• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gråvatten.

F

F.d. 53012

Guest
Sv: Gråvatten.

Gråvatten klubben kallas vi ibland av andra vet ej varför...........
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Gråvatten.

Knarrevik här i våran del av landet avverkar vi skog med maskiner. Varför jag tog upp skogsavverkning som ex, är att vid ett av våra smultron ställen gjordes en stor avvekning för 7-8 år sedan och fortfarande finns det spår av olja i marken trolig hytrulolja.
En liten urspåring från gråvattnet.
Tommy R
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Gråvatten.

Knarrevik här i våran del av landet avverkar vi skog med maskiner. Varför jag tog upp skogsavverkning som ex, är att vid ett av våra smultron ställen gjordes en stor avvekning för 7-8 år sedan och fortfarande finns det spår av olja i marken trolig hytrulolja.
En liten urspåring från gråvattnet.
Tommy R

OK! Det har säkert slarvats med utsläpp av hydrauloljor förr i tiden. Idag skall oljorna för känsliga miljöer vara anpassade och tillverkade av syntetiska estrar som är biologiskt nedbrytbara. Oljorna som smörjer sågkedjorna är sedan länge anpassade för känslig miljö.
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Gråvatten.

Tyvärr så har en del inte något sunt förnuft. Att tömma gråvattnet ut i öppet vattendrag är inte att använda det sunda förnuftet. Är man ute på landsbygden, långt från tömningsstationer eller campingplatser, töm på en dränerande grusbädd, så långt från öppna vattendrag som möjligt.
Att köra flera mils omväg för att tömma gråvatten på en camping eller tömningsstation är inte förnuftigt.

Ok Ludde, Känns som vi är helt överens om hur gråvattenhanteringen från en husbil
ska hanteras.

// bp
 
F

F.d. 25060

Guest
Sv: Gråvatten.

okay, men vem ska tala om för den "känsliga miljön" vad som gäller? Förra årets avverkning har satt spår för många år framåt! Janne
 
Toppen