• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

ICKE RÖKARE

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: ICKE RÖKARE

Mäniskan är ett segt släkte.
Kan hålla på i 30 år och 20 cigg. Per dag för att sedan äntligen få kol.

Kan inte förstå att man höll på med att riskera hälsan under många år och dessutom betalade dyrt!

Befinner mig nu i Danmark, där röker varannan kärring och visar ingen hänsyn till ickerökare över huvud taget.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: ICKE RÖKARE

Vi är ju många som har olika laster som inte gillas av dem som inte gillar lasten i fråga. Jag röker men plockar upp efter mig och försöker visa hänsyn.
Vad jag i stället retar mig på är alla skällande och förorenande hundar. Visst många hundägare gör allt för att hålla pli på sina djur och plockar upp deras fasta föroreningar i platspåsar. Kvar blir ändå urindränkta träd och stolpar och det luktar inte parfym. Har aldrig sett en hundägare tvätta av stolpar mm där kelgrisen lättat på trycket. Jag kan leva med det men vill då inte bli jagad som en varg i renbeteslandet så fort jag tänder ett rökverk. Hänsyn är en dubbelriktad gata.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: ICKE RÖKARE

Mamma och Pappa röker inte längre.

Pappa rökte ca 20-60 cigg om dagen i ca 50-55 år, nu kan han inte ens knyta skorna med den lilla lungfunktion som finns kvar. Han säger att han ska börja träna.:(

Mamma är död i Lungcancer/Kol. Mamma försökte krypa till larmenheten som fanns i hallen men syret räckte inte ända fram, dog ensam 1 meter ifrån larmcentralen på sin 67års dag.


Jag skulle inte våga röka!
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: ICKE RÖKARE

Jag slutade röka för 15år sedan, räknade ut vad det kostade rena pengar och tog ett personligt banklån(utanför våran gemensamma ekonomi).
Sen byggde jag (med viss hjälp) en Cooper 998 68års modell med Rallystuk.

Den såldes till Norge och sen blev det en Saab Sonett som såldes till Tyskland och då löstes lånet in :yes:, sen blev det en Caterham och vidare och vidare:D
Till sist så byggdes en äkta 63a Cooper S 1071cc upp med tidstypiskt grupp2 trim och ett skick som passade för Trackdays och en och annan kvällsåkning.

Den bilen såldes till Grekland och då blev det ytterliggare en drömbil som jag inte kunde köpa som ung, en Alfa Romeo Bertone Cupe 1971 års modell som även den byggdes med tanke på Trackdays, den var helt underbar att äga och köra.....komfort och fina prestanda!
Den bilen bor nu i 08-staden.

ALLA dessa drömmar om bilar fick jag uppfyllda tack vare att jag fimpade:yes:
Plus att det blev duktigt plus i plånboken (för en gångs skull), detta överskott gick till inköp av en Golden Flicka, lite impulsköp till ungarna osv osv.

Om jag ångrar att jag slutade röka? Nope, fast jag har nu försökt blossa på en sån där svart liten cigarill men det sket sig.......gick icke:oops:, för det smakade inte lika gott som det luktar!
 
F

F.d. 22215

Guest
Sv: ICKE RÖKARE

Det är inte så speciellt kul att trampa i en hundskit men det händer inte så ofta. Rökare däremot förpestar ju luften överallt. Rökare tycker tydligen att så länge dom befinner sig utomhus så har dom den självklara rätten att suga på sina stinkpinnar och sprida sin väldoft varsomhelst utan någon som helst hänsyn samt dessutom slänga dessa giftpinnar varsomhelst det behagar dom.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 22215

Guest
Sv: ICKE RÖKARE

Häromveckan satt jag på en parkbänk när en kvinna satte sig ner på samma bänk och genast tände sin stinkpinne. Jag reste mig då och sa till henne att då var man tvungen att förflytta sig och svaret från henne var att ingen heller tog hänsyn till hennes parfymallergi! Snusning stör mig inte alls om det inte hamnar på marken efter nyttjandet, speciellt portionspåsarna.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: ICKE RÖKARE

Väldigt vad det gnälls på oss som röker. Vissa är ju nästan koleriska & betraktar alla rökare som paria. Visst kan det vara ett problem men det gäller förhoppningsvis inte alla rökare utan bara dom som inte tar hänsyn & strör fimpar omkring sig. I övrigt tycker jag att att om man röker så är det var & ens ensak som alla "ickerökare" skall fullständigt xxx i. Jag satte mig på en soffa i parken & rökte , efter en stund kom det en herre & satte sig intill. Direkt bad han mej släcka cigaretten varpå jag replikerade med " om du inte tål rök, varför satte du dej intill mej som röker? Själv skulle jag inte komma på tanken att sätta mej & röka intill någon annan." Merparten av oss har någon typ av last & det får dom gärna ha för mej. Men man skall alltid visa hänsyn & plocka upp skräp efter sig. Jag tycker för övrigt att även "ickerökare" skall förstå & visa hänsyn. Man begår ju inget lagbrott om man röker.

Bennie
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: ICKE RÖKARE

Väldigt vad det gnälls på oss som röker. Jag tycker för övrigt att även "ickerökare" skall förstå & visa hänsyn.

Bennie

Om man själv varit rökare upplever man cigarettrök ännu värre än en som aldrig rökt. Jag har väldigt svårt även utomhus när folk röker i min närhet.

Resonemanget varför ickerökare skall visa hänsyn mot rökare förstår jag inte.
Tjatar man ofta och länge kanske man kan omvända någon till ett sundare liv?
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: ICKE RÖKARE

Jag har massor med aspekter på detta men det här är nog inte rätt forum så ni får fortsätta munhuggas utan mitt deltagande. Ämnet är kolossalt intressant rent psykosocialt (tror jag det heter).

Jappe
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: ICKE RÖKARE

Tycker problemet är ganska litet numera. Det är ju bara barn och fruntimmer som röker nu för tiden. Barn har ju sina kompisar och fruntimmer har slutat att jaga mig.

:mcride:
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: ICKE RÖKARE

Folk får röka hur mycket dom vill, inget jag bryr mig om. Men det är precis som annat skräp, släng inte fimpar på marken utan ta med dom och kasta dom avsedd plats. Filtrerfimpar på marken är äckligt. Och hur många år tar det innan dessa har brutits ner.
 
Toppen