• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fortsatt renovering

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror!
Jag hade också problem med att bli av med luften vid påfyllningen. Kom på att använda en dränkbar liten vattenpump av den typ som brukar användas i vattendunkar om man inte har fast installation. Startade från en hink under bilen och hade en utkik, fru, vid expansionskärlet. Fyllde systemet snabbt och utan minsta luftficka.:)

Ha de bra!
Alve
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Alve,
borde ha tänkt på detta. Naturligtvis är det bäst att fylla underifrån. Kunde ha gjort detta genom avtappningen under bilen. Man lär sig alltid något nytt
Tack Alve, får jag inte bukt på detta så gör jag om och tar det underifrån.
Ha det gott
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Gillar inte söndagar då man skall jobba för skall det krångla så är det alltid på en söndag och så även denna söndag. Har försökt att få bort all luft ur värmesystemet men inte lyckats så nu skall jag anamma Alve´s metod att fylla underifrån. Skall tömma all vätska och göra ett nytt försök. Inte heller fick jag igång gasoldriften i pannan men 230 volt fungerade perfekt. Har ju en 230 volts cirkulationspump monterad och den verkar vara kortsluten trots att den är ny. Ansluts denna så ryker säkringen omedelbart. Tragiskt. Skall konsultera min bilelektriker i morgon. Han kan allt om kortslutning……….
En annan grej som slog mig var att 12 v pumpen stannade om man drog ner reglaget för inomhustempen alltså när inställd temp nås så skall ju pannan bryta men skall verkligen pumpen stanna samtidigt? Ytterligare ett fall för min elektriker som också skall kolla installationen av starkströmmen.
Har jag tur så kanske han också kan gasol och varför det inte fungerar. Startar jag på gasol så brummar det en liten stund som om allt tände men det blir inget mera av det.
Har slutfört inkoppling av starkström och det fungerar och kommer in via en säkring och jordfelsbrytare. En kabel mindre på golvet att snubbla över.


Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon: om jag någonsin hämtar mig efter detta.
Nu får det bli ett glas vin till maten trots söndag.........eller två
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 25206

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Hej. På min Alde panna kan man bestämma om pump skall gå kontinuerligt eller endast om panna går.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fortsatt renovering

Om Alde regulatoren står innstillt på varme og varmvatn så styrer romtermostaten endast sirkulasjonspumpen. 230 og gass styres av temparaturen på pannan. Gassen åpnes med en magnetventil samtidig som viften på tilluft startes og gnistene lages. Høres ikke kneppene i fra gassventil og gnister sammen med suset fra viften så har ikke elektronikken slått på gassen.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Knut,
fläkten startar och det knäpper i några relän men pannan brinner inte på gasol. Verkar som om den inte får gasol då det brummar lite när man startar upp den och sedan inget mer. Skall felsöka med min elektriker om varför den inte fungerar.
Kommer säker att lösa sig men det är frusrterande.
Hälsningar Bror
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fortsatt renovering

Etter ca. 15 sekunder tenner en varsellampe på kontrolpanelet om at det ikke brenner. Knitringen fra tenneren varer til dette tidspunkt. Luften til brenneren suges inn via ytterslangen og eksosen sendes ut via den indre slangen.

Det er vanskelig å kontrollere at det kommer gass inn i brennkammeret uten å bruke et sett med korte luftslanger slik at en kan kjenne lukten av gasolen.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Denna lampa på panelen tänds inte så jag utgår från att pannan inte tänder. Skall be någon som kan detta undersöka varför. Tror inte att det kommer fram gas för då skulle det brinna.
Hälsningar Bror
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fortsatt renovering

Steng av hovekranen på gassen og test at alarmlampen tenenr som den skal.
Er det en 3010 panne så kan det være nesten umulig å høre at det brenner og det tar mange minutter før det blir merkbar varme både på eksosen og pannen. Eksosen er normalt helt uten lukt, den består av vanndamp og CO2.

Det som først blir varmt på en 3010 er utløpet for varmtvann.

En sikkerhetslogikk slår av varmen hvis det er for lite kjølevæske i pannan.

Jeg har en gang byttet vannet i varmeslyngen på en Alde - det kan være problematisk, men med en full ekspansjonstank og lufting på strategiske høye punkter i sløyfa går det vanligvis greit. Noen bruker 220V sirkulasjonen for å jage luften rundt i systemet til det blir sluppet ut enten i ekspansjonskammeret eller pannen sin autolufting. Den lille propellen i bunnen på ekspansjonen klarer ikke å flytte luft, det stopper helt når en luftboble blir fanget i propellen.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Min panna är en fabriksny Alde 3000. Skall imorgon tappa ut all kylvätska och försöka att fylla underifrån för att slippa luft i systemet.
Skall också sedan ge pannan en chans för som du säger så kanske man inte hör när det brinner. Jag har säkert lite för bråttom kanske
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Har nu hittat orsaken till att inte cirkulationspumparna fungerade. Tömde värmesystemet igår för att kunna plocka bort 230 v pumpen och ta den till min bilelektriker som snabbt konstaterade att kortslutning rådde på kretskortet i pumpen. Orsakat av att man vid tillverkningen slarvat med lödningen varvid plus och minst lötts samman. Svag efterkontroll av tillverkarna till Aldes pumpar. Har monterat tillbaka denna idag, dock inte fyllt systemet ännu men nu fungerar både 12 v och 230 v pumpen. Återstå att fylla systemet igen och nu skall detta göras underifrån- a la Alve- via avtappningen. Kanske det luftar sig själv mer eller mindre.
Frustrerande detta då man tror att man kopplat allt helt fel. Nu blev det ju bara lite extrajobb och edt kan jag stå ut med. Har också fixat alla kablar fram och under förarstolen som skall härbärgera såväl laddare som batteri. Kommer att använda en batterihylla från Volvo 940 och skruva fast i golvet för att säker hålla fast batteriet. Eldragning och koppling börjar man se slutet på om jag nu inte får några underliga idéer. Återstår egentligen bara att dra ut en matarkabel från startbatteriet till elblocket.
Bockar av saker o ting dagligen från min checklista och det känns ganska gott. Det minskar...
Inga bra bilder idag.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:.........
Hälsningar Bror
 

Ronny o Ulla-Britt

HBK Medlem
Inlägg
242
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
4709
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

hej Bror!
jag undrar om du kan hjälpa mej med ett problem?du verkar ju ha varit inne i det mesta och mekat på din husbil.mycket trevlig läsning förresten!problemet är att det droppar olja från värmepaketet under instrumentbrädan!var kan det komma från. bilen är en ducato 90 MVH Ronny
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Ronny,

Underligt detta med att det kommer olja från värmepaketet. Är du säker på att det är olja?. Är din bil en diesel eller bensin? Mig veterligen finns det ingen oljeledning under brädan. Försvinner det vatten ur kylsystemet? Drar motorn olja? Kommer det mycket eller enbart enstaka droppar?
Många frågor blev det.
Skall försöka hjälpa dig om jag bara kan.
Hälsningar Bror
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Fortsatt renovering

hej Bror!
jag undrar om du kan hjälpa mej med ett problem?du verkar ju ha varit inne i det mesta och mekat på din husbil.mycket trevlig läsning förresten!problemet är att det droppar olja från värmepaketet under instrumentbrädan!var kan det komma från. bilen är en ducato 90 MVH Ronny

Kan vara övertrycksventilen till växellådan som är igensatt, har haft detta problem på en annan bil, då går övertrycket ut genom hastighetsmätarkabeln och olja droppar ner från instrumentbrädan. Beskrev detta i en tidigare tråd Underliga fel.. 13/12-09
Åke
 
Senast ändrad:

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

18 mars 2010
Nu fungerar alla pumpar men får inte cirkulation på vattnat. Två dagar åt skogen plus glykolvatten över hela mig när jag tog bort avtappningspluggen under bilen. Rejält tryck var det på vattnet. Har väl slarvat förståss. Skall tappa ur systemet igen imorgon och prova en annan teknik vid återfyllningen. Funkar inte detta så skall jag göra om de två urluftningsventiler i alkoven med någon sorts kran som man också kan fylla på genom. Har ett antal kranar till kylaren på min 1930 Hudson som jag kan löda på om inte gängan passar. Det borde fungera och det är trots allt en rörgänga. Pannan fungerar nu på 230 volt- har inte provat på gasol, men som sagt det finns en luftblåsa någonstans och det borde vara i alkoven. Morgondagens problem…..
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Håller med dig smålänningen.
Borde komma från ett läckande element. Kan ju också vara olja om det hänt något med t;ex en läckande toppackning men det är ganska långsökt.
Man kan om man inte är för kräsen lätt kolla om det är glykol genom att ta lite på fingrat ock smaka på om det är sött-då är det glykol. Spotta ut och skölj munnen med lite vatten och svälj inte.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror

Kolla om pumpen rotera åt rätt håll.
Vi tar för givet att blå kabel är jord och brun är fas men för en del år sedan när jag skulle rigga en nödkylning i segelbåten funkade det ej. Men när jag bytte anslutning fungerade det. (på den pumpen fanns det även en tydlig märkning för plus och minus, men det upptäcktes först efteråt.)
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej decker,
tack för tipset, jag misstänkte igår som du detta med rotation så jag kollade, men de går åt rätt håll båda två.
På´t igen idag
Hälsningar Bror
 
Toppen