• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Frestande nybilserbjudande!

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Frestande nybilserbjudande!

Var inne och tittade på hemsidan. Kanonbil. Vill ha. Men eftersom den vi har bara är ett år får vi vänta ett tag. Såg också att priset var exkl moms 19%. Slipper man den om man importerar till sverige? Nån som vet?

Inte exklusive moms! Det priset ligger på knappt 70' €.
För att du skall slippa betala den högre svenska momsen måste bilen vara minst sex mån gammal och ha rullat minst 600 mil.

aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Frestande nybilserbjudande!

Det mest rationella vore måhända att lyssna till vad kroppen säger och inta sotsängen, då slapp man fundera över bilbyte.

Jag plågas sedan några år av spinal stenos (åldersrelaterad förträngning av ryggmärgskanalen) vilket gör stående och gående plågsamt. Sista året ytterligare försämrad varför operation var inplanerat till nu i maj. I väntan på detta så drabbades jag oturligt nog av en djup blodpropp i ena benet, med följd av att jag nu behandlas med råttgift (Waran) sedan ett par månader och därför måste vänta med operativ behandling.

Ett alternativ till sotsängen är att ta sig fram med cykel, vilket till skillnad mot gång fungerar riktigt bra. Detta leder till tankar om bilbyte. Att lyfta upp en cykel till det högt placerade förrådet på min nuvarande bil klarar jag inte! Tråkig historia eftersom jag i övrigt trivs mycket bra med min nuvarande bil och knappast kan räkna med att hitta någon lika gedigen och vinterduglig. Men ibland tvingas man till kompromisser!

aake
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Frestande nybilserbjudande!

Rigg til en elhiss for cyckel! En bom en billig el-vinch og et par talje-trinser og du kan løfte cyckelen opp så det er lett å dra den inn i bilen :rolleyes::D

Lasteroms døren på en LEV sitter riktig høyt oppe, men har den fordelen at selve døren er høy så da er det mulig å lage et feste for bommen i taket innenfor døren slik at det er lett å sett på og ta ut bommen.

Det er mulig å bruke en gammeldags talje i stedet for vinch.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Frestande nybilserbjudande!

Tack Knut, men utrymmet räcker inte till. Skall det vara någon vits med cykeln så måste även hustrun få plats med sin.
Systerbilen som fanns hos Forsbergs i Hyssna när jag köpte min i Tyskland var utrustad med cykelhållare på bilens bakvägg, ovan reservhjulet, uppskattningsvis närmare 2,5 m över marken. Inte heller något som jag skulle klara att hantera.

aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Frestande nybilserbjudande!

Hej Birger!

I detta fall räcker det tyvärr inte med kompromisser, här skulle behövas en rejäl ombyggnation!
Just en sådan cykelhållare har jag kvar efter en tidigare husbil, men en sådan går inte använda när dragkroken sitter en bra bit framför bilens aktervägg:
IMG_4649 (Large).jpg

aake
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Frestande nybilserbjudande!

Gör som på husvagnarna, sätt cykelställ på släpet;):):wink:
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Frestande nybilserbjudande!

Hej aake! Kan detta vara en lösning på problemet?

cyk.JPG

Det kanske finns liknande med eldrift också. Möjligen kan en uppladdningsbar borrmaskin med vinkelväxel eller något liknande fungera här i stället för veven.

Jappe
 
Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Frestande nybilserbjudande!

Jodå, Jappe, jag har funderat på denna också. Men det är faktiskt hela 225 cm från markytan till reservhjulets överkant. Det blir nog enklare att byta bil än att få till en cykelhållare som fungerar bra till just denna bil.

Och Bengt, inte menar du allvar med släp? När jag drar med trolling/havsfiskebåten så brukar jag ställa en cykel på akterdäck, men då handlar det om seriöst rovfiske och inte om nöjesåkning.

Slutligen så känner jag att den återstående tiden är utmätt, det gäller nu att byta ofta om man skall hinna samla på sig lite tunga erfarenheter.

aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Frestande nybilserbjudande!

Ja, nu har jag inhandlat en Ecoride flexible och den klarar jag till nöds att lyfta upp till lastrummet och den ryms med marginal. Men ytterligare en cykel får inte plats utan att helt blockera annat som förrådet är tänkt till.
Ett möjligt alternativ vore att flytta reservhjulet till lastrummet och låta montera en cykelhållare baktill på bilen. Så har vi haft det förr, men min hustru vägrar att ytterligare en gång leva med yttre förvaring av cykeln. Hon klagar på dels trassel med spännband och presenningar (och att cyklarna trots presenning blev dammiga).

Svåra val eftersom jag egentligen vägrar att vintercampa utan en isolerad vägg och dito dörr till förarhuset, men nu när det är väldigt varmt ute tenderar jag att förtränga detta faktum.

Fortsättning följer (tror jag).

aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Frestande nybilserbjudande!

Nu har jag gjort en djupdykning på mobile.de och urvalet nyare bilar med 4WD och garage är extremt begränsat. Visserligen finns enstaka gamla tunga expeditionsbilar men något sådant vill jag inte ha. För övrigt ett par nya Phoenix och även någon Bimobil 365, bilar med både 4WD och tillsatsväxellåda, men dessa bilar blir rejält dyra. Inget att finna på begagnatmarknaden.

För betydligt mindre pengar får man en nästan ny Niesmann Flair eller en Concorde, båda märkena med diffspärrar på bakaxeln och oftast massor av värdefull extrautrustning. Men dessa bilar är möjligen med något undantag besvärande långa för den som vill kunna vända på fjällvägarna. Inte heller vet jag hur pass stor hjälp jag skulle ha av diffspärrar bak? De bilar jag ägt med diffspärrar har dessutom varit utrustade med både AWD och tillsatslåda (lågväxlar), varför jag inte har någon praktisk erfarenhet av enbart diffspärrar.
Knut och JAndersB sitter sannolikt på en del praktisk erfarenhet av just denna fråga?

aake
 
Senast ändrad:

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Frestande nybilserbjudande!

Skulle vara intressant att höra erfarenheter från bakhjulsdriven med diffspärr.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Frestande nybilserbjudande!

Har hatt bruk for diffsperren et noen ganger for å komme meg løs, og brukt den preventivt ved noen anledninger når jeg ser at vei/føre gir tillbud om fastkjøring. Helt klart til stor hjelp når underlaget er relativt fast med dårlig friksjon. Mer tvilsomt om underlaget svikter - har ved en anledning hvor forhjulene sank ned i løs grus klart å grave meg ned med begge sider bak også. Da var de hydrauliske støttebena bra å ha - løftet alle hjul opp av sine hull og fyllte hullene før jeg slapp bilen ned på bakken igjen. I dette tilfelle ville jeg også hatt problem med AWD.

En annen sak med Iveco Daily er om en skal ha Agile eller manuell låda, Agile sin bruk av koplingen kan være et problem i en vanskelig situasjon. Har ved fastkjøring og løstaking hatt larm om varm kopling grunnet behov for litt for høyt turtall for å få hjulene til å gå rundt.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Frestande nybilserbjudande!

Tack Knut. Men även om jag slår ut inköpspriset på all den fisk jag fångar så blir nog en Volkner i dyraste laget. Dessutom onödigt stor med tanke på att vi egentligen endast söker lite extra utrymme för cyklarna.

aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Frestande nybilserbjudande!

Tyvärr har jag nu funnit en cykelhållare som går montera utanpå mitt reservhjul, Fiamma Carry-Bike Backpack 4x4. Finns till salu hos ett par handlare i Tyskland, men inte här hemma och jag finner den inte heller i Fiammas aktuella katalog.
Hållaren hakas över reservhjulet och spännes därefter fast med ett par spännband. Beställd från Freizeitwelt.de

"Tyvärr" eftersom jag nu nog inte kan motivera köp av ny bil.

aake
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Frestande nybilserbjudande!

Tack Knut. Men även om jag slår ut inköpspriset på all den fisk jag fångar så blir nog en Volkner i dyraste laget. Dessutom onödigt stor med tanke på att vi egentligen endast söker lite extra utrymme för cyklarna.

aake

Men visst vore det skönt med långbäddar Åke!!! Oavsett cykelställ eller ej:);)
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Frestande nybilserbjudande!

Vissa problem känns större än andra...... :wink:

Ja flina du, Roland! När du minst anar det så sitter du fast i en snödriva.
Den enda gång jag fastnat med min husbil var en februaridag mellan Dalby och Lund.
Med mitt sätt att använda bilen, mest på vintern, i vildmark och fjäll, ofta med släp, så är fyrhjulsdrift ett absolut minimikrav, helst kombinerat med lågväxlar och diffspärrar. Då är utbudet magert, särskilt om man tänker sig att bilen även skalll kunna användas till någon semesterresa söderut. Endast någon promille av utbudet på mobile.de uppfyller kraven. Men skall man åka i finväder runt Bromölla så kan det knappast bli helt fel vad man än väljer.

aake
 
Toppen