• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gråvatten på fel ställe!

F

F.d. 8325

Guest
Sv: Gråvatten på fel ställe!eller

Det kan ju inte vara värre än när man då och då tömmer blåsan utomhus, och då på liknande sätt lite diskret i naturen......jag vet vad jag har i mitt gråvatten och inte är det något farligt för naturen.

mvh Stig
 
F

F.d. 2591

Guest
Sv: Gråvatten på fel ställe!

Montreal

Kan väl jämföras, båtfolk och husbilsfolk. skillnaden är ju bara att vi rullar, på vägarna och båtfolket flyter på sjön. skillnaden är att vi husbilsägare har en spilltank. Vad har båtfolket? Jo oftast rätt ut i havet eller i sjön. Men ändå skall det divideras om detta förbannade spillvatten. Tror inte bland båtfolk att det snackas så mycket om vart de tömmer sitt , potatisvatten eller diskvatten eller tvättvatten.

Stig.B.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.593
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Gråvatten på fel ställe!

När man började installera WC i hemmen skickade man ut det i närmaste vattendrag, och det ansågs bekvämt och bra. Statens Järnvägar släppte ut det från WC:et genom ett hål i vagnsgolvet rakt ner på banvallen både praktiskt och bra tyckte man.

Det tog tyvärr många år innan man insåg att det var både skadligt och ohygienskt, men nu har man lärt sig och tar hand om det på på betydligt lämpligare sätt.

Båtägarna har släpat efter men även de har också börjat inse det olämpliga i förfarandet att dumpa avfallet i sjön.

Husbilfabrikanterna var kloka nog att förse husbilarna sedan länge med bra anordningar för att ta hand om grå- och svartvatten så inte behöver väl vi husbilister uppträda så att vi skapar oss dåligt renommé bland allmänheten. Den har säkert svårt att bedömma vad det är som släpps ut från husbilen och befarar klart det värsta.
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Gråvatten på fel ställe!

Förstår inte hur ni orkar att älta detta med spillvatten. Va sjutton, det är ju inget avloppsvatten vi snackar om, lite handtvål , tandborstning, lägg av med det dravelsnacket. Snacka i stället om hur båtarna släpper ut sitt avloppsvatten, men se, de är inget att snacka om.

Oftast här på husbilsforum snackas det bara en massa skit fram och till baka. Kom med något vettigt i stället för att älta detta spillvatten.

Tack för ordet

Stig.B.

Så perfekt inlägg, dravel var ordet, sa bull till bill.
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Gråvatten på fel ställe!

Gråvatten från husbilar måste väl vara lika skonsamt mot naturen som gödsel och urin från tamboskap som utan protester och uppståndelse sprids ut på åkrar och ängar. När skall vi börja ha lika starka åsikter om att tvätta bilar/husbilar hemmavid på gator och uppfarter i villaområden?
Man kan ju fråga sig vilket som gör störst skada eller nytta?

:):):)
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Gråvatten på fel ställe!

Jag håller med om att detta med gråvatten är en storm i ett dricksglas. Fast som det skrevs tidigare så är en vattenström från en husbil en röd flagga för den oinvigde.
Jag är absolut ingen förebild i något hänseende men tömma gråvatten brukar fixa sig med lite knep.
Vi får tänka på att vi representerar en klubb (helst om man som vi skyltar med detta)

Det här med att båtar släpper ut allt (oftast) får ju stå för dem och naturvårdsverket.
Undrar om jag inte har läst nåt om att det skall bli krav med slutna toatankar på fritidsbåtar .................Fast undrar hur det skall fixas med tömningstationer för dem..Hmmmm.

Kanske något vi kan ha nytta av;)
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.677
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Gråvatten på fel ställe!

Jag tror att detta med gråvatten härstammar ifrån campingplatserna och husvagnarna. Står man på en campingplats så får man inte släppa ut gråvattnet utan det ska samla upp i en så kallad lunga och tömmas på avsedd plats. Hink är inte godkänd för den kan rinna över. Detta är väl helt ok på en campingplats.

Men hur är det ute i naturen där vi med husbil oftast befinner oss? Finns det något förbud att släppa ut gråvatten i ett dike? Vad tömmer bönderna ut på åkrarna?

Eva
 
F

F.d. 53022

Guest
Sv: Gråvatten på fel ställe!

Jag tror att detta med gråvatten härstammar ifrån campingplatserna och husvagnarna. Står man på en campingplats så får man inte släppa ut gråvattnet utan det ska samla upp i en så kallad lunga och tömmas på avsedd plats. Hink är inte godkänd för den kan rinna över. Detta är väl helt ok på en campingplats.

Men hur är det ute i naturen där vi med husbil oftast befinner oss? Finns det något förbud att släppa ut gråvatten i ett dike? Vad tömmer bönderna ut på åkrarna?

Eva
Här i Skutesjön har vi haft besök av räddningstjänsten och tjänstemän från kommunen, vi fick redogöra för hur vi tar hand om toatömning och gråvatten, dom fick syn på en cementring som var fylld med sand och jag fick direkt frågan ni tänker väl inte tömma gråvatten där?
Eftersom Skutesjön tidigare var en idrottsanläggning så har vi två större trekammarbrunnar med infiltration samt en sluten tank på 6000 lit för toaletterna, vi fick besked att vi skall ha skriftliga regler som talar om var toatömning och gråvattentöm skall ske, det skall också klart framgå var eldsläckare och sjukvårdmatrial finns.
Dom som använder kemikalier i toatanken skall tömma i den slutna tanken, dom som ej använder kem i toan skall tömma i utslagsvasken kopplad till trekammarbrunnen, där skall också gråvattnet tömmas.
Det framgick inte vilka regler som gällde för gråvattentöm, men det framgick tydligt att dom var noga med att gråvattnet tömdes på rätt ställe.
Bosse
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Gråvatten på fel ställe!

Det låter som ditt område är en vattentäkt eller skyddat på annat sätt? Vad gäller för tankning av diesel från reservdunk på ditt område?

Har du lagt in din hjärtstartare i Hjärtstartarregistret
 
Senast ändrad:

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Gråvatten på fel ställe!

Det kan väl vara så att när man som privatperson tömmer gråvatten från sin egen bil, på tex en grusväg ute i skogen påverkar det inte naturen alls, men om man ponerar att 10-15 husbilar har minst 50 L gråvatten som ska tömmas på ett och samma ställe, gång efter gång då blir situationen en annan, även om vi inte direkt har några giftiga ämnen i det vi släpper ut så kan det bli lukt, flugor & annan ohyra som dras dit.

Har kollat med kommunen på hemorten och de svarar att bäst är för ändamålet anpassad tömningsstation, om inte detta finns helst på grus/sandyta och i sista hand på gräsbevuxen yta.

Absolut inte i dagvattenbrunn, på asfalt, eller i närheten av vattendrag och sjö.

//Tommy
 

björns

HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
1458
Medlemskap
2024
Sv: Gråvatten på fel ställe!

Frågan var att står man på en ställplats som i detta fall och husbilar tömmer gråvattenet kommer en lukt o växtligheten tilltar
 
F

F.d. 53022

Guest
Sv: Gråvatten på fel ställe!

Det låter som ditt område är en vattentäkt eller skyddat på annat sätt? Vad gäller för tankning av diesel från reservdunk på ditt område?

Har du lagt in din hjärtstartare i Hjärtstartarregistret
60 procent av området har strandskydd, men där husbilarna skall stå, den s.k fotbollsplan ligger utanför strandskyddet.
Fylla på diesel från dunk, inte en aning, det kom aldrig upp.
Hjärtstartaren har jag registrerat , problemet som uppstod var att Skutesjön ligger i Örby, Skutesjön har ingen riktigt bra adress, så hjärtstartaren hamnade i Örby, Stockholm, håller på att rätta till detta.
Bosse
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Gråvatten på fel ställe!

Gråvatten från husbilar måste väl vara lika skonsamt mot naturen som gödsel och urin från tamboskap som utan protester och uppståndelse sprids ut på åkrar och ängar. När skall vi börja ha lika starka åsikter om att tvätta bilar/husbilar hemmavid på gator och uppfarter i villaområden?
Man kan ju fråga sig vilket som gör störst skada eller nytta?

:):):)
Slamet från reningsverken, sprids på böndernas åkrar det också.På industrigatan här i Linköping, är det lätt att känna på lukten, vilka dagar dom levererar.
bosse b
 

longframe200

FD HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
8627
Medlemskap
2023
Sv: Gråvatten på fel ställe!

Är diskmedel, tvättmedel, tvål och tandkräm av kemikalie och giftfritt märke gör det ingen större skada på naturen. Använder man däremot konventionella produkter kommer kemikalier och gift som finns i dessa finnas kvar länge, och orsaka skador på djur, växter och vatten.

[FONT=&quot]Att jämföra oss med andra som gör utsläpp tycker jag saknar betydelse i denna diskussionen.[/FONT]
 

longframe200

FD HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
8627
Medlemskap
2023
Sv: Gråvatten på fel ställe!

Slamet från reningsverken, sprids på böndernas åkrar det också.På industrigatan här i Linköping, är det lätt att känna på lukten, vilka dagar dom levererar.
bosse b

Slam som är fylld med tungmetaller och läkemedelsrester, som antibiotika, p-piller eller andra hormonella substanser. Och dessa grödor tycker dom vi ska äta. Inte undra på att flera och flera börjar se sig om efter ekologiska alternativ.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.593
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Gråvatten på fel ställe!

Det handlar inte om vårt gråvattenutsläpp är skadligt eller inte utan hur det uppfattas av allmänheten!!!!!

Därför skall vi tömma vårt avfall på "rätta" ställen oavsett vad det innehåller.
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Gråvatten på fel ställe!

Det handlar inte om vårt gråvattenutsläpp är skadligt eller inte utan hur det uppfattas av allmänheten!!!!!

Därför skall vi tömma vårt avfall på "rätta" ställen oavsett vad det innehåller.
Jag tycker vi är rörande överens om att det ska tömmas på "rätt" ställe.
Det är bara var "rätt" ställe är, som det råder något skilda meningar.:cool:
bosse b
 

longframe200

FD HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
8627
Medlemskap
2023
Sv: Gråvatten på fel ställe!

Det handlar inte om vårt gråvattenutsläpp är skadligt eller inte utan hur det uppfattas av allmänheten!!!!!

Därför skall vi tömma vårt avfall på "rätta" ställen oavsett vad det innehåller.

Tvärt om skulle jag villa påstå, är man medveten om hur skadligt utsläppet är, är sannolikheten större än om man inte är medveten, att tömma avfallet på de "rätta" ställen.
 
T

Teddi

Guest
Sv: Gråvatten på fel ställe!

ja tror att vi alla har allt att vinna genom att vara miljömedvetna,,aldrig nånsin har de vart ett större tänkande,,ock ja tror också att de blir ett avgörande på många ställen fram igenom,,
gråvattnet är ett större bekymmer än #skittanken#,,finns så mycke olika kemikalier som kan ställa till de,,

varför inte ta en spann o tömma nåra gånger,,man kan ju oftast tömma där de finns latrintömning,,om man idag inte får tvätta sin bil på varken gata eller garageinfart,,?? de talar ju för sej själv,,så visst finns de olika #husbilsspörs# att ta tag i,,en liten tanke,, jag,,
 
Toppen