• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsbygge av buss

F

F.d. 5106

Guest
Sv: bygga inredning

Oj ? Denna tråd har jag missat helt :eek: Såg bara för länge sedan att du skulle hämta bussen...

Det blir allt ett riktigt bygge det där :D Wow......... !!!!
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: bygga inredning

"Zigenarvagnen" som jag har hjälpt till med blev färdig sent i går natt med tre stora kylskåp och en frysbox och hundra tals flaskor med innehåll som ni säkert kan gissa. Glada i hågen så kom dom iväg klockan 09.00 i morse.
en resa på Ca 350km. första stoppet blir i Marbella där det kommer fler ekipage som sedan går vidare till Ronda och slutligen till Cadíz på fredag.
Senare nästa måndagen när traktor chauförerna är tillräckligt nyktra så bär det av hem igen. Om någon undrar sås kall jag tillägga att dom har poliseskort. det blir flera hundra ekipage totalt ifrån hela Andalucia.

Så nu har jag mera tid till bygget. Växellådan som jag lämnade till en verkstad i Málaga kom med en offert på 2.200€ plus kopplingen 780€ plus moms. När jag kom till verkstaden så hade dom inte ens öppnat den. Så jag blev arg och tog med mig den till min verkstad och öppnade den.

Blev ganska glad när jag fick se att alla kugghjul var helt intakta utan något större slitage, däremot lagren har gått varma, Troligtvis så har den körts utan olja därav så var "kugghjulsförarna" ( vet ej vad det heter på Svenska) sliten mer en 1 mm. Så i morgon skall jag roa mig med att svarva nya spår och tillverka nya "förare" fast i härdat brons istället därför att dessa håller längre och förstör inte hjulen. sedan är det dags att leta upp kullagren vilket säkert är det största problemet
 

Bilagor

  • CIMG0762.JPG
    CIMG0762.JPG
    950,8 KB · Visningar: 13
  • CIMG0761.JPG
    CIMG0761.JPG
    1,1 MB · Visningar: 14
  • CIMG0766.JPG
    CIMG0766.JPG
    1,4 MB · Visningar: 13
  • CIMG0758.JPG
    CIMG0758.JPG
    860,4 KB · Visningar: 11
Senast redigerad av en moderator:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.605
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: bygga inredning

Hej Juan, kugghjulsförare duger rätt bra, växelförare är nog det rätta namnet och med lite slarvuttryck får de heta växelgaffel ibland.

Lycka till. JANKRO.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: bygga inredning

Tack skall du ha
Tågförare eller lokförare huvudsaken att man förstår.
Det är första gången som jag har öppnat en växellåda och är därav ganska okunnig i detta ämnet, men som jag har förstått det så är detta problemet med att växeln hoppar ur? det fattas 1 mm av växelföraren, På denna bild så syns det bättre

nuevo-1.jpg
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.605
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: bygga inredning

Ja Juan växellådor är rätt enkla att förstå funktionen på när man öppnat dem, men krångliga med finliret och funktionen på synkringar och ingreppskugg m.m. (Jag är absolut ingen expert utan har bara grävt i några lådor ibland när jag varit tvungen.)
Om växeln har tendens att hoppa ur så har nog glappet en viss betydelse, men tyvärr så tvångshåller inte växelföraren växeln helt på plats, utan ingreppskuggen får inte pressa på och försöka trycka ur växeln utan neutralt bara ligga i och driva runt. Om ingreppskuggen försöker trycka ur ilagd växel så kan det bero på att de är slitna (o.b.s. alltså inte drivkuggen utan de små hakarna/kuggen som kopplar ihop kugghjulet med drivdelen/axeln). Detta är ju ett rätt känt fenomen på Fiatlådornas femte växel. Det syns rätt tydligt om ingreppskuggen är slitna och "hala" mot varandra.
Här har du en bild med trasiga ingreppskugg på nedre dreven och i ett annat stadium kan de bli snedslitna och få så rundade kanter att de försöker trycka itur drivningen och inte bara driva runt, och då orkar växelföraren/gaffeln och "klickläget" inte hålla emot sidotrycket utan växeln hoppar ur. Ett sådant sidotryck kan kanske bidra till att växelförarna/spåren är onormalt slitna, eller i värsta fall om föraren har suttit och hållit i växelspaken för att hindra växeln från att hoppa ur för då tar växelförarna/spåret mycket stryk på kort tid.
Hoppas jag har fel.

trasigadrev.jpg

Hoppas att min beskrivning blev begriplig.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53078

Guest
Sv: bygga inredning

Tack skall du ha då känner jag mig lugn innan jag särade på lådan helt så hjälpte jag kudden till växelföraren med handen och kompenserade det nedslitna då hoppade växeln in riktigt. Synkroniseringen verkar att fungera riktigt. problemet är 1:an L som inte kommer in 1-5:an fungerar riktigt fast jag har en känsla att 3:an hoppade ur en gång när busschaufören körde bussen. Det är samma låda som sitter i lastbilar. Lågväxeln kommer jag nog sällan att använda, fast rasar lådan på en resa ja då kostar det. Nu bär det iväg att tillverka nya kuddar.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: bygga inredning

Har nu fått tag i alla kullager förutom ett som bara WV säljer i sin renoveringssats för över 800€. Skampris när ett liknande lager kostar 18€. Skall i morgon åka till ett företag som renoverar automatlådor dom sade till mig kom med lagret så fixar det sig nog.
Har hoppat omkring och gjort lite av varje. Stötfångaren bak har jag efter mycket jobb lyckats att bocka. Svetsat fast ny galvaniserad plåt där dom gamla dörrarna satt samt en försänkning av golvet ifrån förarutrymmet till bo-delen bakom motorn. Dieseltanken är nu flyttad till vänster sida den satt innan där jag nu har dörren in till bo-delen. Nya framljus kom efterlängtat. Nu i veckan skall jag roa mig med att göra design på instrumentpanelen. Alla klockorna har jag tagit ut ur den gamla instrumentpanelen därför har dom inget glas. Tänkte att jag skulle ta och titta på något importerat trä och fräsa ut panelen med och lägga den över en plexiglas skiva. Hittar jag inget trä så hade jag tänk att göra den hypermodern i tjock plexiglas, problemet är att man måste polera efter fräsandet för att kunna se visarna. Det tredje alternativet är att göra det hela digitalt med en stor taktil monitor, fast det blir en hel del jobb.
Här på sista fotot visar jag hur en hemmabyggd maskin fräser ut delar i detta fallet är detta en maskindel, men jag kommer att fräsa ut instrumentpanelen med samma metod. Det är därför som jag ritar alla delar i ett CAD-program som är nämt tidigare i tråden
 

Bilagor

  • CIMG0775.JPG
    CIMG0775.JPG
    946,2 KB · Visningar: 17
  • CIMG0773.JPG
    CIMG0773.JPG
    1,2 MB · Visningar: 20
  • CIMG0774.JPG
    CIMG0774.JPG
    943,7 KB · Visningar: 18
  • CIMG0772.JPG
    CIMG0772.JPG
    1,1 MB · Visningar: 21
F

F.d. 53078

Guest
Sv: bygga inredning

Dom roliga lagren har jag till slut fått bekräftat ifrån USA att dom hade i lager. så dom kommer som ett skott på posten, Under tiden har jag jobbat med instrumentpanelen och fräst ut en prototyp innan jag beställer Alrot som jag tycker passar bäst, samma som lär sitta i B.l.a. Volvo.
Har gjort en lucka till gasflaskorna.brevid dieseltanken.
jag hr koncentrerat mig på det yttre med att täcka för fönsterna med plåt nu när termometern visar över 30º så behåller plåten sin form.

Någon på verkstaden hade gjort en fågelgrill som vi bara måste testa sedan blev det inte gjort mera denna lördagen. Lukten av röken lockade dit många vänner som kom med mat o dryck så det blev sent.
 

Bilagor

  • CIMG0781.JPG
    CIMG0781.JPG
    681,5 KB · Visningar: 38
  • CIMG0785.JPG
    CIMG0785.JPG
    969,2 KB · Visningar: 23
  • CIMG0787.JPG
    CIMG0787.JPG
    813 KB · Visningar: 22
F

F.d. 53078

Guest
Sv: bygga inredning

CIMG0829.JPG


Har haft fel på min firefox och inte kunnat göra inlägg, men kommer att lägga in dessa till helgen.

Har fortfarande inte hittat lager till växellådan det verkar vara omöjligt. Så det är väl bara att köpa hela renoveringssatsen.
Har nu börjat med instrumentpanelen som börjar att ta form fräste ut för klockor och reglage. skall till glasmästaren i morgon och skaffa glas.
man kan klippa glas med en helt vanlig sax under vatten det låter otroligt men det funkar. Utsidan på bussen börjar nu att likna mer en husbil för varje dag nu fattas det bara dekorationslister, fönster spackling slipning och målning.
Har också beställt solceller som måste monteras ihop priset är endast 48 cent/Watt Jag räknar med 2Kw så hela taket kommer att bli täckt så kan man köra A/C direkt på solceller kommer att kännas skönt att kunna slösa energi med gott samvete. Kylskåpet som bara går på 12v och inte minst mina vätgas celler som behöver gott om energi.
 

Bilagor

  • CIMG0829.JPG
    CIMG0829.JPG
    858,4 KB · Visningar: 15
F

F.d. 53078

Guest
Sv: bygga inredning

Håller på med maskinen som snart är klar och sedan kan jag ägna mig åt husbilen. min önskan vore att kunna regestreringsbesiktiga innan semestern i Augusti,men..... Jag har dessutom nu fått goda nyheter om lagren till växellådan nu fattas det bara en packbox. Problemet är att har jag ingen växellåda kan jag inte lägga golvet, Och kan jag inte lägga golvet så kan jag inte spruta polieretan skum och då kan jag inte göra väggarna. och inte sätta in fönster E.t.c. Med andra ord allt hänger på den f..... växellådan.
En glad nyhet är att Solcellerna kom på posten i fredags 1000 stycken och bara en som var trasig. Att löda ihop dom får bli det sista som jag kommer att göra. Den lilla tid som jag har över går nu åt att slutföra på utsidan därför att sista veckan i Juli har jag blivit lovad hjälp att måla den
Instrumentpanelen går sakta framåt skall vattenslipa den och lacka den för sista gången i morgon sedan skall den monteras ihop med alla klockor och lampor sedan kan jag slutföra elinstalationen.En till instumrntpanel skall tillverkas för radio,GPS,handsfree,termostat,backkamera,mm,mm
Jag ville ha trät lite rödare ,men det blev inte bra med bets färgen blev lite åt det gröngula hållet så vanlig klarlack fick duga.
Ser att bilden på instrumentpanelen blev vðldigt mörk men jag stoppar in en ny när den blir helt färdig.
 

Bilagor

  • CIMG0831.JPG
    CIMG0831.JPG
    1,1 MB · Visningar: 16
  • CIMG0830.JPG
    CIMG0830.JPG
    840,4 KB · Visningar: 20
  • CIMG0841.JPG
    CIMG0841.JPG
    798,3 KB · Visningar: 18
  • CIMG0840.JPG
    CIMG0840.JPG
    876,3 KB · Visningar: 13
F

F.d. 5106

Guest
Sv: bygga inredning

Juan ; Vad använde du för material till instrumentpanelen ? är det trä ? Det syns dåligt på min dator ?

Vill du ha snygga träbitar att tillverka detaljer av så kontakta Gitarrmakare /Luthier
Detta trä har jag tänkt mig att göra panelbitar av sedan . " Redwood"

Redwood.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53078

Guest
Sv: bygga inredning

Det är Alrot, men det är bara fanér. Nu är det för sent jag har redan köpt och tillverkat delarna, men tack ändå. Det ser ut som det är detta material som jag letade efter. Jag har planer på att tillverka en elektrisk 5/4 violin så då kan det bli intressant.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: bygga inredning

Här kommer fotografierna som skulle in förra veckan, Det är tillverkning av decorationslister som skall dölja skillnaden emellan den tjockare skivan pch denn tunna plåten som bussen har.
Här hjälper Sergio mig igen att mäta ut vinklen.
Skivorna har jag böjt lite efter bussens kurva och nu syns det var fönstrena satt skivorna bucklade sig åt båda hållen.

Nu kommer jag inte att åtgärda detta då det krävs mycket jobb och tid. Hoppas att när det blir målat med ränder och några moderna strips så syns det inte. Hade tänkt mig att måla den i en Amerikans stil med lite olika metallnyanser i guld brunt grått. Tar gärna emot designtips.
 

Bilagor

  • CIMG0843.JPG
    CIMG0843.JPG
    958,3 KB · Visningar: 17
  • CIMG0842.JPG
    CIMG0842.JPG
    1 MB · Visningar: 14
F

F.d. 53078

Guest
Sv: bygga inredning

Just det något i den stilen vill jag ha. Det vita byter jag gärna emot en annan färg
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: bygga inredning

Det skulle vara roligt att göra fronten så här som en fullvuxen VW bus, men det blir för jobbigt.
 

Bilagor

  • vw.jpg
    vw.jpg
    76,5 KB · Visningar: 9
Senast redigerad av en moderator:
Toppen