• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Frestande nybilserbjudande!

F

F.d. 52943

Guest
Sv: Frestande nybilserbjudande!

He he, du har så rätt. Den skånska vintern är inte att leka med. När det snöar vertikalt på österlen brukar åkrarna på slätten vara svarta och den stora drivan tvärs över åkern är vägen. Fast vi åker bara personbil på vintern.
:D
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Frestande nybilserbjudande!

Nu har vi kikat på alla rimliga objekt i Düsseldorf och det blir inget bilbyte! Den bil vi har är sammanfattningsvis bättre än vad som utbjöds på mässan.
Hymer 580 ML-T kan inte konkurrera seriöst för vinterbruk. Hustrun uppskattade inte inredningen (lite av hembyggt stuk) i Bimobil 365 och dessutom blir den lite väl dyr. Phoenix Midi på tungt Sprinterchassie och med 4WD och tillsatsväxellåda blir både dyr och dessutom lite för hög för vår carport. Phoenix ter sig dessutom lite väl ombonad och "finbilsaktig" för vårt mer fältmässiga bruk.

Cykelhållaren monterad över reservhjulet på bakväggen, vilken jag berättade om tidigare i tråden, fungerar bra. Visserligen inte godkänd för mer än 35 kg, men för våra hopfällbara cyklar räcker detta till.

aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Frestande nybilserbjudande!

Lite mer om Hymer ML-T 580 4x4, vilken bil närmast föranledde mässbesöket.

Bilen är tilltalande för ögat, men hållbarheten för inredningsdetaljer i detta relativa lättviktsbygge tål att fundera på. De mest tilltalande inredningsdetaljerna är långbäddarna, det höga kylskåpet och att golvet är helt plant utan snubbelfällor. Mindre lyckat finner jag hygienutrymmet vara med ett tämligen grunt duschkar (där dörren inte gick stänga med befintligt trallgolv på plats).

Förutom att det absolut inte finns utrymme för att låta bygga en isolerad mellanvägg till förarhuset så hängde jag upp mig på ett par andra för mig väsentliga punkter:

Bilen går enligt Hymers representant inte få levererad med tillsatsväxellåda (lågväxlar) och inte heller med annat än Truma gasolvärme. Det senare går iofs ordna efteråt genom byte till en Truma Combi D6-E dieselcentralvärmare. Johansen Flüssiggas på Fehmarn ordnar detta för 3.900€ (minus ca 700€ för inbyte av gasolpannan).

Sammanfattningsvis en trevlig bil, men inget som kan konkurrera med mitt nuvarande terrängdugliga fordon.

aake
 
Senast ändrad:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Frestande nybilserbjudande!

Bilen säljs av en privatperson, varför den tyska momsen ej går att dra av!
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Frestande nybilserbjudande!

Bilen säljs av en privatperson, varför den tyska momsen ej går att dra av!

Senast våren -11 köpte jag av en privatperson i Tyskland och eftersom den husbilen hade gått mer än 600 mil och första registrering var mer än 6 mån tidigare så behövde jag inte betala svensk moms. Problemet i detta aktuella fall är att bilen är nästan ny, inte att den säljs av en privatperson.

aake

Redigerat, PS: Säljaren bör under den tid som kvarstår till sex månader rimligen kunna klara av att köra några hundra mil. I vilket fall torde det finnas utrymme för förhandlingar med tanke på det begärda priset.
 
Senast ändrad:

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Frestande nybilserbjudande!

Den helintegrerade varianten ML-I hade också bara luftvärme först, finns nu med Alde till salu i Sverige, så kanske det kommer på ML-T också... Men annars får dom väl sätta den helintegrerade karossen på fyrhjulsdrivet chassie...
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Frestande nybilserbjudande!

I annonsen står tydligt "MwSt. nicht ausweisbar" vilket, på enkel svenska, betyder att momsen ej kan dras av.

Alltså får man, om man köper bilen nu, betala svensk moms på hela beloppet, inte någon "momsmellanskillnad".

Om man kan förmå säljaren att behålla bilen till november, och att han under den tiden kör erforderligt antal kilometer blir den, skattemässigt, "begagnad".

Troligt är dock att säljaren vill bli av med bilen nu, och som köpare vill man väl kunna utnyttja bilen redan under den här sommaren...
 
Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Frestande nybilserbjudande!

aake, tror du inte det långa överhänget bak kommer att ställa till problem i terrängen?

Sannolikt, även om bilen är förhöjd en dryg dm jämfört med den tvåhjulsdrivna versionen. Detta är inte en terrängbil, men MB's utomordentliga inkopplingsbara fyrhjulsdrift blir ändå till stor glädje för att ta sig fram i branta och hala backar, men för att hantera tunga släp vore även tillsatsväxellåda (lågväxlar) önskvärt.

aake
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Frestande nybilserbjudande!

I annonsen står tydligt "MwSt. nicht ausweisbar" vilket, på enkel svenska, betyder att momsen ej kan dras av.

Alltså får man, om man köper bilen nu, betala svensk moms på hela beloppet, inte någon "momsmellanskillnad".

Om man kan förmå säljaren att behålla bilen till november, och att han under den tiden kör erforderligt antal kilometer blir den, skattemässigt, "begagnad".

Troligt är dock att säljaren vill bli av med bilen nu, och som köpare vill man väl kunna utnyttja bilen redan under den här sommaren...

Är det verkligen så tydligt med MvSt. ?
I rubriken står: HYMER / ERIBA ML-T 580 4x4 sofort Mwst awb.
Det kan vara så att kunden köpt sin bil "på firman" men vill sälja den utan garantier eller utan att registrera sig på mobile.
Mvh. KLas
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Frestande nybilserbjudande!

Längst upp i annonsen står:

Verhandlungsbasis
85.450 EUR
MwSt. nicht ausweisbar


Längre ned står det:


Mwst ausweisbar


Fordonet säljs av en privatperson (Privatanbieter).


Det skulle i så fall handla om "fiktiv moms", och en sådan kan inte dras av vid import till Sverige.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Frestande nybilserbjudande!

Sammanfattningsvis knepiga saker, inget jag skulle vilja fördjupa mig i.
Men i vilket fall tror jag inte att det är säljarens marknad eftersom det går köpa en ny bil med ungefär samma utrustning för nästan samma pengar, då visserligen med tre mån leveranstid. För den seriöst intresserade kanske det skulle gå att nå en överenskommelse om att köpa bilen till hösten med 600 mil på mätaren?

aake
 
Toppen