• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsbygge av buss

F

F.d. 53078

Guest
Sv: bygga inredning

Du och alla andra är hjärtligt välkommna det skulle vara fantastisk att se ditt hemmabygge. Jag kommer ihåg att min mamma byggde en liknande husbil som din det var en 608 om jag mins rätt (JEL695) hon byggde den runt 1979 tror jag. Kanske du har sett den fast den är väl skrotad för länge sedan.
 
F

F.d. 5106

Guest
Sv: bygga inredning

JEL695 går fortfarande som husbuss, nästan nybesiktad, finns i Nyköping.
En medelålders herre har ägt den sedan 2000

:D
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: bygga inredning

Min syster Viktoria tackar för denna information denna husbuss var hennes hem i Europa under 3 år tills hon började på Svenska skolan i Fuengirola,
Eftersom jag studerade i Sverige så såg jag den bara ett par gånger, men kommer ihåg att min mamma själv bygde den. Viktoria lovade mig att scanna in ett foto ifrån 1979-1980.
 
F

F.d. 5106

Guest
Sv: bygga inredning

Ska se om vi kan få tag på någon bild på den i nutid :) Har efterlyst den på vårat MB-forum (122 medlemmar)

Håller tummarna..
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: bygga inredning

Ifrån början var det en Orkesterbuss ifrån Kungälv. Den hade då en mellanvägg med lastutrymme bak. Framtill hade den 4 jättesköna 1ª klass flygplansstolar. Jag kommer ihåg att hon fick stå och bygga om den på en husvagnsfirma i Tuve Göteborg. Den var målad i en ljusbrun ton med en mörkare fartrand.
Efter ombyggnad fick min syster ett eget rum längst där bak med sin säng och en jätte samling av dockor. som köptes i olika länder hon reste i.
Hon blev tvungen att sälja den för på den tiden kunde man inte ha ett fordon mer än 6 kalendermånader per år sedan var den tvungen att åka ut 6 månader.
Att importera den till Spanien var väldigt dyrt och omständigt.
Min syster har några få foton som hon kommer att scannar in.
När min mamma dog så var det någon som snodde rubbet av hennes tillgångar även foto på denna buss.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: bygga inredning

I går och idag har jag varit morgonpigg och fått gjort en hel del innan familjen vaknat. Dekorlisterna somjag har haft mardrömmar om är nu på plats. Det var nte så svårt som jag trodde, men lite konstnärsjobb. Det är nog så som Alve sade till mig Det som man inte kan är bara det att man inte har lärt sig det ännu. Lådan till batteribanken är nu uppriggad plats för 6 100A batterier.
Hann med att svetsa förstärkningför fönstren och några reglar för att få bort ojämnheterna i skivorna som sitter över bussens originalfönster. Och det hjälpte mycket nu syns vågformen mycket mindre.
Plåtdunken på 50l som jag hade tänkt att ha till svartvattnet är 5 Cm för stor så jag har letat efter en 50l plastdunk istället, men inte hittat någon.
Då sade min syster att våran mamma hade användt en gammal bensintank.
Det som precis det som passar där. Så det blir skroten i morgon och leta upp en lämplig Dieseltank. Det är nog lämpligare med diesel om jag beh¤ver svetsa
Nu är i stort sett all "utredning" gjord så nu är det dags att börja med det roliga BYGGA INREDNING, men först måste den målas för att inte spruta ner inredningen.
 

Bilagor

  • CIMG0880.JPG
    CIMG0880.JPG
    1,1 MB · Visningar: 12
  • CIMG0884.JPG
    CIMG0884.JPG
    618,7 KB · Visningar: 14
  • CIMG0883.JPG
    CIMG0883.JPG
    916,6 KB · Visningar: 12
  • CIMG0885.JPG
    CIMG0885.JPG
    1,1 MB · Visningar: 13
  • CIMG0886.JPG
    CIMG0886.JPG
    995,6 KB · Visningar: 14
F

F.d. 53078

Guest
Sv: bygga inredning

Har varit pá skroten och letat efter en dieseltank som passar emellan balkarna, men alla bilar har formgjutna tankar. Det ser ut som att man bláser upp en ballong i ett trángt utrymme sá blir formen därefter. Hittar inga dunkar pá mer än 25 liter. dá undrar jag ¿hur stor kapasitet behöver man pá toan? Om man räknar med 4 personer under 7 dagar 25 liter verkar vara lite?
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: bygga inredning

Det låter väldigt lite med 25 liter. Vi har 130 liters tank för svartvattnet och det räcker mellan 2 och 3 veckor för 2 personer. Vår toalettstol använder lite vatten vid varje spolning plus att handfatsavloppet går till samma tank.
Däremot går dusch och köksavlopp till annan tank.
Jag byggde om en Scania i början på 80-talet och hade då en syrafast tank på lite drygt 100 liter. Toalettstolen jag använde var en Optisan som malde skiten med lite vatten och därför gav mindre volym. Där räckte tanken 3-4 veckor.
När jag i mitten på 90-talet byggde om en Volvo gjorde jag på samma sätt men använde svartplåt vilket jag senare fick veta inte riktigt lämpar sig eftersom fekalierna är så korrosiva.
http://www.websitefolder.net/biskhusbilar/art-1.asp?id=322&iPageID=0
Jänkarna använder tankar i ABS-plast med stora utlopp vilket är att rekommendera. Tänk också på att använda det speciella toalettpapper som finns i affärer för båttillbehör och som löser sig lätt.
Mvh
Nisse
PS. Jag blir lätt avundsjuk när jag ser vilka resurser du har :p
 
F

F.d. 29824

Guest
Sv: bygga inredning

Eftersom du inte behöver oroa dig speciellt för hög vikt kan du väl låta tillverka en tank i rostfritt. Du kan ju få den anpassad till dina mått i ramen.
Ulf
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: bygga inredning

Ja det blir nog så men jag hade hoppats på att slippa tillverka en svartvattentank i dyr rostfri. En standard plastdunk går ju lätt att byta om det skulle bli stopp eller annat problem. eller bara ta loss den och tömma.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: bygga inredning

Det finnes flere firma som selger standard plasttanker i mange forskjellige størrelser, så om du har maks lengde x bredde x høyde og hvor det passer med tilkoblinger og hvor grov tappekran du skal ha så finner du det.
Et av de mange som selger, men ikke produserer er Reimo. Skulle tro at du kunne finne en lokal produsent i Spania også.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: bygga inredning

Jag hade ifrån början tänkt att ha allt avlopp i samma tank. men blev avrådd. Av kunnit folk och Guardia civil.
Min toalett är en marintoalett med kvarn och är snålspolad med ställbar spolning 1/4-1 Liter per spolning. Så enligt mina beräkningar betyder detta Ca 75 toaletbesök? på en 50 liters tank. Eller har jag helt fel. Jag vill absolut kunna stå minst en vecka utan att behöva tänka på att tömma.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53078

Guest
Sv: bygga inredning

Nu börjar det kännas bättre det lilla som jag gör syns. Här har jag nu limmat stenull den är ganska kompakt för att inte skaka ner i botten som jag blev varnad för. Dessutom så sitter den fast i polueteranskum. så i natt kommer nog armarna att sticka.
Hade tänkt att använda körsbärsfaner även i taket, men sitter och tittar på foton av husbilar och nästan alla har vitt tak. Är detta någon tapet eller filtmatta? I så fall är det bättre att använda oljebehandlad marin masonit.
 

Bilagor

  • CIMG0905.JPG
    CIMG0905.JPG
    989 KB · Visningar: 22
F

F.d. 53078

Guest
Sv: bygga inredning

Det får bli en rostfri toatank då rymmer den ca 150liter och det borde vðl räcka ett tag. Har jag nu dom andra tankarna i rostfritt så får denna bli det också. Beställer hem 2 plåtar så har jag till duchen med. Det straffar sig att fuska eller vara bekväm.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53078

Guest
Sv: bygga inredning

Min kamera har tydligen ofrivilligt bytt ägare i förra veckan så jag har inte kunnat ta några bilder . Ingen märkvärdig en men den tog bra bilder.
hittade en gammal som får duga.

Härmed den sämre kvalitén.

Nu har jag målat den på utsidan är inte helt nöjd så jag skall vattenslipa och polera. Dekorationsränderna funderar jag allvarligt att klistra dit istället för att måla. kommer i morgon att prova på den plåt som jag övade på innan jag vågade sptuta på bilen. Tänkte om jag misslyckades så målar jag den vit som är enklare. Vänstersidan som jag målade först blev det några rinningar på så går det inta att slipa ned så får jag helt enkelt måla om dessa bitar. Bara att hoppas att färgen räcker. Jag blandade färgen själv så det blir omöjligt att hitta exakt samma färg. Nyansen syns dåligt det är silver metallic med en liten ton av guldmetallic. innomhus så ser den inget vidare ut, men utomhus så blir det fint . och man ser inte smutsen.

Bilden till vänster är det bar grundfärg.
 

Bilagor

  • CIMG0112.JPG
    CIMG0112.JPG
    964,8 KB · Visningar: 18
  • CIMG0113.JPG
    CIMG0113.JPG
    829 KB · Visningar: 17

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: bygga inredning

Dekorationsränderna funderar jag allvarligt att klistra dit istället för att måla. kommer i morgon att prova på den plåt som jag övade på innan jag vågade sptuta på bilen.

Hej!

Jag funderar på att lackera den gamle helt vit. Originalfärgen heter IC030.

Kjolarna, nedre delen, grå. Den grå färgen som drar lite mot grön/brun.

Tänker också använda klistrade dekorationsränder. Kan man dra loss dem utan att slita loss färgen? Var köper man sådana?

Blir spännande att se fortsättningen på ditt lackande.

Hälsningar
Alve
:mcride:
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: bygga inredning

Nu har jag målat den på utsidan är inte helt nöjd så jag skall vattenslipa och polera. Dekorationsränderna funderar jag allvarligt att klistra dit istället för att måla. kommer i morgon att prova på den plåt som jag övade på innan jag vågade sptuta på bilen. Tänkte om jag misslyckades så målar jag den vit som är enklare. Vänstersidan som jag målade först blev det några rinningar på så går det inta att slipa ned så får jag helt enkelt måla om dessa bitar. Bara att hoppas att färgen räcker. Jag blandade färgen själv så det blir omöjligt att hitta exakt samma färg. Nyansen syns dåligt det är silver metallic med en liten ton av guldmetallic. innomhus så ser den inget vidare ut, men utomhus så blir det fint . och man ser inte smutsen.

Hej,
om du väljer att använda självhäftande dekaler linjer etc så montera dessa före klarlacken, för jag anta att du skall klarlackera hela bilen, då ser man inte om dessa är lackerade aller självhäftande samt att de garanterat inte ramlar av om du skulle använda vass avfettning t:ex.
Ser fram emot resultatet
Hälsningar Bror
 
Toppen