• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gråvatten på fel ställe!

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Gråvatten på fel ställe!

Tvärt om skulle jag villa påstå, är man medveten om hur skadligt utsläppet är, är sannolikheten större än om man inte är medveten, att tömma avfallet på de "rätta" ställen.

Rätt ställe är just RÄTT STÄLLE.
Upp till var o en att hitta detta.
Hur svårt kan de va?

Hejs

Claes 105
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.787
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Gråvatten på fel ställe!

Eller köp en spillvattenlunga, så kan man bära iväg det utan obehag, och tömma på lämpligt ställe? Är det riktig kris kan man ju ta den med sig fylld till ett lämpligt ställe?! :)
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Gråvatten på fel ställe!

Hej
Ju längre från ett öppet vattendrag man tömmer sitt gråvatten dessto längre tid har bakterier tid att bryta ner olika kemikalier. Själv tycker jag det är bra att tömma på skogsbilvägar med mycket bark (upplagsplatser). Det har även hänt att jag tömmt min svartvattentank under en rotvälta eller i ett stenrös eller stenmur. Jag tycker det ok. för jag använder inga kemikalier i toan.(Sog)
Klas
 
F

F.d. 55557

Guest
Sv: Gråvatten på fel ställe!

Hej
Ju längre från ett öppet vattendrag man tömmer sitt gråvatten dessto längre tid har bakterier tid att bryta ner olika kemikalier. Själv tycker jag det är bra att tömma på skogsbilvägar med mycket bark (upplagsplatser). Det har även hänt att jag tömmt min svartvattentank under en rotvälta eller i ett stenrös eller stenmur. Jag tycker det ok. för jag använder inga kemikalier i toan.(Sog)
Klas

FY fan för sådana tilltag,väldigt kul när första bästa hund som passerar rullar sig i din SKIT
ÄR de konstigt att platser stängs för husbilar!!!

Att inte folk ha mera vett!!:mad:
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Gråvatten på fel ställe!

Svenne o Bibban om man kommer körandes i en personbil och nöden är väldigt stor,om man då gör som alla djuren gör och sätter sig vid en rotvälta så kan det väl inte vara en orsak att ta till sådana kraftuttryck eller? Om sakerna sedan passerat en toatank gör ingen större skillnad. Vanligt bajs i en stor skog kan Jag tycka är helt ok.
Det där med hunden kan iofs hända men det är nog vanligare att vi husbilister och andra får trampa i hundarnas skit än tvärsom.

Ha de
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Gråvatten på fel ställe!

FY fan för sådana tilltag,väldigt kul när första bästa hund som passerar rullar sig i din SKIT
ÄR de konstigt att platser stängs för husbilar!!!

Att inte folk ha mera vett!!:mad:
Ta det lungt!
Jag är ochså hundägare, men inte rullar min hund sej i ett stenrös eller under en rotvälta. Jag har heller alldrig sett att ett timmerupplag med förbud för infart för husbil med hund.
Klas
 
F

F.d. 55557

Guest
Sv: Gråvatten på fel ställe!

Svenne o Bibban om man kommer körandes i en personbil och nöden är väldigt stor,om man då gör som alla djuren gör och sätter sig vid en rotvälta så kan det väl inte vara en orsak att ta till sådana kraftuttryck eller? Om sakerna sedan passerat en toatank gör ingen större skillnad. Vanligt bajs i en stor skog kan Jag tycka är helt ok.
Det där med hunden kan iofs hända men det är nog vanligare att vi husbilister och andra får trampa i hundarnas skit än tvärsom.

Ha de

En till som tömmer sin skit rakt ut i skogen!!!
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Gråvatten på fel ställe!

FY fan för sådana tilltag,väldigt kul när första bästa hund som passerar rullar sig i din SKIT
ÄR de konstigt att platser stängs för husbilar!!!

Att inte folk ha mera vett!!:mad:

Hej
Jag tror att du ska skriva till Jordbruksministern och kräva att alla kor ska ha blöja!!!
 

anytec

HBK Medlem
Inlägg
587
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2024
Sv: Gråvatten på fel ställe!

För att inte tala om hästskit bor själv på landet där finns många hästar har inte sett en hästägare som plockar upp skiten
 
F

F.d. 55557

Guest
Sv: Gråvatten på fel ställe!

Nej det har inte hänt än men under min militärtjänstgöring såg vi inte en enda toalett under en tre veckors period tror inte vi orsakade någon större miljökatastrof,eller vad tror Du?

Ha de

DE har inte hänt än,MEN du tycker de är helt ok att tömma sin toa var som helst:wideeyed:

Att man sedan blir "nödig" och behöver springa ut i skogen har ju inte med detta att göra.
När du låg i det militära fick du lära dej att gräva en lite håla att göra dina behov i,gräva håla behöver man givetvis inte göra MEN något täcker man över med.En sten ,lite mossa eller lite trädgrenar så att ingan annan trampar i det eller hundar rullar sig.
Sätta bjöja på kor,hästar och Älgar är så löjlig komentar så det hoppar vi över!!
Som jag skrev innan,de är ju VÄLDIGT konstigt att ställplatser stängs!!!
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Gråvatten på fel ställe!

Bara en liten undran, varför bygger man på campingar och många stellplatser i utlandet ställen där man skall tömma spillvattnet. Bara en tanke.
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Gråvatten på fel ställe!

Neee..

Inte stänga tråden, Jag tycker det är "skit" kul att läsa här ju ;)
Efter årsmötet verkar det som att luften gått ur alla de där som skrev massa "Skit" , För att få en balans i forumet igen så behövs det lite äkta "skit" ;)

/Freddy
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Gråvatten på fel ställe!

Svenne-Bibban har förmodligen skogsbruk eftersom dom värna så om skogen. Jag har varit scout och friluftsmänniska i största delen av mitt liv därför värnar jag om allemansrätten med allt vad det innebär av rättigheter och skyldigheter. Av naturliga skäl värnar alla om sina intressen.

Vi ska kunna röra oss fritt i naturen men det ska inte finnas några bestående spår efter att vi har varit där.

När det gäller några få campingägares metoder att få in oss på campingplatser och betala överpriser, finns det såklart övrigt att önska. När det gäller vissa kommuners ovälkomnade förbudsskyltar som inte har med trafikreglering att göra, finns det också övrigt att önska. För att undvika påhopp vill jag tydligt klargöra att jag har inget emot campare och jag har campat med husbilen också någon gång.
 
F

F.d. 55557

Guest
Sv: Gråvatten på fel ställe!

Visst Kenth har vi skogsbruk och skogsbilvägar,tyvärr har vi varit tvingade att sätta bommar för vägarna eftersom en del MÅSTE lämna tydliga spår efter sig.
Vi öppnar gärna vägbommen (helt gratis) till vår sjö där vi gjort i ordning ett par ställplatser,MEN inte om man tömmer sin toa när man åker därifrån.
Så mitt slutord i detta SKIT snack är,visst värnar vi skog o mark MEN vi värnar inte minst möjligheten att åka ut med husbilen i skog o mark.

Soliga hälsningar och en härlig doft i skog o mark Svenne
 

longframe200

FD HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
8627
Medlemskap
2023
Sv: Gråvatten på fel ställe!

ja tror att vi alla har allt att vinna genom att vara miljömedvetna,,aldrig nånsin har de vart ett större tänkande,,ock ja tror också att de blir ett avgörande på många ställen fram igenom,,
gråvattnet är ett större bekymmer än #skittanken#,,finns så mycke olika kemikalier som kan ställa till de,,

Mycket vaket och insiktsfullt!:msn_thumbup:
 

svisse

FD HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
9518
Medlemskap
2021
Sv: Gråvatten på fel ställe!

Jag håller fullständigt med Stig, det måste väll finnas annat att gnälla om än lite tvål och tandkräm tömt i ett dike.
Om man nu måste gnälla.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.594
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Gråvatten på fel ställe!

Som jag skrev i ett tidigare inlägg i tråden;

Det handlar inte om att vårt gråvattenutsläpp är skadligt eller inte, utan om hur allmänheten uppfattar det!!!!!

Efter att ha läst inläggen därefter så har det uppenbart inte "gått hem" hos en del, att även om det så vore rent dricksvatten som släpps ut ifrån husbilen så spelar det ingen roll, man släpper inte ut det var som helst.

De som eventuellt blir vittne till utsläppet tror klart det värsta, det har tydligt framgått av mina samtal med företrädare för några kommuner jag talat med. Detta är ett bland flera argument mot att husbilar tillåts parkera/övernatta på fina och välbesökta platser.
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Gråvatten på fel ställe!

Nej Svenne-Bibban Jag varken tycker eller har sagt att det ok att tömma sin toa VAR SOM HELST! Var vänlig och läs vad Jag skrev.
För övrigt är Jag helt enig med Gunnar i föregående inlägg.
Det var allt från mig i denna tråd.

Ha de
 
Toppen