• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Glädjande förbrukning!

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Glädjande förbrukning!

Hej Bengt-Åke!
Jag har jämfört GPS:en mot bilens tripmätare och de visar samma avstånd, vill minnas att det skilde 300 meter på 25 mils körning. Detta trots att hastighetsmätaren visar ca 7-8 % för mycket.
/Håkan D
 

Juhani & Leila

HBK Medlem
Inlägg
303
Kommun
Storfors
HBK-Nr
10084
Medlemskap
2024
Sv: Glädjande förbrukning!

Vi körde 340 mil i Norrland - höga kusten med Bürstner Argos 747-2 (Fiat multijet 3,0 , totalvikt 5 ton och stor alkov) och enl. färddatorn drog bilen i snitt 1,36 l/mil men enl. tankningarna 1,46 l/mil. Hastigheten var max. 83 km /tim enl. bilens hast. mätare och 80 km/tim enl. GPS. Körde alltid med farthållare men använde max. 5 växel då varvtalet var endast 2000 varv/min vid GPS 80 km/tim. 6.s växel kändes för hög i den låga hastigheten. Det var mycket vind under resan så att 1,46 l/mil kanske inte är för högt för en tung alkovbil med 2 bakaxlar. Hur ligger andra tunga alkov bilar till?
 
Senast ändrad:
L

Lennart Olovsson

Guest
Sv: Glädjande förbrukning!

Vore kul om det är nogon mer änn jag som upplever att jet disel ger högre förbrukning ännn typ prem diesel
Jag tankar PREEM- diesel!

Vikt 4 ton!
3- liters Ducato!
Spinner som en katt, 0,85!

Nöjd!
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Glädjande förbrukning!

0,97 vid en snittfart på 70-80 kanske. 1,02 vid en snittfart på lite mer, runt 100 kanske. Vår husbil saknar färddator, så det är uppmätt vid pumpen. Farthållaren är oanvändbar (gasar, släpper, gasar, släpper osv..) så det är vid manuellt pådrag.

Hobby 650FSe (Fiat 2,8 idTD) -99.
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Glädjande förbrukning!

Har kört ca 1100 mil från maj i år . Har inte kollat förbrukning, orkar inte tänka på det, vi kör och njuter istället så länge det går, och tankar Q-star diesel.:)

Bosse
 
F

F.d. 7

Guest
Sv: Glädjande förbrukning!

1,2 till 1,5 bensin beroende på högerfot. Det senare vid 100-110 på motorväg
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Glädjande förbrukning!

Hej Juhani & Leila
..........för en tung alkovbil med 2 bakaxlar. Hur ligger andra tunga alkov bilar till?
Har läst någonstans att din husbil är 3,25 cm hög.

Min alkov husbil väger endast ca. 2,7 ton och Tvärsnittet är 2,24 x3,05 = 6,83 m2.
1L / 1 (Sv.) mil.

Har pratat med andra helt integrerade med samma tvärsnitt som min - de använder lika mycket diesel.
Så alkov eller inte - det är vikt, tvärsnitt, 2 bakaxlar och lite längd som räknas mest.
 
Senast redigerad av en moderator:

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Sv: Glädjande förbrukning!

Hej!
Uppenbart att det här med förbrukning av bränsle är en fråga som intresserar, engagerar...och ibland irriterar...! Under sommaren har vi förflyttat oss ca 500 mil och under dessa gjort lite av Franska Rivieran, norra delen av Italienska östkusten och ett avslutande besök i Österrike. Förbrukningen har faktiskt både berört och upprört. På väg söderut mot Frankrike så tankar man med glädje den super diesel som erbjuds i Tyska Bundesrepubliken och konstaterar att med hastiget kring 100-110 km/h så landar snittet på 1,0-1,1 liter per mil. Vår bil är en ca 7 meters alkovbil från 2007 så detta måste anses schysst. Under vår förflyttning på tvären via Milano till Venedig så är det rejält varmt med 35-40 grader och det går givetvis åt en del till A/C:n som jobbar så det nästan tjuter i rören. Härligt svalt ombord men ytterligare någon deciliter i förbrukning.
När vi sedan stävar norrut igen och jag tankat super diesel på en Shell station i södra Tyskland, där jag också blev erbjuden 50 öre rabatt per liter, så startar en förvandling som jag aldrig skådat tidigare. Kom ihåg att här är det nu inte någon orimlig värme som påverkar oss. Plötsligt konstaterar vi att man nästan kan se hur tankmätaren dalar och vid nästa tankning visar det sig
att vi lyckats med konststycket att nå en förbrukning på i stort sett 1,5 liter/mil...Fel på bilen ?
Tankar, nu faktiskt mycket fundersam, på JET efter Gedser i Danmark och... allt är som vanligt igen...och i början av förra veckan gjorde vi Bohuslän med alldeles normal förbrukning.

Jag börjar nu gissa att rabatten på Shell stationen i södra Tyskland kanske inte berodde på att man ville göra mig extra lycklig som kund utan det var kanske helt enkelt en kompensation för en riktigt genomusel kvalitet på bränslet som levererades...

Någon annan som varit ute för något liknande ?
 

swebhm

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Berg
HBK-Nr
6483
Medlemskap
2024
Sv: Glädjande förbrukning!

Många parametrar som bestämmer förbrukningen. Tänkte bara berätta för intresserade att min lilla Ford Hymer Van 572 som bara är 214 cm bred är hyfsat snål. 0,8-0,9 lit/mil som oftast. Tankat tre ggr i sommar efter en vända i Norge. 0,79; 0,91 och 0,87 med mycket höjdskillnader och så kör jag också efter skyltarna, särskilt i Norge. Framräknat efter antal tankade liter och körd sträcka. Färddatorn visar alltid lägre förbrukning.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Glädjande förbrukning!

Betydelsen av olika dieselkvaliteer som tankats överdrivs! Normalt dieselbränsle som används inom Eu är tämligen trots allt tämligen likartat/certifierat för att uppfylla vissa givna grundkrav. Om skillnad finns, så är den marginell (mindre än 5%) vilket knappast är mätbart och skulle fö kräva otroligt exakta mätningar betr omgivande förutsättningar ... mmm!!

Tror att få om ens någon av oss här på sidorna klarar att utföra jämförande tester/mätningar på rättvisande grunder betr olika dieselkvaliteer på marknaden, bla mot bakgrund av följande;

¤ Mer eller mindre hård med eller motvind. T.ex en verklig fart av 100 km/t = 27m/s i vindstilla men vid 10m/s motvind så svarar detta mot 37m/s fart genom vinden (= luftmotståndet). Dvs bilens verkliga fart mot vinden blir då ca 137km/t (och tvärtom i medvind)! Speciellt påverkas alkovbilar av olika vindförhållanden, dvs generellt bilar med stor frontarea och eller dåliga cd-värden ("fel" form, mindre strömlinjeformade ... )!

¤ I övrigt finns andra påverkansfaktorer som också varierar i sin påverkan, många av dessa faktorer har troligen större påverkan än vad skilda dieselsorter kan ha. T.ex blöt/torr vägbana, vägbeläggningstyp/rullmotstånd, med/utan AC resp farthållare, mer eller mindre kuperad terräng, luftfuktighet/teperatur, förarens ev humörsvängningar och färdigheter, etc, etc!
 
F

F.d. 25401

Guest
Sv: Glädjande förbrukning!

Körde 440 mil totalt från Bromölla o tillbaks, bland annat uppe i Lappland och vidare ner till Vilhelmina där vi körde in på Vildmarksvägen, över Stekenjokk och ner till Srömsund och vidare ner till Hästholmen, Ödeshög där vi kollade på mätaren som stod på 399mil och med en förbrukning på denna sträckan som visade på 0,95 lit. på mil. På de övriga ca. 40 milen hade den tagit 0.88 lit på mil. Bilen är en LMC med Fiat motor på 135 hk. Tankat bara på Volvo Tankaställen
Nöjd Sunearthur
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Glädjande förbrukning!

Vi körde 340 mil i Norrland - höga kusten med Bürstner Argos 747-2 (Fiat multijet 3,0 , totalvikt 5 ton och stor alkov) och enl. färddatorn drog bilen i snitt 1,36 l/mil men enl. tankningarna 1,46 l/mil. Hastigheten var max. 83 km /tim enl. bilens hast. mätare och 80 km/tim enl. GPS. Körde alltid med farthållare men använde max. 5 växel då varvtalet var endast 2000 varv/min vid GPS 80 km/tim. 6.s växel kändes för hög i den låga hastigheten. Det var mycket vind under resan så att 1,46 l/mil kanske inte är för högt för en tung alkovbil med 2 bakaxlar. Hur ligger andra tunga alkov bilar till?
Hej, intressant med ditt varvtalsval som du beskriver!
Har själv en Hobby 75TL 5 ton med 177hk har samma moment som din (400Nm) och 6 vxl-aut låda (av DSG typ).
¤ Ditt maxmoment uppnås vid ca 1600r/m
¤ Mitt maxmoment uppnås vid ca 1500r/m

Vår aut-låda växlar upp till 6-an redan vid 75 km/t enl GPS en och med ledning av förbrukningen så verkar det optimalt. Medelförbrukningen under bilens första 400 mil har enligt färddatorn varierat mellan 0,9 - 0,95 mellan tankningarna (fart inom h-begr men aldrig över 95-100 km/t). Bilen som std växlad för en toppfart på 156 km/t, medelförbrukn verkar som lägst vid ca 90km/t i jämn fart.

Vad jag funderar på är om du inte borde kunna utnyttja 6-e växeln tidigare, ex från 1700r/m. Utmärkande för dieslar är ju deras moment och dragvillighet på låga varv och med lägre varv en lägre förbrukning (har dock aldrig kört med en alkovbil).
 

cybertron

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Gotland
HBK-Nr
8430
Medlemskap
2024
Sv: Glädjande förbrukning!

hej
under vår resa med vår bil som är en alkovbil med multijet 100 motorn(fiat) så drog den ca. 1.1liter/mil i sverige och något mindre med tysk diesel. Det som jag tyckte var intressant var att det med tysk diesel så stämde min hastighetsmätare mycket bättre mot gps:en. dvs. 110km/h på gps motsvarade 115km/h på hastighetshmätaren (i sverige var det närmare 120 på hastighetsmätaren)
dessutom lät bilen bättre, blev piggare och varvtalet sjönk

detta är iaf. mina observationer...samma sak som att jag tankar inte shell i sverige för då blir min bil totalt orkeslös...preem, statoil osv fungerar men inte shell ...kanske bara haft otur?
 
Toppen