• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Glädjande förbrukning!

F

F.d. 55451

Guest
Sv: Glädjande förbrukning!

Användare också körsträcka / liter fyllning och det ger ett genomsnitt på 10 km / liter.
1L / 1 (Sv.) mil.
Om jag kör på motorvägen kan det vara 7,5 km / liter - 1,33L/mil.:(
Tvärsnittet är 2,24 x3, 05 = 6,83 m2 vare alkov eller helt integrerade eller delvis integrerade.
I motsats härtill är en Ford 2,5 D (-96) inte lätt att driva långt åt liter med.
Men om du väljer rutter med få stopp och inte motorvägen med kapplöpning - du kan spara en hel del.
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/460471
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Glädjande förbrukning!

Mäter sträckan med vägmätaren vid tankning (full till locket). Är lite undrande om hur rätt vägmätaren visar. Ska kolla mot GPS nästa resa. Vägmätaren ej överens med kartans avstånd (Autoroute 2007). Skilde 10 mil på 535 mil (vägmätaren) mot 545 mil (kartan) vid norgeresa i våras.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Glädjande förbrukning!

Mäter sträckan med vägmätaren vid tankning (full till locket). Är lite undrande om hur rätt vägmätaren visar. Ska kolla mot GPS nästa resa. Vägmätaren ej överens med kartans avstånd (Autoroute 2007). Skilde 10 mil på 535 mil (vägmätaren) mot 545 mil (kartan) vid norgeresa i våras.

Sant - det kan finnas någon skillnad mellan vägmätaren och den faktiska körsträcka.
Testa via väg-stolpar längs motorväg 1 eller 10 kilometer.
Min kilometerräknare visar 600 meter för mycket på 10 km = + 6%.

I förhållande till detta måste också bedömas vinden 10-20%, generator laddning 2%, terräng 10 - 20% etc.
 
Senast redigerad av en moderator:

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Glädjande förbrukning!

Hur många av bilarna är "chippade"?

Jag körde chippat ett par hundra mil. Den drog då enligt färddatorn några deciliter mindre. Men enligt tankade liter så drog den istället aningen mer än o-chippat.

Nu kör jag enbart o-chippat och den drar 0,9 vid låga farter 70-90. Vid marchfart 90-100 så drar den ca 1,1 och motorväg i 110-120 drar den ca 1,3

Jag kör en Fiat 2,3 på 130hk och vikten ligger på ca 3,3 ton.
 
F

F.d. 940

Guest
Sv: Glädjande förbrukning!

Färddatorn stämmer inte när bilen är utrustad med trimbox.
Arne.
 

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Sv: Glädjande förbrukning!

Lurigt med mätning av förbrukning.
Eftersom inte hastighetsmätaren visar rätt, kan man undra om milen också blir fel.
Att mäta vägsträckan med GPS, och antal liter man tankar, borde vara mest rätt.
Man ska inte tro att färddatorn visar rätt förbrukning, speciellt inte om man chippat motorn.
På min Fiat 130hk, gick förbrukningen ner mot 0,75 efter chippning men gämfrört med mil och trippmätare låg det på exakt litern.

En annan fundering är fabrikanternas uppgifter om förbrukning vid ex vis 90 km/tim.
Om mätarn visar 90 och den verkliga farten är 85 eller kanske ännu lägre blir det en högre förbrukning om man kör 90 enl. GPSen.
Lurendrejeri mot oss konsumenter.
Märkligt att man inte måste ha mera noggranna hastighetsmätare, med dagens teknologi, när man tillverkar en bil.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Glädjande förbrukning!

............
Testa via väg-stolpar längs motorväg 1 eller 10 kilometer.
...

Denna metod är 99,8% korrekt - beroende på klockan eller stoppuret.
Om du kör 1 km på 60 sekunder kommer du kör 60 km / t.
Körs 3 km i 120 sekunder är din medelhastighet 1 km/40 sekunder = 90 km / t
Har du en miniräknare ?
;)
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Glädjande förbrukning!

Jag körde chippat ett par hundra mil. Den drog då enligt färddatorn några deciliter mindre. Men enligt tankade liter så drog den istället aningen mer än o-chippat.

Nu kör jag enbart o-chippat och den drar 0,9 vid låga farter 70-90. Vid marchfart 90-100 så drar den ca 1,1 och motorväg i 110-120 drar den ca 1,3

Jag kör en Fiat 2,3 på 130hk och vikten ligger på ca 3,3 ton.


Dine forbrukstall stemmer med mine på min forrige husbil som var en halvintegrert på 3,5t. Med KCR boks gikk mitt forbruk ned, jeg endret ikke kjørestil.

Min nåværende husbil er en integrert med veldig loddrett front, og her er forbruket på denne:
Detailansicht: Fiat - Ducato - 2,3 Multijet Itineo TB740 womo - Spritmonitor.de

Har på alle mine Fiat husbiler kontrollert km.teller og de er tilnærmet korrekte. Kun hastighetsmåler som har innlagt sikkerhetsmargin/feilvisning. Forbruket blir målt med liter toppet tank, delt på kjørte km. Snitthastighet er tilnærmet umulig å få over 85-90 Km/t om man ikke kjører på autobahn i Tyskland, og da skal det virkelig kjøres......

Og på alle mine bobiler har forbruket øket kraftig med motvind og øket fart. Beste kompromisset jeg har funnet på motorvei er 87-88 GPS/km/t. Da er tid/komfort/forbruk det beste for oss.

:mcride:
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Glädjande förbrukning!

Man kan inte vara säker på att hastigheten från GPS mätningar som sträckor brukar relateras till aktuella GPS-kartor.
Vissa koordinater kan saknas och avstånden mäts som raka linjer oavsett vägen krökning.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Glädjande förbrukning!

Förbrukningssiffrorna i färddatorn är beräknade siffror, bilen mäter inte verklig förbrukning. Där uppstår en felvisning, eftersom färddatorn är progammerad för en vanlig skåpbil och våra fordon ser ut på helt andra sätt, med mera luftmotstånd, och väldigt mycket högre vikt. Färddatorn ger allså bara en fingervisning om förbrukningen, vill man veta, måste man mäta mellan tankningar. :)
 

Eila & Pentti

HBK Medlem
Inlägg
3.923
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2024
Sv: Glädjande förbrukning!

Den verkliga förbrukningen bör rimligen var allt vad man köper eller stoppar i tanken minus resterande del av sista tankningen.
:yes:
 

heralue

HBK Medlem
Inlägg
219
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9682
Medlemskap
2024
Sv: Glädjande förbrukning!

7,3 liters V8 med turbo, 280 hk (220 hk std), 3940 kg Småland-Nordkap mm
623 mil, 1,3 l/mil.
Går väldigt billigt då ja tack vare ljudet njuter för ca 18 :-/mil :p
 

Dennis & Kerstin

FD HBK Medlem
Inlägg
586
Kommun
Växjö
HBK-Nr
870
Medlemskap
2021
Sv: Glädjande förbrukning!

Hej!

På vår resa i Europa denna sommar körde vi 493 mil och tankade 550 lit. Vi körde 75% av tiden på mindre vägar. Jag tycker detta är OK. Vi har en Hymer Tramp 674 SL (delintegrerad) 2009. Motor 3.0 160 Hk, vikt totalt 4000 kg. Bilen är inte chippad.

Hälsningar Kerstin
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
805
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Glädjande förbrukning!

Och vi har kört 760 mil på 855 liter , Hymer B514 int med Fiat 3,0 4000kg
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Glädjande förbrukning!

Väldigt många motorintresserade vill veta vad bilarna drar, så även jag ibland. Men för att den ska dra mindre får jag köra saktare 50 -60 då räcker soppan långt. Jag bryr mej inte om bilen drar 0,9 eller 1,2, vill jag någonstans måste jag köra oavsett. Kör oftast i 95 ungefär på motorväg, har farthållare och Adria Matix Suprem. Renault är bilen men sen vet jag inte mer är totalt okunnig om motorer, hästkrafter osv. Vet var jag tankar och det räcker för min del.

Någon matematiker kan kanske räkna ut vad kostnaden blir på skillnade 0,9 och 1,2 om man kör 1000 mil.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Glädjande förbrukning!

Förbrukningssiffrorna i färddatorn är beräknade siffror, bilen mäter inte verklig förbrukning. Där uppstår en felvisning, eftersom färddatorn är progammerad för en vanlig skåpbil och våra fordon ser ut på helt andra sätt, med mera luftmotstånd, och väldigt mycket högre vikt. Färddatorn ger allså bara en fingervisning om förbrukningen, vill man veta, måste man mäta mellan tankningar. :)

Njaeee. Styrenheten vet bränsletryck, genomströmningen på insprutarna och hur länge de är öppna. Alltså kan den räkna ut hur mycket bränsle som sprutas in. Den vet också ungefärlig hastighet och tillryggalagd sträcka så den kan uppdatera förbrukningen efter bestämd tid.
Ett svenskt bilmärke (gissa viket) uppdaterade bränsleförbrukningen var andra milliliter som sprutades in. Detta var för några år sedan när jag sysslade med dyligt.
//W
 
F

F.d. 18251

Guest
Sv: Glädjande förbrukning!

Hej
Har en Hobby 750 med motor 3.0, 160 hk. Ligger i marschfart på motorväg i 95 km/tim för att slippa att bli omkörd av långtradarna. Förbrukningen ligger på 0.96 lit. med Preem i tanken. Provade att tanka JET. diesel och då åkte förbrukningen upp till 1.2 lit/mil. När vi har tankat Europadieseln vid våra utlandsresor ligger förbrukningen på 0.91 lit/mil.
Jag skall prova på Statoil nästa gång jag tankar. Dom säljer ju Europadiseln numera i bl.a. Skåne.

Vilgot
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Glädjande förbrukning!

Det gäller dock inte alla, systemen är ofta förprogrammerade mot några parametrar.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Glädjande förbrukning!

Då tankade jag Preem i fredags och körde upp till Norge T&R och trippmätaren stod på 60,98 mil när jag kom hem och jag tankade på samma Preem och fick i 66,6 liter .

Jag tog även och nollställde trippmätaren i GPSen och det diffade 400 meter mellan trippmätaren och GPSen .

Jag har ökat rulldiametern på däcken från 215/70-15 till 215/75-16 för att hastighetsmätaren och trippmätaren skall stämma bättre , det blir lägre varvtal MEN ökat rullmotstånd .

Jag körde till 90% på farthållaren och som många vet är det lite backigt från Uddevalla = ökad förbrukning klimatanläggningen gick ca 50% av tiden .

Jag körde i max 95km/h även på 110 vägen .

Detta blev 1,09 liter och det var nog verkliga mil .

Finns det någon som kan nolla sin trippmätare i bilen och trippmätaren i GPSen och jämföra om dom skilljer något ?
 
Toppen