• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hutlösa elavgifter

Peterpan

FD HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022
Sv: Hutlösa elavgifter

Hur många nätter på semestern kan man stå med el från stolpen för priset av ett solcellsystem eller en bränslecell?
Man behöver ju ström för kaffebryggaren, kokplattan, klimatanläggningen, mikron, TVn, satellitmottagaren, för laddningen av mobilen, surfplattan, datorn, kameran och quadrokoptern. :confused:
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Hutlösa elavgifter

Vår husbil är konstruerad för att rulla - vi använder ALDRIG 230V under tiden april-november. Vi parkerar ca 100 nätter/år. Anledningen till att vi har 230V under tiden december-mars är alla larmen som jag har installerat i bodelen. Men det ingår i priset för vinterförvaringen. :)

Den ström som solpanelen genererar räcker mer än väl till klimatanläggningen, TVn, för laddningen av mobilen, surfplattan, datorn och kameran.

Gasolen använder vi till kaffekokaren, spisen, kyl/frys, 6kW IR-värmaren ute (vår och höst). Eftersom vi köper gasolen i Åhus blir det MYCKET billigare än att koppla in oss på en stolpe under säsongen. Dessutom finns det INGA stolpar på de platser som vi parkerar på.

Summering: Elpriserna är solklart HUTLÖSA. Så vi betalar NOLL kronor/år för el.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Hutlösa elavgifter

Att el-avgifterna på flertalet campingar & ställplatser uppfattas som höga är väl sant, det tycker jag också. Att försvara priset med påståendet att det skall finansiera anläggningens uppförande & drift är nog en sanning med modifikation. Det finns ju campingar som har haft sina anläggningar i väldigt många år utan nyinvesteringar & dessa borde betalats sig för länge sedan.
Det är säkerligen så att el-priset diskuterats & fastställts inom SCR för att öka lönsamheten & det är väl inget konstigt med det. Om man driver en camping så vill man naturligtvis tjäna så mycket pengar som möjligt oavsett om den är säsongs- eller helårsöppen. Tjäna så mycket pengar som möjligt vill ju alla göra. Priset på elen är väl som priset på andra varor att tycker man det är för dyrt så avstår man från att köpa. Det finns ju trots allt både gas & 12volt i dagens husbilar & husvagnar. Om man sedan har en massa apparater som kräver 230volt så får man vackert betala eller skaffa solceller & inverter.
Något annat alternativ finns inte förutom att stanna hemma.

Bennie
 

sevallbo

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Gävle
HBK-Nr
12327
Medlemskap
2024
Sv: Hutlösa elavgifter

Vår husbil är konstruerad för att rulla - vi använder ALDRIG 230V under tiden april-november. Vi parkerar ca 100 nätter/år. Anledningen till att vi har 230V under tiden december-mars är alla larmen som jag har installerat i bodelen. Men det ingår i priset för vinterförvaringen. :)

Den ström som solpanelen genererar räcker mer än väl till klimatanläggningen, TVn, för laddningen av mobilen, surfplattan, datorn och kameran.

Gasolen använder vi till kaffekokaren, spisen, kyl/frys, 6kW IR-värmaren ute (vår och höst). Eftersom vi köper gasolen i Åhus blir det MYCKET billigare än att koppla in oss på en stolpe under säsongen. Dessutom finns det INGA stolpar på de platser som vi parkerar på.

Summering: Elpriserna är solklart HUTLÖSA. Så vi betalar NOLL kronor/år för el.
Vad har du för klimatanläggning som klarar att vara på under en varm sommardag via solpanel ? Sevallbo
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Hutlösa elavgifter

Kylfläktar:

90904d1413137038t-dsc_0473.jpg


12V, 0.1A, 10dB, sänker temperaturen 5 grader utan att det gör ont i halsen. Fullt tillräcklig effekt.
 
Senast ändrad:

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Hutlösa elavgifter

Vår husbil är konstruerad för att rulla - vi använder ALDRIG 230V under tiden april-november. Vi parkerar ca 100 nätter/år. Anledningen till att vi har 230V under tiden december-mars är alla larmen som jag har installerat i bodelen. Men det ingår i priset för vinterförvaringen. :)

Den ström som solpanelen genererar räcker mer än väl till klimatanläggningen, TVn, för laddningen av mobilen, surfplattan, datorn och kameran.

Gasolen använder vi till kaffekokaren, spisen, kyl/frys, 6kW IR-värmaren ute (vår och höst). Eftersom vi köper gasolen i Åhus blir det MYCKET billigare än att koppla in oss på en stolpe under säsongen. Dessutom finns det INGA stolpar på de platser som vi parkerar på.

Summering: Elpriserna är solklart HUTLÖSA. Så vi betalar NOLL kronor/år för el.
Vår bil är i likhet med Kenths utrustad för att användas (ca 8 mån/år) utan användning av yttre el! Yttre el använder vi bara hemma eller om elen tyvärr kanske ingår i priset på en stpl/camping! El/dvs elkostnad är inte önskvärd för oss, jfr parallellt med allt annat som vi inte heller vill ha/behöver på mångstjärniga campingar!

I vår egen lilla husbilsvärld nyttjar vi naturligtvis inte lika mycket data, TV, osv som hemma! Om ingen skillnad mot hemma, så skulle vi "skippa" husbilen och dess kostnader och i stället isolera oss, mer bekvämt hemma i stället för sitta i en relativt trång husbil (om man vill leva "normalt hemmaliv" i husbilen).

Behov av extra yttre/inre faciliteter är något som resp användare självklart ska betala för (dvs ingen annan);
¤ t.ex yttre el, om inte alla på en stpl/camping nyttjar el(pga pris) så fördelas naturligtvis elkostnaden enbart på dem som använder elen. Varför ska då de som inte använder el vara med och subventionera för dem onödiga eluttag?
¤ av samma skäl önskar jag mig, så enkla stpl/campingar som möjligt (= väl tilltagen parkeringsyta), "jag har redan allt som jag behöver i bilen" och kan därmed stå nästan var som helst - om totalpriset inte passar mig (<100:- för stpl och <200:- för camping, i Sverige)!

Vi här lär inte känna till kalkylbakgrund för resp eluttag, hur många som verkligen använder detta, mmm. Vad som behövs för att betala av verkliga kostnader inkl avskrivn, vinstpålägg, etc för att någons investering ska gå ihop sig - var och en av oss har ju alltid rätten att avstå från en eller alla tänkbara av-/utgifter (så länge det inte belastar andra)!

Elkostnader är trots allt "en spott i havet" vad gäller den totala husbilsekonomin, för att ge sig in i detta måste man nog koppla bort allt vad ekonomiskt tänkande innebär annars får man ingen "inre frid" = dvs bara njuta av att använda husbilen!
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Hutlösa elavgifter

Tycker du Relax att vi som har längre bilar +8 meter bör betala en högre avgift än en bil på -7 meter?
Nedan tycks du inte göra någon skillnad bara Du får en väl tilltagen yta.

Lars.

¤*av samma skäl önskar jag mig, så enkla stpl/campingar som möjligt (= väl tilltagen parkeringsyta), "jag har redan allt som jag behöver i bilen" och kan därmed stå nästan var som helst - om totalpriset inte passar mig (<100:- för stpl och <200:- för camping, i Sverige
 

Christer Pettersson

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Västervik
HBK-Nr
9573
Medlemskap
2024
Sv: Hutlösa elavgifter

Tack för inlägget jag delar din uppfattning om för höga elpriser.
Kommer man till en camping eller ställplats och inte tar el får man
blickar som om man inte vore klok.
Tycker att detta borde debatteras mer.

HBK 9573
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Hutlösa elavgifter

Tycker du Relax att vi som har längre bilar +8 meter bör betala en högre avgift än en bil på -7 meter?
Nedan tycks du inte göra någon skillnad bara Du får en väl tilltagen yta.

Lars.

¤*av samma skäl önskar jag mig, så enkla stpl/campingar som möjligt (= väl tilltagen parkeringsyta), "jag har redan allt som jag behöver i bilen" och kan därmed stå nästan var som helst - om totalpriset inte passar mig (<100:- för stpl och <200:- för camping, i Sverige
Tja har inte tänkt på det men varför inte Lars, så är det på alla(?) färjor och faktiskt även på vissa stpl ute i Europa. Om du är nyfiken och undrar över min HB(?) så är den faktiskt över 8m, jag vet ju inte om jag ingår i ditt "vi" som du skriver ovan?
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Hutlösa elavgifter

Jag tycker att gränsen ska gå vid 6 resp 8 m precis som på färjorna. Elen ska absolut vara ett tillval.

På bredden tycker jag man ska betala för bodel, förtält och bil - var för sig.

Har du köpt husvagn ?
Hur ska du annars betala bodel, förtält o bil, var för sig??????
Längdgräns på ställplats? WOW
Hoppas inlägget är av de skämtsamma slaget.

Hejs
Claes 105

ps: fordonslängd på de flesta färjor brukar va 6-10m
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Hutlösa elavgifter

Forumet är ibland ganska roligt. Många klagar över höga el priser på camping, ställplats. Hur mycket vi än klagar eller har synpunkter finns bara 2 alternativ, betala eller kör någon annan stans. På några campingar får man kanske stå utan att betala för elen. Men på många ingår den i platsen. Det är upp till marknaden dvs vi att bestämma om vi vill besöka campingar som inte gör som vi vill, men jag tror det knappt har någon effekt på campingen.
 

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Sv: Hutlösa elavgifter

Intressant att läsa hur en tråd tappar sitt ämne.
Min tråd handlade om hur olika ägare till ställplatser / campingplatser ser på priset för inkoppling av el. Inte huruvida man inte fricampar eller på annat sätt inte vill ha el, vare sig den ingår eller inte i avgiften.

Jag ville bara belysa hur olika man ser på elpriset på olika anläggningar. En del har tagit upp att man har stora kostnader för att anordna elplatser, andra har sett elpriset som ett sätt att finansiera verksamheten och ta ut så pass många extraavgifter för att rörelsen ska vara lönsam. Det har inte med att göra huruvida man är ”snål” eller inte, utan bara visa vilket överpris man tar under sommarperioden.

Skulle jag tänka i de banorna så skulle jag ta med massor med elförbrukare och koppla in dem bara för att få valuta för mina pengar.
(Detta var ironi).

Jag vill åter ta upp ställplatsen i Ystad. En mycket välskött anläggning. Man tar betalt för de faciliteter man vill utnyttja. Här kostade i somras platsen 150:-, kortet man fick ut var laddat med 50:- extra för den som ville använda t.ex. el. Denna moderna elanläggningen med kortläsare som verkade nyinstallerad betalade man bara för den el man förbrukade.
Här kan jag dessutom välja att inte koppla in el, och då bara betala för ställplatsen.
För 11 timmars uttag av el för 2 (två) husbilar blev hela 11:-. Ställ detta i paritet mot en utrullad sladdvinda för 50:-.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Hutlösa elavgifter

Skulle jag tänka i de banorna så skulle jag ta med massor med elförbrukare och koppla in dem bara för att få valuta för mina
[/SIZE]

Vi beställer alltid elplats på campingar. Under färd är kylskåpet anslutet till 12V. Har visserligen en sammankoppling av batterierna men det känns tryggt att kunna ladda varje natt. Direkt efter ankomst startar vi värmepumpen på 2.000 w. Vi har TV som kräver 230V och elektronugn. Behöver vi långkok så tar vi till en liten elplatta.

Gasolen använder vi vid kaffekok och snabbare matlagning. Kommer inte ihåg när vi bytte gasoltub senast. Den låga gasolkostnaden gör att vi kan tåla lite elavgift.

Vi har inte med elplatta för att få valuta för pengarna utan för säkerhets skull (om gasolen skulle ta slut).

Att betala el endast för batteriladdning är ju att skjuta mygg med elefantbössa. Det har jag full förståelse för.

Vi väljer dessutom alltid små billiga campingplatser varför totalkostnaden ändå känns överkomlig.

:mcride:
 

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Sv: Hutlösa elavgifter

Själva brukar vi söka upp små / mindre privatägda campingplatser eller ägda av ideella föreningar, där allt fungerar. Kanske inte de allra toppmodernaste serviceutrymmen, men det är rent och snyggt. De flesta har en relativt låg avgift. 140 – 160:- / dygn.
Ungefär som en ställplats i Sverige.
De är måna om sina gäster, och vill att vi ska trivas. Samtidigt som de naturligtvis önskar att vi återkommer. Dessa campingar anpassar självfallet sina avgifter i avsikt att få rekommendationer till andra ”campare”. De brukar under högsäsong ha en något högre campingavgift, samtidigt som man anpassat elavgiften efter årstiden. De flesta tar ut 30:-/dygn, vilket är rimligt med tanke på att man inte behöver el till mer än kylen och lite laddning av batterierna. Lite enklare men funktionellt.

Väljer man däremot att besöka stora, populära campingar, kommer det hela i en helt annan dager. Där har man för avsikta att tjäna så mycket man kan under högsäsongen.
Det är upp till var och en att fritt välja hur man vill parkera sitt fordon.
 
Toppen