• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Framhjulsdrift eller Bakhjulsdrift??

F

F.d. 2621

Guest
Sv: Framhjulsdrift eller Bakhjulsdrift??

Ja, Gunnar, för många är säkert "självtesten" den bästa testen. Men inte för alla! De flesta är nog inte så kunniga och säkra på att utvärdera viktiga tekniska egenskaper, att de sätter sina egna, subjektiva uppfattningar före dem, som erfarna medarbetare och tekniker kommer fram till i en brett upplagd test - som enligt min uppfattning Pro Mobil har gjort i den aktuella artikeln.

Den perfekta och äkta objektiviteten finns inte, sa redan Schopenhauer på sin tid. Den kan liknas vid en klump runt foten.
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Framhjulsdrift eller Bakhjulsdrift??

Motorjournalister och tester??? Om vi tar det praktiskt ,i verkligheten lastar vi ej in sandsäckar,utan andra grejer i våra bagageutrymmen ,då är vi sanningen närmast,vi har väl sällan sån last som är så kompakt som sandsäckar??.
Jag håller med Gunnar eget omdömme är det bästa.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.588
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Framhjulsdrift eller Bakhjulsdrift??

Den test som Pro Mobil har gjort och redovisas i den aktuella artikeln, är gjord med och vid ett specifikt förhållande och då kan säkert jämförelsen varar riktig.

Men i verkligheten med varierande last och dess placering, med olika mängde vatten och bränsle i tankarna etc. så kan resultat bli ett helt annat.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Framhjulsdrift eller Bakhjulsdrift??

Har sökt ta del av inlägg 7+8 +9+10+11+12 men med klent resultat, jag är tydligen ”trögfattad”?

Tack Allis för en utmärkt översättning av artikeln från tyska à svenska!

Lättare att förstå blev det först när jag läste igenom källmaterialet/artikeln på tyska. Intressant är att ”man” nästan tagit till sig det bekanta ”Älgtestet” som tyskarna vid Vi Bilägares(?) sk ”älgtest” av Mercedes Al40 inte ville acceptera att deras nationalklenod "Welt(k)lasse" blev så utställd.

Saknar förutsättningar för vad som testats, hur och på vilka grunder = absoluta krav för att skapa tilltro och kunna leverera ett accepterat, fårståeligt och användbart testresultat. Jag frågar mig resp konstaterar bla följande;
# Testet är enbart relaterat till 2-axlade bilar och gäller då inte för 3-axlade!
# Använda testobjekten är husbilar med skilda t.ex överhäng, höjd, tyngdpunkt, mmm!?
# Betr last resp flyttning av densamma, har man hållit sig inom maximala axeltrycket, hänsyn till vätskor i olika tankar?
# Däcksval förändrar bilar på olika sätt vid olika yttre förhållanden.
# Påverkan av testförare, hur proffsiga var de, etc?
# Hur långt överhäng inkl tyngd / sidoyta bakom den bakre hjulaxeln (map på vindfång, karossens egen svängande påverkan relaterad till överhängets storlek?
# Vad avses med mitten av bilen, av husbilens totala längd eller mitt mellan de båda axlarna?
# Olika karosstyper (alkov-, hel- resp delintegrerade) skapar olika förutsättningar och resultat?
# Mmm!

Mot bakgrund av dessa frågor/konstateranden är jag böjd att påstå att testen knappast kan ligga till grund för några generella slutsatser utan testen kan i bästa fall gälla för en exakt utpekad husbil.
Jag är böjd att hålla med Gunnar om att själv är bäste dräng, detta tills bättre specificerade och mer underbyggda tester kan redovisas.
/ Bengt
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Framhjulsdrift eller Bakhjulsdrift??

Det bästa och tillräckligt omfattande konceptet för test av en husbil, i alla väsentliga avseenden, skulle naturligtvis några av HBK:s erfarna medlemmar kunna utforma och föreslå som modell till branschens tidningar och andra organ. Det skulle nog uppskattas av många, bl a av mig själv inför nästa husbilsköp.

Att det första valet blev så pass bra som det blev, får man vara glad för. Men visst kan jag peka på en hel del som kunde ha varit mycket bättre.
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Framhjulsdrift eller Bakhjulsdrift??

För min del anser jag att så länge man kör på normala vägar med normal fart så spelar det ingen roll om man har bak/framhjulsdrift,boggie eller inte. Alla husbilar är tillräckligt stabila på vägen för vanliga trafikanter. Ska man dra släp på snö i norra Sverige eller köra fort på autobhan även om det blåser halv orkan i sidled får man kanske börja fundera på vikter och boggie. Vi har kört över Grossglockner, vi har varit inne på småvägar i Italien med grus och djupa regndiken på vägen, vi har kört i Norska fjällvärlden med löv och lite allmänt småhalt väglag. Vi har varit på Sicilien under torraste tänkbara förhållanden ute på sandiga ytor vid badplatser. Vi har aldrig haft några problem med framhjulsdrift och enkel bakaxel, natuligtvis får man ha koll på vad man ger sig ut på om man lämmnar vägen för att parkera så man inte kör ner sig i nåt dyhål eller andra konstigheter. Var noga med att hålla avstånd, anpassa farten, ha koll på andra trafikanter så duger alla bilar på marknaden vad det gäller semesterresor i bekväm takt och med gott omdöme. Låt inredning,pris och bra personkemi med försäljaren bestämma bilvalet så blir du säkert en nöjd husbilsåkare.

Ove. G
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Framhjulsdrift eller Bakhjulsdrift??

Det där är nog kloka och realistiska ord, OveG, tack för dom!
De gånger jag har behövt hjälp och tyckt att framhjulsdrift var dålig var på sluttande våta gräsytor och det lärde mig att inte åka ut på sådana, och sen dess går det ju bra. Den bil vi har nu är ju annars härlig att köra på alla vis.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Framhjulsdrift eller Bakhjulsdrift??

Jo det testet är säkert bra men sedan när det väl uppstår en situation som kräver en undanmanöver så har säkert bilen mera och ge än vad många klarar av att hantera för många blir nog rädda när det börjar kränga lite ( detta när det gäller nyare bilar ).
Dom som har så gamla bilar med väghållning som en vänersnipa önskar nog att dom inte behöver vrida på ratten , jag är är en av dom som har stötdämpare som mera liknar cykelpumpar .
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Framhjulsdrift eller Bakhjulsdrift??

Hej!
I denna fråga har jag yttrat mig tidigare och fått visst mothugg. Under de snart trettio år som vi haft husbil så har jag provat det mesta; framhjulsdrift, bakhjulsdrift och fyrhjulsdrift. Visst går det ta sig fram med framhjulsdrift på norrländska vintervägar, förutsatt att man har snökedjor till hands och så länge man inte drar släp.
Ingår hantering av båtsläp (ssk då uppdragning av båt) eller vintertid snöskotersläp så vill jag rekommendera fyrhjulsdrift. MB, Iveco och Ford har lämpliga fyrhjulsdrivna chassien att sälja.
Min nuvarande husbil med bakhjulsdrift och automatlåda fungerar någorlunda (aldrig några problem att dra upp båtsläp), men visst saknar jag fyrhjulsdrift (liksom lågväxel och diffspärr) på vintern. Bakhjulsdrift med sprintshift låda känns trots allt som en inte oäven kompromiss; inte optimal som dragbil eller vinterbil, men bekväm på landsväg och billig i drift (ssk jämfört med permanent 4WD). Och givetvis mycket bättre som dragbil än ngt framhjulsdrivet alternativ.
aake
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Framhjulsdrift eller Bakhjulsdrift??

Också mycket trovärdigt, Aake, och du verkar ju ha en hel del praktisk erfarenhet av hur det kan vara och vad man helst ska ha för utrustning .

Jag vill kunna använda bilen på vintern men kommer inte att ta risken att hamna i besvärliga och situationer med vår nuvarande. Kanske fegt och överdrivet, men det är så jag ser det. På sommaren och i varmare delar av världen är det en annan sak.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Framhjulsdrift eller Bakhjulsdrift??

Hej OveG, med referens till våra tidigare inlägg 26 resp 24!

Allt det du räknar upp, verkar vid en första påsyn vara väldigt bra och lätt att ställa up på, MEN;
# du/jag/vi är nästan aldrig ensamma på vägen, det finns andra medtrafikanter också!
# de andra kanske inte har samma inställning som vi har, de kanske tänjer på hastighetsgränser
både för vägen och bilen, kör för nära bakom, kör delvis som mötande delvis på fel sida, kör om vårdslöst
(bla för nära din vä sida), genar snävt in framför efter omkörning, mm
# av olika anledningar försätts vi mot egen förskyllan i situationer som ”kräver en både bra aktiv
och passiv säkerhet" av både oss och husbilen.

Husbilens konstruktion (= förutsättningar) kommer då in i bilden, ”oavsett om man vill det eller ej”;
# krockegenskaper (?), knappast någon husbil har testats, gemensamma mer utvecklade krav saknas
(orsak; otillräckliga kund- och tillverkarkrav dessutom dyrt?) vem vilka trycker på!
# vad är generellt bra eller mindre bra för en "husbilskonstruktion (?)";
## en lång hjulbas à relaterat till hjulbredd, fordonets längd, fordonshöjd och fordonets tyngdpunkt?
## kort överhäng bakom bakre hjulaxel (om 2-axlad, om 3-axlad mindre påverkan?) à påverkar stabilitet/manövrer (?)
## bättre vägegenskaper ju lägre husbilen är och ju lägre tyngdpunkt som den har (?)

Vad avser vägegenskaper spelar fram- eller bakhjulsdrift knappast någon roll i normalfallet, vanliga husbilar
avses svara mot ett normalbehov (dvs = inte t.ex terrängbilsbehov), däremot blir generellt;
à bakhjulsdrivna husbilar högre, tyngre och med högre tyngdpunkt, mm (?)
à framhjulsdrivna husbilar lägre, lättare och med lägre tyngdpunkt, mm (?)

Ifrågasätter om inte rubricerad diskussion blir för enkel om man inte beaktar såväl husbilens konstruktion
som dess förutsättningar i sin helhet, vill därför i all välmening vidga rubricerad diskussion …………………..!
/ Bengt
 
Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Framhjulsdrift eller Bakhjulsdrift??

Kicki och Bengt
Hej!
Till "vanligt behov" hör väl rimligen att kunna dra släp? För egen del har jag säkert dragit släp upp mot hälften av totala körsträckan på mina husbilar genom åren. Båtsläp (och snöskotersläp). Om man aldrig drar släp så kanske en husvagn passar behoven bättre än husbil?
aake
 

IngBo

FD HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Varberg
HBK-Nr
879
Medlemskap
2021
Sv: Framhjulsdrift eller Bakhjulsdrift??

Nu tror jag inte att det hör till normala behov att dra släp efter husbilen!

Vad får dig att tro att vi som inte drar släp har bättre behov av husvagn?

Om jag däremot skulle dra med mig en bil efter husbilen, då skulle jag tro att en husvagn vore bättre än husbilen.

/Bosse
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Framhjulsdrift eller Bakhjulsdrift??

Hej Aake!

Jag inte bara tror att ditt behov är ovanligt - det är extremt! Titta bara på vad du möter på vägarna, "dina vanliga behov" har jag bara sett på bild, bilder! Jag håller fullständigt med Ingela och Bosse i deras kommentar.

Möjligen kan man tillägga att majoriteten av husbilarna i Sverige ställs av under vinterhalvåret. Att det skulle vara vanligt att dra snöskoter, det är din sak men som behov ihop med husbil är det utan överdrift MYCKET, MYCKET ovanligt!

Att du som en av mycket få husbilsägare drar släp kräver säkert mycket tålamod men själv skulle jag inte acceptera att köra med 80 km/t som är en av konsekvenserna med att dra släp.

För egen del skulle jag hyra båt/snöskoter men nu har jag uppenbarligen andra behov en MC skulle kanske sitta bra bak på bilen men 250Kg .... nej tack.
/ Bengt
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Framhjulsdrift eller Bakhjulsdrift??

Åker vi upp i svenska fjällvärlden för att vinterfiska är alltid snöskotern med på en släpvagn.
Åkte runt i Norrbotten för några år sedan med snöskotern på släpet, vi besökte bl.a. Nikkaluokta och tittade runt med snöskoter nedanför Kebnekaise.
En härlig resa och den blev inte sämre av att den gamla Chevan (med bakhjulsdrift) fungerade prickfritt som dragbil.
De backar vi passerade var visserligen inte särskilt extrema och hade kanske också kunnat passeras med en framhjulsdriven husbil framför släpet men den stora vinsten med den bakhjulsdrivna bilen var alla de de små dåligt plogade uppfarterna till vägar som måste klaras av under resan.

För de husbilar som inte drar släpvagn och inte heller kör på snö och is är det här med framhjulsdrift inget problem men det är en avsevärd skillnad vintertid!

Och det förkommer faktiskt ganska ofta husbilar som drar släpvagnar - och inte bara med snöskotrar på släpet.

Framhjulsdriften tillkom f.ö. inte av något annat skäl än att det blev billigare att tillverka drivlinan för bilen. Någon omtanke om bilens vägegenskaper var det definitivt inte, detta blev sekundärt när det handlade om pengar och konkurrensfördelar och då bortsåg man från nackdelen att framhjulens tillgängliga väggrepp skulle överföra både styrning och drivning till vägen.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Framhjulsdrift eller Bakhjulsdrift??

Hej Kjell!
Betr dina sista 4-raden ovan så har du fel (bortsett fr kostn = positivt), framhjulsdriften ledde bla till bättre styrning i halt (och annat) väglag!
Framhjulsdriftens fördelar är obestridliga, så gott som bara fördelar, spec då om man räknar bort 4-hjulsdrift och elektronisk hjälp. Vintertid har man på de flesta bilar bättre styrbarhet i halka med framhjuls- än med bakhjulsdrift. Med framhjulsdrift kan man använda motorn för att styra bilen (försök det med en enbart bakhjulsdriven).

Glöm inte "Karlsson på taket" med sin SAAB och hans rallyframgångar tack vare framhjulsdriften och ända tills det att 4-hjulsdriften kom till var framhjulsdrift allenarådande!
/ Bengt
 
Senast ändrad:
F

F.d. 3067

Guest
Sv: Framhjulsdrift eller Bakhjulsdrift??

Hej på Er alla!

Läser denna tråd med stor förtjusning, hadde inte tänkt att jag skulle blanda mig i men det är lättare sagt än gjort. Alla här har väl rätt på något vis kanske... men inte vet då jag vart man får allt ifrån?

Men vad jag minns så är det en del år mellan Erik Karlsson och Audi quattro, finns både Ford eskort och Lansia Stratos och några fler bakhjuls drivna bilar. någon pratar om att
man får bättre styrning med framhjuls drift?? gasa på i en kurva med framhjulsdrift så får ni se vad som händer?! den far rakt fram och hur kul är det?? vidare så försök att köra med en framhjuls driven bil uppför en brant väg på vintern?? inge vidare men backa så får ni se det går mycket bättre, gasa på i en kurva med en bakhjulsdriven så far bakändan ut... mycket lättare att parera.

När det gäller husbil på vintern så har jag provat både fram och bakhjulsdrift, boggie och enkelaxel bak, integrerad, alkov och halvintegrerad,

Jag kan säga att förutom 4 hjulsdrift så är bakhjulsdrift överlägsen när det gäller att ta sig fram på halt underlag och i snö, å för att inte nämna snömodd och det är ju nått som kan förekomma överallt i landet. 3axlig framhjuls driven husbil är nästan det sämsta som finns i snö och modd.

Vill tillägga att jag är mycket ute och kör i snö och rusk i dom västra Jämtlandsfjällen där det kan komma flera dm snö på natten.

/Gunnar
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Framhjulsdrift eller Bakhjulsdrift??

Hej igen!

Om det är extremt att vilja ha med sig fiskebåten, må jag då få vara extremist. Jag tycker att det ligger nära till hands att koppla ihop bil och båt, när nu prylarna står på gården.

Men visst har det, ssk det senaste decenniet, blivit allt ovanligare att få möta ett fullutrustat sportfiskeekipage på vägarna här i Norden, frånsett på en och annan fiskecamp i Norge. Om detta beror på minskat fiskeintresse eller på att marknaden översvämmats av olämpliga dragbilar kan man fundera över? I vilket fall ser situationen annorlunda ut i husbilens födelseland; jag såg åtskilliga husbilar med båtsläp vid besök i Florida.

aake
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Framhjulsdrift eller Bakhjulsdrift??

Det stora flertalet av oss använder husbilen sommartid, kanske låter bli att köra om det ösregnar, parkerar inte på vått gräs i uppförslut, använder inte bilen som dragbil, kör inte i terrängen (terrängkörningslagen), vrålkör inte har god framförhållning, bra däck mm. mm
Då tror jag att det kvittar med fram eller bakljusdrift:wink:
är det framljulsdrift slipper man ju kardanen oxå.

Gurra
 
Toppen