Sv: bygga inredning
Det enda elchema som jag har hittat är ifrån 50-60talet eller nya superelektroniska bilar. Men i alla fall så hr jag kopplat framljuset med ett relé som sätter på strömmen till ljuset och sedan ett annat relé som styr hel o halvljuset. sedan en säkring för hel ljuset och en annan säkring för halvljuset. Eller skall man öka säkerheten med två relé och fyra säkringar? Bakljusen är kopplade utan relé med två andra säkringar. bromsljus och skyltljus med en säkring utan relé. Och galibo är kopplat paralellt fast i kryss med bakljuset.
RPM räknaren har tre stift + - och puls det finns ingen hallgivare vad jag kan hitta på motorn så då gissar jag att pulser kommer ifrån något stift ifrån generatorn? kan detta stämma. Jag vet ej vilken som är + eller puls på RPM mätaren men om man förväxlar dessa så tror jag inte att man skadar RPM mätaren.Jorden är ju mätbar. Vindrutetorkaren,tutan och fäkten får varsitt relé.
Förvärmaren "Glowplug" hade jag tänkt att koppla med en justerbar timer 0-20 sek i serie med en termostat som redan sitter på motorblocket med en okänd grad gissningsvis 50-70º skall prova denna. Någon som vet om detta är korrekt eller är det mera koplicerat än så? kan tänka mig att en modern bil känner av temperaturen och inte värmer mer än nödvändigt.
Ett av reléna som jag tog bort har en massa stift och innuti sitter det en timer så det måste vara detta relé som styr förvärminigen, men hittar ingen documetation om detta relé.
Det kanske låter dumt att jag rev bort alla kablar, men som det såg ut så hade jag inget val se bilden
http://www.husbilsklubben.se/forums/attachments/25616d1269196686-cimg0639.jpg
Allt var omkopplat en knapp för att starta en annan knapp till tutan en tredje knapp att stanna med O.s.v tjuvkopplingar och brända kablar överalt
Och det värst tryckte man ned kopplingen i botten så kortslöt man säkringsdosan E.t.c.
Så att få kontroll var det bara att riva bort ALLT.