• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gråvatten.

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Gråvatten.

Jo, det har betydelse, dessa ämnen bryts inte ner i vatten.
Tandkrämen är nog en av de större miljöbovarna, läs gärna innehållförteckningen på din colgatetub!

Det finns fortfarande tandkrämer som innehåller det bakteriedödande ämnet Triclosan. För att folk ska bli "renare" i munnen...men detta ämne är mycket miljöfarligt även i små doser!

Tänk själv vad som händer om det kommer ut bakteriedödande ämnen i naturen, jo de mikroorganismer som ska bryta ned fosfater, tensider med mera dör istället, och dessa ämnen bryts inte ned, utan går rakt ner i grundvattnet istället.

Snälla, försök att tänka i ett lite större perspektiv. Tänk inte att "det lilla jag tömmer spelar väl ingen roll". Jo, det gör det! Speciellt som det är många som tänker så - och gör så!

Och använd gärna miljömärkta produkter, allra helst de med Naturskyddsföreningens märke, gladan. Då gör du skillnad!

Det går bra att använda vanlig såpa när man städar, köp tandkräm med så få kemikalier som möjligt, utan Triclosan, använd miljömärkt tvål, schampo och diskmedel!

/Ludde
 
F

F.d. 50195

Guest
Sv: Gråvatten.

Hur gör alla båtägare med gråvattnet? Fjällvandraren var diskar han, tvättar och borstar tänderna någonstans?
Töm gråvattnet på någon undanskymd plats och använd miljövänliga medel så är det nog bra med det.
Det är min åsikt!!
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Gråvatten.

Om jag förstår dig rätt Ludde så skall alltså gråvatten och toa vatten hamna på samma ställe.
Lite svårt idag som det brukar se ut på en tömningsplats för toa, men med rätt kunskap
en ganska enkel åtgärd då redan en toaledning finns.
Att tömma i naturen för att infiltrera gråvattnet kräver ju också kunskap om markens
beskaffenhet osv.
Blev ombedd en sån tömning på en ställplats i går dom tyckte att det bötjade lukta
från gråvattenbrunnen, har naturligtvis fortfarande ett eget ansvar oavsett vad
vakten säger.
Vad är det som luktar från en sån brunn kan man undra ?

// bp
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Gråvatten.

Så här såg det ut år 2007! Har det skett någon förändring, tro?

I Sverige används varje år cirka två ton triclosan som bakteriedödande
ämne i tandkrämer. I dagsläget säljs tio olika
triclosantandkrämer:

• Colgate Total
• Colgate Total Fresh Stripe
• Colgate Total Plus Whitening
• Colgate Total Advanced Fresh
• Pepsodent Complete
• Pepsodent Sensitive Extra
• Pepsodent Complete White
• Blåvitt Förstärkt Skydd
• SalvaMed FormelV – Lidl
• SalvaMed 40 Vital – Lidl

Att Colgate och Pepsodent och Lidl finns med på en sådan lista förvånar mig inte men vad sysslar COOP med?

Hade vi sluppit EU:s miljöpolitik så hade vi nog sluppit dessa produkter också! Svenskarna kan idag betrakta sig som livegna tack vare EU:s inflytande på hur vi ska ha det i vårt land!

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Gråvatten.

Alla som är rädda för lite tandkräm i naturen kan åka ut till någon skogsavverkning och titta på alla oljerester efter alla maskiner
Tommy R
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Gråvatten.

Själv har jag svalt tandkrämen genom hela mitt liv, och än så länge har inte jag tagit nån skada, så jag tycker knappast det är kan vara så farligt?
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Gråvatten.

Aha, är det därför! Jag har undrat ibland men nu har jag fått förklaringen! :D:D:D

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Gråvatten.

Alla som är rädda för lite tandkräm i naturen kan åka ut till någon skogsavverkning och titta på alla oljerester efter alla maskiner
Tommy R

Sågkedjeolja (tillverkat av vegetabiliska oljor) bryts ned i naturen till skillnad mot mycket annat som tex vissa rengöringsmedel och nämnda triclosan.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Gråvatten.

Alla som är rädda för lite tandkräm i naturen kan åka ut till någon skogsavverkning och titta på alla oljerester efter alla maskiner
Tommy R

Ja, det är naturligtvis värre, men inte en ursäkt för att vi andra ska fortsätta att tömma kemikalier i vattendragen.
Jag har fortfarande inte motsatt mig att tömma gråvatten i naturen, det hamnar där oavsett om vi tömmer i en anläggning eller ej, men snälla, undvik att tömma det i öppna vattendrag och hjälps åt med att använda så miljövänliga produkter som möjligt!

/Ludde
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Gråvatten.

Om jag förstår dig rätt Ludde så skall alltså gråvatten och toa vatten hamna på samma ställe.
Lite svårt idag som det brukar se ut på en tömningsplats för toa, men med rätt kunskap
en ganska enkel åtgärd då redan en toaledning finns.
Att tömma i naturen för att infiltrera gråvattnet kräver ju också kunskap om markens
beskaffenhet osv.
Blev ombedd en sån tömning på en ställplats i går dom tyckte att det bötjade lukta
från gråvattenbrunnen, har naturligtvis fortfarande ett eget ansvar oavsett vad
vakten säger.
Vad är det som luktar från en sån brunn kan man undra ?

// bp

Är inte riktigt med på vad du vill säga....??:wideeyed:
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Gråvatten.

Läkemedelsverket utreder inte längre frågan om läkemedelsklassning
av triclosantandkräm utan säger sig vänta på
att beslut tas på EU- nivå [Monika Tammela, Läkemedelsverket


Läkemedelsverkets brasklapp är densamma som Livsmedelsverkets: EU!

Jag tror att det kan bli en lång väntan! EU har inte gjort sig känt för att prioritera miljön framför näringslivets vinstintresse!

Jappe
 

Krister 820

HBK Medlem
Inlägg
147
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
820
Medlemskap
2024
Sv: Gråvatten.

Kan det vara så svårt att skaffa en separat tank som man tömmer gråvattnet i och sedan tömma den i latrintömningenn
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Gråvatten.

Helt rätt, det finns mycket värre saker! Men jag tycker fortfarande inte att vi ska använda det som argument för att själva svära oss fria från ansvaret av att släppa ut miljöfarliga ämnen i naturen! Om alla vi husbilsägare hjälps åt att använda miljövänliga produkter, inte släpper gråvattnet i öppna diken eller vattendrag så gör vi skillnad, jag lovar!

/Ludde
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Gråvatten.

Är inte riktigt med på vad du vill säga....??:wideeyed:
Menar bara att ska vi följa de regler som gäller i kommunerna och inom miljö och hälsa får vi det inte lätt som husbilsägare

1. Inom stadsplanerat område ska spillvatten och gråvatten hamna i respektive reningsverk

2. På landsbygden ska godkända markbäddar eller infiltrationsanläggningar användas

3. Vad ska då en husbilsåkare tömma sitt gråv för att inte känna sig som en milöbov

4. Föreslår, sunt förnuft efter kunskapen vi har.

// bp
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Gråvatten.

Tyvärr så har en del inte något sunt förnuft. Att tömma gråvattnet ut i öppet vattendrag är inte att använda det sunda förnuftet. Är man ute på landsbygden, långt från tömningsstationer eller campingplatser, töm på en dränerande grusbädd, så långt från öppna vattendrag som möjligt.
Att köra flera mils omväg för att tömma gråvatten på en camping eller tömningsstation är inte förnuftigt.
 
Toppen