• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fortsatt renovering

O

Oskar-543

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror

Det er vel ikke så at Pumpen ikke klare höjden på Alkoven??????????



Erik
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Fortsatt renovering

Skall tappa ur systemet igen imorgon och prova en annan teknik vid återfyllningen.

Hej Bror! Jisses! Vad hände? Jag skall snart spola igenom mitt system som inte är rört sedan 1995 och tänker sedan köra min lilla pump och fylla på underifrån. Hade du ingen möjlighet att snabbt stänga avtappningen då systemet blev fullt?:confused:

Hälsningar
Alve
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fortsatt renovering

Jeg vet at på enkelte biler kan det være problematisk å bli av med luften, men 220 sirkulasjonspumpen bruker å kunne skuffe gjennom det meste.

Har du luftekraner på alle de høyeste punktene når bilen står flatt?
Det er ofte en må sette bilen i en liten bakke for å få ut luften i de lange vannrette rørene, men din er vel ikke kjørbar ennå så du får løfte den i ene endel med en donkraft. 220 pumpen må være fyllt med vann skal den fungere. Leksaken i ekspansjonskaret klarer ikke å flytte luft og kommer det en boble til denne mens den er i gang så stopper sirkulasjonen med en gang.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror! Jisses! Vad hände? Jag skall snart spola igenom mitt system som inte är rört sedan 1995 och tänker sedan köra min lilla pump och fylla på underifrån. Hade du ingen möjlighet att snabbt stänga avtappningen då systemet blev fullt?:confused:

Hälsningar
Alve

Hej Alve,
inget hände egentligen. Det var bara jag som var lite klantig och inte tänkte på att det kunde vara högt tryck. Har avtappningen i höger bakre hörn så jag låg under bilen................
Man blir aldrig för gammal för att lära sig något nytt.
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Jeg vet at på enkelte biler kan det være problematisk å bli av med luften, men 220 sirkulasjonspumpen bruker å kunne skuffe gjennom det meste.

Har du luftekraner på alle de høyeste punktene når bilen står flatt?
Det er ofte en må sette bilen i en liten bakke for å få ut luften i de lange vannrette rørene, men din er vel ikke kjørbar ennå så du får løfte den i ene endel med en donkraft. 220 pumpen må være fyllt med vann skal den fungere. Leksaken i ekspansjonskaret klarer ikke å flytte luft og kommer det en boble til denne mens den er i gang så stopper sirkulasjonen med en gang.

Hej Knut,
jag har förstått att det kan vara svårt att bli av med luft i systemet men på något sätt måste det gå. Skall tappa av systemet idag igen och sedan återfylla långsamt med alla luftskruvar öppna - har bl.a två luftskruvar i alkoven på högsta punkten - och sedan stänga dessa vartefter vattnet stiger. Det BORDE fungera.
Håller med dig om att org. cirkulationspump i expansionskärlet är mera av en leksak med som du säger så borde 230 v pumpen kunna klara av att cirkulera vattnet. Har automatisk avluftningsventil dessutom.
Kanske ändå måste ställa om bilen för lutningens skull. Bilen är fullt körbar så det är inget problem
Hälsningar Bror
 
Senast ändrad:
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Skulle det funka med en handpump och trycka in vätskan i systemet
 
Senast redigerad av en moderator:

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Dotorparn,
använde en 10 liters dunk med kran till att fylla systemet med underifrån. Dunken stod på taket så det blev ju självtryck. Tror att jag var lite för snabb att stänga luftventilerna på konvektorn i alkoven, och det fick jag betala med irritation över.
Trevlig helg
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • 9-13  mars  2010 001.jpg
    9-13 mars 2010 001.jpg
    509,7 KB · Visningar: 3

Ronny o Ulla-Britt

HBK Medlem
Inlägg
242
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
4709
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

hej igen Bror
jag hade nog fel jag smakade som någon föreslog, och det var sött.kunde gett mej den på att det var olja det hade sån konsistens.har en fråga till vad är den lilla slangen till för som kommer ut i jämte luftintaget till värmepaketet,under huven,tack på förhand, ha de bra.MVH Ronny
PS tack alla som försöker hjälpa till!
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.847
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Fortsatt renovering

Har du kollat om det inte finns en liten ställskruv på 220 pumpen (Så är det på min 12V pump som är lika kraftig som 220V pumpen). Den brukar stå på 2 och kan ökas till 5 för att sätta fart på vattnet under luftning. Vattnet ska helst vara riktigt varmt så sätt termostaten på 25gr och då ska autoluftningen klara att avlufta systemet efter någon halvtimme.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej,
borde vara en dräneringsslang. Kan kolla på min bil imorgon om du vill
Trevlig helg
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Har du kollat om det inte finns en liten ställskruv på 220 pumpen (Så är det på min 12V pump som är lika kraftig som 220V pumpen). Den brukar stå på 2 och kan ökas till 5 för att sätta fart på vattnet under luftning. Vattnet ska helst vara riktigt varmt så sätt termostaten på 25gr och då ska autoluftningen klara att avlufta systemet efter någon halvtimme.

Hej Håkan,
tack för tipset men jag har inget vred på 230 v pumpen. Min är en Alde och du har säkert en med bättre kvalitet. Vet du fabrikatet på 12 v pumpen, för det som sitter orginal är rena leksakspumpen.
Trevlig helg
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Himmel o jord må brinna eller hur det nu var. I alla fall cirkulation och VÄRME i husbilen. Slutar aldrig att förundras. Sur som jag var igår så lämnade jag båda pumparna påslagna och tänkte att det kanske skulle hjälpa - och det gjorde det!!!!. Gick ut i bilen efter lunch och kollade såg då att det sjunkig ordentligt i expansionskärlet. Fyllde detta och satte på el värmen och se det cirkulerade och det blev varmt ganska fort. Pumparna får stå på- dock inte elen - ytterligare en natt då jag hörde en och annan bubbla i 230 v pumpen. Roligt ,nu skall jag göra ett skydd för konvektorn i alkoven och försöka lösa tilluften till den. Får fundera över detta ikväll över lite färska räkor och vitt vin…….
Inga bilder
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:+.+.+.+.+.+.
Trevlig helg till alla
Hälsningar Bror
 
Senast ändrad:

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror!

Jag är ingen hejare vad gäller fysik. Men jag är ganska säker på att man kan resonera så här: Då systemet är tomt på vätska så är det fyllt med luft. Om man trycker in vätskan med början vid lägsta punkten så bör ju luften skjutas upp för att strömma ut ur expansionskärlet om alla luftnipplar är stängda. Men, men, jag har ingen alkov utan vätskan kan stiga ostört ända upp till expansionskärlet.

I ditt fall uppstår väl problemet då vätskan skall ner från alkoven och upp igen till expansionskärlet. Då krävs det väl luftning på högsta punkten. Men expansionskärlet sitter väl på högsta punkten?

Klurigt problem som blir intressant att få lösningen på.

Håller tummarna.
Alve
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Alve,
du har helt rätt och jag tror att jag hade för bråttom med att stänga luftventilerna i alkoven som är högsta punkten. Men nu fungerar det. Härligt. Skall nu försöka få igång gasolfunktionen i pannan.
Trevlig helg
Hälsningar Bror
 

kangas

HBK Medlem
Inlägg
135
Kommun
Norge
HBK-Nr
5323
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

hej igen Bror
jag hade nog fel jag smakade som någon föreslog, och det var sött.kunde gett mej den på att det var olja det hade sån konsistens.har en fråga till vad är den lilla slangen till för som kommer ut i jämte luftintaget till värmepaketet,under huven,tack på förhand, ha de bra.MVH Ronny
PS tack alla som försöker hjälpa till!


Hei!!
På min mod 94 var det selve kranen (regulatoren) for varmen som lakk. Med resultat at det kom glykol på golvet.
Kjøpte ny, koster ikke så mye, men det var litt av et C-moment å bytte uten å ta ut hele varmapparatet. Krever smidig kropp, ligger opp-ned på setet med hodet inn under instrumentbrädan.
mvh
Kangas
 

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Luftning av värmesystem. Jag fick instruktion om att pumpen skall vara avstängd vid luftning. Pumpen är monterad på retursidan vilket gör att den suger och inte trycker vattnet runt. Detta gör att det är stor risk att det sugs in luft när man öppnar luftningsventilerna. Pumpens placering är på den svalaste (returen) sidan för att inte överhettas.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

God morgon Kurt, morgonpigg ser jag.
Tack för tipset, har också läst att pumpen skall vara avstängd. 230 volts pumpen sitter på returen alldeles vid ingången till pannan och som du säger är den svalaste punkten och 12 v pumpen sitter i expasionskärlet på högsta punkten.
Vet inte riktigt vilket som var bäst - pumpar av eller till - men nu fungerar värmen som den skall och tror inte att det längre finns luft i systemet. Skall nu försöka få igång även gasoldriften.
Trevlig helg
Hälsningar Bror
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.866
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror, hoppas allt är bra. Här i Bernshammar skiner solen nu på morgonkvisten, vi har 15grader i solen.
Har kameran gått sönder:wink: saknar dina bilder!

Idag blir det en promenad till en sjö några kilometer bort.

Hur går det med "vitbalansen" ?

Ha en underbar dag Bror!

Emma hälsar.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Lasse och Emma,
härligt med lite vår i luften. Det har varit en hård vinter tycker jag trots att jag gillar snö men då mest för snöskoteråkande. Så blir det nu i påsk i norrbottniska metropolen Murjek. Ser fram emot det verkligen.
Kameran är inte trasig men det har inte varit så mycket att plåta. Trubbel med värme och luft i systemet ger inga bra bilder, men nu funkar detta så det blir en fortsättning och då även med en del bilder. Håller på med ett skydd för konvektorn i sovalkoven idag.
Hoppas ni fick en skön promenad i solen.
Med vitbalanser är det numera perfekt och skulle vilja få samma operation gjort på höger öga för nu är det problem glasögon. Behöver inga om jag bara använder vänster öga. Fantastiskt vad man kan åstadkomma på 14 minuter.
Tillönska dig och Emma en härlig helg.
Hälsningar Bror
 
Toppen