du har helt rätt om fimpar och rökning, inte på tal om annat. Jag försökte inte försvara rökare eller fimpar, kanske sätta det i relation till annat. Eller? Jag röker ju själv kanske 3 -5 om dagen då det är så gott med kaffe och efter maten.
Idag känner man sig nästan som brottsling om man röker och då gör man det i smyg så inte folk retar sig. Fast de gör det ändå, då lukten sitter i ganska länge. Men fimpar slänger jag inte i naturen, var så säker. Jag kan också vara utan rökning om jag anstränger mig och läget och platsen inte är lämpligt. Jag tror att många döljer idag att de röker, just pga. att andra är så negativa.
För mig, som är trött på eviga kompromisser, kom saken till sin spets med barnbarnen. Jag fick inte träffa dem om jag luktade rök. Detta efter att jag lovade att inte röka i deras närhet, eller om de besökte mig. Jag tyckte där gick gränsen. Enl. dem. (deras föräldrar, varav den ena min enda son) så satt lukten i kläderna. Jag skulle vara tvungen att byta kläder vid samröre med dem eller barnbarnen. Annars får jag inte träffa dem. Vad säger man? För mig som kan vara utan rökning, var det mer fråga om principer, huruvida de kan ställa ultimatum och var inte mitt sällskap mer eftertraktat än så.
Varje fall, sedan dess är det sällan vi ses, borta är gemensamma jular och farsdagskort från deras sida, och jag svarar med samma mynt... Ibland funderar jag om det inte finns något annat i bakgrunden och detta med cigarett lukt är ett svepskäl, men nix, finns inget annat.

Tur att man har hunden, husbilen och alla dessa böcker....

Stackars hund.
Bengt
 

LILLLILL

FD HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
19331
Medlemskap
2021
Sv: ICKE RÖKARE

Hej Florida tjej !Håller med dej om fimparna som skräpar ner vårt vackra land ! Men det har blivit bättre ,kan se att många stoppar fimpen i asken efter att fimpen har släkts ! Från det ena till det andra ...är du på gång ??? får jag vänta dej snart skulle vara så kul !
 
F

F.d. 50741

Guest
Sv: ICKE RÖKARE

jag befinner mig för närvarande i Köpenhamn, tror inte jag kommer upp till norr nåt mer detta år,låg på Campus en vecka ed ihållande regn men håller med, kul skulle det vara
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: ICKE RÖKARE

Förra året besökte vi Smögen , då fick jag ett riktigt frispel .På en servering vid vattnet satt det fina båtfolket och prata högt och tydligt om lovart och skit.
En av kärringarna i sällskapet sköt en fimp ut i vattnet. Vilket J-V beteende från en vuxen och troligen högutbildad person .Jasså damen matar maten som du snart får in för att stoppa i ditt feta nylle.
Då blev det ett herrans liv på blötdjuren.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: ICKE RÖKARE

Jag blir uppriktigt förvånad över reaktionen på fimpar. Knappast proportioneligt med hänsyn till allt annat i samhället. Jag gissar att fimpar fungerar som ett slags åskledare för vissa personer som har olösta inre konflikter. Man känner att man har rätt i sak och passar på att lätta på trycket, en del bokstavligen...
Klart att jag också tycker synd om vissa personers hundar för jag kan vagt inbilla mig den torftiga miljön de tvingas existera, för att inte nämna hans pruttande anförvant.
Hellre lite skit i hörnen än ett rent helvete....
 
Toppen