• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsbygge av buss

F

F.d. 53078

Guest
Sv: bygga inredning

Tidigt i morse ringde det en Svensk familj som hade kommit i nöd det hade brunnit i kablarna till elblocket. och ingenting fungerade kylskåp tv belysning. Orsak: amatörmässig instalation av diverse extratillbehör. och detta av en husvagnstillbehörsfirma i östsverige. När skall dom lära sig beräkna kabelarea och säkrings Amp. "Friskt kopplat hälften brunnit"
tur att jag hade lite relé så nu kan dom fortsätta sin semester.

På min HB så har jag börjat att koppla bilens 24v så att den blir körklar. Men i mitt fall "friskt kopplat inget brunnet" med säkringar och se till att inga kablar vibrerar i sönder mot plåt eller liknande.
Intag till färskvatten kommer ifrån hamnens marintillbehör duger lika gott eller bättre. På luckan till dieseltanken som nu är flyttad ifrån höger sida till vänster hade en knapp att öppna dörren med. Denna knapp har jag låtit sitta kvar hade ingen lust att börja svetsa i aluminiumplåten så nu sitter det en knapp där till ingen nytta. kommer kanske tillnytta.
Dörren till bostadsdelan har nu fått ett lås kommer att sätta i samma lås till bagaget så man slipper olika nycklar.
 

Bilagor

  • SDC10146.JPG
    SDC10146.JPG
    1,5 MB · Visningar: 10
  • SDC10148.JPG
    SDC10148.JPG
    1,5 MB · Visningar: 11
  • SDC10149.JPG
    SDC10149.JPG
    1,5 MB · Visningar: 10
  • SDC10152.JPG
    SDC10152.JPG
    1,5 MB · Visningar: 12
  • SDC10151.JPG
    SDC10151.JPG
    1,5 MB · Visningar: 9
  • SDC10147.JPG
    SDC10147.JPG
    1,5 MB · Visningar: 15
F

F.d. 53078

Guest
Sv: bygga inredning

Bild1
Efter ett långt tänkande och sömnlösa nätter bestämde jag mig till sist att välja stolarna som syns till höger istället för orginalstolen till vänster. Bytte till mig 2 st mot en solpanel. Dom är helt oanvända men ganska dammiga dom har stått i något år i en bussverkstad. Skall se om jag kan tvätta dom med ånga. Denna stol har allt förutom airbag den känner av om man sätter sig och åker upp automatiskt. lär visst kosta en mindre förmögenhet kanske därav namnet RECARO betyder på latin " dyr igen"
Foto 2
När jag mattade ner lacken på fronten så blev det inte det röda bra sandfärgen blev emellertid bra. Men eftersom jag inte vill ha den så klar så nöjer jag mig med detta skall se i veckan hur jag gör med ränderna.
Foto 3
Skulle börja med det elekrtiska men kom på att min voltmeter låg i den andra servicebilen så det var bara att ta vad man har till förfogande
En 24 voltslampa och lite kabel räcker långt man behöver faktiskt inte mycket mer.
foto4
Nu börjar det att likna ett ormbo med kablar men vill inte klippa kablarna för korta innan allt är på plats. det är lättare att korta än att förlänga.

Är det någon som har ett elchema till någon liknande bil ?Det duger med en VW LT Diesel helst med tryckluftbroms ifrån 90-96. Det är några små saker som jag inte har helt klart för mig.
Ex. glödrelét tiden , Hazardswichen och laddgeneratorn
Sedan är det en massa kablar som är till bromssystemet dom sitter lite varstans. jag tror att det endast är en strömbrytare som talar om att det är tryck och den röda broms varningslampan slocknar och handbromslampan men vill ha detta bekräftat. se bild 5
 

Bilagor

  • SDC10153.JPG
    SDC10153.JPG
    1,5 MB · Visningar: 10
  • SDC10154.JPG
    SDC10154.JPG
    1,5 MB · Visningar: 6
  • SDC10156.JPG
    SDC10156.JPG
    1,5 MB · Visningar: 5
  • SDC10157.JPG
    SDC10157.JPG
    1,5 MB · Visningar: 7
  • SDC10158.JPG
    SDC10158.JPG
    1,5 MB · Visningar: 5
F

F.d. 53078

Guest
Sv: bygga inredning

Nej nu får dt vara bra för i dag idag har vi det strax under 40º och inne i verkstaden mycket varmare. ☺

Det går mycket trögt men nu har jag ialla fall fått instrumentpanelen på plats Hel och halvljuset fungerar nu Också.
Jag har dessutom kopplat in ett skyddsrelé som slår ifrån all elen om någonting skulle hända. Skall till skroten i morgon och se om jag kan hitta en lite mindre ratt denna är så enormt stor mycket större än LT 35 an Ett elschema hade sparat mycket tid dom enda som jag har hittat på nätet är till VW transporter och det duger inte.
 

Bilagor

  • SDC10159.JPG
    SDC10159.JPG
    1,5 MB · Visningar: 11
  • SDC10160.JPG
    SDC10160.JPG
    1,5 MB · Visningar: 10
F

F.d. 53078

Guest
Sv: bygga inredning

Idag har jag inte gjort så mycket det tar tid detta med några kablar som skall kopplas leta upp poler på strömbrytare mm. Hag har dessutom varit hos en läkare som förbättrar läkningen av b.l.a benbrott med hjälp av en tryck kammere och syrgas sä att blodet för fram syre lättare till skadade delar.
Rossi en GP2 motorcyclist ramlade och krossade foten och efter 21 dagar tävlade han igen. 2 timmar om dagen skall jag vara i denna tryck kammare det känns redan bättre och jag kan gå utan smärtor, men vi får se.

Husbilen håller på nu med bakdelen dimljus bakljus bromljus skyltljus blinkers. Och säkert glömt något ljus.
och galibo ljus. Det är en massa kablar. Sedan fasar jag för inkopplingen av laddgeneratorn och glödstiften och RPM räknaren om jag inte hittar något elchema.När det gäller ladningen så funderar jag på att kontakta MEGALANZ om en intelligent laddregulator istället för orginal ladd relét. Kanske 2 st så kan man ladda 12V bodelsbatteri på samma generator. Startbatteriet och generatorn blir ju nu överdimentionerad eftersom den nu bara skall användas till bilens basfunktioner. Så jag funderar nu att använda dessa två 12v 200A batterierna till bodelen istället och köpa två mindre till starten. Två stycken 90-100Amp borde ju räcka numera.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: bygga inredning

Det enda elchema som jag har hittat är ifrån 50-60talet eller nya superelektroniska bilar. Men i alla fall så hr jag kopplat framljuset med ett relé som sätter på strömmen till ljuset och sedan ett annat relé som styr hel o halvljuset. sedan en säkring för hel ljuset och en annan säkring för halvljuset. Eller skall man öka säkerheten med två relé och fyra säkringar? Bakljusen är kopplade utan relé med två andra säkringar. bromsljus och skyltljus med en säkring utan relé. Och galibo är kopplat paralellt fast i kryss med bakljuset.
RPM räknaren har tre stift + - och puls det finns ingen hallgivare vad jag kan hitta på motorn så då gissar jag att pulser kommer ifrån något stift ifrån generatorn? kan detta stämma. Jag vet ej vilken som är + eller puls på RPM mätaren men om man förväxlar dessa så tror jag inte att man skadar RPM mätaren.Jorden är ju mätbar. Vindrutetorkaren,tutan och fäkten får varsitt relé.
Förvärmaren "Glowplug" hade jag tänkt att koppla med en justerbar timer 0-20 sek i serie med en termostat som redan sitter på motorblocket med en okänd grad gissningsvis 50-70º skall prova denna. Någon som vet om detta är korrekt eller är det mera koplicerat än så? kan tänka mig att en modern bil känner av temperaturen och inte värmer mer än nödvändigt.
Ett av reléna som jag tog bort har en massa stift och innuti sitter det en timer så det måste vara detta relé som styr förvärminigen, men hittar ingen documetation om detta relé.

Det kanske låter dumt att jag rev bort alla kablar, men som det såg ut så hade jag inget val se bilden http://www.husbilsklubben.se/forums/attachments/25616d1269196686-cimg0639.jpg


Allt var omkopplat en knapp för att starta en annan knapp till tutan en tredje knapp att stanna med O.s.v tjuvkopplingar och brända kablar överalt
Och det värst tryckte man ned kopplingen i botten så kortslöt man säkringsdosan E.t.c.
Så att få kontroll var det bara att riva bort ALLT.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: bygga inredning

Ja nu har du jobb, framförallt om du inte har en riktig kopplingsschema. Men allt går ju om man bara gör en egen enkel skiss med de funktuíoner man vill och skall ha. Tror att det är bra med relän till stora strömförbrukare som strålkastare mm.
Lycka till, detta blir en härlig husbil
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: bygga inredning

Tack skall du ha. Mycket finns ju på nätet om standard vilket nummer som är jord på ett relé mm. Det är viktigt att följa detta om något skulle hända och on någon annan än jag skall reparera. Fast det enklaste hade varit att rycka ut säkringsdosan med kablarna ifrån en bil på skroten komplett med instrumentpanel och med hjälp av ett elchema koppla in allt. Fast då lär man sig inte lika mycket.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: bygga inredning

Efter att ha suttit i tryck kammaren i dag igen 2 timmar så har det blivit lite gjort på bilen. Det går jättetrögt tar verkligen tid dels av värmen inne i verkataden har det idag varit 51º plåttak med stänggda dörrar. Har idag bara hunnit med att koppla dimljusen så att man trycker på en knapp så tänds dom och slår man av tänningen så släcks dom automatiskt och tänds inte igen förän man trycker på knappen igen. Annars så är det lätt att man glömmer dimljusen på. Har börjat att rita schema för hand, menskall se om jag har ett program till detta.
Nu har den både hel och halvljus och bakljus så snart är den laglig. Blinkersen skall jat ta en titt på imorgon om jag hinner.
Den som tror att man inte kan få stötar av 24V den har fel har fått mig ett par laddningar. inget farligt men det kittlar kraftigt.
 

Bilagor

  • SDC10166.JPG
    SDC10166.JPG
    1,1 MB · Visningar: 4
  • SDC10168.JPG
    SDC10168.JPG
    1,5 MB · Visningar: 3
F

F.d. 5106

Guest
Sv: bygga inredning

Hel enkelt "Lysande" ;)

Men 51*
shocked.gif
HUA.......
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: bygga inredning

Det går utan elschema, men det blir tredubbelt jobb eftersom man får klippa av kablar och koppla in fler på samma stift. Slöseri med tid o pengar.
Så idag när jag satt i tryck kammaren så tog jag med ritblock blyertspenna och suddigummi och började rita upp elschemat. Och kommer inte att koppla en kabel till innan detta är färdigt. Ritar i Corel det går nog fortare än att leta upp ett program och instalera det. Så nu har jag kvällen räddad.
 

Bilagor

  • SDC10183.JPG
    SDC10183.JPG
    1,5 MB · Visningar: 19

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: bygga inredning

Hej!
Jag antar att spiralen du ritat under tändningsnyckeln är glödstiftet till kallstarten. Den här elktronikboxen behövs för att min kallstart skall fungera säger experterna på Iveco Sverige. (den fungerar inte ändå)



P8250349.JPG




Att den inte fungerar beror naturligtvis på bl.a. på att jag har flyttat pumpen till värmeväxlaren (då jag använder den som motorvärmre).

Antar att glödstiftet är konstruerat så att det själv känner av då spiralen glöder tillräckligt. Då lampan på panelen slocknar skall man starta och då startar antagligen pumpen och sprutar in upphettad diesel till spridarna. Det här är bara en gissning. Ingen har förklarat för mig hur det fungerar. Mitt behov av kallstartsystemet är visserligen inte stort eftersom jag har motorvärmare och sällan är ute i kyligt väder.

Vill ändå veta hur allt fungerar på bilen. Kan du kanske berätta närmare eftersom du sitter mitt i kabelhärvorna.

Om det är något jag inte kan ..........

Hälsningar
Alve
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: bygga inredning

Nej den spiralen skall föreställa solenoiden till dieseln till pumpen avslagen stannar motorn...

Jag är ingen expert på detta men så här har jag fattat att det fungerar det på min gamla motor. Dieseln exploderar av hög temperatur och hög kompretion. Så fattas temperaturen så exploderar inte dieseln.
Så i motorn till varje cylinder sitter det ett glödstift Detta glödstiftet förvärmer bränslet som kommer in i cylidern. Beroende av vilken motor som du har så skall glödstiften glöda olika tid i mitt fall i 9 sekunder. Är nu motorn redan varm så skall inte glödstiften glödas. Då räcker det med temperaturen av en redan varm motor.
I min buss satt det också ett elektroniskt relé som styrde detta, men eftersom jag inte hittar varken schema eller documentation på relét så gör jag följande.

Jag sätter en termostat NC (normally closed)på motorn en som slår av när motorn kommer upp till gissningsvis 50-70ºC. Denna termostat kopplar jag i serie med en timer på i mitt fall 9 sekunder. Och denna timer styr ett relé som ger ström till glödstiften. Eftersom min bil går på 24V så skall jag leta upp en justerbar industritimer med IEC standard så kan jag experimentera fram rätt tid. glöder man för länge så bränner man glödstiften och glöder man för lite så startar den inte.

I ditt fall skulle jag nog bara koppla en knapp som du trycker in manuellt som man gjorde på den gamla goda tiden kommer du ihåg Merceders
Dom satte en glödtråd i instrumentpanelen när den var röd så var det lagom.
Här kommer foto på mitt relé och kopplingsschemat på förvärmaren.
Jag skall rita den i corel så skickar jag en bättre bild.
 

Bilagor

  • SDC10185.JPG
    SDC10185.JPG
    1,4 MB · Visningar: 6
  • SDC10186.JPG
    SDC10186.JPG
    1,4 MB · Visningar: 5
Senast redigerad av en moderator:
Toppen