• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hutlösa elavgifter

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Hutlösa elavgifter

Att betala för förbrukning är ju ok om priset är skäligt. Vårt rekord denna sommar var en ställplats som ville ha 1 eur per kwt så där blev det ingen el. Vid ställplatsen vid fågeltornet i varberg tror jag man vill ha 5 kr kwt vilket också känns litet mycket.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Hutlösa elavgifter

Att betala för förbrukning är ju ok om priset är skäligt. Vårt rekord denna sommar var en ställplats som ville ha 1 eur per kwt så där blev det ingen el. Vid ställplatsen vid fågeltornet i varberg tror jag man vill ha 5 kr kwt vilket också känns litet mycket.

Elen kostar minst 1kr/kWh . Till detta kommer fasta avgiften, anläggningskostnader och sedan 5kr/min för den som ska ta betalt om det sköts manuellt. Tror det blir svårt att få ihop ekonomin om det ska kosta så lite!
 

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Sv: Hutlösa elavgifter

Elen kostar minst 1kr/kWh . Till detta kommer fasta avgiften, anläggningskostnader och sedan 5kr/min för den som ska ta betalt om det sköts manuellt. Tror det blir svårt att få ihop ekonomin om det ska kosta så lite!

Jag tror ju faktiskt att ställplatsen vid Ystad gästhamn har stora omkostnader med, som jag uppfattade, minst två stycken som arbetade heltid.
De fanns på plats sent på kvällen och likaledes tidigt på morgonen.
Inga av dessa var några sommararbetande ungdomar.

De verkade i alla fall klara av ekonomin, trots alla nyinvesteringar.
150 SEK för ställplats. 100 SEK för deposition av kort innehållande 50 SEK för el och duschar.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.597
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Hutlösa elavgifter

Hejsan igen, med risk för att trampa några på tårna med funderingar som både jag och flera kompisar haft en längre tid, (förlåt) men va sjutton skall man behöva ha 230V uppkoppling till under sommarhalvåret även här uppe i Norden.

Flera inlägg redan har tagit upp solceller och självförsörjning som alt. och varför man inte satsar ett par tusenlappar på det i stället för att vara beroende av en elstolpe förstår inte jag heller.
För enkelhetens skull så bör man skippa energikrävande 230V apparater som går att leva utan, (de kan ju inte heller drivas på många 230V stolpar p.g.av för klen säkring i stolpen) och med en kraftig inverter så så tar man snart död på dyra batterier. Håret torkar utan hårblås, och kaffe går att koka utan bryggare :p:.

Där det inte finns tillgång till el så står ofta nyare dyra fina bilar helt nersläckta med ett par levande ljus på bordet och ev. Tv'n på för nyheter och en film på kvällen sedan mörkt.....
Jag och många av mina kamrater har kanske, ca. 300A/tim batteribank i bodelen, ca. 150W solceller på taket, all belysning utbytt till diodlampor, nyare energisnål TV, full koll på batterierna, kylskåpet drivs av gasol som räcker väldigt länge till ett kylskåpet (mellan fyra till tio veckor om man bara skulle använda gasolen till kylen, samt beroende av storlek på skåpet).

Resultatet av det blir ungefär så här.
TV'n står på sju timmar per kväll.
Så mycket belysning man behöver.
Lyser en lampa i onödan, behöver man inte släcka den förrän man senare ändå reser sig. Datorn på några timmar för slösurf.
Somnar man ifrån TV'n eller nattlampan :oops: så är inte det heller någon katasrtof.
Ingår el i ställplatsen så orkar man ändå inte koppla in sig för det känns onödigt.
Behövs lite värme så går det åt lite gasol och 12V till cirk.pump eller fläkt.
Om man är ute och går på kvällen kan man komma hem till en mysigt upplyst bil m.m.

Om solen skiner nästa dag så har man full laddning på batteribanken innan kl:12. Om solen inte skiner så har man ändå full laddning innan dagen är slut, och det åter är dags att sätta igång förbrukarna.

Jag ber åter en gång om ursäkt för tåtramp, för det är inte så lätt om man inte kan el, mekanik m.m. Men hjälp finns ju att få om man är vilsen och tveksam.
För några tusenlappar och lite hjälp kan man bli oberoende av elstolpar, i alla fall under vår-sommar-höst, som är tiden då de flesta är ute och far.

Inte skrivet som pikning, utan bara av välmening. M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.984
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Hutlösa elavgifter

Som jag skrev gick jag på Lasses information, han verkar insatt i branchen. Lasse påstod att energikostnaden var försumbar. Men om du nu vill ta med den kostnaden, antag att varje uttag förbrukar 5 kwh/dag, innebär 10% av intäkten går till energikostnad, då kommer vi upp ca två års återbetalningstid. Så detta faktum ger fortfarande vid handen en återbetalningstid som ca 10ggr så kort som livslängden.
/gert


Nu är jag iofs mest intresserad av energiförbrukningar i villor och är egentligen inte så hemma på vad ett kylskåp i en husbil drar eller vad EBL eller vad den heter förbrukar. Vet inte ens hur kraftig elpatronerna är i husbilarna på värmen respektive VVB. men så myckat kan jag säga att det är inga 5kwh som husbilarna drar på ett dygn och i normala Sverige behövs det ofta värme på sommaren.

Sen har du räknat ett elpris på 10% av 30-50kr/dygnet. "Eftersom det är dom summorna som huserat här"
Det gör att du kallt räknar med att campingägarens totala elkostnader med alla avgifter inkl mätarsäkring ligger på 0.60öre-1kr/kwh

Vi har inte den blekaste om han måste betala den höga mätarsäkringen alla årets 12månader.


Jag blir inte förvånad om campingägarens kostnad för elen ligger en bra bit över 1.50kr/kwh


Men vi kan vi ta dom där 52Kwh x 1.5kr = 78kr per dygn som campingägaren ska ta för att vara helt hundra på att inte gå back.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.984
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Hutlösa elavgifter

Hejsan igen, med risk för att trampa några på tårna med funderingar som både jag och flera kompisar haft en längre tid, (förlåt) men va sjutton skall man behöva ha 230V uppkoppling till under sommarhalvåret även här uppe i Norden.

Flera inlägg redan har tagit upp solceller och självförsörjning som alt. och varför man inte satsar ett par tusenlappar på det i stället för att vara beroende av en elstolpe förstår inte jag heller.
För enkelhetens skull så bör man skippa energikrävande 230V apparater som går att leva utan, (de kan ju inte heller drivas på många 230V stolpar p.g.av för klen säkring i stolpen) och med en kraftig inverter så så tar man snart död på dyra batterier. Håret torkar utan hårblås, och kaffe går att koka utan bryggare :p:.

Där det inte finns tillgång till el så står ofta nyare dyra fina bilar helt nersläkta med ett par levande ljus på bordet och ev. Tv'n på för nyheter och en film på kvällen sedan mörkt.....
Jag och många av mina kamrater har kanske, ca. 300A/tim batteribank i bodelen, ca. 150W solceller på taket, all belysning utbytt till diodlampor, nyare energisnål TV, full koll på batterierna, kylskåpet drivs av gasol som räcker väldigt länge till ett kylskåpet (mellan fyra till tio veckor om man bara skulle använda gasolen till kylen, samt beroende av storlek på skåpet).

Resultatet av det blir ungefär så här.
TV'n står på sju timmar per kväll.
Så mycket belysning man behöver.
Lyser en lampa i onödan, behöver man inte släcka den förrän man senare ändå reser sig. Datorn på några timmar för slösurf.
Somnar man ifrån TV'n eller nattlampan :oops: så är det heller någon katasrtof.
Ingår el i ställplatsen så orkar man ändå inte koppla in sig för det känns onödigt.
Behövs lite värme så går det åt lite gasol och 12V till cirk.pump eller fläkt.
Om man är ute och går på kvällen kan man komma hem till en mysigt upplyst bil m.m.

Om solen skiner nästa dag så har man full laddning på batteribanken innan kl:12. Om solen inte skiner så har man ändå full laddning innan dagen är slut, och det åter är dags att sätta igång förbrukarna.

Jag ber åter en gång om ursäkt för tåtramp, för det är inte så lätt om man inte kan el, mekanik m.m. Men hjälp finns ju att få om man är vilsen och tveksam.
För några tusenlappar och lite hjälp kan man bli oberoende av elstolpar, i alla fall under vår-sommar-höst, som är tiden då de flesta är ute och far.

Inte skrivet som pikning, utan bara av välmening. M.v.h. JANKRO.

Kanoninlägg.
Med risḱ för att trampa folk på tårna går jag ett steg längre, jag fattar verkligen inte varför man ska ha solceller, det var ingen sommarstuga jag ville ha, utan ett rörligt boende där man står still några dagar sen rullar man igen. Vi klarar garanterat 3dagar utan solceller med tv tittande och mycket belysning, brukar även tända utebelysningen för att visa att här finns det ström. Men så har vi ledbelysning i hela husbilen från Led-Kungen ;) och supersnål 12v tv :)

Fortsätter, elverk:confused: som man ändå inte kan använda om man står vid andra husbilar, om man nu har den självinsikten. Skulle jag hitta ett drömställe där det inte finna andra husbilar och är inne på min 4e dag startar jag bara bilen och poff så har jag ett elverk;)

Men då har redan andra problem dykt upp, kassetten måste tömmas, fylla på vatten, det är bara rulla iväg med bilen iallafall oavsett om jag har elverk eller solceller. ;)
 

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Sv: Hutlösa elavgifter

Hejsan igen, med risk för att trampa några på tårna med funderingar som både jag och flera kompisar haft en längre tid, (förlåt) men va sjutton skall man behöva ha 230V uppkoppling till under sommarhalvåret även här uppe i Norden.

Flera inlägg redan har tagit upp solceller och självförsörjning som alt. och varför man inte satsar ett par tusenlappar på det i stället för att vara beroende av en elstolpe förstår inte jag heller.
För enkelhetens skull så bör man skippa energikrävande 230V apparater som går att leva utan, (de kan ju inte heller drivas på många 230V stolpar p.g.av för klen säkring i stolpen) och med en kraftig inverter så så tar man snart död på dyra batterier. Håret torkar utan hårblås, och kaffe går att koka utan bryggare :p:.

Där det inte finns tillgång till el så står ofta nyare dyra fina bilar helt nersläkta med ett par levande ljus på bordet och ev. Tv'n på för nyheter och en film på kvällen sedan mörkt.....
Jag och många av mina kamrater har kanske, ca. 300A/tim batteribank i bodelen, ca. 150W solceller på taket, all belysning utbytt till diodlampor, nyare energisnål TV, full koll på batterierna, kylskåpet drivs av gasol som räcker väldigt länge till ett kylskåpet (mellan fyra till tio veckor om man bara skulle använda gasolen till kylen, samt beroende av storlek på skåpet).

Resultatet av det blir ungefär så här.
TV'n står på sju timmar per kväll.
Så mycket belysning man behöver.
Lyser en lampa i onödan, behöver man inte släcka den förrän man senare ändå reser sig. Datorn på några timmar för slösurf.
Somnar man ifrån TV'n eller nattlampan :oops: så är det heller någon katasrtof.
Ingår el i ställplatsen så orkar man ändå inte koppla in sig för det känns onödigt.
Behövs lite värme så går det åt lite gasol och 12V till cirk.pump eller fläkt.
Om man är ute och går på kvällen kan man komma hem till en mysigt upplyst bil m.m.

Om solen skiner nästa dag så har man full laddning på batteribanken innan kl:12. Om solen inte skiner så har man ändå full laddning innan dagen är slut, och det åter är dags att sätta igång förbrukarna.

Jag ber åter en gång om ursäkt för tåtramp, för det är inte så lätt om man inte kan el, mekanik m.m. Men hjälp finns ju att få om man är vilsen och tveksam.
För några tusenlappar och lite hjälp kan man bli oberoende av elstolpar, i alla fall under vår-sommar-höst, som är tiden då de flesta är ute och far.

Inte skrivet som pikning, utan bara av välmening. M.v.h. JANKRO.

Du har helt rätt.
Jag kan klara mig en eller ett fåtal nätter utan el, men eftersom jag dessvärre har sömnapné så får jag oftast krypa till korset och välja en elplats. Jag tycker personligen att det det ideala är att kunna använda andra resurser för att "överleva" utan att behöva yttre elanslutning.

Skulle mer än gärna använda mig av övernattningsställen utan att behöva betala en orimligt hög avgift för den lilla åtgång av el som jag har behov av.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.597
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Hutlösa elavgifter

Hejsan olsborgs, ja det har vid flera tillfällen varit uppe om de som måste vara säkra på 12V eltillgång.......
Inte för en välbefinnande tillvaro som för de flesta :), utan i princip för något så allvarligt som att överleva.
Men en överdriven batteribank, lite "överdrivet" mycket solceller och sist men inte minst, kanske en Nasa BM1 batteridator som håller reda på batterikapaciteten med stor noggrannhet. Kanske också en summer som ljuder under en viss bat.spänning, borde lösa även det problemet. Så man med lugn i sinnet kan somna med full kontroll på energibanken, utan att vara inkopplad på 230V för laddning.
Som extra säkerhet (både livrem och hängslen) så kan man ju komplettera med en laddbränslecell som extra säkerhet, "lite" dyr kanske, men i ditt fall så kan man nog se den som nödvändig, och inte som överdrivet lyx.......

I det fallet, är det kanske inte heller hur mycket el man kan ha tillgång till som är det viktiga, utan att med stor säkert veta hur mycket man har tillgång till, som är mest viktigt.

Det viktigaste av allt är nog att man inte ger upp p.g.av kroppsliga problem utan försöker bemästra dem (ev. med teknikens hjälp) och gör livet "så gött att leva" som det är möjligt.

Ha det bra. M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Hutlösa elavgifter

Även jag som har en husbil som oftast används på vintern och till vildmarksturer och som inte är direkt snål på el, med dieselvärmare och kompressorkyl, klarar mig vanligen flera dygn utan 230V-anslutning sommartid med 3 x 95 Ah batterier och rejäla solpaneler.
Men för att inte behöva byta husbil mellan säsongerna så är bilen naturligtvis utrustad för att även klara elförsörjningen när solcellerna inte ger något. T.o.m. bränsleceller ombord trots den hutlösa driftskostnaden (metanol för ca 40:- per kWh). Honda-generatorn är den verkliga livlinan under vintern, där jag alltid står som enda husbil på natten, med 1 - 2 timmars gångttid per dygn för generatorn så klarar jag energibalansen. Jag har inga problem med att ligga ute en dryg vecka utan att behöva starta bilen, vilket inte gick i sträng vinterkyla på den tiden jag hade ett gasolbaserat system. Om någon hade haft godheten att installera stolpar med 230 V här och var vid fjällsjöarna i vildmarken så hade jag sannolikt planerat energiförsörjningen annorlunda.

aake
 

Eva o Sven-Uno

HBK Medlem
Inlägg
585
Kommun
Hagfors
HBK-Nr
67
Medlemskap
2024
Sv: Hutlösa elavgifter

Apropå elpriser.
I Norge har jag betalat 25-30 kronor för att få ta en dusch..
Campingägarna klagar på att strömmen är väldigt dyr i Norge.
Vad sägs om de priserna.
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Hutlösa elavgifter

Vi kopplar mycket sällan in någon el.
Nackdelen, som vi upplevt det, är att om det sker så sällan är risken stor att man glömmer bort att koppla bort sladden.
Två gånger har vi åkt iväg med sladden i, senast på den obemannade ställplatsen i Metzingen i våras. Mycket förargligt!
Skrev ett meddelande som lades i brevlådan och tejpade ett på plinten där den yttre delen lossnade från kablarna.
Vår kabel klarade sig utan skador.
 

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Sv: Hutlösa elavgifter

Detta blev tydligen ett ganska "hett ämne" att diskutera.
Självfallet finns det alltid lösningar på elförsörjning.

Anledningen till att jag startade denna tråd var bara för att vi ska få upp ögonen hur olika man debiterar elförbrukningen.

Till syvende och sist anser jag att det ska vara större skillnad på avgiften beroende av anläggningens ålder och tekniska utrustning.

Jag betalar, även om jag tycker det är väl tilltagna avgifter på vissa övernattningsställen.

Som jag tidigare skrev: 9 SEK för två fordon i toppmodern anläggning, kontra 50 SEK för att koppla på en sladdvinda.

Ha det gôtt i sommarsverige!!
 
F

F.d. 15776

Guest
Sv: Hutlösa elavgifter

Campingarna har, precis som vi har hemma en fast avgift som ska finasieras, och den är ganska hög. Den fasta avgiften baseras på propptaxan.

Bengt
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.657
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Hutlösa elavgifter

Man kanske skulle börja hyra ut en elstolpe:confused:
Verkar lönsamt:)
 
F

F.d. 52920

Guest
Sv: Hutlösa elavgifter

Dom som har gamla stolpar kanske sparar till nya och tar därför ut
samma avgift som nyinstallerade.
Vi har både solceller och elverk ( satt i vid köp).
Enda gången vi vill ha el är när hettan är olidlig , då kör vi AC´n i
ett par timmar för att "ladda" bilen med kyla inför natten.

Tillfällen då elverket (inbyggt) sätts i gång är när vi går in å handlar,
hundarna sitter i bilen och det är ohyggligt varmt.

Jag skulle personligen inte vilja bedriva en camping i Sverige , kort säsong , man är själv "befriad" från sommarsemester och får jobba dygnet runt.
 
Toppen