• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

HBK vs Facebook...

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: HBK vs Facebook...

Jag var tidigare med i en lokal klubb för MC-åkare.
Klubben hade en hemsida som var väldigt lik HBK's.
Där skrevs det på ett likvärdigt sätt också, fast MC relaterat.
Sedan några år tillbaka så började ett fåtal som träffats genom MC-klubben skriva på Facebook också.
Idag är MC-klubbens hemsida helt död, skrivs inget där längre.

Jag tror tyvärr det kommer att bli likadant i HBK,
fast det tar längre tid eftersom vi är fler medlemmar.
/Leif

Hoppas verkligen du tror fel. Det som talar för forumen är sökbarhet och struktur, väldigt mycket av det som vi har på forumet lämpar sig inte för Facebook tror jag!
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: HBK vs Facebook...

På FB kan du inta söka på text, endast på namn - i min åsikt.
Med den nya Google sökrobot :cool: på HBK - da får du mycket at välje.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: HBK vs Facebook...

Ønsker man at at turister fra Europa skal besøge FB sidan, er det bedst at bruge en overskrift alle kan forstå - på Engelsk.
Ligesådan med Youtube.
Min erfaring.
 
Senast redigerad av en moderator:

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: HBK vs Facebook...

Ønsker man at at turister fra Europa skal besøge FB sidan, er det bedst at bruge en overskrift alle kan forstå - på Engelsk.
Ligesådan med Youtube.
Min erfaring.

Facebooksidan Husbilsklubben är bara till för medlemmar, sluten grupp så den används inte i det ändamålet. Men säkert många andra sidor...
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: HBK vs Facebook...

Jag tror att mycket av det sociala utbytet vi sett under markisen mm kommer att flytta över till fb. Det är ett lättare och mera spontant sätt att umgås och det kan vi nog inte göra mycket åt. Ta och räkna antalet fb inlägg och jämför med inlägg under markisen på ett dygn tror jag ni ser att vi i princip redan är där. Om sedan detta forum överlever som ett mera fackinriktat forum får vi se. Det spontana informella sociala utbudet på fb klarar vi inte att slå med ett forum som vårt. Det kallas utveckling och den kan man inte stoppa. Ingen behöver dock välja utan kan göra som jag gör och välja båda. Extra allt är alltid trevligt:)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: HBK vs Facebook...

Det spontana informella sociala utbudet på fb klarar vi inte att slå med ett forum som vårt. Det kallas utveckling och den kan man inte stoppa. Ingen behöver dock välja utan kan göra som jag gör och välja båda. Extra allt är alltid trevligt:)

Jag kan inte förstå tjusningen i att veta var för mig helt obekanta husbilsresenärer befinner sig och vad de ätit och druckit under dagen samt att de satt på vinterdäcken!

Facebook kan vara värdefullt för att hålla kontakt med sina närmaste, inte med nästan 12000 helt främmande medlemmar.
 

chsv17

HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
14942
Medlemskap
2025
Sv: HBK vs Facebook...

Jag var tidigare med i en lokal klubb för MC-åkare.
Klubben hade en hemsida som var väldigt lik HBK's.
Där skrevs det på ett likvärdigt sätt också, fast MC relaterat.
Sedan några år tillbaka så började ett fåtal som träffats genom MC-klubben skriva på Facebook också.
Idag är MC-klubbens hemsida helt död, skrivs inget där längre.

Jag tror tyvärr det kommer att bli likadant i HBK,
fast det tar längre tid eftersom vi är fler medlemmar.
/Leif

Jag tror inte att HBK web-forum kommer dithän. På Facebook har vi inte den organiserade struktur som finns i web-forum. Här kan jag söka och läsa i olika forum-delar om både ny information och gammal. Här finns den samlade kunskapen sedan forumet öppnades. Jag är själv väldigt aktiv i fb-gruppen och är även en av admin där. Och ser fb som en del av "under markisen" på forumet. Fb är ett snabbt sätt att vara social. Jag har resten av familjen där, och jag har husbilsklubbens facebookgrupp där. Jag läser i webforumet i stort sett varje dag om olika lösningar på problem som uppstått, eller som hände för 5 år sedan. Detta kan jag inte göra på Fb. Jag hämtar nya filer med uppdaterade ställplatser, det kan jag inte göra på fb. Och jag rösta på Årets kommun 2015, det kommer du inte kunna göra på Facebook i husbilsklubbens grupp .

Men på Fb får jag snabbt reda på vädret på en plats i Sverige, jag får snabbt tips om det finns platser kvar i Ystad vid reningsverket. Jag får en varning om att inte övernatta på xxx o.sv

Så jag ser att båda dessa sociala kommunikationskanaler har en framtid, och att fb ALDRIG kommer att ersätta husbilsklubben.se som den kunskapsbank det är.

/Christer
 

Peter Sundvall

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
16069
Medlemskap
2024
Sv: HBK vs Facebook...

Det är helt fel att låta/tro att FB är en del av vår kommunikation på vårt medium. Finns stor risk för att info blir fel. Ett negativt exempel för mig är: vi är med i Caravan Club. De skulle ha en pub-kväll i Kapellkär på tidigare angivet datum. Pga vissa lokala önskemål ändrades datum vilket inte informerades på något medium. Som tur var ringde vi innan för annan fråga och finns info om att kvällen inte gällde längre. Info om detta fanns inte någonstans. Tur vi inte åkte i onödan!!! Problem uppstår i vilket medium aktuell info skall informeras. Kan man förvänta sig att alla ska följa alla medier och förstå vilket som är sista gällande? Om så vill jag inte vara med någonstans för att inte riskeras att bli missinformerad. Och då behöver man ju inte vara med någonstans överhuvudtag för att inte riskera att bli desinformerad. Vår info skall bara vara gällande om den kommer från denna hemsida.
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: HBK vs Facebook...

Jag lägger sällan/aldrig teknikrelaterde ting på FB. Det gör jag på HBK.
Möten som arrangeras via/på HBK forum, stannar där, kopieras Aldrig!

Dock interna samtal/gruppmöten mellan likasinnade... Det sker på FB!
Ser det som rätt omöjligt att på HBK diskutera en hel del saker utan missförstånd!
Utan åsikter från personer som vida frångår mina och likasinnad'es värderingar.

För mig har HBK kommit att bli en teknik/informationsbank, vilket den är oslagbar på!
Vänl. Magnus
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: HBK vs Facebook...

Jag tillhörde länge vvfb, men "tvangs" att gå med när ett forum för pudelägare lades ner. Allt fler av medlemmarna där började skriva i en facebook grupp i stället för i forumet. Till slut tröttnade de som drev forumet på den minskande aktiviteten och gav upp.
Men det var en mycket mindre grupp än hbk, så jämförelsen haltar kanske.
Själv tycker jag att hbk's forum är oöverträffat som kunskapsbank, och skriver mestadels här. Men jag läser i fb's hbkgrupp då och då.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: HBK vs Facebook...

Det måste vara något fel på mig som inte alls är intresserad av FB. Vad har jag missat? Registrerade mig för några år sedan (av ren nyfikenhet) och började kommunicera med några bekanta samt läsa viss "reklam" på företagssidor. Om jag ska vara riktigt ärlig, då måste jag säga att det gav mig absolut ingenting. Jag var inte alls intresserad av vad t.ex. "Kalle" åt för frukost den morgonen...

Avslutade mitt konto och begärde radering av mina uppgifter. Fick svar att det kommer att ta lååååång tid (om ens möjligt) att försvinna helt från FB då informationen sprids över servrar i hela världen. Nej tack, HBK duger alldeles utmärkt!

HBK-nöjd.jpg
Källa: Internet
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: HBK vs Facebook...

Avslutade mitt konto och begärde radering av mina uppgifter. Fick svar att det kommer att ta lååååång tid (om ens möjligt) att försvinna helt från FB då informationen sprids över servrar i hela världen. Nej tack, HBK duger alldeles utmärkt!

Ungefär som en tatuering, man får ångra det för resten av livet!
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: HBK vs Facebook...

Det är i mitt tycke ett väldigt ältande om FB & Twitter. Man får nästan intrycket att om man inte är medlem på dessa sidor så är man inte "med i leken". Det gick ett program på TV om hur utländska myndigheter som NSA, MI6 mm hela tiden bevakar FB & Twitter. Dessa myndigheter har ett väldigt nära samarbete med Google som tillåter full insyn & möjlighet att använda forumen som dom behagar. Allt som skrivs eller läggs in är Google's egendom, allt såsom foton, text mm. Inget raderas utan sparas i servrar både hos Google, NSA & MI6. Om något skrivs eller uttrycks på HBK's hemsida så kan man få detta stängt & raderat. Detta räcker gott som ett skäl för mej att hålla mej borta från dylika sidor. Om medlemmarna skulle få för sig att använda FB istället för detta eminenta forum är i mina ögon väldigt olyckligt eftersom hela iden med HBK då försvinner. Husbilsfrågor skall avhandlas på HBK's hemsida & ingen annan stans. Andra saker som vad man har för pålägg på smörgåsen & vad man gör under dagarna kan man avhandla på FB & Twitter. Ja så här tycker & känner jag. Får säkert kommentarer att man är gammalmodig, utvecklingsfientlig, bakåtsträvare etc. vilket befäster denna min åsikt.

Bennie
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: HBK vs Facebook...

Som jeg forstår trådstilleren, Magnus, er det engentlig heller ikke det han vil.

Han har virkelig skabt en tråd som vedrører næsten os alle,
og tack for det.
Nå vi får debatteret emnerne viser det sig oftere at vi kan blive enigen om mange sager
- vi finder forståelse i vores sammenhold trods uenigheder.

Länge leve förmåga att kommunicera och förstå varandra - till skillnad (VS :)) från enkelriktad diktatur.
 
Senast redigerad av en moderator:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: HBK vs Facebook...

Varför skall alltid saker ställas mot varandra. Som många påpekar så kan det ena inte ersätta det andra vad är det då som hindrar att man använder båda. Personligen finner jag stort utbyte i både FB o HBK.

Allting ska ständigt undersökas! Alltid!

"Den lede fi" dyker hela tiden upp i nya skepnader! De gamla sätten för överheten att roffa åt sig gods och guld håller på att bli omoderna i den civiliserade världen utanför USA. Kyrkans maktspråk fungerar inte längre på allmogen och militären hånas ju öppet numera. Så vad ska de stackars giriga människorna göra, de som inte nöjer sig med normala inkomster. IT-världen naturligtvis! Där finns det möjligheter att tjäna storkovan samtidigt som det ger fantastiska möjligheter för statliga myndigheter att samla information på ett mycket billigt sätt.

Facebook är naturligtvis nam-nam för en mängd myndigheter, främst i Amerika givetvis där kyrkan fortfarande håller stora delar av befolkningen i ett järngrepp och där militära aktioner betraktas som hjältedåd!

Jappe
 
Senast ändrad:

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: HBK vs Facebook...

Hej
Jag vill helt hålla med kaj.p här. Vi har givetvis olika åsikter och erfarenheter om vad som är bra och dåligt. Vi är också ute efter olika saker när vi deltager i fb och forum på nätet. Vi störs också mer eller mindre av andras åsikter och inlägg. Själv tycker jag det är trevligt med bilder på var folk är och vad för godsaker de har på bordet eller i glaset. Sånt har vi både här och på fb. Tydligen tycker vissa att sånt bara är dum info. Då är det lätt att bara blädra vidare och läsa något annat tycker jag. Att vissa säkerhetstjänster kan följa allt som sker gäller också forum som vårt och inte bara fb. Att vara rädd för detta jämför jag med att se ufo och spöken. Jag tror nog att vi är litet konservativa på vissa håll men det är ju helt ok att vara.
Att däremot stoppa utvecklingen tror jag inte går och framtiden kommer att visa vad som händer med forum som vårt. Att utvecklingen kommer att innebära förändring är dock helt säkert. Till dess är det ju bara att vara med där man känner sig hemma och välkommen. Själv deltager jag både här och på flera fb grupper.
 
Toppen