• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Framhjulsdrift eller Bakhjulsdrift??

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Framhjulsdrift eller Bakhjulsdrift??

Det som jag lite ser också som fram eller bakhjulsdrift är inte själva drivningen utan jag har nog bara sett klagomål från Fiat ägare och inte ett enda från dom som har Renault och Ford .

Samma sak när det gäller serviceintervallen på en del så är det ju kamremsbyte redan efter 4000 mil och en del har det dubbla vilket fördyrar ägarkosnaderna .

Är det så vanligt med vibrerande eeller oljud i kardan ?
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Framhjulsdrift eller Bakhjulsdrift??

Bengt-Åke vi får se när dessa udda märkena som Renault och Ford är i samma mängd och mil som Fiat??vad tror Du dom säger då??.
Såg att Du åkte Citroen,vi hade en sådan körde 12500 mil utan problem!!!, men då kom ett STORT,den gick upp i rök, kortslutning i laddaren konstaterade brandmästaren.
Bernt
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Framhjulsdrift eller Bakhjulsdrift??

Okay , min har gått 17000 mil och än har den inte gått upp i rök och när det gäller elfel så borde säkringen gått om det är kortis dels internt i laddaren eller i elskåpet .

Sen är det ju inte heller några udda märken för ex Renaulten har samma motor som i grannens Espace och han kör 8000 mil/år med 500 kilo kakel och klinkerprover i bak och det enda som hänt är att luftfjädringsbälgarna har skavts sönder .
 
Senast ändrad:

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Framhjulsdrift eller Bakhjulsdrift??

.....................................
Glöm inte "Karlsson på taket" med sin SAAB och hans rallyframgångar tack vare framhjulsdriften och ända tills det att 4-hjulsdriften kom till var framhjulsdrift allenarådande!
/ Bengt

Nej Bengt, det var TROTS framhjulsdriften, han lärde sig att utnyttja frihjulskopplingen i tvåtaktssaabarna till fulländning och släppte helt enkelt bara gasen när han behövde full styrning!
Han lärde sig vidare att gasa lagom i kurvorna för att bibehålla tillräcklig styrning men när han några gånger inte fick tillräcklig med styrning (ett däck HAR inte oändligt väggrepp) så hamnade han ute i periferin utanför vägen och oftast då på taket eftersom han körde fort.

Förstår du nu varför han fick smeknamnet "Karlsson på taket"?

Hade han kört en bakhjulsdriven bil hade han som den mycket duktige förare han var alldeles säkert snabbt lärt sig att "ställa upp" bilen med lämpligt gaspådrag och på detta sätt i stor utsträckning "styrt" med bakvagnen. Vilket inte går med en framhjulsdriven bil, när hjulet börjar driva så mycket att det börjar tappa väggreppet finns ju inget väggrepp kvar för styrningen och bilen fortsätter helt enkelt rakt fram i tangentens riktning.
Med en bakhjulsdriven bil hade förmodligen Karlsson på taket också undsluppit sitt roliga smeknamn.

Rent teknisk så är det så att förbrukar man det tillgängliga väggreppet för ett däck för styrning så finns det inget kvar för drivning och vice versa.
Ingenting du säger kan ändra på de fysikaliska lagarna, de måste vi alla lyda under, allt annat är ett önsketänkande.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Framhjulsdrift eller Bakhjulsdrift??

Kjell!
Varför tror du att framhjulsdriften dominerar så kraftigt hos världens biltillverkare och att världens bilköpare köper deras produkter, trots framhjulsdrift?

Tror du verkligen på att den överväldigande majoriteten av all värdens biltillverkare nu 2008 skulle använda framhjulsdrift om det inte var den "bästa" helhetslösningen" som de kan prestera för oss kunder?

Varför tror du att framhjulsdrift dominerar också bland husbilstillverkare , distr bilar, etc? För att tillverkarna inte vet sitt eget bästa (?), helt klart är att de säljer bra, trots framhjulsdrift .................... ?
/ Bengt
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Framhjulsdrift eller Bakhjulsdrift??

Snälla Bengt, läs mitt tidigare inlägg en gång till om varför framhjulsdriften togs fram.

Varför tror du Scania, Volvo, Mack och de stora lastbilstillverkarna fortfarande använder en lååång mellanaxel fram till bakaxeln för att få drivningen där?
Om det hade varit så bra med framhjulsdrift så hade alla lastbilstillverkare redan haft det. Plus alla bussar.

Men egendomligt nog är det bara de lättare bilarna som använder framhjulsdrift, de bilar som inte är byggda för att bära och förflytta tung last.

Med detta är diskussionen om framhjulsdrift slut för min del. Ha en trevlig kväll.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Framhjulsdrift eller Bakhjulsdrift??

Hej!

Två bilder säger mer än 2000 ord. Med fiskebåten på släp till Vänern i våras (som alltid). Två veckor med vår, laxfiske och fågelskådning! Bilderna tagna vid Ekenäs hamn ute på Värmlandsnäs den 20/4, när snön ännu låg rätt djup hemma i Jämtland. Och i juni en havsfisketur till Nordtröndelag. Sådant vill i vilket fall jag kunna unna mig nu när arbetet, de fiskande klassernas förbannelse, inte längre lägger hinder i vägen.
:D

aake
 

Bilagor

  • IMG_5112-01 (Medium).jpg
    IMG_5112-01 (Medium).jpg
    62,2 KB · Visningar: 4
  • IMG_5108-01 (Medium).jpg
    IMG_5108-01 (Medium).jpg
    46,1 KB · Visningar: 4

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Framhjulsdrift eller Bakhjulsdrift??

Kjell!
För min del är jag väldigt klar på varför framhjulsdrift eller inte!

Allt tyngre bilar (inkl lastbiar) lastbilar kommer sannolikt att förses med framhjulsdrift, fn hänger det mest på materialbegränsning/hållfasthet betr överföring av större vridmoment .... !

Har fö arbetat med utvecklingsfrågor (då det begav sig) inom Volvo ca 20 år bla med utvecklingsfrågor inkl typ fram- bakhjulsdrift (avseende 850), när Volvo skiftade från bak- till framhjulsdrift, så jag tror mig ha väl på "fötterna".
/ Bengt ___ (som för egen del härmed avslutar denna disk)
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Framhjulsdrift eller Bakhjulsdrift??

Tro det eller ej, trots alla andra åsikter.
Jag har faktiskt klarat av att dra ett släp minst 1000 mil norrut som söderut,
sommar som vinter med vår Fiat.
Problemet är att man inte känner av släpet efter ett tag och kör alldeles för fort.
Släpet gör också att ekipaget inte blir sidvindskänsligt.

Vad det gäller bakhjulsdrift har vi en Ford transit skåpbil på mitt arbete, som är direkt livsfarlig i regn eller snö. Den kastar med bakvagnen direkt vid gaspådrag. Den bilen skulle absolut haft framhjulsdrift eftersom större delen av vikten oftast ligger på framvagnen då vi bara lastar lätt last i skåpet.

Efter att tidigare kört minst 200000 mil med bakhjulsdrift vill jag inte gå tillbaka från framhjulsdriften som numera i mitt tycke har fler fördelar än nackdelar.
Så framhjulsdriften får min röst.
Hälsn. Krister:mcride:
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Framhjulsdrift eller Bakhjulsdrift??

Hej!

Att framhjulsdrift fungerar bra på personbilar (och annat med ordentlig tyngd över framaxeln) går inte förneka. Visserligen har både jag och hustrun vanligen kört 4WD sedan början av 70-talet, men jag har ändå fått en hel del praktisk erfarenhet även av framhjulsdrivna småbilar.

Två framhjulsdrivna husbilar har jag haft. En liten Hanomag på 70-talet och en Fiat med 2,8 l motorn (Dehtleff med alkov) för ngr år sedan. Två bakhjulsdrivna tidigare en MB 508 och en Niesmann på VW 35. I början på 90-talet lät jag bygga en Pillos alkovbil på ett fyrhjulsdrivet Peugeouthassie och nu kör jag alkovbil på MB sprinter med automatlåda.

Jag uttalar mig alltså utifrån denna praktiska erfarehet och har även dragit tungt släp med alla dessa husbilar (utom med den lilla Hanomag, vilken inte fick dra mer än 1000 Kg). Alla bilarna har klarat att dra även tungt släp på sommarväglag, men två av dem (gissa vilka?) har inte klarat att dra upp båtsläp ens på välbyggda båtramper eller att dra tungt släp ens i så lite som 5-10 cm snö.

Om någon har praktisk erfarenhet av fiatchassiet med eftermonterade diffspärrar vill jag gärna höra om detta fungerar bättre.

Slutdiskuterat.

Mvh

aake
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.535
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Framhjulsdrift eller Bakhjulsdrift??

Hej!

Kul diskussion detta där "alla" säger att nu är det slutdiskuterat.
Givetvis blir det en massa subjektiva bedömningar där säkert var och en upplever att det ena är bättre än det andra.

Jag bara undrar, för oss som tillhör den stora massan som inte släpar runt på en lätt eller tung kärra så blir den här diskussionen om 4 hjulsdrift och tunga kärror lite överkurs. Hur många husbilar möter vi som har släp? Jag tror att alla förstår att har man en båtkärra och backar ner på en sjösättningsramp så är risken stor att det slirar med en framhjulsdriven bil, speciellt om man är tungt lastad bak. Men hur många drar på en båtkärra?

Jag anser trots allt som skrivits här att för den stora massan av husbilsägare så är framhjulsdrift med ALKO-chassie att föredra. Vad det sen är för fabrikat på drivlinan diskuterar vi i en annan tråd.

:)
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Framhjulsdrift eller Bakhjulsdrift??

Precis som Gunnar Nilsson så hade jag inte tänkt lägga mig i denna tråd med alla dessa kunniga förstå-sig-påare.
Men man kan knappt låta bli, ( skall sanningen fram så har jag inget att göra.)

Det som förvånar mig i dessa inlägg är att vissa personer försöker intala sig själva och andra hur överlägsen framhjulsdrift är jämfört med bakhjulsdrift,
Vissa vill till och med påstå att bakhjulsdrift tillhör det förflutna.
- Där tycker jag att gränsen går.


Det finns absolut inga fördelar med framhjulsdrift förutom att man kan i vissa krissituationer gasa sig igenom en kurva vilket är ointressant för oss med husbilar.
Anledningen till att man överhuvudtaget tillverkar framhjulsdrivna bilar är att man sparar in utrymme med påföljd att man kan göra bilarna mindre och billigare.

Nackdelarna med framhjulsdrift är så många att det inte ens går att skriva om alla.
Jag kan ändå nämna två riktigt tunga argument som dödar dess förträfflighet.
-Framhjulsdrift ger som jämförelse en extremt dålig svängradie, en bils styrförmåga är en synnerligen viktig egenskap.
-Framhjulsdrift ger helt fel viktfördelning, merparten av vikten hamnar på framhjulen med påföljd att.….allt blir fel.

Det finns alltså väldigt många orsaker till varför bl.a Formel 1 inte kör med framhjulsdrivna bilar.

[FONT=&quot]Mvh T[/FONT]
 

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: Framhjulsdrift eller Bakhjulsdrift??

Jag har glömt hur det var att köra en bakhjulsdriven bil eftersom det är c:a 35 år sedan sist. I stället får jag förlita mej på den expertis som jag anser mest trovärdig i ämnet. Jag ansluter mig därför till den skola som "Kicki & Bengt" representerar. Frågan är dock om det är rubriken "Framhjulsdrift eller Bakhjulsdrift" som ämnet gäller längre . För mig verkar det nu mer som om det är frågan om försöka trycka till meningsmotståndare efter bästa förmåga. Jag ställer därför lite frågor till dej Kjell som är en av webansvariga. Du är ju väl insatt i denna debatten eftersom du dessutom tagit ställning genom dina inlägg. När ska en sådan här tråd stängas ? Vem avgör det ? Om den fortfarande ska vara öppen så är min fråga... Vad väntar vi på nu ? Diskussioner kring fakta verkar ju inte gälla. Den slutliga domen kommer då inte eftersom vi alla har samma åsiktsvärde i klubben.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 5110

Guest
Sv: Framhjulsdrift eller Bakhjulsdrift??

Jag var någongång under 80-talet på ett studiebesök på Volvo i Göteborg.

Vid samtal med en tekniker frågade vi om inte Volvo skulle komma med en framhjulsdriven bil snart.....

Nä, nä.... inte skulle man tillverka en så dum bil - man skulle inte ha drivning och styrning på samma hjulaxel var deras motivation.

1992 kom Volvo 850 med framhjulsdrift!

LasseF
 
F

F.d. 12300

Guest
Sv: Framhjulsdrift eller Bakhjulsdrift??

Min grabb som år 20 år vill sälja sin framhjulsdrivna bil & köpa en bakhjulsdriven varför då tror ni ? jo det går ej att slada med en framhjuls driven bil
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Framhjulsdrift eller Bakhjulsdrift??

Nu börjar tråden bli stor, svårt att svara , den stängs nog snart

men en del grunnar jag på.
T.Rantzow skriver att han inte tänkte lägga sig i:confused:
Så skriver han "dessa kunniga förstå-sig-påare."
Större extrem vändradie på framjulsdriven:confused:
Formel 1 :confused:

Lägga sig i det är väll det som är meningen här (åsiktsbyten oss imellan)

Här har vi lite olika åsikter annars blir det ju inga inlägg
Ingen behöver känna sig stött fast det blir väll gärna så ibland fingrarna går fortare än skallen:D

Här kommer min åsikt

Vem är förstå-sig påare, kan man utveckla det
min husbil har ingen extrem vändradie däremot en boggie bil har väl det, hjulbasens längd påverkar även vändradien:cool:
Vad har vikten med framhjulsdrift att göra:confused: det är väll upp till hur man lastar.

Formel 1.:D Vi pratar ju om ett semesterfordon,

Som avslutning på inlägget repeterar jag

Det stora flertalet av oss använder husbilen sommartid, kanske låter bli att köra om det ösregnar, parkerar inte på vått gräs i uppförslut, använder inte bilen som dragbil, kör inte i terrängen (terrängkörningslagen), vrålkör inte har god framförhållning, bra däck mm. mm
Då tror jag att det kvittar med fram eller bakljusdrift:wink:
är det framljulsdrift slipper man ju kardanen oxå.

Hoppas det blir en del lugna å fina inlägg till här:D

Med vänlig diskusitionshälsning Gurra
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Framhjulsdrift eller Bakhjulsdrift??

Min grabb som år 20 år vill sälja sin framhjulsdrivna bil & köpa en bakhjulsdriven varför då tror ni ? jo det går ej att slada med en framhjuls driven bil

Nei når drivhjulene drar løs så går det rett fram med forhjulsdrift, med bakhjulsdrift så kommer bakenden ut til siden. En annen sak er at med tilstrekkelig vekt på drivhjulene så skal det glatt veidekke til for å dra løs.
For å utnytte den ekstra traction så benytter Porsche hekkmotor og bakhjulsdrift, Ferrari midtmotor og de fleste moderne biler forhjulsdrift.

Hva som er best blir som å diskutere religion, enhver blir salig i sin tro.

Det er fordeler og ulemper med begge drivaksler, selv enkelte biler med 4x4 har dårlig traction på glatt føre. Norsk TV hade en test i snø av flere SUV, og det var noen som kjørte seg fast lenge før den forhjulsdrevne referansebilen, de manglet sperrer på difrensialene. Det var ingen bakhjulsdreven med i testen, og de 4x4 bilene som kunne kjøre med bare bakhjulsdrift var allt for lette bak og kom knappt inn på snøskråningen.
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Framhjulsdrift eller Bakhjulsdrift??

................ När ska en sådan här tråd stängas ?......................

Nej, tråden ska inte stängas, inte än i alla fall. Det blir nog alltid någon som går och funderar på ett elegant och fyndigt inlägg som kanske tar fram ännu en vinkling på frågan, det vore då synd att stänga tråden så att ett sådant inlägg inte kan läsas.
:)

Vi kör på ett tag till tycker åtminstone jag.
Och mina synpunkter om framhjulsdrift/bakhjulsdrift är högst personliga och innebär inte någon officiell HBK-syn.
Men jag kör båda typerna av bil varje vecka och har min uppfattning helt klar, glasklar skulle jag vilja säga.

No hard feelings, Bengt? :)
 

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: Framhjulsdrift eller Bakhjulsdrift??

Kjell ! Jag vill åter betona hur mycket jag uppskattar dej och de andra som jobbar på webben och för det fina jobb ni lägger ned här. Tack än en gång !.......... Helt klart ska du kunna uttrycka dej liksom alla andra men det ser ju lite märkligt ut att det står "Web" på din logga när du debatterar i en sån här fråga. Du har ju tagit ett klart ställningstagande. Konsten att sitta på 2 stolar är ju som bekant svårt. Däremot vill jag förtydliga en sak huruvida man representerar HBK eller inte ! Jag anser att alla som ståtar med Medlem i sin logga har ett ansvar gentemot klubben när vi gör våra inlägg. Visst sjutton ska vi visa omvärlden att vi kan föra en debatt där vi respekterar varandra......
..........Jo, Kjell ! Du måste ändå hålla med om att bakhjulsdrift svarar för en mycket liten del av den svenska fordonsparken. För 50 år sedan var det säkerligen helt andra siffror. Sen är det ju upp till var och en att tycka vad man vill om det.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Framhjulsdrift eller Bakhjulsdrift??

Jag tror att den enda orsaken till att de flesta bilar idag är framhjulsdrivna är det som regerar världen PENGAR. Det är mycket billigare och platsbesparande med en tvärställd motor hopbyggd med växellåda och diff i ett paket. Tänk bara på vad mycket mera bil du får utan kardan och en lång motor+växellåda på samma längd får du in en massa extra bagage eller plats för passagerare. Att friktionen mot vägen blir maximalt med en bakhjulsdriven bil är ju enkelt att bevisa. Bromsa, gasa,styra innebär ju att man"tullar" på friktionen, när då allt detta ska ske på två hjul istället för fyra måste ju greppet bli sämre. Numera spelar väl dett ingen roll längre för 95 % av alla nya bilar säljs med diverse fina beteckningar som innebär att du som förare inte har nån koll över vad som händer.
Ove.g
 
Toppen